• 0

Verzameltopic Zoekmachine-optimalisatie (SEO)

Leuke column in Communicatienieuws van Wiseguys-directeur Toine Verheul

 

De kwakzalvers van het internet

 

De laatste jaren hebben we de opkomst van een nieuwe bedrijfstak kunnen gadeslaan, die van de zogenaamde seach engine optimizers. In gewoon Nederlands: zoekmachineoptimalisators. <...> Wat deze bedrijfjes je meestal beloven is een toppositie van jouw website in de grote zoekmachines. Dat is een rare belofte. Zoekmachines doen hun best om min of meer objectieve resultaten terug te geven. Wanneer je website niet hoog scoort dan kan dat twee dingen betekenen: ofwel je hebt je website zo gemaakt dat de zoekmachine er geen raad mee weet, ofwel je hebt een website die door de zoekmachine minder belangrijk wordt gevonden dan andere websites. Aan dat eerste valt wat te doen. Iedere webmaster weet hoe dit moet: maak nette links, vermijd gebruik van JavaScript en Flash voor de navigatie, vul je metatags netjes in, gebruik robots.txt om webcrawlers te instrueren, en zorg dat je site gelinkt wordt op gerespecteerde sites. Als je na deze voorzorgsmaatregelen nog steeds laag scoort zou ik zeggen: pech gehad. Zorg maar dat je site leuker of beter wordt. Voor zoekmachineoptimalisators is dit echter een reden om hun trucendoos open te trekken. <...> Vrijwel iedere grote zoekmachine bestraft misbruik van haar dienst met een extra lage positie. Als je na optimalisatie van je website op nummer 1 staat, is de kans groot dat je na een maand onderaan de lijst bungelt. <...> Ander voorbeeld: Wehkamp. Deze website is zo goed geoptimaliseerd dat zelfs zoeken op "wehkamp" niet het gewenste resultaat bovenaan krijgt. Blijkbaar weet men dit bij Wehkamp ook, want men heeft ten einde raad maar besloten een advertentie te kopen waarin het juiste adres getoond wordt. Een duur grapje en een typisch voorbeeld van het lid op de neus. <...> Misschien genieten zoekmachineoptimalisators hun status wel door het gebrek aan geïnformeerde tegenstemmen. Zoekmachinefabrikanten doen van nature erg geheimzinnig over de werking van hun software. Dit schept ruimte voor mensen die van niks weten maar wel bereid zijn hun mond open te doen. <...> Zoekmachineoptimalisators zijn kwakzalvers in een land waar de geneesheren zwijgen. Zo beschouwd ligt er nog een interessante taak voor ons, als zoekmachinefabrikanten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Volgens mij heeft caffeine hier niets mee te maken. Wat er onlangs is gebeurd, is dat websites die betaalde links op hun site aanboden zijn "gestraft". Het straffen van die websites houdt automatisch in dat de links op die websites minder waard zijn geworden, dan wel waardeloos. Mijn idee is eerder dat mensen zich hebben gewaagd aan linkbuilding op "lage-kwaliteit-sites". Ik heb een aantal websites op verschillende "vakgebieden" :P maar merk nergens een daling in posities, noch verkeer.

 

Caffeine is voor zover ik weet ook nog maar heel beperkt beschikbaar. (op een enkel data center) en volgens mij is het algoritme ook nog niet toegepast op de zoekresultaten wanneer wij zoeken op google.nl

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Probleem is dat de meeste mensen die klagen over het feit dat ze gedaald zijn in de zoekresultaten of zelfs helemaal niet meer te vinden zijn er niet bij vertellen wat voor website ze hebben. Noch hoe zij in het verleden aan linkbuilding hebben gedaan (en/of andere belangrijke SEO criteria).

 

Ik weet echter van 1 persoon over wat voor soort website het gaat. Ik denk echter dat hij/zij het niet zal waarderen als ik het url hier geef. Maar laat ik verklappen dat het een actueel onderwerp is en de website is voornamelijk informerend. Dus bijv. iets over de kredietcrisis of vrouwenvoetbal.

