• 0

Concurrent kopieert advertenties

Hallo allemaal,

 

Ik onderneem 2 jaar vanuit een klein dorp in de ICT. Voordeel is dat er slechts twee andere aanbieders in de buurt zijn die niet heel hoog zijn aangeschreven. We adverteren regelmatig in een lokaal krantje, waar altijd veel reacties op zijn. Sinds drie maanden zien we dat een concurrent exact onze acties overneemt met extra kortingen of gewoon een exacte kopie van de dienst.

 

Wat is de beste manier om hiermee om te gaan? Ik steek altijd veel tijd in onze advertenties en marketing en ik ben gewend aan normale concurrentie, maar het dupliceren van alles wat we doen gaat behoorlijk ver. Is het verstandig om hierop in te gaan of is het verstandiger gewoon deze man voor te blijven en er aan te wennen dat de volgende week mijn advertenties door iemand anders word herhaald?

 

Hoor graag jullie input en ervaringen met dergelijke concurrentie.

 

Gr Marco

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Als het geen exacte kopie is van bedrijfseigen zaken zoals logo, teksten en beeld maar slechts een kopie van het aanbod heb je te maken met harde concurrentie. De supermarkten doen dat voortdurend.

 

Jij bananen; wij bananen!

 

Voordeel is: je concurrent loopt een week achter. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ook wij hebben hier veel last van, zelfs hier op HL komen de copy cats ongegeneerd voorbij. Wij lossen dat op door onze unieke punten, die de concurrentie bij lange na niet kan evenaren, te benadrukken. Bijvoorbeeld door de grootte van het assortiment of het magazijn te vermelden in de advertenties.

Link naar reactie
  • 0

Ook wij hebben hier veel last van, zelfs hier op HL komen de copy cats ongegeneerd voorbij. Wij lossen dat op door onze unieke punten, die de concurrentie bij lange na niet kan evenaren, te benadrukken. Bijvoorbeeld door de grootte van het assortiment of het magazijn te vermelden in de advertenties.

 

Size doesn't matter :-K

 

Nu even serieus, ik denk inderdaad dat je je eigen kwaliteiten moet onderstrepen. Dan bedoel ik niet zozeer de kopieerbare aspecten zoals 'vandaag besteld morgen in huis' maar aspecten die moeilijk te kopieren zijn.

 

Dit kan zijn zoals Wouter aangaf dat je altijd uit voorraad kunt leveren (gezien de afmetingen van het magazijn) maar ook bepaalde service aspecten, zo herinner ik me een discussie over de aanschaf van een keuken hier op HL.

 

Winkel X geeft een kop koffie, nemen de tijd om naar je te luisteren en vertalen precies wat jij wil in een ontwerp.

Winkel Y stunt enorm met kortingen maar was zeer onpersoonlijk en probeerde klanten een oor aan te naaien.

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me een goed idee. Het is echter een zelfde bedrijf met een soortgelijk assortiment. Ik denk dat ik een voorsprong heb met de service en kwaliteit van mijn diensten en ben al druk bezig om daar een actie voor te maken. Verder hebben we een winkel en hij zit op een zolderkamer, maar daar kan ik volgens mij niet heel veel mee. De mensen die graag naar een winkel toe gaan komen toch wel aanlopen. Ga er nog eens hard over nadenken. Als ik wat bedacht heb laat ik het even keuren :)

 

Ideeen hiervoor altijd welkom!

Link naar reactie
  • 0

Zeker. De twee meest recente voorbeelden:

 

We hadden een actie lopen voor het opschonen van een computer voor 35 euro. Volgende week staat hij er in met dezelfde actie voor 25 euro. Kan ik het echt niet voor doen, want het betreft ook thuis bezoeken. Na BTW hou je hier ook echt weinig van over.

 

Tweede was een systeem met monitor printer etc voor 595, volgende week zelfde systeem voor 565. Zat dan echt nog 20 euro marge op ongeveer.

 

Overigens ook met teksten. Maken wij een advertentie met uitstekende service en kwaliteit o.i.d., dan zien we dat daarna ook regelmatig terug

Link naar reactie
  • 0

Heb ik ook wel eens mee te maken gehad.

