• 0

Ben je verplicht om intracommunautair te leveren?

Wij werken met een volledig geautomatiseerd systeem. Op dit moment kan dit systeem nog geen BTW nummers controleren en facturen aan passen zodat ze voldoen aan de eisen die gesteld worden aan een factuur voor intracommunautaire leveringen.

 

Voor elke klant die nu vanuit het buitenland besteld bij ons dient het BTW nummer handmatig gecontroleerd te worden en dient de factuur ook handmatig aangepast te worden. Nu verkopen wij dingetjes van een paar euro of soms nog minder. Het komt steeds vaker voor dat een Belgische klant voor een euro BTW toch eist dat de factuur met 0% BTW opgemaakt wordt. Dit kost ons vrij veel tijd en moeite voor wat het deze klant oplevert.

 

Ik had bedacht dat we of verzoeken voor minder dan 10 euro aan BTW wilden weigeren of er kosten twv. 19% van het netto factuurbedrag bij rekenen. In dat geval kan de klant namelijk alsnog de betaling via ons automatische systeem voldoen en hoeft alleen het BTW nummer gecontroleerd te worden en een nieuwe factuur aangemaakt te worden.

 

Nu is mijn vraag, mogen wij intracommunautaire leveringen weigeren en/of hier kosten voor in rekening brengen bij de klant?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Nu is mijn vraag, mogen wij intracommunautaire leveringen weigeren en/of hier kosten voor in rekening brengen bij de klant?

 

 

Suggestie: volg het nieuws rond de aanstaande Consumer Rights Directive die webwinkels inderdaad verplicht om intracommunautair te leveren - en terug te nemen!

 

Of kende je die al en ben je op zoek naar de haken en ogen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Suggestie: volg het nieuws rond de aanstaande Consumer Rights Directive die webwinkels inderdaad verplicht om intracommunautair te leveren - en terug te nemen!

 

Of kende je die al en ben je op zoek naar de haken en ogen?

Ik volg die discussie in Brussel inderdaad, maar daar is vooralsnog, of in elk geval, voor zo ver ik weet, nog niets concreets vastgelegd. Als dat er door komt is dat wel een ramp voor de e-commerce business, maar dat is een ander verhaal.

 

Wat ik wil weten is of ik wettelijk verplicht ben om op het verzoek van mijn klant in te gaan en voor een paar euro BTW het BTW nummer van de klant moet controleren en een nieuwe factuur moet opstellen, ofwel intracommunautair te leveren.

 

Want wat meestal het geval is is dat een Belgische klant bestelt bij ons en direct betaalt middels credit card, bijvoorbeeld. Hij krijgt de factuur dan per email van ons en ziet dan dat er 19% BTW bij het bedrag in zit. Op dat moment zijn de goederen meestal al verzonden en eist de klant dat de factuur alsnog herzien wordt en er een credit voor de BTW komt. Dit kost mijn medewerker zo een kwartier tot half uur van zijn tijd, voor een eurootje minder belasting die mijn klant voor zich uit kan schuiven.

Link naar reactie
  • 0

Kan je die check niet automatiseren? Als je dan toch meer bestellingen krijgt wordt dat vanzelf ook de moeite?

Wordt uiteraard al aan gewerkt, maar het duurt nog wel enkele maanden voordat dat er in zit. Er moet nog een hoop aan van alles geprogrammeerd worden. :) Tot die tijd zou het nog handmatig moeten.

Link naar reactie
  • 0

Hoewel ik aardig mee kan babbelen met programmeurs, ben zelf geen (goede) programmeur. Het automatisch checken van BTW nummers staat op to-do lijst van het team van programmerus, naast nog een paar honderd andere punten. Maar omdat het checken van BTW nummers en het aanmaken van een nieuwe factuur nu ongeveer 1-2 manuur per week kost, heeft dit lage prioriteit. Kortom, ja hier wordt aan gewerkt :)

 

Aan de andere kant verdien ik dus ongeveer 25-50 euro per week door dit niet meer handmatig te laten doen. Wat ik dus als tussen oplossing wil is nee zeggen tegen kleine buitenlandse afnemers als zij een intracommunautaire levering willen.

