• 0

discussieer mee: hoe ondernemers zonder geld, maar in moeilijkheden helpen?

Gast Verwijderd account

De topics van deze strekking maken duidelijk dat in ieder ondernemingsplan een post "EHBO" opgenomen dient te worden. Ik bedoel hiermee een gereserveerd bedrag waamee je een expert in huis kunt halen als je hele feestje in het water dreigt te vallen. Misschien wel belangrijker dan een AOV, belangrijker dan een pensioen en belangrijker dan een WSNP-regeling.

 

Zou hier geen business in zitten. I.p.v. een rechtsbijstandsverzekering, een troubleshooterbijstandsverzekering?

 

Voor het stuk wat betreft onderzoek levensvatbaarheid en onderzoeken en uitvoeren van saneringen wordt ons kantoor vergoed door de meeste gemeenten in Nederland zodat deze dienstverlening de ondernemer niks kost.

 

@ Ruben

Waarom geen seconde

Opinion op het forum? Ik heb diverse klanten die via Hl per pm iemand hebben gevonden, die niet werden vergoedt door de gemeente en de ondernemer met slechte adviezen wel armer maar niet uit de problemen hebben geholpen met allerlei vreemde oplossingen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Een goede boterham in te verdienen? Hoe dan? Het trekt inderdaad een hoop volk aan dat op de één of andere manier er beter van wil worden. Check Marktplaats.nl maar eens, of de kolom "Zaken en Transacties" van de zaterdag-editie van de Telegraaf. Maar hoe ze daar geld aan denken te verdienen is me geheel onduidelijk.

 

Zou dat geen faillissementsfraude zijn? 10k voor het overnemen van een bv

 

FD Dossier faillissementsfraude:

 

http://www.fd.nl/nieuws/dossiers/467202/20493584/

 

Zou het anders ook niet weten, die 10k sprokkel je wel ergens bij elkaar, als je dat al niet meer kunt ben je geen ondernemer, of je geeft een groot bedrag aan een adviseur.

 

 

Link naar reactie
  • 0

(Pure nieuwsgierigheid aan reusgever Ruben : Teflon ?? ?? )

 

Teflon is een spulletje om een heel glad oppervlak te creëren zodat er minder wrijving optreed.

Teflon wordt af en toe wel eens als metafoor gebruikt om aan te geven hoe iemand kritiek van zich af laat glijden.

 

 

Reusje trouwens voor je toelichting vanuit de hulpvrager.

Link naar reactie
  • 0

Er is natuurlijk een verschil tussen startende ondernemers die hun bedrijfsidee niet gefinancierd krijgen, en gevestigde ondernemers die in dringende financiële problemen zitten. In het tweede geval is er toch sprake van een noodsituatie die zonder oplossing tot grote problemen kan leiden, niet alleen voor de ondernemer en zijn bedrijf maar ook voor klanten, leveranciers, personeel en anderen.

 

Bij kleine MKB-ondernemers hoeft niet elke hulp geld te kosten. Experts, ervaringsdeskundigen en collegaondernemers op dit forum kunnen daadwerkelijk helpen. Familie, vrienden, kennissen, collega’s, enz. zijn belangrijk voor steun, motivatie en een andere kijk op zaken. Nog mooier is het als zij financieel willen meehelpen. Maar in die kring van mensen zit niet altijd de bedrijfskundige, organisatorische, financiële of juridische kennis die nodig kan zijn om te komen tot een duurzame oplossing van de problemen. Naar mijn ervaring is vaak een insteek vanuit meerdere invalshoeken en disciplines noodzakelijk met maatregelen die onderling samenhangen.

 

Afhankelijk van de grootte van het bedrijf en de problemen kan onder andere een oplossing worden gezocht via investeerders, banken, Bbz en/of een sanering van de schulden. Er kunnen bijvoorbeeld ook bedrijfsmiddelen of een deel van het bedrijf te gelde worden gemaakt. Als alle voordehandliggende opties zijn mislukt blijken ondernemers daarna soms toch nog uit onverwachte hoek aan middelen te kunnen komen voor herfinanciering. En voor betaling van een schuldhulpverlener (die ik qua werk ook niet benijd...). Er blijkt dan toch nog financiële steun te krijgen via familie, collega’s, klanten, leveranciers, pandeigenaar, o.i.d. Dit kan voor de ondernemer juist voordeliger zijn dan reguliere herfinanciering omdat aan onderhandse oplossingen niet altijd extra verplichtingen vastzitten. Familie kan bijvoorbeeld een lage rente vragen en eerst geen aflossingen. Een verhuurder kan de huurkosten structureel verlagen en daardoor meer financiële ruimte geven.

