Ga naar inhoud
Sidebar tonen Sidebar tonen

File probleem oplossing.

Geplaatst:

schone lei

Omschrijving van je concept:

Ik heb een simpele en eigenlijk misschien wel een te makkelijke oplossing. Rode kentekenplaten!

 

Met deze platen mag je dan niet tijdens de spits rijden, maar je hoeft daar en tegen ook geen wegenbelasting te betalen.

 

Zo betaal je dus om in de spits te rijden. En mensen die niet echt hoeven, trek je zo over de streep. Carpooling wordt dan misschien dan ook weer hip. Eventueel geef je de mensen 1000,- euro extra, bijvoorbeeld. Om extra auto's uit de spits te weren. Net zolang tot ca.15% v.d. auto's weg is uit de spits.

 

En de andere mensen betalen 5% extra om dit te kunne betalen, qua belastinginkomsten.

 

Geheel vrijwillig, geen tolpoorten e.d. Snel en goedkoop. en makkelijk te controleren. Fraude: 5000,- euro boete.

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

niks.

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

files.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

goedkoper en sneller.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Andere aanvullende ideeen. misschien een gezamenlijke forumoplossing?

 

 

Featured Replies

Geplaatst:

John B

Ga je met je rode kentekenplaten keurig buiten de spits van Den Haag naar Utrecht, is er een ongeluk gebeurd bij Zoetermeer, waardoor je daar een uur vertraging oploopt. Vóór de spits haal je Utrecht dus niet meer.

 

Wat doe je? Drie uur langs de kant gaan staan totdat je weer verder mag? Of dan toch maar die boete van 5000 euro ...

Geplaatst:

Jeroen Bakker

Dit forum is er voor en door ondernemers. Dit gaat toch helemaal niet over een onderneming? Waarom vind je dit passen op Higherlevel.nl eigenlijk? :)

Geplaatst:

schone lei

  • Auteur

Als je in een file beland moet je de eerste de beste afslag nemen en idd wachten.v Dus je moet nadenken om de auto te nemen. Als je in die file staat moet je ook wachten. Nadenken en een uur eerder weg gaan.

 

Ondernemers kunnen toch ook gezamenlijk ideeen uitwerken. Of toch niet ... Sorry ik ben nieuw hier.

Geplaatst:

RiVe

  Op 23-6-2011 om 19:18, schone lei zei:

Als je in een file beland moet je de eerste de beste afslag nemen en idd wachten.v Dus je moet nadenken om de auto te nemen. Als je in die file staat moet je ook wachten. Nadenken en een uur eerder weg gaan.

 

Ondernemers kunnen toch ook gezamenlijk ideeen uitwerken. Of toch niet ... Sorry ik ben nieuw hier.

 

Filevorming is geen ondernemersprobleem, maar een maatschappij probleem.k

 

Als je vooraf had nagedacht, had je geweten dat jouw idee nooit zal werken.

Denk alleen al aan de definitieve keuze bij aan- en verkoop van de auto.

 

Benut vooral de eerste dagen als lid van HL om op dit forum te lezen en mee te maken wat er gebeurt en hoe iedereen reageert.

;)

 

 

Geplaatst:

Marjan

Och, zo gek is het idee nog niet maar dan zouden we het systeem moeten hebben zoals ze dat in België kennen: kentekenplaten zijn persoonlijk eigendom en horen niet bij de auto. Zo zou je een extra (dure) kentekenplaat kunnen aanschaffen als je in de spits wilt rijden en anders kunnen volstaan met een standaard (goedkopere) plaat.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Geplaatst:

Raoul K

Als je werkelijk gelooft dat de overheid zoveel belasting heft om "het probleem" (files, mileu, ongelukken) op te lossen dan leef je in een sprookje.