Link naar reactie
  • 0
Ik ben voor mijn website een soort landingspagina's aan het maken. Pagina's die door google (en natuurlijk andere zoekmachines) opgenomen moeten worden. Het zijn geen pagina's waar een bezoeker die al op de site is op komt snel op komt (ligt een beetje verscholen). Het zijn echt pagina's om mensen verder te sturen naar de website.

 

Is bijvoorbeeld de volgende pagina's redelijk SEO:

Plaatsen:

http://www.naareenhotel.nl/plaats/35/hotels-Epen.html?Hotels-in-Epen

 

Regio's:

http://www.naareenhotel.nl/regio/25/hotels-Limburg.html?Hotels-in-Limburg

 

Hebben jullie nog tips over de pagina's?

 

@Passie

Mijn belangrijkste tip zou zijn om geen aparte pagina’s voor google te maken maar ze te integreren in je website.

Daarnaast de keyword spam verminderen en meer tekst op de pagina zetten.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb 2 vragen over toevoegingen die we op onze website willen doen.

 

1. Informatie over de (bruids)jurken

Doel hiervan is met name om bezoekers (dames) informatie (merk, details, kleur, maat, enz) te geven over de desbetreffende jurk. Het zou denk ik ook wel goed zijn om deze teksten te laten indexeren. De meeste merken komen 2-5x voor (25 omschrijvingen in totaal), dus dat zou tot hogere resultaten in de zoekresultaten kunnen/moeten leiden als iemand naar een bepaald merk zoekt. En ook voor andere en meer long-tail zoektermen zal de kans groter worden dat ze op onze website terecht komen.

Nadeel/probleem is dat de omschrijvingen in een iframe worden weergegeven. Als ik die wil laten indexeren kan dit denk ik alleen door een sitemap of robot.txt te gebruiken. En nog wel belangrijker, elke omschrijving is een klein html bestand dat in het iframe wordt weergegeven. Als iemand ons daarop in google vind, dan zien ze alleen dat kleine stukje tekst. Als we dit al willen doen, dan zal ik er dus iets onder moeten zetten als "Wordt deze pagina niet goed weergegeven? Klik hier". en als ze klikken stuur ik ze dan naar onze collectie pagina (waar ze de jurk zelf opnieuw kunnen zoeken).

 

2. Nieuws

We willen op onze website nieuws over alles wat met trouwen/bruiloften te maken heeft gaan publiceren. We willen dit in een stuk of 5 categorieën doen en ongeveer 1-3 berichten per week. Doe is wederom om beter gevonden te worden via google (enerzijds meer woorden waarop we gevonden kunnen worden, anderzijds hoger in de zoekresultaten vanwege meer content en regelmatig toevoegingen aan de website).

Ook hier vraag ik me af hoe we dit het best kunnen integreren in de bestaande website. Willen we deze nieuws sectie opnemen als menu-button? Dan gaan mensen die nu al op de website komen (via verwijzende sites en lokale zoekopdrachten) naar dit nieuws gebeuren. Heeft dat voor hen toegevoegde waarde? Of leiden we hen enkel af van onze core business (jurken verkopen)?

We kunnen het ook zo opzetten dat deze "nieuws" menu button alleen zichtbaar is als je op dat deel van de website binnenkomt

(ook hier geld weer via sitemap of robot.txt de hele website laten indexeren)

 

Wat denken jullie dat het beste is?

Link naar reactie
  • 0

1. Waarom wordt er gebruik gemaakt van een iframe? Is er geen andere oplossing?

 

2. Behalve dat je inderdaad beter kunt scoren op longtail keywords en dus bevorderlijk kan zijn voor SEO, kan het natuurlijk ook vertrouwen wekken en aangeven dat de onderneming kennis heeft van of zich ook daadwerkelijk betrokken voelt bij die branche. Ik zou een nieuwssectie dan ook zeker open zetten voor alle bezoekers.

 

Zolang de core business in de rest van het ontwerp (indeling, plaatsing van buttons) of website (teksten) duidelijk blijft, leid je de bezoeker naar mijn mening niet af. Verzekeren kan ik dit niet, aangezien ik geen usability-expert ben.