Wij kopen altijd erg aparte auto's in. Het viel ons op dat een andere verkoper de zelfde zeldzame auto's ging inkopen en ook verkopen. Aangezien wij een lange adem kunnen hebben. Zijn we echt de meest onwaarschijnlijke modellen gaan inkopen. De andere verkoper ging hier een tijd in mee tot dat hij doorkreeg dat hij geen geld er meer mee kon verdienen. Hij heeft toen ons benaderd om zijn voorraad over te nemen. Wat we uiteindelijk ook hebben gedaan voor de helft van de prijs. Wij hebben uiteindelijk de auto 's toch met winst verkocht.

 

wees creatief en kijk hoe je de concurrent voor kan zijn

Sometimes your the windshield and sometimes your the bug.

You need to get on the side of the windshield

Link naar reactie
  • 0

Het blijft lastig dit soort concurrentie, je moet denk ik blijven zoeken naar een unique selling point waar de ander niet aan kan voldoen.

Hoe zit het met jullie naam? Zijn jullie dé gevestigde/betrouwbare zaak bij jullie in de buurt? In dat geval zou je dat kunnen benadrukken.

Hebben jullie een hoop tevreden klanten? Probeer die eens te benaderen en ze er eventueel er bij te betrekken. Of noem dit in de advertenties.

 

Wat ook nog wel eens wil helpen is kijken of je een interview mag afgeven in het krantje. Dit wordt vaak een stuk beter gelezen dan de advertenties en geeft meer een gezicht bij jouw dienst/winkel.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je dit simpelweg moet benutten. Dit kan ook zorgen voor groeipotentieel.

 

Vanwege eerdere reacties en het feit dat je een copy-cat toch niet kan veranderen. Zou ik eens kijken wat de mogelijkheden tot samenwerken zijn. Blijkbaar kan de concurrent iets goedkoper doen dan dat jij dat kan. Er is dus wel markt voor de copy-cat, anders zou deze niet meer bestaan. De dingen die de concurrent goedkoper kan, laat je haar gewoon doen en verkoop je in je eigen zaak en verdien je aan. De concurrent zal hier in alle waarschijnlijkheid wel mee akkoord gaan, omdat jouw onderneming hoger staat aangeschreven en een veel grotere afzetmarkt heeft. De afspraak die je dan moet maken is dat de concurrent bepaalde zaken niet direct meer via haar winkel verkoopt, maar aan jou doorverkoopt (tegen een lagere prijs uiteraard). Jij kan je weer focussen op je eigen core-business. Je kan bijvoorbeeld bepaalde kwaliteit leveren om "ik zeg maar wat" computerproblemen voor klanten op te gaan lossen.

 

Verder zal de concurrent het ook wel uit zijn hoofd laten om jullie toekomstige advertenties te kopiëren. Zeker omdat de concurrent dan simpelweg haar samenwerking met jullie bedrijf op het spel zet. En heb je genoeg van de samenwerking met de concurrent, dan trek je de stekker eruit en ga je deze inkoop zelf weer doen.

 

Je hebt dan een nieuwe markt aangeboord "computerproblemen verhelpen" en heb je sales weer terug => groei

ICT projectplaats Connicted | http://www.connicted.nl

Twitter: http://www.twitter.com/connicted

Link naar reactie
  • 0

Mijn website was van a tot z volledig gekopieerd.

 

Eerst woedend, daarna overwogen om juridisch actie te nemen, toch maar niet gedaan (heeft geen zin) en het vervolgens gewoon vergeten.

 

Naar aanleiding van dit stuk heb ik nog een keer gekeken of de copycat er nog is: guess what? Hij is niet meer online! ;D Heeft het blijkbaar opgegeven. De laatste keer dat ik zijn site bezocht bleken de adsense recalme ook niet meer te werken. Zal me niet verbazan als die hij het adsense programma is gegooid.

 

Moraal van dit verhaal: copycats zijn geen lang leven beschoren. Zij kunnen alleen parasiteren op andermans idee en komen zichzelf nog wel eens tegen. (hmm - zichzelf gekopieerd? ;)

 

Maar als ik jou was zou ik toch even de telefoon pakken en ze eens flink de waarheid vertellen. Dat moet opluchten. Succes.

