LittleBit Geplaatst: 6 januari 2011 LittleBit 476 41 Geplaatst: 6 januari 2011 De elektrische auto komt er aan. Maar die moet opgeladen worden. Er daar is gelukkig een standaard voor (een 3 fasen 400V aansluiting) Dus komen er discussies over oplaadpalen. Enerzijds omdat huizen meestal maar 1 elektrische fase hebben en dus zelf geen oplaadpaal kunnen krijgen, anderzijds omdat gemeenten/energiebedrijven/parkeergarages allerlei dollartekens krijgen met betaalde oplaad-paal-constructies. Maar wellicht is het juist nu tijd om te komen met een simpele oplaadpaal, zodat bv een restaurant/winkel zijn klanten een gratis oplaad-mogelijkheid op hun parkeerterrein kan aanbieden. Wie pakt de handschoen op ? Link naar reactie
0 djluc Geplaatst: 6 januari 2011 djluc 4,6k 118 Geplaatst: 6 januari 2011 http://nl.linkedin.com/in/alefarendsen The new motion. Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen. Link naar reactie
0 LittleBit Geplaatst: 6 januari 2011 Auteur LittleBit 476 41 Geplaatst: 6 januari 2011 http://nl.linkedin.com/in/alefarendsen The new motion. Dat gaat over oplaadpunten in het publieke domain en dan nog op aanvraag van de nieuwe eigenaar.. maar in mijn starttopic richt ik mij op: Wat kan een winkel/restaurant/hotel/bedrijf vandaag kopen/doen voor zijn klanten op eigen terrein ? Link naar reactie
0 T.C.J.W.E Geplaatst: 6 januari 2011 T.C.J.W.E 223 7 Geplaatst: 6 januari 2011 Waarom niet nog een stapje verder gaan en het ophalen en bezorgen van mensen en goederen met elektrische voertuigen verzorgen? Subsidie voor ondernemers in Amsterdam Webwinkel met gouden en zilveren sieraden met edelstenen. www.KleurJuwelen.nl, geef je leven wat kleur! Link naar reactie
0 WaltervL Geplaatst: 6 januari 2011 WaltervL 610 26 Geplaatst: 6 januari 2011 Essent is er vrij actief mee bezig: http://www.essent.nl/content/overessent/activiteiten/elektrisch_rijden/contact/index.html Toeristische informatie en bezienswaardigheden voor vakantie in Baltische Staten Link naar reactie
0 LittleBit Geplaatst: 6 januari 2011 Auteur LittleBit 476 41 Geplaatst: 6 januari 2011 Essent is er vrij actief mee bezig: http://www.essent.nl/content/overessent/activiteiten/elektrisch_rijden/contact/index.html Wat je actief noemt.... > Essent biedt momenteel nog geen producten en diensten aan op het gebied van elektrisch rijden Wij willen natuurlijk onze innovatieve bedrijven morgen al voorzien van een oplaadpaal.... Waar koop ik die dan bv ? En als je een innovatieve installateur bent, dan ga je morgen je klanten een maling sturen om zo'n oplaadpaal aan te bieden. Toch ? Link naar reactie
0 Alef Arendsen Geplaatst: 6 januari 2011 Alef Arendsen 1,2k 45 Geplaatst: 6 januari 2011 Er zijn een veel verschillende aanbieders van oplaadpunten. EVBox is er eentje. Alphen (een bedrijf in Almere) is er eentje, Coulomb (een internationale partij) levert ze en wijzelf zijn ook bezig met een oplaadpunt voor semi-privaat gebruik (thuis en in semi-private parkeergarages en dergelijke). Voor de publieke oplaadpunten zijn er zogenaamde Mobility Service Providers (The New Motion, Mister Green, Green Mobility) die je hierbij helpen, maar dit kun je uiteindelijk ook zelf doen. Als laatste zijn wij (in samenwerking met een hoop andere partijen) ook bezig met snellaadpunten. Hierbij kun je je auto in ongeveer 30 minuten voor ongeveer 80% opladen. Link naar reactie
0 Iwan van Geelen Geplaatst: 6 januari 2011 Iwan van Geelen 3,2k 213 Geplaatst: 6 januari 2011 Er zijn een veel verschillende aanbieders van oplaadpunten. EVBox is er eentje. Alphen (een bedrijf in Almere) is er eentje, Coulomb (een internationale partij) levert ze en wijzelf zijn ook bezig met een oplaadpunt voor semi-privaat gebruik (thuis en in semi-private parkeergarages en dergelijke). Voor de publieke oplaadpunten zijn er zogenaamde Mobility Service Providers (The New Motion, Mister Green, Green Mobility) die je hierbij helpen, maar dit kun je uiteindelijk ook zelf doen. Als laatste zijn wij (in samenwerking met een hoop andere partijen) ook bezig met snellaadpunten. Hierbij kun je je auto in ongeveer 30 minuten voor ongeveer 80% opladen. Bij mijn oude bedrijf staat nu ook zo'n EVbox... geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be Link naar reactie
