• 0

Heeft KvK telefoonnummer doorgegeven aan Telefoongids?

Een goede middag,

 

Ongeveer een week geleden werd ik gebeld door iemand van de telefoongids/gouden gids die mijn bedrijf (een eenmanszaak, sinds het begin van dit jaar ingeschreven bij de KvK) een advertentie in de telefoongids probeerde te verkopen. Ik heb hier toen vriendelijk voor bedankt, maar na afloop van het gesprek vroeg ik me af hoe ze eigenlijk aan mijn telefoonnummer waren gekomen. Aangezien ik nog geen tijd/behoefte heb gehad om een apart zakelijk telefoonnummer te regelen sta ik bij de KvK ingeschreven met mijn privé (06) nummer, maar al direct bij de inschrijving heb ik de 'non-mailing' indicator aan laten zetten en ook vermeld ik het telefoonnummer niet publiek op mijn website.

 

Toen ik een dag later erachter kwam dat er ook een vermelding met telefoonnummer van mijn bedrijf op http://www.detelefoongids.nl was aangemaakt ben ik toch maar even met de klantenservice gaan bellen; deze wisten me te vertellen dat mijn gegevens van de KvK afkomstig waren.

 

Nou zijn er uiteraard ergere dingen in de wereld, maar toch vraag ik me af of dit zo eigenlijk wel mag. Bij mijn KvK inschrijving heb ik aangegeven dat ik niet wil dat mijn gegevens worden doorverkocht aan commerciële partijen, en de telefoongids is toch eigenlijk niks meer dan dat? Is er een uitzondering op de non-mailing indicator waardoor het wél toegestaan is om gegevens door te verkopen aan de telefoongids? Of gaan ze er bij de KvK gemakshalve vanuit dat de meeste ondernemers een vermelding in de telefoongids juist op prijs stellen en negeren ze hierbij de non-mailing indicator?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik kan je geen duidelijk antwoord geven, maar mijn vriend (sinds kort ook ondernemer :) ) kreeg ook meteen al telefoontjes (zelfs hele agressieve van andere reclamebureaus) terwijl hij dat ook had aangegeven. Staat de telefoonnummer niet ook vermeld als je gegevens opvraagt bij kvk? Misschien hebben ze zelf de gegevens achterhaald via de website, en dus niet gekocht?

Link naar reactie
  • 0

Dit had ik ook al gecontroleerd, het telefoonnummer staat er niet bij wanneer je een bedrijf via kvk.nl in het handelsregister opzoekt.

 

Uiteraard staat het wel vermeld wanneer je een uittreksel van het bedrijf opvraagt, maar het lijkt me zeer sterk dat dat hier gebeurd is - om een uittreksel van "Bedrijf X" op te vragen moet je wel eerst weten dat "Bedrijf X" bestaat! Dat kan je alleen door een compleet overzicht/adresbestand van alle bedrijven te kopen (http://www.kvk.nl/ondernemen/producten-handelsregister/adressenbestand/), en dat is nou net waar je met de non-mailing indicator bezwaar tegen maakt..

Link naar reactie
  • 0

naar aanleiding van dit heb ik even nagekeken en kwam ik erachter dat ik met een oude bedrijfsnaam ook nog vermeld sta in dezelfde Telefoongids online. Ik heb nu een mail gestuurd om dit te laten verwijderen. Het bijbehorende nummer is volgens mij ook via de kvk verkregen maar bestaat al geruime tijd niet meer.

 

Als ik op deze bedrijfsnaam klik in de telefoongids dan krijg ik een doorverwijzing naar de kvk met alle bedrijven/inschrijvingen daar ter plaatse en eromheen??

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Niks ratten, je kunt duidelijk aangeven dat je niet wilt dat deze gegevens worden doorgegeven, kwestie van goed lezen.(telt trouwens alleen bij emails voor zover ik het weet)

 

 

Ik zie trouwens het probleem niet zo, je hebt, heel slim overens, gewoon nee gezegd tegen de gouden gids.

 

Als je op een gegeven moment zo ver komt dat de je medeondernemers wilt overuitgen van je product ben je blij dat je deze gegevens gewoon kunt opvragen.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind 'ratten' helemaal niet zo verkeerd gekozen.