Zelf hypotheek afsluiten scheelt een paar duizend euro. Zie http://www.executiononlyhypotheek.net/

Link naar reactie
  • 0

Wij hadden ook een copycat die zowel onze (soms met veel pijn & moeite geschreven) teksten letterlijk overnam inclusief foto's! Omdat deze in België en op eBay actief was (is?) viel het niet op tot we er stomtoevallig op stuitten..

Op ons verzoek zou eBay daar wat aan doen, maar heb niet meer gecontroleerd of dat ook daadwerkelijk is gebeurd.

Marktplaats doet dat trouwens niet.. er is daar veel illegale activiteit.. ook daar is een concurrent actief, maar dan wel met zelf geschreven teksten, dat wel.

 

Eerst waren we ook woedend, maar we hebben het toen laten varen..

 

Alleen toen een onnozelaar die een webwinkel kennelijk met inhoud en al over had genomen en exact dezelfde tekst van 1 product opnam en vervolgens bij ons bestelde, terwijl ons commentaar of de copycat tekst verwijderd kon worden er ook nog in stond.. ja toen heb ik niet willen leveren voordat die verwijderd werd en meneer was daar vervolgens zelfs nog verbolgen over ook! Diefstal is kennelijk doodnormaal geworden!

Link naar reactie
  • 0

Wij als bedrijf worden al drie jaar letterlijk na ge-apt, door een collega in hetzelfde dorp.

De advertenties in de regio krantjes, de radio spotjes, de verkoop van een bepaalde computer naam, zelfs een domeinnaam lijkt erg sterk op de onze, en worden keer op keer na ge-apt. Ook onze huis kleuren die wij gebruiken wordt na geapt, terwijl de kleuren hebben vast gelegd in ons beeldmerk bij BOIP.

De na-aper gaat soms heel ver, tot het ziekelijke toe. :(

 

Hij gebruik delen van ons delen van onze slogan, merknamen en domeinnamen dit om verwarring te stichten.

 

In 2009 is hij veroordeeld om de domeinnamen in te leveren of te staken, anno 2010 gebruikt hij ze weer, kennelijk heeft hij ook schijt aan het vonnis ( lees rechtbank) dat door hem is getekend "in de naam van de Koninging"

Elke keer als wij een reclame marketing opzetten, komt de na-aper direct bijna met hetzelfde. Toen wij vorige jaar een nieuwe vestiging opende, presteerde de na-aper met bijna dezefde naam, de producten onder onze inkoop te adverteren.

 

Vorige jaa rin decemberr, had hij een vijftal advertenties geplaatst in regio kranten met elementen van onze merken en kleuren, dat wij verhuisd zijn met omze "repair centre". Terwijl het adres die genoemd werden in zijn advertentie, zijn woonadres die boven zijn winkel is, wat eigenlijk een kantoor pand is.

 

Nu gebruikt hij een woordmerk dat van ons is, in zoekmachines zodat het een handelsnaam is van hem zelf.

 

Jullie ondernemers zeggen dan " dat je uit eigen kracht" moet ondernemen, maar na drie jaar het ik het ondernemerschap eigenlijk gehad. De wetgeving is erg vaag over het bovenstaande, want na-apen mag kennerlijk.

 

Verwarring stichten is moeilijk te bewijzen. We gaan weer proberen om een kortgeding te starten. Wie heeft nog raad, ik heb eigenlijk in de laastte drie jaar alles al gedaan om beter voor de dag te komen, maar de omzet begint nu toch wel weg te zakken, ik maak mij nu behoorlijk zorgen.....

 

 

John Sips ICTér van ImakeIT | Allround ITC Consulting

Link naar reactie
  • 0

Je hebt al een veroordeling en sindsdien is je dossier verder verrijkt. Nou is de tijd aangebroken om hard toe te slaan. Gewoon een goede advocaat inhuren en de mogelijkheden bekijken om een forse schadevergoeding en dwangsom te eisen. Overigens kun je zelfs winstafdracht vorderen, zeker wanneer er al een veroordeling ligt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.