• 0

Verkoopprijs ten opzichte van Inkoopprijs

Geachte Higherlevelers,

 

Vandaag ben ik in de cijfers gedoken van mijn bedrijf [mod-edit:linken naar bedrijf in topic niet nodig. Kan in signature] in een poging om mijn verkoopprijzen te gaan optimaliseren. Een aantal zaken bleven mij eigenlijk vrij onduidelijk en dus vraag ik jullie naar de ervaringen die jullie hebben.

 

Mijn vraag is: Hoeveel procent van de verkoopprijs is de inkoopprijs van een product bij jullie?

 

Een aantal belangrijke zaken over mijn winkel die wellicht van belang zijn.

Branche: Detailhandel

Productprijzen liggen tussen de 2 eu en 70 eu.

 

Welk percentage ik bedoel in het volgende:

 

voorbeeld:

Inkoop €25,-

Verkoop €75,-

Inkoop%: 33% van de verkoopprijs

 

Graag opinies, ervaringen, meningen over wat gangbare percentage zijn en welke percentages je eventueel hanteert.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Prijzen komen, als het goed is, tot stand op de markt. Met andere woorden wat is de waarde voor de klant. Hoeveel kan ik afzetten tegen een bepaalde prijs en wat is het effect van een hogere / lagere prijs. Dan gaan we er voor het gemak maar even vanuit dat prijs het enige waar het om draait. Dat is natuurlijk verre van realiteit. Er is geen toverformule waar iedereen mee werkt.

 

Toch zal de detaillist groepen hanteren met een bepaalde minimale marge. Voor merkproducten is dat anders dan voor private label (hoger) en impulsaankopen (nog hoger). Gemiddeld moet het genoeg opbrengen om de kosten te dekken, de salarissen te betalen en een goed ondernemersinkomen te garanderen.

 

Wil nog toevoegen dat de verkoopprijzen in de detailhandel steeds meer naar elkaar toe kruipen. Heel veel grote ketens hebben een laagste prijs garantie. Dit geeft een druk richting inkoop enerzijds en kosten anderzijds. Maar nog belangrijker is hoeveelheid. Die is vooral afhankelijk van het succes van de marketing. En dan is de cirkel rond want veel verkopen geeft weer meer macht bij het inkopen.

Link naar reactie
  • 0

Tegenvraag: waarom een percentage?

 

Je kunt kosten calculeren per handeling of activiteit; veel werk, veel opslag ...

 

Je kunt kosten calculeren op vraag; veel vraag, veel opslag ...

 

Je kunt kosten calculeren op basis van hetgeen de buurman calculeert ...

 

Je kunt kosten calculeren op basis van het inkomen/winst dat je wil overhouden ...

 

Je kunt kosten calculeren op basis van wanneer jij met vervroegd pensioen wil gaan ...

 

Je kunt kosten caculeren op basis van drukte en stress ...

 

Ieder maakt zijn eigen afwegingen, You run the show ...

 

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

volgens mij moet je gewoon een rekenmachine kopen

 

als je je prijzen te laag hebt, verdien je geen kwartje en als je de goedkoopste van Nederland bent, zal je service en garantie daar ook naar zijn.

 

De verkoopprijs is al bepaald. Het is de kunst een juiste mix van inkoop en voorraad te bepalen.

 

Daarbij komt nog de vraag wat je visie is: 10 dubbeltjes of vier kwartjes winst.

 

In onze handel geldt : de beste raad is voorraad, maar da's in de electronica heel anders.

 

Kortom: jouw vraag is ongeveer hetzelfde als bij een garage vragen wat EEN auto kost.

 

 

www.trailerplus.nl onderdelen voor aanhangers en boottrailers

Virtuele rondleiding in ons magazijn

Link naar reactie
  • 0

 

 

Een aantal belangrijke zaken over mijn winkel die wellicht van belang zijn.

Branche: Detailhandel

Productprijzen liggen tussen de 2 eu en 70 eu.

 

Welk percentage ik bedoel in het volgende:

 

voorbeeld:

Inkoop €25,-

Verkoop €75,-

Inkoop%: 33% van de verkoopprijs

 

Graag opinies, ervaringen, meningen over wat gangbare percentage zijn en welke percentages je eventueel hanteert.

 

 

Ik vind de vraag raar. Je zal op basis van deze gegevens niet een percentage krijgen die je moet gaan gebruiken?

 

Het is bijvoorbeeld relevant om te weten in welke branche je werkt, welke producten je verkoopt, hoeveel producten je verkoopt, hoe sta je qua prijs op de kaart, hoe sta je qua service op de kaart, ben je aan het groeien?

 

Je kunt je verkoopprijzen uit de losse pols verzinnen en hanteren, het wordt je snel genoeg duidelijk als je er niets aan overhoudt.. dan speel je break even of je draait verlies, en dan moet je prijs omhoog (als je denkt dat het niet ergens anders aan ligt dat je geen winst maakt) Wat je overhoudt aan klanten / omzet zal uitwijzen of de nieuwe prijzen je meer opleveren.

 

Waarom begin je niet bij het begin, al doe je het globaal:

 

- Je maakt (X) aan kosten in een jaar

- Je maakt (Y) omzet per jaar

 

Trek van de omzet de inkoop van je producten af en alle kosten die je maakt in een jaar (alles, van verzendkosten tot belastingen), ik hoop voor je dat het verschil een positief bedrag is en ook nog eens genoeg om je van een inkomen te voorzien.

Mocht je onderzoek negatief uitwerken en jij bent ervan overtuigd dat je met een juiste strategie (en dus prijs) goed op de markt past, dan loont het wellicht om een accountant naar je bedrijf te laten kijken? Wellicht zijn je kosten te hoog, wellicht je prijs te laag, wellicht heel wat anders :)

Link naar reactie
  • 0

 

Nog een kleine toevoeging. Ben je wellicht aangesloten bij een brancheorganisatie? Veelal hebben zij een databank met cijfers uit jou branche (benchemark). Er zijn ook benchemarks te zoeken via banken en het centraal buro voor statistiek (CBS). Op die wijze kun je de prestaties van jou onderneming afzetten tegen die van collegabedrijven waaronder ook verhouding inkoop/verkoop maar ook het aandeel van personeelskosten, huisvesting etc.

 

Als je niet weet waar je moet zoeken kan ik je wel op weg helpen maar dan dien ik hier specifiek te weten in welke detailhandel je werkzaam bent.

 

Vriendelijke groeten,

 

Erwin van Erp

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring in speelgoedbranche:

Inkoop € 1,- ex btw : verkoop € 2,- incl btw (factor 2)

Dit doordat de groothandel in ex btw en de detailhandel in incl btw denkt.

 

Veel winkeliers willen producten in de toko met een hoge factor.

Bij ons waren artikelen die overal te koop waren beperkt tot 1.35 en met bijv onderdelen liep dat op tot 2.2

Hoe hoger de omloopsnelheid hoe lager de factor.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Als je een sku wekelijks verkoopt met een dubbeltje winst, verdien je meer dan als je dezelfde eenheid maandelijks verkoopt met een kwartje winst.

 

Er zijn supermarkten die producten onder de inkoopprijs verkopen en daar toch aan verdienen. Hoe? Door pas na zes maanden af te rekenen en het geld intussen opnieuw te gebruiken voor producten met een hogere marge. Dat is trouwens wel een knap ingewikkelde constructie.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.