• 0

Hoe pakken jullie de ''slechte omzet'' maanden aan?

Soms is het zo dat ik een maand mee maak waarbij de verkopen opeens niet echt goed gaan. Bij zulke situaties wacht ik de eerste 2 weken af hoe het verloopt , als ik zie dat er te weinig wordt verkocht dan grijp ik direct in en verlaag ik de prijzen fors. Dus echt 100de euro's eraf halen. (20á30% prijs verlaging op 80% van de totale voorraad.) (waarbij ik dus de goedkoopste leverancier van heel nl word, goedkoper heb je niet.)

 

Wanneer ik dat doe dan verkoop ik ineens weer een hele boel waarna ik de volgende maand weer de prijzen verhoog. Dit soort maanden maak ik tot nu toe , 3x per jaar mee ongeveer. )hopelijk zal het niet vermeerderen , denk het niet..)

 

En dan grijp ik direct in , na het 2de week of terwijl we nog in het 2de week van de maand zitten. Direct alle prijzen omlaag gooien om de maand toch goed te overleven.

 

Bij mij werkt het tot nu toe wel goed , hoe pakken jullie dat aan?

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ja maar Altan, dit reclame maken is zonde van je geld ! Zo gauw men éénmaal weet, dat de auto's einde van de maand bij jou stukken goedkoper zijn, verdien je ze voortaan in één week !

 

Hoef je 3 weken lang alleen maar afspraken in te plannen voor die laatse week, en klaar. Je hebt je omzet in principe voor het oprapen !

 

Probleem opgelost, topic kan op slot, lijkt me dan ?

Link naar reactie
  • 0

Hoe maak jij dan bekend, dat je prijzen omlaag gaan. Altan.

 

Je hebt toch alleen maar unieke producten, elke auto heeft toch zijn eigen prijs.

En wordt dan elke auto goedkoper of een klein aantal om mensen naar je toe te halen.

 

Om antwoord op je vraag te geven, in slechtere maanden schrijf ik ook wat scherper een offerte uit, en voor het meerendeel heb ik ook unieke producten en diensten.

 

Ik heb een kleine voorraad, als iets wat langer op de plank blijft liggen is het niet erg, het eet geen brood en verliest niet aan waarde.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is natuurlijk ontzettend slim om flexibel met prijzen en daarmee omzet/winst om te gaan. Snap de reacties niet zo erg. Als je toch wel verkoopt de prijs maximaliseren en als het slap wordt en de buurman zit duimen te draaien de prijs tijdelijk verlagen en omzet maken. Gewoon een basis principe van goed koopmanschap. Loop eens over de markt aan het einde van de dag zou ik zeggen. Of ga eens aan het einde van het jaar naar een merkdealer. De mediamarkt organiseert de BTW vrij avonden in komkommertijd. En de volgende dag is alles weer gewoon geprijsd.

Link naar reactie
  • 0

Het is natuurlijk ontzettend slim om flexibel met prijzen en daarmee omzet/winst om te gaan. Snap de reacties niet zo erg. Als je toch wel verkoopt de prijs maximaliseren en als het slap wordt en de buurman zit duimen te draaien de prijs tijdelijk verlagen en omzet maken. Gewoon een basis principe van goed koopmanschap. Loop eens over de markt aan het einde van de dag zou ik zeggen. Of ga eens aan het einde van het jaar naar een merkdealer. De mediamarkt organiseert de BTW vrij avonden in komkommertijd. En de volgende dag is alles weer gewoon geprijsd.

 

Ik vind het wel apart dat de meeste mensen hier(tenminste dat beweren ze..) de prijs niet verlagen etc.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Hi Altan,

 

Statistisch gezien zijn 3 x 2 rustige weken per jaar niets iets waar je je druk om zou moeten maken. Wanneer je driehonderd keer een willekeurig getal tussen 1 en 365 (1 jaar) kiest zullen daar zeer waarschijnlijk perioden met meer en minder drukke weken in zitten. Is gewoon statistiek.