 

Wanneer de KvK het netjes zou doen, zou het een opt-in moeten zijn en niet een opt-out. (zich eigenlijk houdt aan de regels van de OPTA, hanteer je de regels als ondernemer niet bij het versturen van reclame [edit: bv versturen van nieuwsbrieven] dan staan daar grote boetes op)

 

Dit onderwerp heeft overigens eerder op de politieke agenda gestaan, blijkbaar zonder resultaat.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Niks ratten, je kunt duidelijk aangeven dat je niet wilt dat deze gegevens worden doorgegeven, kwestie van goed lezen.(telt trouwens alleen bij emails voor zover ik het weet)

 

In je reactie spreek je jezelf al gigantisch tegen, dus wat is je punt? Je kunt dus niet alle gegevens afschermen, alleen maar het e-mail adres. Het gaat hier om ongewenste telefonische acquisitie. Misschien zelf maar een beetje beter lezen, of wilde je de berichtencounter weer een zetje geven?

 

Het is inderdaad een instantie met een walgelijke bedrijfsvoering.

 

Geef bij inschrijving dan ook alleen je adres op.

 

Als telefoonnummer geef ik altijd het nummer van het KVK kantoor op waar ik de inschrijving doe.

Bij commentaar daarop leg ik uit dat ik geen telefoon heb en dat men dus de KVK kan bellen als ze me nodig hebben. Die zijn er tenslotte voor bedrijven, zij weten mijn adres en kunnen mij dus een briefje sturen mocht iemand met mij in contact willen komen. Daar betaal ik toch voor.

 

Als e-mail adres (ondanks dat het zogenaamd niet mee verkocht wordt) geef je op: spamvankvk@jeprovider.nl

Ook hier krijg je commentaar en een schaapachtig lachje op. Blijf standvastig en eis dat dit e-mailadres wordt genoteerd. De url van je website geef je uiteraard niet op.

 

Bij bedrijfsomschrijving geef je, buiten de omschrijving van je bedrijf, als nevenactiviteit op: Bureau voor spam bestrijding en meldpunt ongewenste reclame via instanties, collectief voor het MKB.

 

En dat lijkt allemaal wel te werken :) Ik wordt nooit benaderd of lastig gevallen.

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn voor en tegenstanders van de KvK, maar om nu al je gifpijlen te richten op de KvK bij het ontvangen van ongewenste telefoontjes is ook overdone.

 

Als ondernemer dien je toch naar buiten te treden om klanten te werfen, en dan zitten er ook ongewenste telefoontjes tussen.

 

De KvK is een organisatie waar je gegevens over andere bedrijven kunt kopen, en als de telefoongids b.v. tegen een bepaalde fee per startende ondernemer alle gegevens wil ontvangen is dat eigenlijk een voortvloeisel uit het eerstgenoemde.

 

Rabo belde mij ook al twee dagen na mijn inschrijving.

 

Ik heb er niet zoveel problemen mee, ik wordt zo vaak gebeld, meestal door klanten, maar ook andere bedrijven weten mij te vinden.

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij heb ik het nergens over alle gegevens. Dat maak je er zelf van. HEt ging immers allang niet meer over allen telefoongegevens.

 

De opmerking over berichtencounter snap ik niet helemaal, bedoel je het aantal berichten van mij of van dit topic? In beide gevallen zie ik niet helemaal het nut van een hoger aantal berichten.

 

Je advies slaat trouwens nergens op en is bovendien strafbaar, het is namelijk verboden valse informatie op te geven. (valsheid in geschiften).

 

Ik hoop dat mensen het advies voor hun eigen bestwil niet opvolgen.

 

Link naar reactie
  • 0

Niks ratten, je kunt duidelijk aangeven dat je niet wilt dat deze gegevens worden doorgegeven, kwestie van goed lezen.(telt trouwens alleen bij emails voor zover ik het weet)

 

 

Ik zie trouwens het probleem niet zo, je hebt, heel slim overens, gewoon nee gezegd tegen de gouden gids.

 

Als je op een gegeven moment zo ver komt dat de je medeondernemers wilt overuitgen van je product ben je blij dat je deze gegevens gewoon kunt opvragen.

 

het ratten verhaal komt eigenlijk voort doordat je je moet registeren en dat je vervolgens niet kan aangeven dat ze je gegevens mogen doorsturen.