 

De overheid gaat tolpoortjes maken omdat ze over x jaar ook nog graag willen melken. Voor vandaag wellicht ondenkbaar, maar wat gebeurd als we op bijv. water kunnen rijden? Je kunt geen 60% accijns gaan heffen op water, maar als je nu al aanleert dat je per km moet betalen wel 8)

Geplaatst:

ikkrijg

Op water rijden zie ik niet gebeuren, maar op waterstof wel. Kan 100% schoon worden opgewerkt, en daar kun je rustig accijns op heffen.

 

Overigens lijkt het me het idee van de rode kentekenplaten zinloos. Op een klein percentage van de Nederlandse wegen doen de problemen zich voor, ook is het niet altijd te voorspellen wanneer en waar er files ontstaan. Waarom dan zo'n grote maatregel nemen, met vergaande consequenties?

 

p.s. de link met ondernemen zie ik niet, met dit onderwerp.

Geplaatst:

RiVe

  Op 23-6-2011 om 20:41, Marjan zei:

Zo zou je een extra (dure) kentekenplaat kunnen aanschaffen als je in de spits wilt rijden en anders kunnen volstaan met een standaard (goedkopere) plaat.

Als ik kijk naar de prijzen van brandstof en de lengte van files, dan zijn die echt niet omgekeerd evenredig met elkaar.

Met andere woorden, als het gaat om de vrijheid van autorijden, is geld niet zo belangrijk.

 

Dit idee zal ook niet de oplossing zijn.

 

Blijft de vraag in hoeverre het een ondernemersvraag is,

Geplaatst:

schone lei

  • Auteur

Ik denk dus dat elke ondernemer hiermee te maken heeft, en een groot probleem vormt. Tolpoortjes en alles en nog wat levert meer files op. Verbouwingen aan de snelwegen etc. Veel tijd en geld dus.

 

Het probleem blijft de spitsuren. De mensen moeten bewust gebruik gaan maken van de auto. En dit bevorder je alleen door het geld te laten kosten.

 

Het ondernemerschap zit m er ook in, om dit idee te verkopen. Ook aan andere landen. Alszijnde een soort "Nederland bv".

Verdienen we allemaal, als Nederlanders, wat.

 

Flexibel werken e.d. kost de economie ook alleen maar geld, hetzelfde als die files.

Geplaatst:

schone lei

  • Auteur

Ik ben niet zo goed met woorden en uitleggen e.d.

 

Maar je kan met meerdere kleuren gaan werken, voor bijv. de weekenden en part timers bijv. op de dinsdag en donderdag. Aan de geregistreerden kun je dan zien op welke dagen de meesten werken, en dan bijv. de vrijdag weer extra korting geven of iets dergeljks.

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Volgens mij is dit niet de oplossing. Verschillende kentekens met een bepaald tijds-frame waarin die gebruikt mogen worden, lokt fraude uit. En sorry Schone Lei, maar niemand gaat wegens een file die ervoor zorgt dat het tijdsframe niet gehaald wordt nog even extra reistijd op de koop toenemen via de N-wegen. Dat zal op te veel weerstand stuiten en zal geen leuk item zijn in de volgende verkiezingen (daar ligt wel de bron van de uitvoerbaarheid van je idee).

 

Daarnaast, om een idee te geven, mogen vrachtwagens op de A15 van Nijmegen tot Dordrecht van 6 tot 10 uur en van 15 tot 18 uur niet inhalen. Ga er maar eens rijden. Daar trekken ze zich niets van aan en geen politie die het ziet! Incidenteel zal een boete gegeven worden, maar de controle is nul komma een.

 

Pas als je die weg bewaakt met camera's zoals rond Rotterdam die de vrachtwagenstrook en de 80 KM/U op de A20 bewaken, kun je er iets mee (100% pakkans). Het zal geen boetes opleveren (incidenteel wel), maar het doel (niet te hard rijden, geen auto's op de vrachtwagenstrook, geen rode platen in de spits) wordt bereikt.

 

 

Maar nu ik er wat langer over nadenk. Er zijn rode platen in het buitenland (bruggetje in mijn gedachten, want niet echt relevant).