 

Ik heb daar in mijn business daar ook wel "last" van, mijn recept is dan niet met alle macht klanten proberen binnen te halen (want die komen wel weer) maar werken aan verbeteren website of de administratie doen. Altijd wel een goed moment om bij jezelf na te gaan wat er structureel beter kan en daaraan werken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is natuurlijk ontzettend slim om flexibel met prijzen en daarmee omzet/winst om te gaan. Snap de reacties niet zo erg. Als je toch wel verkoopt de prijs maximaliseren en als het slap wordt en de buurman zit duimen te draaien de prijs tijdelijk verlagen en omzet maken. Gewoon een basis principe van goed koopmanschap. Loop eens over de markt aan het einde van de dag zou ik zeggen. Of ga eens aan het einde van het jaar naar een merkdealer. De mediamarkt organiseert de BTW vrij avonden in komkommertijd. En de volgende dag is alles weer gewoon geprijsd.

 

Dat is wel erg selectief gelezen Hans?

Je hebt wel gelijk in wat je schrijft, maar dat heeft niets te maken met hoe Altan zijn zaken aanpakt.

Wat Altan doet is paniekvoetbal. Zit het resultaat de eerste 2 weken van de maand niet mee, dan verlaagt hij drastisch zijn prijzen.

Verder denkt hij in winst per maand. Zoveel auto’s inkoop, zoveel auto’s verkoop, dan houd ik X over.

De maand later ligt het even stil, Altan in paniek want de maandwinst is nog niet binnen en knalt vervolgens de prijzen omlaag ( waar ook ik me afvraag in hoeverre dat dan bekend wordt bij de potentiële kopers, zodat het wel storm gaat lopen)

Wat de mediamarkt doet wel. De mediamarkt kent namelijk de komkommertijdperiode. Die raakt niet in paniek na een slechte omzetdag, maar die weten precies welke maanden de omzet terugloopt en speelt daar handig op in.

Wij doen dat toch ook? Een leuke actie bedenken wanneer we weten dat een stille tijd aankomt?

Markt is anders. Markt is vers waar. Gooi je dat er niet tegen dumpprijzen uit, kun je het weggooien.

Het marktkraampje met naaigaren en stoffen gooit eind van de dag echt niet alles tegen 70% korting eruit.

Je kunt maandelijks wel denken in targets en omzet halen, dat is zelfs wat ondernemers in mijn ogen veel meer zouden moeten doen, maar niet in paniek raken omdat je 2 weken geen auto hebt verkocht. Het past wel in de stijl van Altan, maar heeft niets met goed koopmanschap te maken.

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Altan vind het leuk om felle reacties uit te lokken en krijgt dat voor elkaar. Daar moet je natuurlijk een beetjes doorheen kijken. Persoonlijk vind ik het wel vermakelijk. Vind het helemaal niet verkeerd om korte termijn doelen te hebben, of dat nu een maand of een jaar is.

 

Het basisprincipe van prijsdifferentiatie als marketinginstrument staat als een huis. Je kan het in paniekvoetbal noemen maar het ook zo zien dat Altan zich razendsnel aanpast aan de situatie en het spel tot in de finesse beheerst.

Als er veel kopers zijn hou je de prijzen marktconform of zelf wat hoger (tip aan Altan) en zijn er minder kopers dan laat je de prijs flink zakken. Maar wel zodanig dat er nog marge gemaakt wordt. De buurman die de prijs niet of nauwelijks laat zakken omdat hij dat gewoon niet doet en auto's gaat wassen mist omzet en marge.

 

Er is nog een groot voordeel aan de werkwijze van Altan. Hij blijft verkopen, blijft in de flow. Dat zorgt ervoor dat hij ook in betere tijden een voorsprong heeft op de buurman die klaar is met auto's wassen, de administratie op orde heeft en die gezellig koffie heeft gedronken met zijn vrouw. Bovendien krijgt Altan het imago dat je daar nog wel eens een heel goede prijs kan scoren.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik krijg stres als ik 2 weken lang weinig tot niets verkoop. Dat haat ik. Stel dat je niks verkoopt heb je gelijk dikke verlies. Kun je beter goedkoop verkopen gewoon normale winst , dan helemaal niets.

 

Beter iets dan niets zeg ik dan.

