HL-Peil-12: KvK verdwijnt?

Aanbevolen berichten

@djluc, dan moet je wel een netwerk hebben. Beginnende ondernemers hebben dat ook niet. En om eerlijk te zijn heb ik ook niet echt een netwerk. Ik ben nu eenmaal niet zog oged in netwerken, heb gewoon niet het geduld voor al die media dingen en bijeenkomsten. Zoals men inmiddels wel weet in Higherlevel het enige waar ik me druk maak.

 

Dus nee ik ken geen advocaten, bedrijfsadviseurs etc etc. Dit los ik op door de hulp van de KVK en mijn rechtsbijstand verzekering. (oja en higherlevel)

Dat is prima, dan is dat een kant waar je als ondernemer aan kunt werken als je dat netwerk nodig hebt en wilt opbouwen. Dan bel je eens wat mensen, gaat naar een meeting of weet-ik-veel wat. Ik zie er echter 0,0 reden om daar aan mee te betalen verwerkt in de fee van de KvK.

 

Overigens is binnen de KvK naar ik heb gehoord reeds een regel dat de events e.d. zichzelf moeten verdienen. Dus dat is een prima begin. Daarnaast kan de KvK voor zaken die ze niet meer organiseren doorverwijzen naar marktpartijen, dan hebben ze ook dat opgevangen en blijft de marktwerking prima functioneren.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie

ze worden al behoorlijk bang voor hun riante inkomen zo te lezen.

Hoop blabla en veren in de eigen #### stopperij...

 

Belangrijke steunpilaar bij het starten...... heb nog nooit ergens zoveel burocratie meegemaakt bij een simpelle inschrijving als bij de KvK.

 

en wil niet zeggen dat ze helemaal niks nuttigs doen maar 80% van hun werkzaamheden zouden geschrapt moeten/kunnen worden.

Link naar reactie

Belangrijke steunpilaar bij het starten...... heb nog nooit ergens zoveel burocratie meegemaakt bij een simpelle inschrijving als bij de KvK.

Kun je dat onderbouwen? Ik vond juist dat het misschien wel iets te soepel ging. Ik liep als 17 jarig ventje naar binnen met het verhaal dat ik wel voor mezelf wilde beginnen en 10 minuten later stond ik buiten met een papiertje waar op stond dat ik mijn eigen bedrijf had.. Mijn ouders wisten van niets (eigenwijs als ik was) en er werd niet eens notitie gemaakt van het feit dat ik minderjarig was.

 

Maar even meer on topic;

 

Ik vind niet dat er zomaar iets afgeschaft moet worden omdat het "te veel geld kost" als we niet weten wat het alternatief is en wat de gevolgen daar van zijn.

Link naar reactie

 

Doet me denken aan het oude RAI Data Center waar een private club de registratie van kentekens en rijbewijzen bijhield. Met als gevolg dat de importeurs precies wisten wat hun marktaandelen waren en wie hun klanten waren. Nu is de registratie ondergebracht bij de RDW en hebben de importeurs hun eigen club.

 

Haal de registratie weg bij de KvK. Maak dat een overheidstaak. Faciliteer een Ondernemersplein als brug tussen overheid en middenveld. En maak van de KvK een netwerkclub, net zoals in Engeland en de USA. Gaan ze uit oogpunt van ledenwerving ineens veel betere diensten leveren.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

maar ben je dan helemaal niet bang voor de buraucratie van de overheid? Kijk hoe lang een persoonlijk uitreksel aanvragen kost.

En dan alle lekke websites die de overheid laat bouwen. Het grote voordeel is wel dat de database dan binnen 2 dagen door iedereen gratis te raadplegen is, met als nadeel ook al je persoonlijke gegevens.

Link naar reactie

Wouter.... enige toelichting:

 

Ik wilde me inschrijven samen met 2 vernoten voor een VOF.

Ik woonde in purmerend en andere 2 venoten in amsterdam maar mijn adres zou vestigings adres worden.

 

Na een bespreking in amsterdam naar KvK in amsterdam gegaan voor inschrijving.

 

Daar na een tijdje wachten met een personeelslid om te tafel gegaan. hoop formulieren en gegevens invullen tot het bij de naam komt: ja maar die naam mag u niet gebruiken die is misleidend (wilde de naam shopping group gebruiken omdat we een groep van webshops wilde starten). Mara goed,,,, dat werd dus geweigerd en konden dus weer vertrekken.

 

Nadat we een nieuwe naam hadden verzonnen weer terug naar kvk.... na enige tijd kwam het vestiginsg adres ter spraken.... ja maar dat is purmerend dan moet je maar naar de kvk in purmerend... en konden dus wer vertrekken.

 

Kom je daar: ja maar je moet eerst een afspraak maken.. en konden dus were naar huis...