 

Dit is onhoudbaar voor buitenlanders die NL aandoen. Als je hen verbiedt tijdens de spits te reizen, dan heb je een zaak bij het EU Hof van Justitie aan je broek, maar omgekeerd ook. Als je hen wel toestaat te reizen in de spits dan heb je een zaak aan je broek van elke NL-er die met rode platen wel in de spits wil rijden.

 

Ik laat even in het midden op welke grond (ik gok dat een beroep op het gelijkheidsbeginsel EVRM toegepast kan worden, zie google), waardoor NL jouw idee niet eens kan uitvoeren.

 

groet

Joost

 

 

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

renep

  Op 23-6-2011 om 18:30, schone lei zei:
Met deze platen mag je dan niet tijdens de spits rijden, maar je hoeft daar en tegen ook geen wegenbelasting te betalen.

 

Het vervelende is dat die kentekenplaten stevig vastzitten. Alleen criminelen en bovaggarages schijnen ze te kunnen verwisselen.

 

Misschien is rode benzine een beter idee. Op die benzine betaal je geen accijnzen, maar daarmee mag je dan niet in de spits rijden. Het voordeel is dat als je een keer toch door de spits moet, je alleen maar andere benzine hoeft te tappen.

Geplaatst:

renep

  Op 23-6-2011 om 21:24, Rick Veenstra zei:
Als ik kijk naar de prijzen van brandstof en de lengte van files, dan zijn die echt niet omgekeerd evenredig met elkaar.

 

Klopt.

 

  Quote
Met andere woorden, als het gaat om de vrijheid van autorijden, is geld niet zo belangrijk.

 

Maar die conclusie klopt niet. De files zijn gewoon nog niet lang genoeg en de prijs van brandstof is nog niet hoog genoeg om mensen uit de auto te jagen (ondernemer of particulier).

 

Vermoedelijk gaan we de komende 20 jaar meemaken dat de benzineprijs door olieschaarste zo idioot hoog wordt, dat het autogebruik drastisch afneemt en het fileprobleem als sneeuw voor de zon verdwijnt. Hoe hoog de prijs daarvoor moet worden weet ik niet, maar marktwerking krijgt het vanzelf voor elkaar.

Geplaatst:

herman van der helm

het file probleem lost zich vanzelf op. Ik rijd bijvoorbeeld al zo min mogelijk in de spitsuren, omdat het me nu al veel teveel tijd kost (en dus geld). Hoe langer de files in de spits, hoe minder mensen er gebruik van zullen maken.

 

Overigens heb ik een aantal jaren geleden een inspraak gedaan in de gemeente Den Haag ter bestrijding van de luchtvervuiling ten gevolge van het autogebruik in de stad.

 

Ik zal hem hier plaatsen, want het lost mogelijk wel het fileprobleem (bij het binnenkomen van grote steden) op:

 

Maatregel ter beperking van de luchtvervuiling in en om de haagsche binnenstad.

 

Er zijn twee te onderscheiden vervoersystemen rond en in Den Haag:

Het openbare vervoer en het privé vervoer waaronder de personenauto.

Een van de opvallende kenmerken van privé vervoer is dat daar in de spits meer onbezette reizigersplaatsen voorradig zijn dan in het OV

Bij 200.000 personenautobewegingen per dag binnen Den Haag is mijn inschatting dat er minimaal 200.000 tot 300.000 lege plekken rondrijden. Kortom een vervoercapaciteit die zijn weerga niet kent.

De oorzaak dat dit potentieel niet wordt benut is, dat er geen enkele stimulatie van overheidswege is om hier iets mee te doen. Als er al wat gebeurt, is dit op basis van vrijwilligheid en vanuit het milieubewustzijn van enkele burgers.

 

Om deze capaciteit wel te kunnen benutten is er een omslag in ons denken nodig. De auto moet binnen stedelijke agglomeratie niet meer beschouwd worden als privé vervoermiddel, maar als potentieel hoogwaardig openbaar vervoer.