0 anymous Geplaatst: 6 januari 2011 anymous 97 0 Geplaatst: 6 januari 2011 Hoezeer ik het idee ook zie zitten. Ik zie geen kans op enige grootschalligheid van Openbare oplaadpunten in de nabije toekomst. Ik denk dat voor dat dit gerealiseerd kan worden er al weer interessantere alternatieven ( zouden kunnen zijn). (grote reikwijdte door o.a. accu's met een veel grotere capaciteit en gebruik van veel lichtere materialen, auto's op luchtdruk en hybride auto's met backup/hulp brandstof motoren ipv hulp electromotoren.) Maarja, al met al kan het ook zomaar zijn dat de electische auto eerst zolang mogelijkwordt uitgemolken, netzoals met de brandstofmotor nu. Link naar reactie
0 Alef Arendsen Geplaatst: 6 januari 2011 Alef Arendsen 1,2k 45 Geplaatst: 6 januari 2011 Hoezeer ik het idee ook zie zitten. Ik zie geen kans op enige grootschalligheid van Openbare oplaadpunten in de nabije toekomst. Ik denk dat voor dat dit gerealiseerd kan worden er al weer interessantere alternatieven ( zouden kunnen zijn).. Goed punt. We hebben een aantal decennia geleden alle parkeermeters uit het straatbeeld verwijderd (en vervangen door 1 meter per 20, 30 of 40 plekken) en dan zouden we morgen op elke parkeerplek een laadpunt neer gaan zetten? Denk het niet. We moeten wel ergens beginnen. En wat nu voor handen is, is een elektrische auto dienopgeladen wordt met een laadpunt. Daarnaast: zelfs als alle nieuwe auto's die morgen op de weg komen elektrisch zouden zijn, zijn we nog 20 jaar bezig voor het hele wagenpark elektrisch is. Dus zo snel zal het (gelukkig) niet gaan. Met andere woorden: ik denk ook dat de toekomst er waarschijjnlijk anders uitziet dan nu, met de laadpunten in de stad, maar dat we ergens moeten beginnen, staat voor mij als eekn paal boven water. Alef Link naar reactie
0 Quibke Geplaatst: 6 januari 2011 Quibke 597 111 Geplaatst: 6 januari 2011 @Alef : Zag ik niet ergens vorige maand of zo een stuk (je) over jou in de Bizz, De Zaak, of iets dergelijks ? Link naar reactie
0 JVerhallen Geplaatst: 7 januari 2011 JVerhallen 269 29 Geplaatst: 7 januari 2011 Met andere woorden: ik denk ook dat de toekomst er waarschijjnlijk anders uitziet dan nu, met de laadpunten in de stad, maar dat we ergens moeten beginnen, staat voor mij als eekn paal boven water. Jammer echter dat je wel je eigen belang naar voren brengt, maar uiteindelijk de vraag van de vraagsteller niet beantwoord. Of om hem (voor jou) nog iets spitser te maken: Wat is de verhouding tussen commerciële initiatieven in de openbare ruimte en private aanbiedingen (zowel bedrijven als privé)? Om die wat abstracte stelling wat te verduidelijken: Er zijn maar weinig privé tankstations door kosten, regelgeving, hoge investering en andere redenen (moordende concurrentie). Maar uiteindelijk kan iedereen een paal in zijn of haar tuin zetten waar je een euro of 2 in knalt om op te laden. En hoe zien jullie concurrentie? Is de paal dadelijk eigendom van de leverancier (=monopolie) of zullen verschillende leveranciers toegang moeten hebben tot dezelfde paal (zie energiebedrijven nu)? Om iets verder in te gaan op de originele vraag: Ik denk dat het voorstel van de TS leuk is/wordt zodra er daadwerkelijk auto's rondrijden. Maar op dit moment is het aantal zo beperkt dat het als ondernemer gewoonweg niet loont. Voor palen in de openbare ruimte is er natuurlijk het voordeel dat als je