 

Als je stress krijgt van niet verkopen is er iets wat niet klopt:

Of je hebt te hoge prijzen gevraagd en wilt teveel verdienen aan je klanten en knaagt je geweten of je hebt de rust nog niet gevonden als ondernemer met een wisselende omzet. In beide gevallen kun je er zelf iets aan doen.

In het eerste geval tevreden zijn met normale marges en in het tweede geval gewoon tevreden te zijn en het gevoel bij jezelf ontwikkelen dat het wel goedkomt. Dit laatste is jezelf gaan vertrouwen. Vertrouwen dat je het gewoon kunt!

Link naar reactie
  • 0

Om auto's te verkopen is het wellicht geen slechte keuze, zeker als je een doelgroep hebt die maar eens in de zoveel tijd eens komt kijken wat je hebt staan. Of je er een vaste klantenkring mee opbouwt is maar de vraag. Als jij begin van de maand een auto koopt bij Altan en twee weken later een vergelijkbare auto met 30% korting aangeboden ziet worden krijg je denk ik toch het gevoel dat je te veel hebt betaald, niet veel mensen vinden dat prettig.

 

Voor degenen die diensten verkopen (zich op uurbasis laten inhuren) zou het wel erg vreemd zijn als die halverwege een slechte maand gaan roepen: "de rest van de maand mag je mij voor een koopje hebben". Ondernemers die klanten (blijvend) aan zich willen binden zullen niet zo snel hun uurprijzen verlagen omdat ze een rustige periode hebben. Die reserveren de winst van drukke tijden voor de magere maanden en hechten meer aan imago en geloofwaardigheid.

 

Voor mij is klantenbinding en continuïteit een essentieel onderdeel van ondernemen (en nog heel leuk ook), daardoor weet ik ook dat ze mij weer zullen inhuren als ze opnieuw een klus hebben. Als een klant van mij van een andere klant hoort (en het wereldje is klein) dat die dezelfde diensten tegen een (veel) lager tarief heeft kunnen afnemen komt dit mijn relatie niet ten goede.

 

Kortom: keuzes die je maakt in magere maanden zijn vooral afhankelijk van je activiteiten.

Vergeet ook niet dat bedrijven als MediaMarkt stunten met bepaalde artikelen in de verwachting dat een klant die iets erg voordelig kan kopen wellicht ook iets anders erbij koopt (want ik heb toch XX bedrag bespaard op die LCD tv) waar wel een leuke marge op wordt behaald.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik vind het wel apart dat de meeste mensen hier(tenminste dat beweren ze..) de prijs niet verlagen etc.

Ik denk dat het hem zit in de snelheid/frequentie waarmee je je prijzen verlaagt. Verkoop je een week niks, dan sla je in paniek en ga je met prijzen goochelen. Je hebt er op die manier zelf weinig tot geen controle over en het lijkt me geen gezonde manier van werken. Met dat laatste doel ik letterlijk op je eigen gezondheid, niet die van het bedrijf. Maand na maand stress en paniek, dat hou je niet vol. Ik denk dat het voor jou belangrijk is de verkoopcijfers van de afgelopen maanden (jaren is beter, maar ik weet niet meer precies wanneer je gestart bent) eens te bekijken en na te gaan of er een soort lijn in de omzet zit. Kan best dat er bepaalde weken/maanden gewoon kalmer zijn dan andere, of dat bepaalde voertuigen minder goed aanslaan dan andere. Pas je prijzen aan, maar probeer een stabiel prijsniveau te zoeken, waarbij je dus een klein beetje ruimte hebt om kalmere weken (maanden!) te overbruggen. Je kan gerust een keer uitverkoop houden, maar het lijkt me stukken aangenamer voor jezelf en duidelijker voor de klant als die uitverkoop iets is dat je zelf in de hand hebt (vooraf aangekondigd, net voor een grote nieuwe inkoop bijvoorbeeld, speciaal voor zij die op de koopjesperiode zitten te wachten. In rust en kalmte :-))

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik krijg stres als ik 2 weken lang weinig tot niets verkoop. Dat haat ik. Stel dat je niks verkoopt heb je gelijk dikke verlies. Kun je beter goedkoop verkopen gewoon normale winst , dan helemaal niets.

 

Beter iets dan niets zeg ik dan.