Er dient een beleid te komen om de lege plekken gevuld te krijgen met passagiers. Zodat ook daadwerkelijk sprake kan zijn van een openbaar vervoer systeem. Als de volbezette auto beschouwd wordt als openbaar vervoer horen hierbij de gebruikelijke voorzieningen in het leven te worden geroepen zoals:

 

•   Opstap en overstap plaatsen zoals transferia binnen en buiten de stad.

•   Vrije “busbanen” of gebruik van de spits en vluchtstrook

•   Subsidie door bijvoorbeeld het ter beschikking stellen van gratis parkeerplaatsen in de binnenstad.

•   Voorzieningen voor de organisatie en de kaartverkoop zoals loketten en systeembegeleiding

•   Controle van zwartrijders

•   Vrijstelling van het in te voeren rekeningrijden

 

De voordelen voor de privé-autogebruiker moet zodanig groot zijn dat alleen de doorgewinterde privé-rijders dit zullen blijven doen.

De financiering zal zich vanzelf regelen want

•   er worden weer bouwprojecten mogelijk in de stad bijvoorbeeld door aan een project een parkeergarage toe te voegen waar uitsluitend openbaar vervoer auto’s dus volbezette auto’s in geparkeerd mogen worden.

•   De problematiek van de luchtvervuiling zal voor een groot deel worden opgelost, waardoor ook veel kosten in de gezondheidszorg zullen worden voorkomen.

•   Er komt veel grond ter beschikking waar nu parkeerplaatsen zijn gerealiseerd.

•   Het niet hoeven aanleggen van spitsstroken en nieuwe tracés de stad in. Elke file en elk knelpunt stimuleren het volbezette gebruik van de auto. Hoogstens meer vrije busbanen aanleggen.

•   Het project zou Den Haag internationaal op de kaart zetten.

 

Conclusie: verander de status van een volbezette auto van privé-voertuig naar openbaar vervoer en er wordt een wezenlijke bijdrage geleverd aan het beperken van de luchtvervuiling.

 

 

Geplaatst:

RiVe

  Op 23-6-2011 om 23:28, renep zei:

  Op 23-6-2011 om 21:24, Rick Veenstra zei:
Als ik kijk naar de prijzen van brandstof en de lengte van files, dan zijn die echt niet omgekeerd evenredig met elkaar.

 

Klopt.

 

  Quote
Met andere woorden, als het gaat om de vrijheid van autorijden, is geld niet zo belangrijk.

 

Maar die conclusie klopt niet. De files zijn gewoon nog niet lang genoeg en de prijs van brandstof is nog niet hoog genoeg om mensen uit de auto te jagen (ondernemer of particulier).

 

Vermoedelijk gaan we de komende 20 jaar meemaken dat de benzineprijs door olieschaarste zo idioot hoog wordt, dat het autogebruik drastisch afneemt en het fileprobleem als sneeuw voor de zon verdwijnt. Hoe hoog de prijs daarvoor moet worden weet ik niet, maar marktwerking krijgt het vanzelf voor elkaar.

 

Dit is een stelling uit het verband trekken.

Het verschil tussen duur en idioot hoog is niet te definieren, heeft te maken met een ieder zijn eigen perceptie.

 

Het ging in dit verband om aan te geven of mensen een financieel voordeel prefereren om in ruil daarvoor op bepaalde vastgestelde tijdstippen niet meer in de auto te mogen rijden.

 

En gezien de (idioot) hoge brandstofprijzen blijven mensen gewoon rijden in het autootje.

Daaruit concludeer ik dat mensen hun vrijheid niet op willen geven en ook een duurdere kentekenplaat gaan aanschaffen om toch te mogen rijden op tijdstippen dat ze willen. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

 

Of je moet de prijs van de kentekenplaat ook weer idioot hoog maken. >;(

 

Daarbij is ook de elektrische auto in opkomst.

Misschien rijden we over 10 jaar in een auto die aan de buitenkant voorzien is van zonnecellen, waarbij een x tijd in het daglicht rijden genoeg is om weer x tijd verder te kunnen rijden.

 

Of het wegdek is gemaakt van zonnecellen waarbij de auto wordt opgeladen door inductie.