Link naar reactie
  • 0

Work around:

 

Waarom vraag je niet een Belgisch btwnummer aan? Je shop zal dit wil aankunnen (if client is BE dan BE vat? haha) heb je meteen een grote markt erbij..... Extra admin valt ook wel mee....(hiervoor hoef je verder geen extra bedrijf in Belgie te registreren etc)

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Work around:

 

Waarom vraag je niet een Belgisch btwnummer aan? Je shop zal dit wil aankunnen (if client is BE dan BE vat? haha) heb je meteen een grote markt erbij..... Extra admin valt ook wel mee....(hiervoor hoef je verder geen extra bedrijf in Belgie te registreren etc)

Je moet dan alleen ook 21 ipv 19% btw rekenen, weet niet of dat al mogelijk is bij zijn shop....

 

Ik heb weleens bij andere shops gezien dat ze dan hogere minimum tarief hanteren. Op zich is dat niet heel raar, bij meeste groothandels gelden hogere minimum tarief met anders hogere verzendkosten. Er zijn ook shops die normaal gesproken per post versturen, maar bij zending naar bedrijf in het buitenland als pakket verstuurd omdat je een verzendbewijs moet hebben dat het daadwerkelijk naar het buitenland is gegaan. Dat kan een extra argument zijn voor hogere verzendkosten of hogere minimum bedrag.

Link naar reactie
  • 0

Work around:

 

Waarom vraag je niet een Belgisch btwnummer aan? Je shop zal dit wil aankunnen (if client is BE dan BE vat? haha) heb je meteen een grote markt erbij..... Extra admin valt ook wel mee....(hiervoor hoef je verder geen extra bedrijf in Belgie te registreren etc)

Je moet dan alleen ook 21 ipv 19% btw rekenen, weet niet of dat al mogelijk is bij zijn shop....

 

Ik heb weleens bij andere shops gezien dat ze dan hogere minimum tarief hanteren. Op zich is dat niet heel raar, bij meeste groothandels gelden hogere minimum tarief met anders hogere verzendkosten. Er zijn ook shops die normaal gesproken per post versturen, maar bij zending naar bedrijf in het buitenland als pakket verstuurd omdat je een verzendbewijs moet hebben dat het daadwerkelijk naar het buitenland is gegaan. Dat kan een extra argument zijn voor hogere verzendkosten of hogere minimum bedrag.

 

Ik denk dat zenkart dit wel aankan...

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Even terugkoppeling:

 

Ons systeem is inmiddels aangepast. Ik hoef nu per klant slechts 1x het BTW nummer te controleren en kan dan het account van de klant instellen op intracommunautair. De facturatie naar deze klant wordt dan automatisch volgens de regels van de fiscus mbt. intracommunautaire leveringen uitgevoerd. ;D

Link naar reactie
  • 0

of je laat op het moment dat iemand aangeeft uit Belgie te komen automatisch het BTW nummer veld verbergen zodat de klant geen btw nummer kan invullen. als ik zo begrijp is als geen btw nummer bekend is het probleem ook opgelost omdat je dan gewoon NL btw factureerd.

 

Maar dat mag dus formeel niet binnen de B2B.

Dat zou ik sterk afraden.

Link naar reactie
  • 0

of je laat op het moment dat iemand aangeeft uit Belgie te komen automatisch het BTW nummer veld verbergen zodat de klant geen btw nummer kan invullen. als ik zo begrijp is als geen btw nummer bekend is het probleem ook opgelost omdat je dan gewoon NL btw factureerd.

 

Maar dat mag dus formeel niet binnen de B2B.

Dat zou ik sterk afraden.

 

Wouter heeft een B2C shop en daar bestellen af en toe dus toevallig wat bedrijven.

 

Wouter.. dat is inderdaad lastiger, maar zou me dan (voor jou al opgelost begreep ik) als het teveel tijd kost op het standpunt stellen dat we een B2C shop zijn en dat we er niet aan kunnen beginnen om handmatig steeds facturen te gaan aanpassen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.