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik zal deze post aankomende periode uitbreiden en aanvullen omtrent de bbz 2004.

 

De Bbz-regeling biedt ondernemers die in financiële problemen zijn geraakt of dreigen te raken de mogelijkheid om ondersteuning te krijgen in de vorm van:

 

• een rentedragend krediet of borgstelling;

• een beperkte eenmalige kapitaalinjectie;

• aanvulling op het inkomen;

• professionele begeleiding en advies.

 

 

 

Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen

 

 

 

Een BBZ krediet, Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen, wordt verstrekt vanuit de gemeente waar u inwonend bent. De aanvraag kan worden ingediend bij de uitvoerders van de Wet Werk en Bijstand. In veel gemeenten is de behandeling van het BBZ krediet uit handen gegeven aan een gespecialiseerde afdeling. Dit is dus per gemeente verschillend.

 

U kunt zowel als starter, als gevestigde ondernemer of bij bedrijfsbeëindiging een beroep doen op een BBZ krediet.

 

 

 

Starters

 

Starters kunnen een lening aanvragen of een periodieke uitkering voor het levensonderhoud gedurende drie jaar, tot maximaal € 32.905,-. Verdere verlenging van de termijn van drie jaar is mogelijk, indien de startende ondernemer om reden van medische of sociale aard niet volledig beschikbaar is voor de uitoefening van het bedrijf of zelfstandige beroep.

 

 

 

Gevestigde ondernemers

 

In het algemeen zal een beginnende zelfstandige na 18 maanden als gevestigd ondernemer beschouwd worden volgens de Bbz-regeling.

 

Gevestigde ondernemers kunnen maximaal € 178.731,- lenen. Dit krediet kan dienen als saneringskrediet ten behoeve van een schuldsanering. In dit bedrag kan zo nodig ook een bedrag voor levensonderhoud worden opgenomen. Ook kunnen ondernemers - als er geen behoefte is aan bedrijfskapitaal - uitsluitend een periodieke uitkering voor het levensonderhoud aanvragen.

 

Indien u de onderneming wenst te beëindigen is het mogelijk als aanvulling op het inkomen een BBZ krediet aan te vragen. U dient bij toekenning van het krediet de onderneming binnen 12 maanden te beëindigen. Aan de beëindigende zelfstandige kan voor zover het inkomen in het betreffende boekjaar lager is dan het van toepassing zijnde bijstandsniveau, een renteloze lening verstrekt worden.

 

Voorwaarden om een aanvraag in te dienen :

 

U komt overigens alleen voor financiële ondersteuning in aanmerking als u niet (meer) bij een gewone bank terecht kunt en het eigen gezinsinkomen, inclusief dat van uw partner, lager is dan de wettelijke bestaansnorm.

 

Andere voorwaarden om in aanmerking te komen zijn onder meer:

 

 

 

[*] U mag nog geen 65 jaar zijn

[*] De bedrijfsuitoefening moet voldoen aan alle wettelijke eisen

[*] Er moet sprake zijn van een volwaardige onderneming ( tenminste 1225 uur per jaar werkzaam zijn voor uw bedrijf)

[*] U moet zelf werkzaam zijn in het bedrijf, de zeggenschap hebben en de financiële risico’s dragen.

[*] Boekhouding moet op orde zijn

 

 

Niet levensvatbaar bedrijf :

 

Als het bedrijf niet-levensvatbaar is en de ondernemer gedwongen is het bedrijf te beëindigen, dan bestaat de mogelijkheid tijdelijk aanspraak te maken op de Bbz-regeling. De ondernemer kan dan in aanmerking komen voor een aanvullende uitkering. Met de aanvullende uitkering kan de bedrijfsbeëindiging op een verantwoorde manier worden voorbereid en worden uitgevoerd. Zo kunnen bijvoorbeeld lopende opdrachten worden afgemaakt, gewassen worden geoogst en voorraden worden verkocht.

 

 

Wie voert de regeling uit :

 

 

De uitvoering van de Bbz-regeling ligt in handen van de gemeente waar de ondernemer woonachtig is. De gemeente zal de aanvraag in eerste instantie beoordelen. Bij een positieve eerste beoordeling gaat de aanvraag vervolgens naar een adviesorganisatie zoals IMK,Friedenberg en FBA adviesgroep. Deze onafhankelijke adviseur beoordeelt de levensvatbaarheid en adviseert de gemeente over het toepassen van de regeling en over de financiële ondersteuning die nodig is. Uiteindelijk besluit de gemeente over de definitieve toewijzing. Met deze procedure zijn enkele weken gemoeid.De eerste termijn waarin de gemeente een beslissing dient te nemen is 13 weken en kan door de gemeente verlengd worden met nogmaals 13 weken.