 

Geplaatst:

RiVe

  Op 23-6-2011 om 23:21, renep zei:

  Op 23-6-2011 om 18:30, schone lei zei:

Misschien is rode benzine een beter idee. Op die benzine betaal je geen accijnzen, maar daarmee mag je dan niet in de spits rijden. Het voordeel is dat als je een keer toch door de spits moet, je alleen maar andere benzine hoeft te tappen.

 

Als je hiermee hetzelfde wil bereiken als rode diesel, de kleurstof die in rode diesel zit, is erg hardnekkig en is ook na vele tankbeurten nog te traceren.

Geplaatst:

schone lei

  • Auteur

Ractie op Joost: Die camera's hangen bijna al overal dacht ik. En de onderlinge controle wordt wel groter. En een boete van 5.000,- zal wel helpen om de fraude gevoeligheid te bestrijden.

 

Aan verplichtingen heb ik ook een hekel. Vandaar misschien voor de buitenlanders een spits vignet. Heb je in Oostenrijk en Zwitserland ook, maar dan verplicht. En niet voor de spits bedoeld.

 

Ik zeg rode platen, maar dat kan ook roze zijn. Kleurt zo leuk op. Of paars, lila, fluorscerend groen, misschien?

 

En de spits kenteken platen is niet alleen voor de snelweg hoor. Overal in Nederland. Ook voor supermarkt-gebruik.

 

En misschien moeten de platen vervangen worden door stickers. Kenteken stickers. De camera's op de snelweg controleren ons al of we wegenbelasting betalen, kan dit er ook wel bij. Er rijden ook politie surveiance auto's. En men controleert elkaar. Als jij in de file staat, naast iemand met zo'n rode plaat, kijk je hem toch even anders aan. Of je maakt een filmpje, foto etc. Als jij meer betaald als een ander treedt er jaloezie op.

 

Het is geheel vrijblijvend, niks is veplicht, alleen het kost geld. Misschien uiteindelijk wel 3.000,- per jaar. Ik denk dat er dan meer mensen de trein nemen of gaan carpoolen.

 

 

Geplaatst:

schone lei

  • Auteur

aanvulling; Met spitsvignet bedoel ik dan ook, dat je dan van de wegen gebruik mag maken tijdens de spits. Geen vignet, dan moet je wachten en een juiste planning maken van je toeristisch dagje uit. Gelijk ook goed voor die buitenlanders die heir werken. Die moeten een drie dubbel tarief betalen.

Geplaatst:

adlasko

  Quote
Daarbij is ook de elektrische auto in opkomst.

Misschien rijden we over 10 jaar in een auto die aan de buitenkant voorzien is van zonnecellen, waarbij een x tijd in het daglicht rijden genoeg is om weer x tijd verder te kunnen rijden.

 

@ Rick Veenstra

Zie visie arko van Brakel ;D

 

  Quote
Voorbeeld. Wubbo Ockels wil de afsluitdijk beleggen met zonnepanelen voor 10 miljard en heel Nederland kan gratis elektrisch rijden. Nee, die dommeriken in Den Haag stoppen 10 miljard in een bank die niet te redden was. Ja duh........

 

@ schone lei

Je kan het ook van een andere kant bekijken, zal volgens mij veel meer opleveren.

Een rood kenteken als VIP-kenteken, hiermee mag je exclusief tijdens spitsuren op de opengestelde spitsrijstroken, natuurlijk tegen business-class tarief. Kun je ook per regio een maximale uitgifte bepalen (wachtlijst), niet voor vrachtverkeer of bestelwagens, alleen personenauto's., in je autolease mee te nemen.

Of als (secundaire arbeidsvoorwaarden) reiskostenvergoeding personeel.

Een soort gesponsorde tolweg voor het zakenleven, minder reistijd, minder vertraging bij afspraken, druk op de normale rijstroken neemt ook af.

 

Zoiets ?

