• 0

Ver onder de prijs van concurrenten zitten?

Beste leden,

 

Het zit zo; ik heb sinds 12 mei 2011 een eenmanszaak gericht op particulieren binnen de ICT. Dit houdt voornamelijk in reparatie en verkoop van computers & randapparatuur. Nu was ik altijd in de veronderstelling dat je zelf je prijs mag bepalen als ''baas'' van een eenmanszaak. Mij moeder heeft mij aan het twijfelen gebracht. Wat kunnen andere bedrijven die een hoog tarief hanteren hier (juridisch) tegen uit brengen?

 

Bedankt alvast!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

@ Jasper

 

Mijn doel is een trouwe klantenkring op te bouwen die met regelmaat terug blijven komen.

Mijn idee was: Tijdens mijn studie Debo-ICT op starten, ik heb dan tijd genoeg.

Zodra ik klaar ben met studeren kijk ik hoe het bedrijf dan loopt, als het goed loopt wil ik mij steeds meer focussen op andere bedrijven zoals het onderhoud van de werkstations en servers. Mocht ik de komende paar jaar merken dat dat er niet inzit houdt ik het op een leuke bijverdienste en ga ik met mijn diploma's een bijpassende job vinden.

 

Dit is mijn gedachtegang over Debo-ICT

Link naar reactie
  • 0

Tjah dan krijg je natuurlijk wel het probleem dat de vaste klantenkring misschien wel niet zo vast blijkt als jij je prijzen na je studie realistischer moet maken.

 

Ik zou zelf sowieso uitrekenen wat nu echt een realisctisch uurloon is na je studie (zoek even hier na de excel sheet), weet je dat adverteer dan die prijzen en geef huidige klanten hier op een "openings-korting". Zo weet men wel wat men op termijn kan verwachten, en bouw jij aan een stabiele klantenkring.

website zonder gedoe? www.zondergedoe.nl

Link naar reactie
  • 0

Jammer om te lezen dan je de adviezen van de andere zo in de wind slaat, terwijl je juist aan ons vraagt of het slim is. Maarja een goede odnernemer durft eigenwijs te zijn, helaas reden niet alle goede ondernemers het.....

 

precies ook mijn gedachten, vraagt om een advies krijgt een hoop antwoorden in diezelfde hoek. hoop dat hij ons op de hoogte houd zo is het geen weg-gegooide energie voor de mensen die adviezen posten

Link naar reactie
  • 0

Hij stelt zijn vraag aan jullie , mensen geven hier verschillende antwoorden op zijn vraag , en omdat hij met bepaalde mensen niet eens is , gelijk beginnen met te zeuren dat hij het niet eens is met jullie dit en dat. Iedereen mag zelf weten wat hij wilt doen en/of hoe hij of zij wilt denken.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Als je ook eens een keer zou lezen wat er werkelijk staat zou je kunnen lezen dat er staat dat ik het jammer vindt, maar dat een goede ondernemer ook eigenwijs durft te zijn.

 

Dus slaat je opmerking weer helemaal nergens op, want volgens jouw eigen opmerking zou ik zelf mogen uitmaken wat ik vind.

 

Met andere woorden je spreekt jezelf tegen, maarja dat is niet de eerste en waarschijnlijk ook niet de laatste keer....

Link naar reactie
  • 0

Als je ook eens een keer zou lezen wat er werkelijk staat zou je kunnen lezen dat er staat dat ik het jammer vindt, maar dat een goede ondernemer ook eigenwijs durft te zijn.

 

Dus slaat je opmerking weer helemaal nergens op, want volgens jouw eigen opmerking zou ik zelf mogen uitmaken wat ik vind.

 

Met andere woorden je spreekt jezelf tegen, maarja dat is niet de eerste en waarschijnlijk ook niet de laatste keer....

 

Jij zei:

Maarja een goede odnernemer durft eigenwijs te zijn, -> helaas reden niet alle goede ondernemers het..... <-

 

 

 

Dit is een indirecte reactie. Je probeert jezelf gelijk te geven. Je zegt eigenlijk indirect van: Als je mijn/ons advies in de wc pot gooit , dan kan het zo zijn dat je failliet zult gaan.

