• 0

woon-werkverkeer ondernemer na 1 juli

Sinds enkele jaren (vanaf 2004 uit mijn blote hoofd) tellen de kilometers die een ondernemer met zijn privé-auto aflegt voor woon-werkverkeer mee als zakelijke kilometers voor de onderneming. Dat is duidelijk.

Daarvoor werd het woon-werkverkeer beschouwd als een privé-aangelegenheid, meen ik mij te herinneren.

 

Nu, per 1 juli 2011, heeft men bepaald dat het woon-werkverkeer voor de BTW niet meer als zakelijk meetelt. De kilometers voor woon-werkverkeer is nu (net als vroeger, vóór het jaar 2004 dus) een privé-aangelegenheid. Althans voor de BTW.

 

De vraag is nu: Zal dit nieuwe besluit doorwerken in andere regelingen voor “De Auto”?

 

Ik bedoel hier bijvoorbeeld:

- Zal men vinden dat vanaf nu ook het door de ondernemer afgelegde woon-werkverkeer met zijn privé-auto uit eigen zak betaald moet worden (geen aftrekbare ’19 cent per kilometer’ meer)?

- Zal men bij het toetsen van ‘excessief privé-gebruik’ van de auto van de zaak vinden dat het woon-werkverkeer ook niet meer zakelijk is?

 

Heeft iemand hier ideeën of informatie over…

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Peter

 

In de BTW werd woon-werkverkeer ook voor 1 juli 2011 al gezien als privé, doch met een goedkeuring van de Stas mocht dit buiten beschouwing gelaten worden. Elsevier schrijft het volgende in de BTW almanak 2010:

 

Van privégebruik van personen- en andere auto's van het bedrijf is voor de heffing van btw sprake als werknemers die auto's, al dan niet met toestemming van de ondernemer, gebruiken voor privévervoer inclusief de ritten woning-werk. Woon-werkverkeer wordt dus voor de omzetbelasting als privévervoer aangemerkt en leidt in beginsel tot een correctie op de aftrek van voorbelasting. Woon-werkverkeer wordt echter voor de heffing van inkomsten- en loonbelasting niet als privégebruik aangemerkt.

 

Let op

 

Goedgekeurd is dat bij de berekening van de BTW-correctie voor privégebruik wordt aangesloten bij de forfaitaire regelingen die gelden voor de IB en de LB. Toepassing van deze goedkeuring houdt ook in dat dan ook voor de omzetbelasting geen rekening hoeft te worden gehouden met woon-werkverkeer.

 

Ik zie geen reden om te vrezen dat de wetswijziging doorgetrokken wordt naar andere regelingen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ha Joost,

 

Dat citaat is eigenlijk voor privé-gebruik auto door personeel, niet door de ondernemer zelf. Maar misschien komt het wel op hetzelfde neer, dat zou best kunnen.

 

Waar het mij om gaat is dus inderdaad het doortrekken naar andere regelingen (IB en LH).

Okee, jij denkt dus van niet (alléén voor de BTW).

 

Peter

Link naar reactie
  • 0

Zonder wetswijziging zal woon-werkverkeer voor de IB (ondernemer) en de LB (werknemer) niet als privé kunnen worden aangemerkt. Zie art 3.20, tiende lid, Wet IB 2001 respectievelijk art. 13bis, tiende lid, Wet LB 1964.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 1

De regeling dat kosten van woon werkverkeer als prive kilometers werden aangemerkt is maar een tijdelijke maatregel geweest die alleen in 2002 en 2003 van toepassing. Achtergrond van de regeling was niet zozeer het fiscale aspect maar het met fiscale middelen stimuleren van het dichterbij het werk te gaan wonen. uiteindelijk is de regeling afgeschoten omdat hij onnodig complex was en omdat het beoogde doel niet werd bereikt met deze maatregelen.

 

voor de liefhebbers de regeling in 2001 en 2002 en de regelingen vanaf 2003 tm 2008 toch handig zo'n online archief.

 

in relatie tot deze vraag, er is dus slechts korte tijd sprake geweest waarin woon werk verkeer als prive kilometers werden aangemerkt. en dat was voornamelijk ingegeven vanuit milieu overwegingen. kortom, ook ik verwacht niet echt dat dit beleid herzien zal worden.

Link naar reactie
  • 0

MAAR ?