 

Waarom kijk je eigenlijk per maand?

Je kan het ook per jaar bekijken, of per dag.....

 

Waarom houd je die kunstmatige tijdsspanne aan?

Link naar reactie
  • 0

 

 

Waarom kijk je eigenlijk per maand?

Je kan het ook per jaar bekijken, of per dag.....

 

Waarom houd je die kunstmatige tijdsspanne aan?

 

Hier zit wel wat in. Wel iets om over na te denken. Alleen denk ik dat mijn vermogen minimaal 50,000 euro moet zijn wil ik het per jaar kunnen zien. Want 1 maand niks verkopen = 1000 á 1100 euro verlies.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Alle vergelijkingen van verkoop met die van de autoindustrie is zinloos. De automarkt is gigantisch in elkaar geklapt en dan is het logisch dat Altan naar alternatieven zoekt om zijn arabas te verkopen en niet in een diep dal te raken.

 

Ik heb minimum vaste kosten , vandaar dat ik ook zo makkelijk grof en direct kan ingrijpen. Een dealer die heel veel vaste kosten heeft die kan dat niet. ( Personeel , dure pand etc etc)

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Ben nog een voordeel van de Altanmethode vergeten en dat is de inkoop. Als je de zaak vol hebt staan met auto's en er wordt niets verkocht is er ook geen ruimte (geld en plaats) voor inkoop. Terwijl die nu juist heel interessant is in kwakkeltijd.

 

Ook de argumenten dat mensen later een vergelijkbare auto voor minder zien gaat niet op omdat iemand die een auto heeft gekocht bij een handelaar als Altan voorlopig geen interesse meer hebben in een auto. Zelfs al zouden ze terug komen om nog even wat op te halen kijken ze niet meer naar andere auto's, en doen ze dat wel dan zal er wel wat mis zijn met die vergelijkbare auto die goedkoper is.

 

De stress waar mensen moeite mee hebben is heel normaal voor een verkoper. Een verkoper die geen stress krijgt als hij een week niets verkocht heeft kan beter een ander vak kiezen.

Link naar reactie
  • 0
Hier zit wel wat in. Wel iets om over na te denken. Alleen denk ik dat mijn vermogen minimaal 50,000 euro moet zijn wil ik het per jaar kunnen zien. Want 1 maand niks verkopen = 1000 á 1100 euro verlies.

Dus 1 jaar niks verkopen is dan 12.000 tot 13.200 verlies. Dan heb je geen 50K vermogen nodig, dus.

 

Stel dat je twee van die maanden per jaar hebt - dan heb je dus maar 2000 tot 2200 verlies die je in de rest van het jaar moet compenseren. Da's een paar auto's meer verkopen dan je strikt nodig hebt, en het 'probleem' is opgelost.

Link naar reactie
  • 0

De meeste mensen hier praten alsof ze een soort van vogel zijn die van bovenaf kijkt. Alsof ze er absoluut geen verstand van hebben maar toch een reactie achterlaten. Zo lijkt het soms. Weet niet of dat daadwerkelijk ook echt waar is.

 

Ik geloof erin dat ik failliet zal gaan als ik mijn prijzen niet structureel verlaag bij tijden waar het opeens rustig gaat. Als ik deze methode wel toepas is er helemaal niets aan de hand. Iedere maand winst , iedere maand groei , iedere maand meer vermogen om een grotere investering te doen.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Hier zit wel wat in. Wel iets om over na te denken. Alleen denk ik dat mijn vermogen minimaal 50,000 euro moet zijn wil ik het per jaar kunnen zien. Want 1 maand niks verkopen = 1000 á 1100 euro verlies.

 

Tussen een jaar en dag zitten nog tijdsspannes zoals een week.

 

Ik kan me goed voorstellen zenuwachtig wordt bij het uitblijven van omzet, mischien een aanleiding om eens structureler naar je prijzen te kijken.

 

Wat is je minimaale (vanuit jezelf opgelegde) bedrijfsresultaat?

Wat is de marge X aantal verkopen wat je hier voor moet maken?

 

Welke "buffer" heb je nodig voordat je je zorgen gaat maken?

Hoeveel "slechte" maanden wil je aan kunnen?