 

Daar trappen we natuurlijk niet in.

 

Veel mensen denken hier dat ze god zijn ofzo. Er is maar 1 mening en dat is dan ook gelijk de juiste mening waarbij alles goed zal gaan haha. Echt grappig. Ik zelf vind het goed dat mensen meningen en ideeen geven. Alleen het grappige is dat 98% van de leden van HL , het niet kunnen accepteren dat de topic starter het niet mee eens is met hun mening.

 

Wanneer iemand een andere mening heeft hier , wordt er gelijk met modder gegooid. En probeert men die gene neer te halen met meestal ''de indirecte manier.''

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

En ik neem aan dat je daarmee jezelf bedoeld, jij bent namelijk degene die iedereen zijn bekrompen mening probeert op te dringen, of het nu gaat om steun betuigingen, opvatting, rechten van de mens. JE hebt overal een mening over en iedereen die het er niet mee eens is, is gek, is een racist of een oplichter.

 

Mijn complimenten eindelijk zie je zelf in welk gedrag je vertoont.

 

Je blijft ook goed in het trekken van conclussies over zaken waar je geen verstand van heb. Nergens beweer ik dat de topic starter het niet zou gaan redden, sterker nog ik geef hem juist mee dat goede ondernemers eigenwijs durven te zijn. Tot slot geef ik aan dat dat een goede ondernemer zijn geen garantie voor succes is, er spelen namelijk nog heel veel andere zaken mee.

 

Maar ja, je hebt al eerder laten merken dat je begrijpend lezen is moeilijk vind, of concludeer je hier weer uit dat ik racistisch ben?

Link naar reactie
  • 0

En ik neem aan dat je daarmee jezelf bedoeld, jij bent namelijk degene die iedereen zijn bekrompen mening probeert op te dringen, of het nu gaat om steun betuigingen, opvatting, rechten van de mens. JE hebt overal een mening over en iedereen die het er niet mee eens is, is gek, is een racist of een oplichter.

 

Mijn complimenten eindelijk zie je zelf in welk gedrag je vertoont.

 

Ik heb als eerst niet overal een mening over. Kijk hoeveel topics er zijn in HL en kijk bij hoeveel % van die totale topics ik een reactie heb geschreven.

 

Als jij een andere mening hebt over zaken doen , heb ik 100% respect voor jou mening. Ik respecteer jou mening en die van alle HL leden ook.

 

Ik geef gewoon een reactie(meestal) op de vraag van de topic starter. Dat mensen mij dan gelijk gaan aanvallen waarbij ze het niet eens zijn over mijn mening , kan ik niets aan doen. Ik noem iemand niet zomaar een racist/oplichter/gek. Er moet daar dan een goede reden voor zijn.

 

Als de topic starter het niet eens is met mijn mening , heb ik er respect voor. Ik ga hem dan niet aanvallen omdat hij het niet met mij mee eens is. Ik zal wel mijn mening uitleggen. Of hij/zij mijn mening accepteert of niet accepteert ligt aan die persoon.

 

Ik ga niet zoals jou gelijk stiekem(indirect) zeggen van: Jaa als je onze mening niet accepteert ga je failliet. (direct)

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Haha, je blijft dit forum een komische noot geven. Ik moet je wel meegeven dat ik nog nooit iemand heb ontmoet die het zolang volhoud om zich zelf tegen te blijven spreken.

 

Waaromik denk dat je mij een racist zou noemen, om het simpele feit dat je dat al eerder hebt gedaan. Moest er wederom erg om lachen.

 

edit: zie dat je je bericht toch maar weer gaat aanpassen.

Link naar reactie
  • 1

goed na dit offtopic intermezzo, heeft maar weer even een online reactie. ik vond eerdere post een beetje eenzijdig achteraf bezien..

 

@ Jasper

 

Mijn doel is een trouwe klantenkring op te bouwen die met regelmaat terug blijven komen.