Blue 2 Blond voorziet het MKB van gebruiksvriendelijke, toegankelijke, functionele CMS gestuurde maatwerk websites en webapplicaties

 

http://www.linkedin.com/in/erwinhofman

Link naar reactie
  • 0

1. er wordt gebruik gemaakt van iframes om foto's van de collectie te laten zien. Rechts in beeld is een balk met kleine foto's waar op geklikt kan worden. Als iemand op een kleine foto klikt krijg je twee grote foto's (1 in een iframe links, de ander in een iframe rechts) te zien. Dit zijn meestal een foto van de voorkant en achterkant van de jurk. Soms van de voorkant en een detail foto.

Dit kan ongetwijfeld ook op een andere manier. Maar ik denk dat je dan altijd Java (of flash) zal moeten gebruiken. En ik had toendertijd (3 maanden terug) geen idee hoe ik daar iets mee kon. Nu kan ik nog steeds geen Java. Maar ik zou denk ik wel ergens een script kunnen krijgen voor een foto-show.

 

2. Je hebt gelijk dat het misschien ook wel vertrouwen kan wekken. Misschien heeft iemand ervaring met een (eigen) website waarop producten worden verkocht en/of aangeprezen en daarbij ook een blog of nieuws sectie?

Aan de andere kant kunnen we aan de hand van analytics natuurlijk proberen te achterhalen wat het effect is.

Zaken als gemiddelde tijd op onze website en weigeringspercentages zijn daarbij heel simpel te gebruiken.

Maar we kunnen ook zien hoeveel mensen van de nieuwssectie naar onze collectie gaan kijken en vice versa.

Link naar reactie
  • 0
Maar ik denk dat je dan altijd Java (of flash) zal moeten gebruiken. En ik had toendertijd (3 maanden terug) geen idee hoe ik daar iets mee kon. Nu kan ik nog steeds geen Java. Maar ik zou denk ik wel ergens een script kunnen krijgen voor een foto-show.
Javascript bedoel je hoop ik. Met JavaScript is het zeker mogelijk, ik zou in ieder geval niet voor de iframe-optie kiezen. Scripts vind je, zoals je aangeeft, op internet genoeg. Lightbox is een goede methode om foto's op een leuke en toegankelijke manier te tonen.

 

Twee nederlandstalige artikelen over lightbox (waarvan de eerste van een mede-lid is):

[*]lightbox op html-site

[*]lightbox op netters.nl

 

Blue 2 Blond voorziet het MKB van gebruiksvriendelijke, toegankelijke, functionele CMS gestuurde maatwerk websites en webapplicaties

 

http://www.linkedin.com/in/erwinhofman

Link naar reactie
  • 0

Goran en ik zitten hier te brainstormen en komen er niet uit. Als een site een link naar onze site plaatst, kan dit dan beter een deeplink zijn of een link nr de homepage . En dan even puur voor google, los van wat nuttig is voor eventuele gebruikers.

 

Als het nr de homepage is dan verhoog ik daar de trustrank van. Maar heb volgens mij ook ooit gelezen dat je trustrank ook omhoog gaat als er meer deeplinks zijn nr je domein.

 

Iemand hier een visie over?

Link naar reactie
  • 0

Los van het SEO-aspect: Is bij deeplinks je conversie hoger dan bij een link naar je homepage?

 

Zo ja: niet eens nadenken over linken naar je homepage wat mij betreft

 

Frans

 

Haha, ik ga er vanuit dat er vanuit de betreffende site echt nooit iemand gaat doorlinken (interieurstickers) dus doe het echt alleen voor google waardering.

Link naar reactie
  • 0

Een probleem die je bij vele zie terugkomen , linkbuilding zonder plan :)

 

Doe je het enkel voor de 'seo' waarde die je ervan kan krijgen en je kan kiezen waar de link naartoe gaat (en met welke ankertekst)dan check je eerst vanwaar die link vertrekt (pagina/content/titel) en voor welke keyword combinaties je betere rankings in Google wilt zien.