 

Uiteindelijk op de afspraak werden we ingeschreven.

Moet je opgeven wanneer de winkel geopend is op een formulier en wie bedrijfsleider is en wanneer die op de zaak aanwezig is.

 

Wij vullen dus in dat de winkel 7 dagen per week 24 uur per dag geopend is (internet winkels).

 

Ja maar dat kon niet.... wanneer sliepen we dan? Tja.... als we moe zijn nattuurlijk.

En de bedrijfsleider kan ook niet altijd in de winkel aanwezig zijn.

 

Waarop ik probeerde uit te leggen dat het een webwinkel is en dat dat dus op een server draait en er fysiek dus niemand in de winkel kan zijn.

 

Hadden ze allemaal niks mee te maken, winkel kon geen 24uur per dag open zijn, dat mocht niet en ik vulde het formulier dus maar opnieuw in of de inschrijving zou geweigerd worden.

 

Uiteindelijk met een diepe zucht dus maar keurig en braaf ingevuld dat de shop geopend is van 9 tot 17.00 en dat er dan altijd iemand in de winkel aanwezig is....

 

En zo kan ik nog wel wat andere dingen opnoemen...

Link naar reactie

Jasper...

Ik ben ook zeker geen voorstander van de overheid die dit regeld.

 

Maar KVK in huidige vorm kan opgeheven worden.

Naam KvK kan wel blijven maar organisatie kan heel erg ingekrompen worden en zich bezighouden met de feitelijke registratie, betaal je een bepaald bedrag voor en verder kan je gewoon via internet gegevens opvragen, aanpassingen doen, Uittreksels opvragen enz. allemaal tegen kostprijs.

 

Waarom moeten ze er geld op verdienen als een werknemer 2 minuten bezig is met een kleine aanpassing en/of het uitprinten van een uittreksel.

Link naar reactie

wel het voorwerk was gedaan, was vooraf bij kvk amsterdam geinformeerd hoe het in zijn werk ging als we ons wilde inschrijven. Antwoord was heel kort: gewoon langskomen dan hoor je alles vanzelf.

 

Waarom ik in amsterdam langsging en niet mijn woonplaats? omdat we daar steeds overleg hadden en daar een grote kvk zat en in mijn woonplaats enkel een klein bijkantoortje (waarbij als je wat byzonders had je toch ook naar amsterdam gestuurd werd bleek achteraf).

 

Link naar reactie

Typisch Den Haag: pappen en nathouden.

 

Kijk eens naar de reacties de afgelopen dagen: vrijwel niemand die pleit voor behoud. Maar ondertussen draait de lobby volop. Want het is een industrie, daar in het niemandsland tussen overheid en ondernemers. Niet alleen van de semi-publiekelijken, maar ook van adviseurs en accountants die flink mee-eten uit de ruif. Bovendien is er in dat niemandsland altijd een goedbetaalde stoel voor afgedankte politici. Die de afgelopen dagen natuurlijk niet stil gezeten hebben.

 

Het is de pluche sector van de economie.

 

Kees Verhoeven mag doorbijten. Beter coalities sluiten, want er moet een kamermeerderheid te vinden zijn voor een grote schoonmaak.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

(....)

Ondernemersplein

Eén loket voor ondernemers. Dat moet het Ondernemersplein worden, een fusie van Kamer van Koophandel, Syntens en Agentschap NL. Dit gaat Verhoeven (D66) niet ver genoeg. Hij wil dat de financiële bijdrage aan de Kamer van Koophandel voor ondernemers vrijwillig wordt. Minister Verhagen belooft kritisch te kijken naar "de hoogte en de complexiteit van de huidige heffingen". Tevens onderzoekt hij op verzoek van Verburg (CDA) de mogelijkheid van een samenvoeging van de Nederlandse Mededingingsautoriteit, de OPTA en de Consumentenautoriteit.

 

Lees verderTwijfels over innovatieplannen.

 

De geredigeerde woordelijke verslagen van Kamervergaderingen (ongecorrigeerd). Elk gesproken woord uit de Kamer, beschikbaar de dag na de vergadering vanaf ca. 11.00 uur.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Zie ook Zibb-nieuws:

 

Minister Maxime Verhagen van Economische Zaken gaat kritisch kijken naar 'de hoogte en complexiteit' van de heffingen die de Kamer van Koophandel ondernemers in rekening brengt. 'Het is in ieder geval de bedoeling dat het goedkoper wordt', stelde de minister woensdag tijdens een begrotingsdebat.

 

Zie verder : Verhagen: KvK moet goedkoper

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

De Kvk is an sich goed bezig. Ik ken diverse directeuren van Kvk's, alle hardwerkende en goed bedoelende mensen.