als eerste begint je de concurrent aftroeft, maar voor eigen terrein is het pas spannend zodra je een elektrische auto hebt gezien. Je zou de "gratis" publiciteit kunnen gebruiken, maar uiteindelijk is het een wassen neus als er niemand gebruik van maakt. Je krijgt dan misschien wel negatieve publiciteit van de grote SUV's die voor de palen staan (geeft leuke foto's). En uiteindelijk zijn het de SUV/luxe rijders die ook het geld hebben voor een restaurant. Niet de boomknuffelende fietsende nertsaaiende hippie die het artikel boven zijn bed hangt en droomt van een elektrische auto van de staat. (Een beetje gechargeerd, maar dat mag soms wel :P) O ja, vergeet trouwens niet dat de kosten wel iets verder gaan dan een paal in de grond slaan met een stukje snoer en een stekker. Het gemiddelde restaurant heeft geen extra capaciteit op zijn aansluiting om even één parkeerplaats van een snellader te voorzien. Vergeet niet dat je dus PER auto een 16A? krachtstroomaansluiting nodig hebt en dat kost een aardig bedrag om aan te leggen, plus nog het vastrecht & capaciteitstarief, wat niet gezellig is als je van een 25-35A 3-fase (normale aansluiting voor een restaurant) naar een 50A (1 auto), 63A (2 auto's) of 80A (3 auto's) aansluiting gaat. Dan hebben we het over €300 per jaar per auto om te kunnen snelladen, met een normale max van 3 auto's. Even voor het idee wat daarna gebeurd: De "instap" 10KV transformator voor de industrie levert 50KVA, waarmee je ongeveer 10 auto's kunt snelladen. Een gemiddeld restaurant op een locatie langs de snelweg heeft eerder >200 parkeerplaatsen, dan zet je dus een complete wijkkast neer voor de "service". Link naar reactie
0 Alef Arendsen Geplaatst: 7 januari 2011 Alef Arendsen 1,2k 45 Geplaatst: 7 januari 2011 Zag ik niet ergens vorige maand of zo een stuk (je) over jou in de Bizz, De Zaak, of iets dergelijks ? Hi, zou kunnen. Biz of Zaak weet ik zo niet, maar we zijn de laatste tijd regelmatig in de media. Leuk dat het je opgevallen was! Link naar reactie
0 evertveldhuis Geplaatst: 11 januari 2011 evertveldhuis 1 0 Geplaatst: 11 januari 2011 Hallo Allemaal, Het is voor eigenaren van elektrische voertuigen geen probleem om hun voertuig thuis of op het werk te laden. Immers het vermogen dat hiervoor nodig is van vol tot leeg is zo'n 25KW. Van een normaal stopcontact kan per uur 3500 W (230V X 16 A) afgenomen worden. Dit houdt in dat de auto binnen 8 uur is opgeladen. Ook voor de werksituatie zal dit voldoende zijn. Er hoeft dan echt geen grotere hoofdzekering geplaatst te worden. ;) Voor het snelladen zijn er andere toepassingen geldig deze worden met 50kW aangesloten. De vermogens zijn hier dus beduidend hoger. Vooralsnog worden deze snellaadpalen nog niet in de private sfeer toegepast, mar dit kan snel veranderen. Immers met een netwerk van snellaadpalen is er nooit meer een probleem van een lege accu en kan je zelfs met jouw elektrische auto naar Zuid-Frankrijk op vakantie! ;D Kijk ook eens op www.snellaadpalen.nl voor meer technische gegevens bij een van de leveranciers van deze oplaadpalen. Groet, Evert Veldhuis (AC-CC) Link naar reactie
0 anymous Geplaatst: 12 januari 2011 anymous 97 0 Geplaatst: 12 januari 2011 Hallo Allemaal, Het is voor eigenaren van elektrische voertuigen geen probleem om hun voertuig thuis of op het werk te laden. Immers het vermogen dat hiervoor nodig is van vol tot leeg is zo'n 25KW. Van een normaal stopcontact kan per uur 3500 W (230V X 16 A) afgenomen worden. Dit houdt in dat de auto binnen 8 uur is opgeladen. Ook voor de werksituatie zal dit voldoende zijn. Er hoeft dan echt geen grotere hoofdzekering geplaatst te worden. ;) Voor het snelladen zijn er andere toepassingen geldig deze worden met 50kW aangesloten. De vermogens zijn hier dus beduidend hoger. Vooralsnog worden deze snellaadpalen