 

Hoe zit het dan met "het nieuwe werken "?

Als je thuis werkt, ben je in principe op je zakelijke lokatie.

Moet je hiervandaan naar je arbeidsplek op kantoor, reis je dan zakelijk of privé ?

Je werkplek thuis moet dan immers voldoen aan de normen van een zakelijke werkplek, dan zijn toch je reistijden ook zakelijk ? of reis je dan privé zodra je je werkplek achter je bureau thuis verlaat ?

 

De arbowetgeving is toch (op je privésituatie) aangepast vanwege het nieuwe werken, volgens mij zal de belastingdienst dit toch moeten volgen ? Er is dan nl. geen duidelijke scheiding meer tussen privé en zakelijk, je kan dan aantoonbaar in de baas zijn tijd reizen van je huis naar je werk, je hebt een flexibele werkplek, hetzelfde als reizen tussen regiokantoren tijdens je werkuren.

 

Gewoon een losse gedachte, benieuwd of je hier een punt mee kan hebben.

 

Groetjes,

Adlasko

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit het dan met "het nieuwe werken "?

Als je thuis werkt, ben je in principe op je zakelijke lokatie.

Moet je hiervandaan naar je arbeidsplek op kantoor, reis je dan zakelijk of privé ?

 

Ik vat hem niet helemaal, moet ik zeggen.

Als je als ondernemer 'kantoor aan huis' hebt, dan zal je woon-werkverkeer nihil zijn.

 

Een interessante bijgedachte hier is wel het geval dat een ondernemer kantoor aan huis heeft (of iets anders 'aan huis' - hij/zij werkt tenminste thuis) en vervolgens in de weekenden ergens anders verblijft (bijvoorbeeld 'op de camping' of zoiets) en op zondag avond/maandag ochtend richting huis/werk moet rijden om de business te kunnen doen.

 

Dan is de vraag: zijn de afgelegde kilometers tussen 'de camping' in Brabant (bij wijze van spreken) en 'het kantoor/thuis' in de Grote Stad zakelijke kilometers (verblijfplaats-werkverkeer) of privé-kilometers...

 

Wat denken 'wij' hiervan...?

 

Link naar reactie
  • 0

Ben heel benieuwd.... ik verblijf in de weekenden in mijn derde tweede huis in Normandië. Als ik de kilometers naar mijn vestigingsadres (= tevens woonadres) kan declareren zou dat vierde tweede huisje wel eens in zicht kunnen komen ;D

 

Alle gekheid op een stokje, het omgekeerde zou ook mogelijk zijn: ik zonder me af in Normandië om rustig te kunnen werken maar mijn bedrijf is gevestigd in Nederland. Is dit woon-werkverkeer of, omdat mijn woonadres ook mijn zakelijke adres is, werkverkeer (verplaatsing van de ene naar de andere werklocatie)? Of dit doeltreffend is is een andere vraag. De belastingdienst mag zich immers niet bemoeien met de inhoudelijke keuzes die ik als ondernemer maak.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ben heel benieuwd.... ik verblijf in de weekenden in mijn derde tweede huis in Normandië..

 

Ja, ik breng dit ook niet voor niets in 'de groep'. Volgens mij komt het namelijk best wel voor, net als in jouw geval.

 

Zelf vind ik namelijk dat het best uit te leggen valt dat je einde van het weekend (zakelijk) van je vakantiebestemming moet rijden om thuis je bedrijf te kunnen runnen door de weeks.

Maar ik heb er nooit iets hards over gezien of gelezen.

 

Een beetje arbitrair is het wel: Zou het dan ook zakelijk zijn om van je werk-/thuisadres op vrijdag naar je vakantie-/verblijfadres te rijden omdat de werkweek afgelopen is...

 

Link naar reactie
  • 0

Helaas bestaat er geen definitie van woon-werkverkeer in de wet. Ook niet wat beschouwd moet worden als woonplaats en werkplaats. Dat pakte in het geval van een DGA die in de lunchpauze naar huis ging goed uit. Hof Arnhem oordeelde dat zijn lunchritjes naar huis ook woon-werkverkeer waren, zie deze link. De Stas is het daar niet mee eens en heeft cassatie ingesteld. Daar is het wachten op.