 

voor de rest vind ik het zoiezo een ballenpartij, ieder bedrijf betaald inschrijvings kosten, ze verkopen je gegevens en nog managen ze het om verlies te draaien, en dit moet een voorbeeld zijn en/of zij moeten ons adviseren ? ik vind het een beetje een ballen tent.

 

Berenschot: KvK lijdt verlies en moet bezuinigen

 

Date: 28-04-2010

Source: Financieele Dagblad

 

In een nog vertrouwelijk rapport van adviesbureau Berenschot blijkt dat de Kamers van Koophandel (KvK) moeten bezuinigen. Ook moet de financieringssystematiek van KvK's op de helling.

 

Volgens het rapport is het geconsolideerde resultaat van alle Kamers, inclusief de begroting voor 2010, al drie jaar op rij negatief. Dat zou onder meer komen door de opkomst van het online inzien van uittreksels en een inefficiënt systeem van financiering. Daardoor moeten Kamers interen op hun eigen vermogen.

Nieuwe wet op de Kamers van Koophandel

 

Per 1 januari 2008 is de nieuwe Wet op de Kamers van Koophandel van kracht. Die nieuwe wet moest ervoor zorgen dat de Kamers efficiënter gaan werken, onder meer door reductie van het aantal bestuursleden (van 1008 naar 288) en minder Kamerregio's (van 21 naar 12).

Bezuinigingen onvermijdelijk

 

Omdat de KvK's weinig wettelijke ruimte hebben om hun inkomsten te verhogen, zijn verdere bezuinigingen onvermijdelijk. KvK's worden volgens het rapport onvoldoende geprikkeld om hun kosten beter te beheersen. Bij alle Kamers moet evenveel betaald worden voor registratie en voorlichting, de zogeheten heffingen 1 en 2. De instellingen mogen alleen de hoogte van de derde heffing variëren. Die is voor stimulering van de regionale economie. Dit kan echter alleen maar binnen bepaalde grenzen.

 

KvK's met lagere kosten, door goedkope panden of weinig werknemers, worden zo niet gestimuleerd kosten te besparen. Kamers met hogere kosten voor registratie en voorlichting, bijvoorbeeld omdat hun verzorgingsgebied groot is, moeten daarentegen afboeken op hun eigen vermogen. Ze mogen de inkomsten uit regiostimulering niet gebruiken voor de andere twee activiteiten.

Financiering

 

Het rapport doet geen concrete voorstellen voor wijziging van de financiering. Wel wijst Berenschot op eerdere voorstellen van Economische Zaken, VNO-NCW en MKB-Nederland, die willen dat Kamers kosten onderling verevenen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het er ook wel mee eens dat er een hoop moet veranderen. Ik zag het woord rat alsof ze iets stiekems doen. In dat geval had ik het dan verkeerd begrepen. Ze doen namelijk niets stiekems.

 

De berichtgeving over de hoge kosten en verliezen zijn nogal eenzijdig, vooral omdat ze in mijn ogen ook een hoop goede dingen doen, wat er voor zorgt dat er meer omzet wordt gemaakt en wat dan weer zorgt vor meer BTW inkomsten voor de staat.

 

Ik heb alleen niet de kennis noch de gegevens om te zien of dit in evenwicht is, maar dit is een andere discussie die hier al ergens op dit forum loopt.

 

 

Maar om de vraag van de TS de beantwoorden: Ja die kans is zeker aanwezig, echter kan het ook zijn dat ze het telnummer ergens anders vandaan hebben.

Link naar reactie
  • 0

...maar al direct bij de inschrijving heb ik de 'non-mailing' indicator aan laten zetten...

 

Dit vind ik het enige vreemde in het verhaal omdat ze je telnr dus niet hebben mogen verkopen aan wie dan ook

Wellicht dus even goed uitzoeken of het echt van de KVK afkomstig is want dan heb je wel een punt denk ik.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

...maar al direct bij de inschrijving heb ik de 'non-mailing' indicator aan laten zetten...

 

Dit vind ik het enige vreemde in het verhaal omdat ze je telnr dus niet hebben mogen verkopen aan wie dan ook

Wellicht dus even goed uitzoeken of het echt van de KVK afkomstig is want dan heb je wel een punt denk ik.

 

Frans

 

Ik heb het ook bij de inschrijving doorgegeven, en heb ook alleen een telefoontje van de Gouden Gids gekregen. Bij mij is het ook de enige manier waarop ze er achter hebben kunnen komen. Mijn telefoonnummer is ook alleen maar bij de kvk (en mijn telefoonprovider) bekend.

