• 0

Merken die niets van zich laten horen

Hi Mensen,

 

Ik ben 23 jaar en ben van plan om samen met mijn vrouw een kinderkleding winkel te openen in één van de grootste gemeenten van Nederland voor jongens en meisjes t/m 12 jaar. Het is niet zomaar een kinderkledingwinkel, maar één die gericht is op het hoger segment. Je mag denken aan merken zoals Armani, D&G, Cavalli, Iceberg, Burberry etc. Wij willen de bekende winkel met het lieveheersbeestje wat concurrentie bieden.

 

Wij lopen echter tegen één groot probleem aan. De merken die wij hebben benaderd reageren niet! Allereerst hebben wij circa 15 merken gebeld waarop bijna alle merken hebben aangegeven een brief of mail te sturen. Zo gezegd, zo gedaan. Na bijna drie weken hebben wij van de 15 merken slechts twee replies ontvangen met de boodschap dat het in behandeling is genomen (Dior en Kate Mack). Het is erg frustrerend want hierdoor kunnen wij niet verder. De brief die wij hun hebben verstuurd is een a4 van ongeveer twee kantjes met onze plannen en visie erin. Het is zeg maar een samenvatting van een ondernemingsplan. Een merk als Armani is bijvoorbeeld niet bereikbaar per telefoon of mail. Je kan alleen een contactformulier invullen en ik heb tot de dag van vandaag helemaal niets gehoord van hun. Ik begrijp dat merken misschien exclusief willen blijven, maar hebben zij geen Account Managers die aan het werk moeten en iets moeten verkopen?

 

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben niet van plan om eerst een duur pand in het centrum te gaan huren en dan in onzekerheid gaan leven zoals ik nu doe. De merken moeten wel op zijn minst laten weten of ze in mijn plan geloven en of zij wel met mij in zee willen gaan voordat ik straks vijf jaar aan een pand vast zit.

 

Ik hoop dat jullie tips of connecties hebben? Wij zijn erg gedreven maar dit is wel het meest frustrerende aan mijn hele ondernemingsplan.

 

Groet,

 

Illuminati

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je geeft aan in een grote gemeente van Nederland te willen beginnen. Zit er al een concurrent in de buurt die die merken verkoopt?

 

Verder zijn dit soort bedrijven simpelweg niet erg happig om met startende rookies in zee te gaan. (trek het je niet persoonlijk aan, het is gewoon hun beleid).

 

Een tip: ga eens praten met een collega die deze merken wel verkoopt, maar dan 60 km verderop. Vraag eens hoe hij/zij de contacten heeft gelegd, wat de eisen zijn etc.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik niet helemaal snap, je hebt je plan gestuurd naar leveranciers, waarom?

Wat was nu precies je vraag aan die leveranciers?

 

Als ik leverancier ben van spullen (en wat dat is maakt niet uit) dan ben ik maar geïnteresseerd in 2 dingen:

Hoeveel wil je wanneer hebben?

Hoe (en WANNEER!) ga je betalen.

 

Dus volgens mij moet je gewoon je businessplan afronden, dan weet je hoeveel je wilt/kunt bestellen en daarna bel je een voor een die leveranciers op en zeg je "Ik wil voor €x.000 gaan bestellen, ik heb nog geen account bij jullie, hoe werkt het bij jullie en welke voorwaarden hanteren jullie?".

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is duidelijk dat het hier om exclusieve merken gaat en daar hoort een (zeer) exclusieve distributie bij. Dus dan ga je als merk niet huplake op alle verzoeken in om dealer te mogen worden.

 

Bovendien is het ook een beetje kip en ei. Als je een goed lopende kledingwinkel hebt met merkkleding komt de vertegenwoordiger / agent vanzelf langs om eens te praten.

 

Even in de huid van de merkhouder zou ik niet snel in zee gaan met beginnende ondernemers. Ook niet als die een goed plan hebben. Waarom zou ik? Het is veel safer om je merk toe te vertrouwen aan mensen die al heel lang in de business zitten en het al hebben laten zien met subtoppers.