 

Groetjes,

Roland

Geplaatst:

schone lei

  • Auteur

Reactie op Adlasko: Ja. Ik denk dat je met dit soort systemen morgen nog kan gaan beginnen, en het steeds verder kan gaan aanpassen. Met prijzen, kleuren, dagen etc. Net zo lang tot die 15% teveel aan auto's van de weg is tijdens de spits.

Geplaatst:

adlasko

@ Schone lei

 

Juist simpel houden, 1 kleur, alle dagen.

Signaleert het systeem vertraging > 5 minutuen, rijstrook automatisch open.

Is ook een leuke, uitgifte exclusief voor spnsorende automerken (grove ondergrens natuurlijk).

Kun je de stroken ook laten onderhouden door automerken, bijv. mercedes, BMW, Audi, Jaguar enz.

 

Een soort van PC Hooft rijstrook. 8)

 

Ben gelijk benieuwd wie er dan nog duurzaam wil rijden. ;)

 

Groetjes,

Roland

Geplaatst:

B. Silvaro

Ik denk dat je een nog al door een roze bril kijkt, als je nu al gaat bezig houden met welke kleur je het nummerbord gaat maken dan ben je in mijn ogen verkeerd bezig.

 

Kijk eerst is of het plan werkelijk te realiseren valt, en zoek dit op de bodum uit. en ga pas in een later stadium bezig houden met de prijs en de kleur.

 

Mijn advies :)

www.goonz.nl

Geplaatst:

geanonimiseerd__

oplossing voor fileprobleem is erkennen dat er niet te veel auto's maar te weinig asfalt is.

 

En er vervolgens ook wat aan gaan doen. Gewoon in 1 keer voor de komende 20 jaar vooruit plannen.

 

Heel goed voor het mileu. Heel goed voor de mens en heel goed voor de economie.

 

Ik lach mij altijd dood als ik de perikelen in Nederland aanschouw. Iedereen moet inspraak hebben en er worden altijd halve maatregelen genomen. Gewoon 2x 5 baans tussen de hoofd steden in Nederland en door tot aan de grens.

 

Het slechtste scenario is altijd als er minder mobiliteit is, in welk jasje dat ook gestoken word. Het is een negatieve spiraal waar je dan als samenleving in terecht komt.

Geplaatst:

P.J.

Kentekenplaten een ander kleurtje geven met led-verlichting is ook een mogelijkheid. Maar ik zie meer in de opmerking van Paul. Gewoon de wegenbelasting gebruiken waar ze voor bedoeld is en een eventueel overschot pas overhevelen naar de algemene pot. Bij Rotterdam kan idd een snelweg boven de snelweg worden gebouwd, zodat doorgaand verkeer (Den Haag) die kan kiezen en de oude weg een soort rondweg met afslagen wordt. In de "Poot van Metz" hebben ze dat ook netjes opgelost. En zo zijn er nog veel meer knelpunten om te verbeteren. Een snelweg kan pas ten volle benut worden als de uitritten daarop zijn aangepast. Elk industrieterrein moet een eigen uit- en inrit hebben. Industrieterreinen moeten bij voorkeur aan snelwegen gelegen zijn.

Geplaatst:

John B

  Op 25-6-2011 om 09:19, Paul Stuyver zei:

oplossing voor fileprobleem is erkennen dat er niet te veel auto's maar te weinig asfalt is.

Een heleboel files ontstaan volgens mij niet door drukte, maar door "bijna-ongelukken". Maar bij de verkeersinformatie hoor je nooit "file op de A12 door een automobilist die op het laatste moment vanaf de linkerstrook de afslag Woerden wilde nemen en bij het - snijdend en zonder richting aangeven - oversteken van 3 rijstroken voor schrikreacties en remmende medeweggebruikers zorgde".

 

Ik heb het regelmatig gezien. Een weg met volop ruimte, je ziet bovenstaande gebeuren en een half uur later hoor je op de radio dat er op die plek een file staat.

 

Maar oplossingen die met gedragsverandering te maken hebben zijn nu eenmaal economisch zelden interessant.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.