Welk deel van je bedrijfsresultaat ga je opzij zetten zodat jena verloop van tijd je marge buffer evt. aan kan passen?

 

Wat is de prijselasticiteit van je product?

Deze zou je moeten weten, aangezien je al een tijdje aan het verkopen bent.

 

Je kan eens proberen zoveelmogelijk te verkopen, tegen een zolaag mogelijke prijs.

Die prijs kan je in de loop van de tijd verhogen.

Bij welke prijs verkoop je niets meer?

 

Bij welke prijs is er een voldoende aantal (inclusief buffer) personen bereid bij jou te kopen?

Dit kan natuurlijk ook omgekeerd, maar je geeft aan omzet belangrijk te vinden.

Link naar reactie
  • 0

Hier zit wel wat in. Wel iets om over na te denken. Alleen denk ik dat mijn vermogen minimaal 50,000 euro moet zijn wil ik het per jaar kunnen zien. Want 1 maand niks verkopen = 1000 á 1100 euro verlies.

Dus 1 jaar niks verkopen is dan 12.000 tot 13.200 verlies. Dan heb je geen 50K vermogen nodig, dus.

 

Stel dat je twee van die maanden per jaar hebt - dan heb je dus maar 2000 tot 2200 verlies die je in de rest van het jaar moet compenseren. Da's een paar auto's meer verkopen dan je strikt nodig hebt, en het 'probleem' is opgelost.

 

Klopt 50k is te weinig , ik heb 400k nodig. ;) De vraag is dan ook of die ene product wel over x aantal weken/maanden wel verkocht zal worden voor die prijs. In deze crisis tijden mensen hebben geen cent op zak. Je moet er ook wel een beetje op inspelen vind ik.

 

Bij prijs klasse rond de 2500-3000 euro dan komen er vaak mensen die gewoon niet al te veel geld hebben en graag willen zeuren omdat ze werkloos zijn geworden etc.

 

Bij 5000-6000 + dan komen er meestal wat nettere mensen.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Ik geloof erin dat ik failliet zal gaan als ik mijn prijzen niet structureel verlaag bij tijden waar het opeens rustig gaat. Als ik deze methode wel toepas is er helemaal niets aan de hand. Iedere maand winst , iedere maand groei , iedere maand meer vermogen om een grotere investering te doen.

 

Waarop baseer jij je prijzen dan?

Blijkbaar niet op wat de auto volgens jou voor de klant waard is.

 

Als dit wel zo is, schat jij je markt wel goed in?

Link naar reactie
  • 0

Ik geloof erin dat ik failliet zal gaan als ik mijn prijzen niet structureel verlaag bij tijden waar het opeens rustig gaat. Als ik deze methode wel toepas is er helemaal niets aan de hand. Iedere maand winst , iedere maand groei , iedere maand meer vermogen om een grotere investering te doen.

 

Waarop baseer jij je prijzen dan?

Blijkbaar niet op wat de auto volgens jou voor de klant waard is.

 

Als dit wel zo is, schat jij je markt wel goed in?

 

 

Stel dat die ene product 3000 euro waard is (minimaal) , dan doe ik hem weg voor 2000 euro. Dus echt forse prijs verlagingen waarbij de verkoop ineens omhoog schiet waarbij ik toch weer winst maak. Ik moet constante winst maken. En snel ook. Hoe sneller hoe beter.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Stel dat die ene product 3000 euro waard is (minimaal) , dan doe ik hem weg voor 2000 euro. Dus echt forse prijs verlagingen waarbij de verkoop ineens omhoog schiet waarbij ik toch weer winst maak. Ik moet constante winst maken. En snel ook. Hoe sneller hoe beter.

 

Als je hem niet verkocht krijgt voor €3000,-, dan is het blijkbaar niet €3000,- waard. Helaas.

Als jij zo zecht winst te maken, dan heb je dat product toch nog voor een lagere prijs ingekocht....

 

Het doet me een beetje denken aan die programma's waar mensen huizen kochten "onder de marktprijs". We zien nu eindelijk wat dat betekende....

 

Hoezeer partijen ons ook te proberen te overtuigen van het tegendeel, de marktprijs is wat de markt er voor over heeft.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.