 

Inderdaad is de beste tip: Ga praten met ondernemers die de merken al verkopen. Wellicht kan je zelfs samenwerken.

 

Link naar reactie
  • 0

[...]

 

Inderdaad is de beste tip: Ga praten met ondernemers die de merken al verkopen. Wellicht kan je zelfs samenwerken.

 

O ja, laat ook even je plan checken door die ondernemers. Is je omzet realistisch, maar ook niet onbelangrijk of zijn leveranciers akkoord zouden gaan met jouw plan. Het klinkt leuk om 10% onder de prijs van het lieveheersbeestje te gaan zitten, maar dikke kans dat je dan in no-time out of business bent. Dan krijg je een mooie brief dat er 'iets' mis is met je winkel en dat de samenwerking wordt stopgezet. Ze mogen uiteraard niet zeggen dat het de prijs is (zij mogen jouw verkoopprijs niet bepalen), maar jij, zij en het lieveheersbeestje weten dat.

Link naar reactie
  • 0

Interessant hoe er wordt geopperd om bij een concurrent te vragen

die niet in de buurt zit.

Is jullie ervaring dat je op deze manier wel info kan loskrijgen?

 

Kan mij goed voorstellen dat mensen niet happig zijn om hun vergaarde

kennis zomaar te delen met anderen die jouw ding ook willen gaan doen

(hetzij buiten jouw werkgebied)

 

Daarom vraag ik mij zeer af of de ervaring anders leert?

Link naar reactie
  • 0

Interessant hoe er wordt geopperd om bij een concurrent te vragen

die niet in de buurt zit.

Is jullie ervaring dat je op deze manier wel info kan loskrijgen?

 

Kan mij goed voorstellen dat mensen niet happig zijn om hun vergaarde

kennis zomaar te delen met anderen die jouw ding ook willen gaan doen

(hetzij buiten jouw werkgebied)

 

Daarom vraag ik mij zeer af of de ervaring anders leert?

 

Terechte vraag naar mijn mening. Zeker in mijn beginjaren had ik dat nooit gedaan....

 

....totdat iemand mij aanbood om mij mee te nemen naar china, en werkelijk ALLES te laten zien/doen wat hij daar wist.

 

Nu ruim 6 jaar later ben ik daar nog vaak verbaasd over dat hij dat deed/kon.Ik heb nog steeds goed contact met die man, niet echt concurrenten (meer). Enorm veel respect voor hem gekregen, en na al die jaren hij ook voor mij mag ik aannemen!

 

Tegenwoordig denk ik er "iets" lichter over, maar zeker niet onbespreekbaar. Het ligt er denk ik ook aan hoe je iemand benaderd, point blank zal moeilijker worden denk ik.

Link naar reactie
  • 0

Interessant hoe er wordt geopperd om bij een concurrent te vragen

die niet in de buurt zit.

Is jullie ervaring dat je op deze manier wel info kan loskrijgen?

 

Kan mij goed voorstellen dat mensen niet happig zijn om hun vergaarde

kennis zomaar te delen met anderen die jouw ding ook willen gaan doen

(hetzij buiten jouw werkgebied)

 

Daarom vraag ik mij zeer af of de ervaring anders leert?

Bij heel veel handel en merken is het voldoende als je goederen besteld en betaald.

 

Bepaalde merken leggen de lat hoger en verkopen simpelweg niet aan Jan en alleman, alleen omdat ze toevallig 50K op hun bank hebben. Zonder kennis over hoe je die merken moet benaderen ben je in mijn optiek kansloos.

 

Iets vragen aan een ander komt neer op: Over je eigen grenzen heen stappen.

 

Als iets in je je daarbij tegenhoudt is het of nog niet je moment of je kunt de beslissing nemen om te gaan werken aan je assertiviteit. Een boekje daarover lezen of een 1-daagse workshop helpen je dan wel een eind vooruit.

 

(Ik ben vandaag naar een beurs geweest in het buitenland, dat is voor mij ook een leuke assertiviteitstraining!)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.