Vaak zijn ze zelf door regels ook aan handen en voeten gebonden van wat men kan en mag.

Daarnaast is de voorlichtingsfunctie door internet e.d. ook onder druk komen te staan. Ook het aantal zzp-ers als ondernemer heeft de situatie veranderd.

Een herijking naar functie en taakstelling van de Kvk is zeker nodig. Als daar verdere integratie met andere partijen extra voordelen biedt is dat prima, als er hierdoor echter een nieuw bureaucratisch instituut zou ontstaan lijkt me dat het doel voorbij schieten.

Wellicht is het oprichten van een advies commissie bestaande uit ondernemers (geen bestuurders!), klein en groot , wel een goede eerste stap van het kabinet,

 

Groet

Gerard

Link naar reactie

Het is een organisatie waar je verplicht aan moet betalen maar waarvoor je (naar mijn mening) weinig tot niks voor terug krijgt.

Als nieuweling wil je informatie voordat je start.

Dus naar DE startersdag geweest.

Honderden kraampjes met ondernemers die allemaal gratis iinformatie gaven en de tijd voor je nam.

Toen ook de stand van de KVK elk foldertje moet je voor betalen.

Oke dan wil ik informatie hebben.

Ja dat kan maak maar een afspraak en dat kost zoveel per uur.

Nou daar was ik dus snel klaar.

Toen ik begon mij ingeschreven nou vul even dit formuliertje in en betaal even en klaar.

Je moet wel omdat het verplicht is en anders niks van je leveranciers krijgt.

Maar mijn mening is dat het een groote zwart gat is waar veel te veel geld verdwijnt.

 

Link naar reactie

Altijd interessant om te zien hoe mensen zaken verschillend beoordelen. Een ondernemer staat met een kraampje op de startersmarkt, omdat hij dat als kans ziet om te netwerken. Misschien loopt er wel een potentiele klant rond, of een toekomstige leverancier of partner. Dat kan ooit wat opleveren. En omdat de kost voor de baat uit gaat, mag die dag best wat kosten. Gratis folders, informatie en wie weet...

 

Dat staat daar ook de KvK. Zijn ze eerst al op hun vingers getikt omdat ze niet mogen concurreren met ondernemers (denk aan de businessplanmodellen), krijgen ze vervolgens ook nog een hele discussie over hun bestaansrecht over zich heen. Iedereen klaagt maar dat het te duur is en je er niets voor terug krijgt. Maar ze kunnen proberen wat ze willen. Eerst lieten ze folders drukken die iedereen gratis mee mocht nemen. Maar ja, die zijn met name voor aankomende starters die nog geen cent betaald hebben, omdat ze nog niet zijn ingeschreven. Bestaande ondernemers klagen daarover, want dat wordt dan kennelijk betaald uit hún bijdragen, terwijl ze daar niets van terug zien. Dan maar tegen kostprijs (maar ja, wat is dat). Dat is ook weer niet goed, want nu gaan de starters klagen dat ze moeten betalen voor informatie, terwijl de ondernemers daar er ook geen geld voor vragen.

 

De KvK is een organisatie die voor veel ondernemers nauwelijks toegevoegde waarde lijkt te hebben. Zo af en toe komt er wat bij, zoals nu aanmelding bij de fiscus (RSIN) hiep hoi. Dat leidt ertoe dat het merendeel van de ondernemers de kosten hoe dan ook te hoog zal vinden. Toch voorziet de KvK in een behoefte. Het handelsregister biedt de mogelijkheid om te controleren of je zakenpartner wel een zakenpartner is en bevoegd is om die handtekening te zetten. Daarmee kan bijvoorbeeld gelegenheidsfraude worden beperkt. Net als bij politieke partijen geeft dat geen zekerheid, maar het werpt wel een drempel(tje) op. maar het is dan wel aan de ondernemers zelf om het ook te gebruiken. Sommige doen dat wel, andere niet.

 

Is dit dan dé vorm? Weet ik veel. Misschien kan het wel veel goedkoper en efficiënter. Maar hoe, en wat zijn de gevolgen? Kijk, ook bij de Belastingdienst moet weer worden bezuinigd. Gooi er een paar uit en laat de rest wat harder werken - het zijn ambtenaren, dus die ruimte zal er wel zijn, aldus het cliché. Maar als dat er toe leidt dat ook ik straks niemand meer te spreken krijg bij de belastingdienst, op een verdwaalde student na, dan is dat niet bepaald bevorderlijk voor mijn klanten. Dan maar wat meer betalen.

