Via een nieuwsbrief van Eurib las ik over het een onderzoek naar ‘Knowing too much’ waarin onderzoekers Mehta, Hoegg en Amitav hun bevindingen beschrijven over het geheugen en beslisgedrag van experts. Als ondernemer heb ik vaak te maken met externe experts / adviseurs. Voor mij herkenbaar en volgens mij leerzaam voor veel ondernemers.
Kern van het verhaal: Wanneer experts producten vergelijken op basis van geheugen, richten zij zich door hun verhoogde verantwoordelijkheidsgevoel meer op het beslissingsproces dan op de uitkomst. Dit komt doordat zij het gevoel hebben te moeten kunnen bewijzen hoe ze de afweging gemaakt hebben. Deze focus op het beslisproces maakt hun geheugen en evaluaties minder goed. Als men de experts zich alleen laat focussen op de uitkomst, en ze zich dus niet hoeven te verantwoorden over het beslissingsproces, worden de beslissingen beter.
Concreet betekent dit, dat wanneer je een expert om zijn of haar mening vraagt, je het best kunt vragen welk product hij/ zij zou kiezen (zonder dit te beredeneren). (bron van, en uitgebreide tekst op http://www.eurib.org/index.php?id=530)
dpid.nl | onderscheidend ontwerp tagtika.com | onze tool & methode om snel en doelgericht kernwaarden te bepalen
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Dirk-Pieter van Walsum
Dirk-Pieter van Walsum
Via een nieuwsbrief van Eurib las ik over het een onderzoek naar ‘Knowing too much’ waarin onderzoekers Mehta, Hoegg en Amitav hun bevindingen beschrijven over het geheugen en beslisgedrag van experts. Als ondernemer heb ik vaak te maken met externe experts / adviseurs. Voor mij herkenbaar en volgens mij leerzaam voor veel ondernemers.
Kern van het verhaal: Wanneer experts producten vergelijken op basis van geheugen, richten zij zich door hun verhoogde verantwoordelijkheidsgevoel meer op het beslissingsproces dan op de uitkomst. Dit komt doordat zij het gevoel hebben te moeten kunnen bewijzen hoe ze de afweging gemaakt hebben. Deze focus op het beslisproces maakt hun geheugen en evaluaties minder goed. Als men de experts zich alleen laat focussen op de uitkomst, en ze zich dus niet hoeven te verantwoorden over het beslissingsproces, worden de beslissingen beter.
Concreet betekent dit, dat wanneer je een expert om zijn of haar mening vraagt, je het best kunt vragen welk product hij/ zij zou kiezen (zonder dit te beredeneren). (bron van, en uitgebreide tekst op http://www.eurib.org/index.php?id=530)
dpid.nl | onderscheidend ontwerp
tagtika.com | onze tool & methode om snel en doelgericht kernwaarden te bepalen
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/34074-experts-raadplegen-een-goed-idee/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
21 antwoorden op deze vraag