Link naar reactie
  • 0

Om bij de kern van dit topic te blijven vraag ik mij af of en vooral hoe HL maatregelen kan en wil nemen tegen leden die acquisitie plegen op topics op HL?

 

Vooral als de advisering dan van zo'n twijfelachtige aard is dat het meer schade aanricht dan oplost, lijkt mij dat toch geen goede reclame voor HL.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Vooral als de advisering dan van zo'n twijfelachtige aard is dat het meer schade aanricht dan oplost, lijkt mij dat toch geen goede reclame voor HL.

 

Volgens mij is uit alles wat HL is, duidelijk dat het een openbaar forum is zonder screening, keurmerken of andere kwaliteitsborging v.w.b. de leden die erop actief zijn. De adviezen/tips/verwijzingen volgen is op eigen risico, volgens mij is daar niet echt twijfel over vanuit Higherlevel.nl als forum.

Link naar reactie
  • 0

Om bij de kern van dit topic te blijven vraag ik mij af of en vooral hoe HL maatregelen kan en wil nemen tegen leden die acquisitie plegen op topics op HL?

 

Vooral als de advisering dan van zo'n twijfelachtige aard is dat het meer schade aanricht dan oplost, lijkt mij dat toch geen goede reclame voor HL.

 

met acquisitie via HL is niets mis. In die zin is HL natuurlijk een markt voor ondernemers waarbij kennis delen en zo gevonden worden al zo oud is als HL zelf!

 

Dat je vervolgens stelt dat de advisering dan van zo'n twijfelachtige aard is dat het meer schade aanricht dan oplost, lijkt me geen oordeel dat jij kunt vellen. Je kent immers de inhoud van het dossier niet!!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

met acquisitie via HL is niets mis. In die zin is HL natuurlijk een markt voor ondernemers waarbij kennis delen en zo gevonden worden al zo oud is als HL zelf!

 

Dat je vervolgens stelt dat de advisering dan van zo'n twijfelachtige aard is dat het meer schade aanricht dan oplost, lijkt me geen oordeel dat jij kunt vellen. Je kent immers de inhoud van het dossier niet!!

 

groet

Joost

 

Klopt ik ken dit dossier niet maar sprak meer in algemene zin over acquasitie via PM of mail wat bij mij overkomt als spam.

Heeft het nut dit te melden wanneer iemand dit doet?

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Heeft het nut dit te melden wanneer iemand dit doet?

 

Er zijn twee opties:

-1- Er wordt zomaar een pm naar je verzonden door een HL-er met reclame voor zijn eigen toko

-2- Er wordt nav een topic een gerichte pm naar je gezonden met het antwoord en een al dan niet licht vorm van promotie

 

1= spam. Gewoon melden aan één van de mod's bij voorkeur incl kopie van de betreffende mail. Mod's ondernemen over het algemeen actie in dergelijke gevallen. Komt niet vaak voor maar mij zijn een paar gevallen bekend.

2= onderwerp van discussie. Melden kan gewoon maar betekent niet altijd per definitie actie van de mod's

 

Ofwel: Dat soort dingen kun je gewoon melden, maar dan wel indien er in je eigen afweging sprake is van hinderlijke spam/mail/pm. We zijn ook gewoon een ondernemersforum waarbij het normaal is contact met elkaar te hebben over zakelijke aangelegenheden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Klopt ik ken dit dossier niet maar sprak meer in algemene zin over acquasitie via PM of mail wat bij mij overkomt als spam.

Heeft het nut dit te melden wanneer iemand dit doet?

 

Dat kunnen we als mods niet tegengaan en moeten we denk ik ook niet willen. HL-ers die hier actief zijn krijgen veel PM's en mails. Het is aan hen om daar een schifting in te maken. Als ze die wijze van acquisitie niet op prijs stellen dan kunnen ze dat aangeven bij de mods, hun gegevens als mail/gsm anoniem maken of die berichten negeren.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Dat kunnen we als mods niet tegengaan en moeten we denk ik ook niet willen. HL-ers die hier actief zijn krijgen veel PM's en mails. Het is aan hen om daar een schifting in te maken. Als ze die wijze van acquisitie niet op prijs stellen dan kunnen ze dat aangeven bij de mods, hun gegevens als mail/gsm anoniem maken of die berichten negeren.

 

groet

Joost

 

Email is verplicht in het profiel maar nu zie ik dat er bij Frans geen email icoon staat dus dat ga ik ff uitzoeken hoe dit aan te passen.

We zijn weer helemaal op de hoogte.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.