Mijn idee was: Tijdens mijn studie Debo-ICT op starten, ik heb dan tijd genoeg.

Zodra ik klaar ben met studeren kijk ik hoe het bedrijf dan loopt, als het goed loopt wil ik mij steeds meer focussen op andere bedrijven zoals het onderhoud van de werkstations en servers. Mocht ik de komende paar jaar merken dat dat er niet inzit houdt ik het op een leuke bijverdienste en ga ik met mijn diploma's een bijpassende job vinden.

 

Dit is mijn gedachtegang over Debo-ICT

 

Hoewel ik met mijn berekening heb proberen aan te tonen dat je als student met bijverdienste best voor 12,50 kan werken. Ben ik ook wel van mening dat je hier een inschattingsfout maakt die vele maken en daar soms ook flink door in de problemen komen. Als je de goedkoopste bent trekt dat een bepaald type klanten, de zogenaamde prijskopers.. Daar kun je best een boterham aan verdienen gedurende je studietijd.

Maar zodra jij afgestudeerd bent en er een onderneming van wil maken waar je van kunt leven dan zul je naar normale tarieven gaan rekenen en met die tarieven rond het marktgemiddelde raak je vrijwel zeker je bestaande klantenkring kwijt. Een paar klanten zal wel bereid zijn om mee te groeien omdat ze jou hebben zien ontwikkelen en daar sympathiek tegenover staan. Maar het overgrote deel zal op zoek gaan naar de volgende generatie student ondernemers.

 

Zelfs als je wel de lage tarieven zou proberen te hanteren dan kom je voor de bijna onmogelijke uitdaging te staan om ongeveer van 1 dag in de week ondernemen met 2 a 3 klanten per week naar voor fulltime ondernemerschap waar je opeens 10 tot 15 klanten per week moet gaan bedienen wat een groei van tussen de 300-500% betekent en dergelijke groei percentages zijn niet heel realistisch

 

Het is niet onmogelijk om je bedrijf om te vormen maar je moet dan wel de problemen en bedrijfsrisico's daarvan onder ogen zien. Zo zullen nieuwe klanten zich afvragen waarom zij 25 euro per uur betalen terwijl er ook diensten (nog) voor 12,50 worden per uur worden aangeboden.

 

Wil je je hobby onderneming succesvol omvormen dan zul je zeker 1 jaar voor het einde van je studie moeten gaan denken over een overgangsmodel zodat je alvast kunt gaan oriënteren op een nieuwe doelgroep en eventueel ook over het afbouwen van de bestaande doelgroep om de groei van het nieuwe model niet in de weg te zitten.

In de praktijk zie je dan vaak dat er een tweede onderneming naast gestart word zodat er geen imago besmetting plaats vind tussen de goedkope / hobby onderneming en de nieuwe onderneming/activiteiten.

Kortom niks mis met starten voor lage tarieven, ik vind dat dit ook gewoon een stuk is van de IT markt is net als dat je kleding kunt kopen bij zeeman en anderen uitsluitend Armani of welke ontwerper dan ook dragen..

Realiseer je wel dat deze onderneming waarschijnlijk voor 3-4 jaar zal zijn en daarna of stopt of grondig "ge-reorganiseerd" moet worden. Maar dat neemt niet weg dat dit een leerzame ervaring kan zijn als startende ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

Roel: Realiseer je wel dat deze onderneming waarschijnlijk voor 3-4 jaar zal zijn en daarna of stopt of grondig "ge-reorganiseerd" moet worden. Maar dat neemt niet weg dat dit een leerzame ervaring kan zijn als startende ondernemer.

 

Ja, sowieso leer ik er van, zowel van het werk als van de administratieve kant. Ik ben het volledig met je eens dat als ik doorga met Debo-ICT na mijn studie dat het ge-reorganiseerd moet worden, en hoe tja ik denk dat dat toch een kwestie is van eerst de markt verkennen, ik bedoel ik ben pas dik 2 maanden bezig.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.