 

Ze kunnen misschien een op de een of andere manier de database van de kvk hebben doorzocht en niet via een selectie maar voor elk bedrijf apart (geautomatiseerd) de telefoonnummers hebben opgevraagd... maar dat doet me niet logisch en ook niet volgens de gebruiksvoorwaarden van de kvk aandoen.

 

... ze kunnen ook een verouderd contract hebben dat nu nog doorloopt waar ze dit recht nog wel hebben.

Link naar reactie
  • 0

Een logische vind ik dat de kvk de telefoonnummers verifieert m.b.v de bestanden van de telefoongids, en de telefoongids deze vervolgens gebruikt voor haar marketing. De telefoongids lijkt iedereen te bellen, wat suggereert dat voor haar de telefoonnummer erg goedkoop/gratis te verkrijgen zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet hoe dit tegenwoordig werkt maar een jaar of 10 geleden was er een dongle waarmee je zelf adresbestanden kon aanmaken uit de database van de KvK. Hierbij kon je de gewenste selecties aangeven en kreeg je de gegevens van bedrijven die tot die selectie behoorden. Ik kan me voorstellen dat je op die manier ook dagelijks een query kunt maken van de nieuw ingeschreven ondernemers. Overigens betaal je hier (uiteraard) wel voor aan de KvK.

Ik neem aan dat ze met het infofilter adressen kunnen blokkeren voor deze acties dus toch even navragen bij de KvK misschien?

Telefoonnummers worden ook door de provider doorgegeven aan de telefoongids tenzij je een geheim nummer hebt (is mijn ervaring).

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet hoe dit tegenwoordig werkt maar een jaar of 10 geleden was er een dongle waarmee je zelf adresbestanden kon aanmaken uit de database van de KvK. Hierbij kon je de gewenste selecties aangeven en kreeg je de gegevens van bedrijven die tot die selectie behoorden. Ik kan me voorstellen dat je op die manier ook dagelijks een query kunt maken van de nieuw ingeschreven ondernemers. Overigens betaal je hier (uiteraard) wel voor aan de KvK.

Ik neem aan dat ze met het infofilter adressen kunnen blokkeren voor deze acties dus toch even navragen bij de KvK misschien?

Telefoonnummers worden ook door de provider doorgegeven aan de telefoongids tenzij je een geheim nummer hebt (is mijn ervaring).

 

dat kan idd , kijk maar op deze link http://www.kvk.nl/ondernemen/producten-handelsregister/adressenbestand/

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat je bij de KvK batches met adresgegevens kan opvragen, maar dit is toch precies waar je met de non-mailing indicator bezwaar tegen maakt? Dat staat er ook bij als je doorklikt vanaf de bovenstaande link naar https://server.db.kvk.nl/ia/index.jsp: "Let op! Deze adressenselecties bevatten alleen adressen van ondernemingen en organisaties die geen bezwaar hebben gemaakt tegen het gebruik van hun adresgegevens."

 

Ik heb er eigenlijk geen twijfels over dat de gegevens inderdaad van de KvK afkomstig zijn, aangezien de medewerker van de Telefoongids klantenservice direct aangaf dat dit het geval was en verder mijn nummer nergens publiek bekend staat. Het nummer is al jaren oud en heeft al die jaren niet in de telefoongids gestaan (zo aangegeven bij het afsluiten van het abonnement), maar ook zou mijn telefoonprovider het nummer niet kunnen associëren met mijn bedrijfsnaam.

 

Heeft iemand verstand van de juridische kant van het verhaal? Waar heeft de KvK zich wettelijk aan te houden? Ik heb de tekst van de handelsregisterwet en het handelsregisterbesluit al doorzocht op 'non-mailing indicator', maar dat geeft geen resultaten.

Link naar reactie
  • 0

Wie snapt dat eigenlijk op het moment van inschrijven in het handelsregister, dat als je de non-mailing-indicator laat aanzetten (dat is altijd erg lastig: áánvinken om úit te zetten) dat de KvK dan toch nog best je adres etc. mag verkopen?

 

Ik snap het nu, maar ik kan me voorstellen dat je bij inschrijving daar niet zoveel tijd voor hebt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.