nog niet in de private sfeer toegepast, mar dit kan snel veranderen. Immers met een netwerk van snellaadpalen is er nooit meer een probleem van een lege accu en kan je zelfs met jouw elektrische auto naar Zuid-Frankrijk op vakantie! ;D Kijk ook eens op www.snellaadpalen.nl voor meer technische gegevens bij een van de leveranciers van deze oplaadpalen. Groet, Evert Veldhuis (AC-CC) Ooit aangedacht dat er met 16A/h niets anders op die groep 'aangezet' kan worden? Er zijn weinig huizen die 'even een groep vrij hebben' verder is de som van de max A/h van alle groepen samen zelden 1:1. Dus al zou er een 'vrije groep' zijn dan heb je grote kans dat je stoppen als nog springen als de droger, oven o.i.d. tegelijk met de lader op een andere groep aanstaat of springt. En is de max. laadcapaciteit werkelijk 16A/h? Ik ben bang dat het in de praktijk dus niet allemaal zo makkelijk is als je ons wilt doen geloven. Link naar reactie
0 Jeroen Reith Geplaatst: 14 januari 2011 Jeroen Reith 311 13 Geplaatst: 14 januari 2011 Misschien ietwat off topic maar ik ben wel benieuwd of de ontwikkelingen mbt de elektrische auto worden ingehaald door de brandstofcelauto. Persoonlijk krijg ik de indruk dat de elektrische auto een tussenstation en dat de brandstofcelato op de lange termijn de overhand krijgt. Wat is jullie mening ? Groet, Jeroen www.reith.nl Link naar reactie
0 anymous Geplaatst: 14 januari 2011 anymous 97 0 Geplaatst: 14 januari 2011 Het voordeel van gebruik van de brandstofcel tegen over de electrische auto is dat je sneller 'bij 'kunt laden. Als ik de minst slechte van deze twee moet kiezen: binnen nu en pak en beet 10 jaar zie ik meer potentie voor de brandstofcel, wat daarna gebeurt wil ik geen uitspraken over doen. Ik denk dat er betere alternatieven komen. p.s. door allerlei bijkomstigheden zou de brandstofcel met de huidige technieken maar 5-10% efficienter zijn als de huidige conventionele brandstofmotor. Link naar reactie
1 Roelof Reineman Geplaatst: 31 januari 2011 Roelof Reineman 2 1 Geplaatst: 31 januari 2011 Een simpele oplaadpaal; bedoel je dan een goedkope zodat er veel aangeschaft kunnen worden, of een die niet al te veel toeters en bellen heeft? Ik denk persoonlijk dat er momenteel nog (te) weinig bedrijven zoals restaurants de toegevoegde waarde erkennen van het leveren van zo'n oplaaddienst. Waarschijnlijk trekken ze wel bij als er flink meer elektrische auto's rond gaan rijden en dan wordt het inderdaad interessant om die automobilisten te verleiden tot een aankoop en ze te belonen met (gratis) stroom. Off-topic: De Fuel Cell is inderdaad erg mooi en er komen een hoop varianten uit in de komende paar jaar (B-Class F-Cell bijvoorbeeld die nu getest wordt). Het enige wat dit werkelijk zou verhelpen in de praktische zin is de 'range anxiety' die mensen nu hebben bij elektrische auto's. Het merendeel van de ritten kan tegenwoordig elektrisch gedaan worden en als de verwachte ontwikkelingen op het gebied van oplaadtechnieken en accu technologie inderdaad uitkomen, wordt het nog best lastig voor de Fuel Cell. Link naar reactie
LittleBit
LittleBit
De elektrische auto komt er aan.
Maar die moet opgeladen worden.
Er daar is gelukkig een standaard voor (een 3 fasen 400V aansluiting)
Dus komen er discussies over oplaadpalen.
Enerzijds omdat huizen meestal maar 1 elektrische fase hebben en dus zelf geen oplaadpaal kunnen krijgen,
anderzijds omdat gemeenten/energiebedrijven/parkeergarages allerlei dollartekens krijgen met betaalde oplaad-paal-constructies.
Maar wellicht is het juist nu tijd om te komen met een simpele oplaadpaal,
zodat bv een restaurant/winkel zijn klanten een gratis oplaad-mogelijkheid op hun parkeerterrein kan aanbieden.
Wie pakt de handschoen op ?
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
17 antwoorden op deze vraag