• 0

Dag ondernemers,

 

In het verlengde van alle fiscale auto-topics die al op HL aanwezig zijn, moet deze informatie ook met jullie gedeeld worden.

 

Voor veel ondernemers is een schone en zuinige auto rijden voordelig. Denk met name aan alle auto's in de 14% bijtelling of volledig elektrische auto's met 0% bijtelling als de Opel Ampera, Nissan Leaf, Citroën CZero, Mitsubishi iMiev en Peugeot ion. Hiervoor zijn vele fiscale voordelen. Deze kun je (vrijwel) willekeurig afschrijven en je hebt recht op investeringsaftrek.

 

Nu gaat de zaak op de schop in 2012. De emissiegrenzen (Co2 uitstoot) worden scherper, maar er is wel een overgangsregeling. Die is gewoon lezend erg complex.

 

Maar de Bovag heeft dit visueel heel goed samengevat. Check het stroomschema (opent als PDF) dat de Bovag gemaakt heeft voor de situatie in 2012. Hierin is ook met je huidige auto rekening gehouden.

 

Roept dit vragen op, post hieronder zodat we een mooi Auto Bijtelling 2012 topic maken.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/33905-bijtelling-auto-2012-nieuwe-co2-grenzen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Duidelijk verhaal. Daarnaast even over versneld afschrijven van bedrijfsmiddelen in 2011...

 

Ik heb begrepen dat men dus de 14% bijteller voor max. 50% mag afschrijven in 2011 en de andere 50% in 2012?

Dus stel men heeft in begin 2011 een auto gekocht voor ca. 20,000euro > 10k afschrijven over 2011 = 2000euro op de VPB (20%) besparen.

 

Klopt mijn idee?

  • 0

Klopt volgens mij.

Een auto met 14% bijtelling ( <95 gr. CO2@diesel; < 110 gr. CO2 @ niet op diesel ) hoort inderdaad ook onder de mogelijkheid voor de crisis afschrijving. Indien hierdoor nog winst is dan is dit een voordeel van €2000,- op 20% vpb. Het is altijd de vraag of een gespreide afschrijving over toekomstige jaren naar omstandigheden ook niet goed zou kunnen zijn.

  • 0
Schone auto's met een uitstoot van maximaal 49 gram per kilometer krijgen waarschijnlijk toch een bijtelling van 7 procent, in plaats van de bijtelling van 0 procent waarvoor ze nu in de plannen van staatssecretaris Frans Weekers staan.

 

Dat bleek maandag tijdens het debat over het belastingplan van Weekers. VVD, PVV en CDA wilden de nihilbijtelling optrekken naar 7 procent.

 

http://www.nu.nl/economie/2661778/mogelijk-toch-bijtelling-schone-autos.html

  • 0

dank je lvl

 

Het is nog een plan, dus we wachten af.

Ik vraag me af of dit er echt van komt. Budgettair slaat het namelijk nergens op. Als ik een Opel Ampera een beetje aankleed, dan kost deze auto 50.000. Bij een bijtelling van 7% betaal ik in het toptarief van 52% netto (50.000 x 7% x 52%=) 1.820 euro belasting. Via de BTW kan daar nog 2,7% van de cataloguswaarde bijkomen, zodat de staat vangt € 3.170.

 

Dus, voordat er bij onze overheid een miljoen in kas komt met deze maatregel, moeten er 315 Opel Ampera's met bijtelling verkocht worden. En wat is nu 1 miljoen op onze staatsbegroting: NIKS! Precies!

 

Dus dan moeten we gaan voor 315.000 Ampera's voordat het effect een miljard euro bedraagt. Per jaar worden ongeveer 450.000 nieuwe auto's op kenteken gezet. De dag dat Opel daar meer dan 70% van de markt haalt met maar 1 model, is de dag dat ik op de beurs in Frankfurt al mijn geld (en wat ik erbij lenen kan) op Opel zet.

 

Dan zijn er verder nog maar weinig andere modellen die vallen onder deze categorie. Nissan Leaf, Mitsubishi IMiev, Peugeot Ion, Citroën Czero en Fisker Karma (deze laatste ad € 100.000, maar de anderen eerder ad € 35.000).

 

De overheid overschat de invloed van de 0% IB-bijtelling schromelijk!

 

Ik zie geen rechtvaardiging om de schone rijder (na het BTW debacle dat schone rijders al een extra last geeft) nog verder te bestraffen met 7% IB-bijtelling.

 

We zullen zien. Hopelijk ziet de autolobby dit ook in.

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

  • 0

Bleeker denkt tot 2015, 24 miljoen binnen te halen.

 

Aanpassen van beleid (circulaires, formulieren, AmvB's, websites, ICT-aanpassingen) is niet goedkoop. Daarbij ook nog de kosten aan de bedrijfsleven kant (opleidingen, ICT, formulieren).

 

Het zal mij niet verbazen dat binnen 2 jaar weer iemand gaat roepen dat de administratieve lastendruk te hoog is, dat de effectiviteit van de maatregel te kort schiet , dat CO2 doelstellingen niet worden gehaald, dat innovaties worden belemmerd enz enz. en dat het beleid weer moet worden aangepast.

 

Vergeten wordt dat van het extra geld dat via de Inkomstenbelasting wordt binnengeschraapt, grote delen op andere wijze ook bij de fiscus terecht zouden komen, via de BTW, accijnzen, vennootschapsbelasting of iemands andere IB. Als door de bijtelling een medewerker in de 52%-categorie komt te vallen, en hij zijn hypotheekrente opvoert in de jaaropgaaf, dan gaat er vrolijk weer een stroompje terug.