 

Er gewoon op los vuren is niet de slimste techniek..een link is inderdaad een link maar als je de vrijheid hebt om ermee te doen wat je wilt, dan denk je beter even goed na.

 

Dave

Op Twitter heb ik ook soms iets 'nuttig' te vertellen :) http://twitter.com/davelorrez

Link naar reactie
  • 0

Een probleem die je bij vele zie terugkomen , linkbuilding zonder plan :)

 

Doe je het enkel voor de 'seo' waarde die je ervan kan krijgen en je kan kiezen waar de link naartoe gaat (en met welke ankertekst)dan check je eerst vanwaar die link vertrekt (pagina/content/titel) en voor welke keyword combinaties je betere rankings in Google wilt zien.

 

Er gewoon op los vuren is niet de slimste techniek..een link is inderdaad een link maar als je de vrijheid hebt om ermee te doen wat je wilt, dan denk je beter even goed na.

 

Dave

 

Precies, vandaar ook de vraag. Er is namelijk wel een plan, maar dit plan bevat een gat: wat te doen met links van sites die niet zo nuttig zijn qua klanten en dus alleen maar een ietsiepietsie klein beetje nut hebben (nl google).

 

Ik weet dus vanwaar de link vertrekt, ik kan zelf anchortekst aanleveren. Ik zou dus het beste een deeplink kunnen doen naar een pagina bij ons die qua context past bij de pagina waar de link vandaan komt?

Link naar reactie
  • 0

Dat was mijn antwoord..of beter vertaald, niet teveel nadenken over trustrank, pagerank of any other rank :) je maakt het jezelf veel te moeilijk en verspeelt waardevolle tijd die je beter aan iets anders hangt.

 

Voor zover ik weet heeft trustrank niks te maken met een link naar je home of andere pagina sturen. Trustrank is een combinatie van veel factoren waardoor Google gaat bepalen waar je site op hun 'trustladder' terecht komt. Backlinks zitten daar ook tussen maar dan vooral vanuit het standpunt van welke sites de links afkomstig zijn, niet waar je die naartoe stuurt. Een linkje van een New york times zal je trustrank meer beïnvloeden dan een linkje van de hobby site van Jan om de hoek, ongeacht of je die naar je home of andere pagina stuurt.

 

Mijn visie als je gaat linkbuilden uit een SEO perspectief :

 

[*]welke pagina wil ik hoger krijgen in google en waarom ?

[*]ik heb een linkmogelijkheid / partner gevonden

[*]pagina relevant genoeg om naar mijn pagina te linken (titel-context pagina/site)?

[*]cache datum pagina (minder dan 3 weken = ok)

[*]punt 3&4 ok = Go

 

En veel verder denk ik niet ;D

 

Dave

 

 

 

Op Twitter heb ik ook soms iets 'nuttig' te vertellen :) http://twitter.com/davelorrez

Link naar reactie
  • 0

@manon, als die mensen flexibel genoeg zijn, schrijf een artikel voor hun site waar je je tekstlink(s) in verwerkt, zal je veel meer aan hebben. En niemand die je gaat zeggen dat je geen beetje linkbuilding mag doen voor die pagina zodat de links naar jouw site sterker worden.

 

Voorbeeld, je schrijft een artikel voor je linkpartner over baby's voor hun site en van daaruit link je met babyspeelgoed naar jouw site. Aan de andere kant schrijf je ook 1 of 2 gerelateerde artikels die je op andere sites/blogs/content networks plaatst en laat linken naar de pagina van je linkpartner. Zo maak je hubs die jouw link op je linkpartner site versterken.

 

Dave

Op Twitter heb ik ook soms iets 'nuttig' te vertellen :) http://twitter.com/davelorrez

Link naar reactie
  • 0

Kijk gewoon welke pagina binnen je website er gerelateerd is aan de pagina waarvandaan er wordt gelinkt.

 

Goede links naar de homepage is meestal omdat er vanaf de homepage weer links staan naar andere (belangrijke) pagina's die je ook in Google wilt plaatsen. Zo sla je dus 2 vliegen in een klap.