 

Als je de visie van Hof Arnhem doortrekt naar verblijf op een tijdelijke locatie (woonplek), dan zou zelfs werken aan huis (werkplek) en een reis vanaf de camping om thuis te kunnen werken ook woon-werkverkeer zijn. Uiteraard moet dan wel evident zijn dat de reis noodzakelijk was ivm de onderneming. Dus niet de retourrit vanuit Marbella aan het einde van je vakantie.

 

Ik kan me echter goed indenken dat een Rechter een vakantieadres niet zal bestempelen als woonplek!

 

Lees ook de visie van onze Stas Financiën hier.

 

groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit het dan met "het nieuwe werken "?

Als je thuis werkt, ben je in principe op je zakelijke lokatie.

Moet je hiervandaan naar je arbeidsplek op kantoor, reis je dan zakelijk of privé ?

 

Ik vat hem niet helemaal, moet ik zeggen.

Als je als ondernemer 'kantoor aan huis' hebt, dan zal je woon-werkverkeer nihil zijn.

 

Een interessante bijgedachte hier is wel het geval dat een ondernemer kantoor aan huis heeft (of iets anders 'aan huis' - hij/zij werkt tenminste thuis) en vervolgens in de weekenden ergens anders verblijft (bijvoorbeeld 'op de camping' of zoiets) en op zondag avond/maandag ochtend richting huis/werk moet rijden om de business te kunnen doen.

 

Dan is de vraag: zijn de afgelegde kilometers tussen 'de camping' in Brabant (bij wijze van spreken) en 'het kantoor/thuis' in de Grote Stad zakelijke kilometers (verblijfplaats-werkverkeer) of privé-kilometers...

 

Wat denken 'wij' hiervan...?

 

 

In principe bedoelen we hetzelfde.

Als je thuis je werkplek volgens arbowetgeving zakelijk zal moeten inrichten, werk je thuis niet meer privé, nietwaar ?

Heb je daarbij nog een kantoor, zijn deze kilometers in dit geval woon/werk of van zakelijk kantoor naar zakelijk kantoor, net zoals bijv. het bezoeken van regiokantoren tijdens werkuren van iemand in loondienst.

 

Bovenstaand in het kader van het nieuwe werken, waarbij je werkplek op je privé adres als zakelijke werkplek benaderd wordt,

 

De vraag is :

Geeft flexibelheid in je privé situatie ook een flexibelere interpretatie van je woon/werkverkeer naar de belastingdienst ?

Reis je voor je werkuren starten of nadat je werkuren eindigen (tijdvenster), dan is dit woon/werk.

Maar wat als je tijdens je werkuren reist van de éne zakelijke lokatie (werkplek thuis) naar de andere (kantoor zakelijk) ?

 

 

Groetjes,

Adlasko

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals gezegd bestaat er geen wettelijke definitie van. De fiscus zal waarschijnlijk de werkplek thuis niet zien als zakelijk en dus uitgaan van een woon-werkrit naar kantoor buiten huis (BTW = privérit).

 

Gezien de opzet van de nieuwe wetgeving zal de definitie van een werkplek en dus woon-werkverkeer of een zakelijke rit gevormd gaan worden in de jurisprudentie. Tenzij onze Stas ingrijpt en een beleid uitvaardigt dat wettelijk houdbaar is.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Zoals gezegd bestaat er geen wettelijke definitie van. De fiscus zal waarschijnlijk de werkplek thuis niet zien als zakelijk en dus uitgaan van een woon-werkrit naar kantoor buiten huis (BTW = privérit).

 

Woon-werk kan voor personen vervoer wel als prive (voor de BTW) aangemerkt worden, maar wat wanneer de ondernemer zelf wat administratie-werk vervoert om thuis hieraan te werken. Een werkplek thuis is niet altijd verdedigbaar maar werken thuis is niet te verbieden met als gevolg het noodzakelijk vervoer van werk (administratie).

Neem wat administratie mee en de rit is zakelijk voor zowel IB als OB. Is dit een pleitbaar standpunt?

 

Link naar reactie
  • 0

Creatief, maar lijkt mij niet pleitbaar. Zou wel makkelijk zijn: ik heb ook bij veel privéritten mijn agenda bij me, dat zouden dan allemaal zakelijke ritten zijn.

 

Het doel van de rit is niet om de administratie te verplaatsen, maar om de persoon van zijn werkplek naar huis verplaatsen. De administratie is bijkomstig.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.