 

De KvK afschaffen ben ik geen voorstander van, evenmin van invoering van een vrijwillige vorm (de 'goeie' schrijven zich misschien in, de 'slechte' niet en omdat er altijd uitzonderingen zijn valt er geen pijl meer op te trekken). Omvormen tot iets anders is echter prima, mits dat leidt tot bijvoorbeeld tenminste dezelfde dienstverlening en maximaal dezelfde kosten en niet tot slechts een ander logo'tje en gefrustreerde medewerkers die niets meer mogen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie

Een openbaar company register bij de overheid, zoals ze in Engeland en de VS hebben, is zo ingewikkeld niet. Kun je 24/7 gratis bekijken, want het gaat 's nachts niet op slot - zoals het register van de KvK.

 

Of betalen voor een email met een digitaal uitreksel. Lijkt de bank wel die geld vraagt voor digitale afschriften (want anders werken ze onder de kostprijs) :)

 

Misschien word het voor dit soort organisaties eens tijd om de hosting contracten te vernieuwen naar 2010 standaarden waar verkeer wel een factor 1000 goedkoper is.

Link naar reactie

 

Wat de KvK nu doet is koppelverkoop. Je bent verplicht ingeschreven in het handelsregister, en de KvK laat je dat alleen doen als je lid wordt van de KvK. Ik wil helemaal geen lid zijn van de KvK, en als ik dat wel zou willen, zou dat mijn vrije keus moeten zijn. Als de KvK nuttige dingen doet, dan zal dat vanzelf blijken doordat iedereen lid wordt. Maar ik ben er heel bang voor dat als het lidmaatschap verijwillig wordt, dat dan minder dan 1% van de ondernemers nog lid wordt. En dat is niet erg, want dan is er blijkbaar geen behoefte aan.

 

Ik heb nog nooit gemerkt dat de KvK nuttige dingen doet voor ondernemers. Het organiseren van voorlichting e.d. rechtvaardigt niet een zo enorme organisatie met zoveel duurbetaalde mensen. Ik heb nog niet in het jaarverslag van de KvK gekeken maar het zou me niet verbazen dat het meeste geld op gaat aan eigen interne zaken, aan de eigen organisatie.

Link naar reactie

Betaal ik nou zo vreselijk weinig in verhouding tot de rest? Volgens mij praten we over 50 euro per jaar. In de jaren dat ik geen rechtsbijstand had, heb ik dat er ook dubbel en dik uitgehaald met de gesprekken met hun advocaten.

Nogmaals, als je er gebruik van maakt is het prima maar het is nu verplicht betalen ook al wil je er geen gebruik van maken. Ja ik kan me voorstellen dat dat dit soort discussie oplevert. Het feit dat jij het er dik uit haalt bevestigd eigenlijk de situatie. Er zijn er dus een stel die voor jouw adviesuren betaald hebben.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie

Betaal ik nou zo vreselijk weinig in verhouding tot de rest? Volgens mij praten we over 50 euro per jaar. In de jaren dat ik geen rechtsbijstand had, heb ik dat er ook dubbel en dik uitgehaald met de gesprekken met hun advocaten.

 

50 euro hier, 60 euro daar, sena erbij, dan komt ook buma, en natuurlijk de componisten vereniging, kopieerapparaat heffing erbij, fax met kopieer functie erbij, precario rechten nog een beetje erbij, verplicht meewerken aan CBS bladiebla , en misschien nog wel 350 andere kleine dingen. Allemaal romslomp die uren kosten.

 

Ik moest vrijdag 3 uitreksels hebben van mijn KVK voor financierings aanvraag,

 

Dan zoek ik "contact"knopje, zie daar een 0900 nummer staan (0,70 cent per minuut) bel het, en geeft een bandje mij aan dat ik met een 0348 nummer moet bellen voor uitreksels.

 

Krijg ik de mevrouw er aan, zegt ze "hoe wilt u het hebben"? Nou ja via email (een fax heb ik sinds 2001 niet meer) meneer wij kunnen hier niet emailen.... :( pfff

 

ok het staat toch echt op de site "digitaal gewaarmerkt uitreksel" .... ja maar dat kan alleen als u een inlog code heeft voor de KVK ;D En hoe vraag ik die code dan aan? Dat gebeurd via de post en de post staakt zei ze.... :-\

 

Is dit nou een efficiente organisatie? En inlogcodes voor een uitreksel .... Ik heb misschien wel 101 inlog codes van allerlei websites ik kan ze niet meer onthouden. Als ik hem nodig mocht hebben druk ik wel op het knopje "wachtwoord vergeten" en dan krijg ik binnen enkele seconden een email.... Bij de efficiente KVK niet, daar moet ik op de analoge post wachten (als die niet staakt of kwijtkomt!)

 

 

Dus nee, die 50 euro boeit me niet, maar ga er wel mee om alsof het van iemand anders komt, en geen wedstrijdje in-efficient werken van maken.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.