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

Kijk gewoon welke pagina binnen je website er gerelateerd is aan de pagina waarvandaan er wordt gelinkt.

 

Goede links naar de homepage is meestal omdat er vanaf de homepage weer links staan naar andere (belangrijke) pagina's die je ook in Google wilt plaatsen. Zo sla je dus 2 vliegen in een klap.

 

Ik begrijp je niet helemaal. Met links op je homepage bedoel je toch het menu?

Dat is bij ons iig het enige dat linkt naar andere pagina's op onze website (nu is er bij ons weinig meer dan een menu, slechts 8 indexed pages).

 

Of de inkomende link dan naar de homepage of "over ons" zou linken, op beide pagina's staan dezelfde interne links. Dat maakt dan dus weinig uit.

Bedoelde je dit of toch iets anders?

 

@Manon,

Ik heb ook eens gelezen dat het onrealistisch is om (ik noem maar een aantal) 80 links naar je homepage te hebben zonder één enkele link naar een andere pagina op je website. Om die reden hebben wij eerst flink wat (ik schat 50, waarvan 20-25 gekregen) naar onze homepage aangevraagd. Nu hebben we een stuk of 3-5 links naar onze collectie aangevraagd. En binnenkort gaan we ook nog iets van 3-5 links naar onze link pagina regelen.

 

Ik zal proberen om eens bij te houden of dat concrete stijging(en) in de google zoekresultaten oplevert. Alhoewel dat vaak erg lastig is om te herleiden (omdat er ook nog andere links bijkomen die we nu al hebben aangevraagd, niet precies bekend is wanneer de link geplaatst en door google gezien is, enz. enz)

 

Er is ook nog zoiets als ........ linkbait heet het denk ik. Het betekent zoiets als een bericht/artikel schrijven dat zo interessant is dat andere mensen er vanzelf naar gaan linken. Iets of iemand (weet het voorbeeld even niet meer) is er groot mee geworden.

Allicht kan een andere SEO expert dit verder toelichten. Kan best interessant zijn voor jullie als uitgebreidde bloggers.

 

Link naar reactie
  • 0

aaaah op die manier.

 

Dit is voor ons vaak lastig/onmogelijk omdat onze website enkel over bruidsmode/bruidsjurken gaat.

 

Wel vraag ik me dan af of een link vanaf een website van iemand die taarten maakt onderwerp gerelateerd is. Ze maakt ook bruidstaarten.

 

Het mooie is dat we een link op haar homepage hebben en er staan maar iets van 5 andere links.

Levert ook nog best veel inkomend verkeer op, iets van 25 per maand, met 50% weigeringspercentage :-(.

Link naar reactie
  • 0

Er is ook nog zoiets als ........ linkbait heet het denk ik. Het betekent zoiets als een bericht/artikel schrijven dat zo interessant is dat andere mensen er vanzelf naar gaan linken. Iets of iemand (weet het voorbeeld even niet meer) is er groot mee geworden.

Allicht kan een andere SEO expert dit verder toelichten. Kan best interessant zijn voor jullie als uitgebreidde bloggers.

 

Linkbait is een manier om aan links te komen door middel van unieke content op je site waar mensen wel naar moeten linken. Het eerste zijn, iets grappigs of controversieel een compleet onderzoek of nuttige tool etc etc. Het kan zeker werken maar uit mijn ervaring ligt de kans op veel links, vooral voor de gemiddelde MKBer, laag. Een blog kan goed helpen bij het publiceren van linkbait.

 

Linkbait valt een beetje in het straatje van "SEO 2.0" waar je 90% van je tijd in content investeert en bijvoorbeeld 20% in linkbuilding en techniek. Wil je snel resultaat dan adviseer ik nog altijd de "SEO 1.0" manier van 60% linkbuilding en 40% content/techniek. Dit geeft naar mijn ervaring een beter resultaat.

AGM Accu Shop. AGM technologie is de toekomst van de accu.

 

Robbert van Ekris - LinkedIn

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.