• 0

Pensioenvoorziening in een eenmanszaak

Hallo,

Ik heb een vraag over de pensioenvoorziening in een eenmanszaak. Ik heb al heel wat topics gelezen, maar hierover nog niet echt iets vinden.

 

Het gaat niet om de voorziening zelf, maar om de wijze van boeken in de administratie.

Ik boek elke maand een bedrag over naar een 'spaarrekening' als pensioenvoorziening. Ik weet dat dit fiscaal gezien niet gunstig is, maar zolang ik geen product heb gevonden wat bij mij en mijn situatie past, doe ik het maar even zo.

Hoe boek ik dit in mijn administratie? Welke journaalpost? Als ik voor voorziening kies, moet het bedrag volgens mij credit staan, maar de overboeking vanaf de bank zorgt ervoor dat het bedrag debet geboekt moet worden, dus dat klopt niet. In de kostensfeer boeken (zoals ik las bij een BV) kan ook niet, want dan is mijn journaalpost niet in evenwicht..

Wie kan mij helpen?

 

En als ik dan toch een topic plaats, heeft iemand nog een goede suggestie voor een vorm van 'sparen' voor je pensioen?

 

Bedankt alvast!

Wineke

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je een RaBo ondernemerspakket, krijg je bij je rek. courant een tweede rekening om als buffer c.q. overschot te gebruiken. Heb je die niet, open dan een spaarrekening en tel het saldo van beide rekeningen bij elkaar op als onderdeel van je bedrijfskapitaal.

Link naar reactie
  • 0

....en tel het saldo van beide rekeningen bij elkaar op als onderdeel van je bedrijfskapitaal.

Is het wel verstandig het standaard als onderdeel van je bedrijfskapitaal te zetten? Als je het als prive zet moet je vermogenbelasting erover betalen, als je het als zakelijk zet komt de rente vanzelf bij je winst en betaal je er dus inkomstenbelasting over. Volgens mij zijn beiden mogelijk en kun je het in dit geval het beste als prive zetten.

Link naar reactie
  • 0

Beste wvdb68,

 

In een eenmanszaak kun je geen pensioenvoorziening opbouwen. Je kunt wel een pensioen in eigen beheer opbouwen in een BV. De eenmanszaak kent de fiscale oudedagsreserve. Door middel van deze fiscale aftrekpost kun je een deel van je winst reserveren voor je pensioen.

 

Als je elke maand een bedrag overmaakt naar een spaarrekening en dit geld dus onttrekt aan je eenmanszaak, dien je de spaarrekening op te geven in box 3. Nadat je vrijstelling in box 3 is volgelopen, betaal je hierover elk jaar 1,2% inkomstenbelasting.

 

Google anders even op banksparen. Wellicht is dat een optie voor jou,

 

Succes.

 

Odeon

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

In een eenmanszaak kun je op twee manieren een pensioenvoorziening opbouwen.

 

Manier 1. Bij het opmaken van de jaarcijfers een FOR (Fiscale Oudedags Reserve) opnemen.

(Zie o.a. site van de belastingdienst)

Manier 2. Geld opzij zetten via Banksparen.

(Zie diverse banken die dit aanbieden)

 

Aan beide mogelijkheden zijn voorwaarden verbonden.

Mij lijkt dat Banksparen voor jou de beste oplossing is.

De bank kan je dan over de voorwaarden informeren.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

 

Link naar reactie
  • 0

Manier 3: een FOR opnemen en die vervolgens in een bancaire lijfrente storten. Voordeel: op deze manier zit er nog een terugwenteltermijn op de lijfrente (stortingen voor 01-04 01-07 zijn dan nog op te voeren als lijfrenteaftrek voor 2010)

Edit: terugwenteltermijn FOR naar lijfrente is geen 3 maar 6 maanden (met dank aan Roel), uiterste datum dus 01-07

 

Aan beide mogelijkheden zijn voorwaarden verbonden.

Mij lijkt dat Banksparen voor jou de beste oplossing is.

De bank kan je dan over de voorwaarden informeren.

 

In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is banksparen of bancaire lijffrente niet voorbehouden aan banken, maar bieden ook verzekeraars en onafhankelijke tussenpersonen deze dienst aan.

Je kunt voor advies over pensioen, FOR en het openen van een rekening dus ook gebruik maken van je eigen financieel/verzekeringsadviseur. Die kan dan bijvoorbeeld ook de jaarlijkse trancheberekening maken van zowel de FOR (in overleg met de boekhouder) als de reguliere lijfrente aftrek en rekening houden met benutten van de inhaalruimte.

Bovendien kunnen de onafhankelijk adviseurs meer aanbieden dan alleen het huismerk, en kunnen rekeningen ook volledig netto (zonder de provisie voor bank of tussenpersoon) worden aangeboden.Sommige bankverzekeraars bieden op netto rekeningen ook nog een hogere rente.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Manier 3: een FOR opnemen en die vervolgens in een bancaire lijfrente storten. Voordeel: op deze manier zit er nog een terugwenteltermijn op de lijfrente (stortingen voor 01-04 zijn dan nog op te voeren als lijfrenteaftrek voor 2010)

 

De terugwenteltermijn voor ondernemers is toch 6 maanden?

 

Voor afstorting van de FOR en/of stakingswinst in een lijfrente 6 maanden

Reguliere premiebetaling (bedoelt Norbert hier ook) 3 maanden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de bijval Joost :), maar IMHO heeft Roel ditmaal gelijk: de terugwenteltermijn voor ondernemers voor omzetting FOR in lijfrente waar ik op doel is geen 3 maar 6 maanden. Een omissie mijnerzijds

 

De reguliere terugwenteltermijn van 3 maanden is per 01-01-2011 komen te vervallen; juist daarom is FOR omzetten in bancaire lijfrente nu optie 3.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Allemaal bedankt voor de reacties tot zover.

 

Dus als ik het goed begrijp is het voor mij het verstandigst om aan banksparen te doen en dat kun je dan gewoon op een grootboekrekening 'pensioen' boeken (als v & w) of mag je dit in je bedrijf helemaal niet meenemen en is het een privé-onttrekking?

Ik heb van een fiscalist een keer begrepen dat FOR alleen interssant is als je inkomen in de 3e of 4e schijf valt, omdat het een soort uitgestelde belastingbetaling is.

 

Hoe denken jullie daar over?

 

Alvast bedankt!

Gr. Wineke

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de bijval Joost :), maar IMHO heeft Roel ditmaal gelijk: de terugwenteltermijn voor ondernemers voor omzetting FOR in lijfrente waar ik op doel is geen 3 maar 6 maanden.

Dat schreef ik ook

 

De reguliere terugwenteltermijn van 3 maanden is per 01-01-2011 komen te vervallen; juist daarom is FOR omzetten in bancaire lijfrente nu optie 3.

 

oeps. ik ben nog niet helemaal bij met de IB 2011 :-[

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

 

Dus als ik het goed begrijp is het voor mij het verstandigst om aan banksparen te doen en dat kun je dan gewoon op een grootboekrekening 'pensioen' boeken (als v & w) of mag je dit in je bedrijf helemaal niet meenemen en is het een privé-onttrekking?

 

Dag Wineke

 

Banksparen gaat buiten de boeken van de onderneming om. Het geld dat je afstort bij banksparen boek je in je administratie als een privé opname. Pas in je IB aangifte komt de premie voor aftrek in aanmerking.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.