  • 0

Bleeker denkt tot 2015, 24 miljoen binnen te halen.

 

precies mijn punt. Zoveel commotie (en een beeld dat we wederom niet kunnen vertrouwen op toezeggingen van onze overheid) voor 8 miljoen per jaar?! Schandalig.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

  • 0

Haha, en het blijft nog even spannend!

 

Superschone elektrisch auto's moeten een fiscaal voordeel houden. Hiervoor zal minister Maxime Verhagen (Economische Zaken) zich hard maken, hoewel een meerderheid in de Tweede Kamer de auto's wil gaan belasten met een fiscale bijtelling van 7 procent.

 

Verhagen is in gesprek met VVD, CDA en PVV, de partijen die pleiten voor een bijtelling, aldus een woordvoerder donderdag. De minister wijst erop dat er eerder gezegd is dat de superschone auto's nul procent bijtelling zouden hebben. Daarop zijn door bedrijven, zoals auto- of ict-bedrijven, investeringen gedaan.

  • 0

Eeeen we zijn terug bij af, voorlopig in ieder geval :-) Een mooi staaltje besluitvorming!

 

Superschone, volledig elektrische auto's die geen CO2 uitstoten behouden toch een fiscaal voordeel. Een fiscale bijtelling voor leaserijders van 7 procent op deze voertuigen is van de baan.

 

VVD, CDA en PVV hebben hun plannen herzien om voor deze auto's een fiscale bijtelling te rekenen, zo maakte VVD-Kamerlid Matthijs Huizing donderdag bekend.

  • 0

Eeeen we zijn terug bij af, voorlopig in ieder geval :-) Een mooi staaltje besluitvorming!

 

Superschone, volledig elektrische auto's die geen CO2 uitstoten behouden toch een fiscaal voordeel. Een fiscale bijtelling voor leaserijders van 7 procent op deze voertuigen is van de baan.

 

VVD, CDA en PVV hebben hun plannen herzien om voor deze auto's een fiscale bijtelling te rekenen, zo maakte VVD-Kamerlid Matthijs Huizing donderdag bekend.

 

Dit was toch al zo ???

Het ging alleen om de plug-in hybrides. Zoals de Opel Ampera die nog een ondersteunende generator hebben.

De eerste 80 km kan met elektrisch rijden voor verdere ritten komt de ondersteuning in actie Die heeft dus toch < 50 gr/km Co2 uitstoot. Ik neem aan dat hier dus de 7 % op staat.

 

 

 

 

 

  • 0

er was inderdaad zeker sprake van een bijtelling voor de nul emissie auto's van 7%. Dat is nu van de baan. Auto's die tot 49 gram co2 per km uitstoten vallen straks wel onder de 7%.

 

Da's zuur voor Ampera rijders, want die hadden juist gehoopt op 0% i.c.m. met een fatsoenlijke actieradius (waar het de zuiver elektrische auto's aan ontbreekt).

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

  • 0
er was inderdaad zeker sprake van een bijtelling voor de nul emissie auto's van 7%. Dat is nu van de baan. Auto's die tot 49 gram co2 per km uitstoten vallen straks wel onder de 7%.

 

Da's zuur voor Ampera rijders, want die hadden juist gehoopt op 0% i.c.m. met een fatsoenlijke actieradius (waar het de zuiver elektrische auto's aan ontbreekt).

 

Ik kan het even niet volgen. Ik sta op dit moment zelf voor de aanschaf van een Ampera op de zaak (VOF).

Als ik eea napluis en ook het stroomschema BOVAG na loop dan kom ik op het volgende:

 

Na de aanschaf van ca 50k kan de VOF:

BTW 19% terugvragen

KIA Investeringsaftrek 28%

Milieu-investeringsaftrek 3%

 

Daarnaast mag de VOF deze investering versneld afschrijven (tot max 75% 1e jaar)

 

Prive heb ik dan 0% bijtelling gedurende 60 maanden gegarandeerd. Ik snap niet helemaal waar de 7% bijtelling vandaan zou moeten komen.

 

 

Kan iemand bevestigingen of bovenstaande allemaal nog valide is voor het jaar 2012?

 

Gr

 

Devlinx

 

 

Suscipere et finire

  • 0
Voila

 

Dank voor de link. Maar euh, het is een blog. Betreft de verhoging van 0% naar 7% bijtelling. Ik zou het graag in een officiele verklaring of regeling van de overheid zien maar ik kan het nergens terugvinden.

 

Gr

 

Devlinx

Suscipere et finire

  • 0

Ha Joost, beste wensen.

 

Waar kan ik dan de geldende wetgeving terugvinden die van toepassing is in 2012?

 

zit nu op: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/autobelastingen/documenten-en-publicaties/circulaires/2011/09/20/informatieblad-zuinige-auto-s.html

 

Maar als dit geen wetgeving is, waar kan ik me dan wel aan vasthouden?

Suscipere et finire

  • 0

Kijk hier maar:

 

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingtarieven/loonbelasting/bijtelling-auto-van-de-zaak

 

Wordt nergens meer gesproken van 7%.

 

Als iets geen wetgeving is geworden, dan staat het niet in de wet. Dat is voldoende bewijs lijkt me ;)

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    3 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.