• 0

Overeenkomst voor proefrit?

Hoe sterk sta ik als ik dit allemaal laat ondertekenen door een klant die bijv een proefrit wilt maken. Dus wettelijk en juridisch gezien , sta ik dan sterk als die gene te hard rijd en een boete krijgt of dat als die gene een ongeluk maakt?

 

 

 

 

Verklaring inzake proefrit

 

Ondergetekende:

De heer / mevrouw : ……………………………………………………………..…

Adres : ………………………………………………………………..……………

Postcode :…………………………………………………………………………….

Plaats : ……………………………………………………………..………………

Rijbewijsnummer (!) : ………………………………………………………………

 

 

 

Merk:……………………………………………………………...

Type: ……………..………………………………………………

Kleur: ……………………..………………………………………

Kenteken:…………………….. ………………………………….

 

Koper verklaart zich volledig aansprakelijk voor alle schade en eventuele (verkeers)boetes welke voortvloeien uit deze bruikleenovereenkomst. Koper verklaart tevens bevoegd te zijn om bovengenoemde motorvoertuig te besturen.

Koper staat zijn / haar rijbewijs af tijdens de proefrit. Door het ondertekenen van dit document accepteert ondergetekende alle verantwoordelijkheden welke hierboven zijn genoemd.

 

 

 

Tijdstip aanvang proefrit: …………….. Tijdstip einde proefrit ……………………….

 

 

 

 

 

 

………………………………..          (Datum)…………………………

(Handtekening belangstellende bestuurder proefrit)

 

 

[titel aangepast - mod]

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Is ongeveer het zelfde. Alleen deze stukje staat er niet bij , mij mijn overeenkomst:

 

De auto is verzekerd: WA / WA extra / Volledig casco (* doorhalen wat niet van toepassing is) bij maatschappij: ……………………………………………………..……………… met een eigen risico van € …….... . In de bonus/malus ladder staat de auto op trede ……. van ..….. (hoogste tredenummer noemen).

 

 

 

 

 

Stel dat een klant die overeenkomst volledig invult , en tijdens de proefrit een verkeers overtreding maakt waardoor ik een boete van 200-300 euro krijg. Of dat die gene een ongeluk maakt.

 

En dan? Hoe sterk sta ik dan. Kan ik mijn geld dan nog terug krijgen?

 

 

 

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Stel dat een klant die overeenkomst volledig invult , en tijdens de proefrit een verkeers overtreding maakt waardoor ik een boete van 200-300 euro krijg. Of dat die gene een ongeluk maakt.

 

En dan? Hoe sterk sta ik dan. Kan ik mijn geld dan nog terug krijgen?

 

Een stuk sterker dan zonder.. want je hebt de handtekening van die persoon die verklaard dat hij heeft gereden in die auto.

 

Maar je moet ook nog een brief hebben waarin je ze (als er iets gebeurd is) daadwerkelijk aansprakelijk stelt voor de schade en het schadebedrag. De verklaring die jij nu wilt gaan gebruiken zorgt alleen voor bewijs dat ze gereden hebben, maar ze zijn niet automatisch aansprakelijk. Het afdwingen van de betaling via een advocaat kost natuurlijk ook weer geld..

 

Overigens zou ik de zin dat ze het rijbewijs af moeten geven eruit halen. Het is namelijk wettelijk verboden om je rijbewijs of paspoort af te geven dus dat zou ik niet in de verklaring zetten. Het staat los van het feit dat je gewoon kan vragen of ze dat doen maar je mag het niet als voorwaarde stellen in een dit contractje..

Link naar reactie
  • 0

Stel dat een klant die overeenkomst volledig invult , en tijdens de proefrit een verkeers overtreding maakt waardoor ik een boete van 200-300 euro krijg. Of dat die gene een ongeluk maakt.

 

En dan? Hoe sterk sta ik dan. Kan ik mijn geld dan nog terug krijgen?

 

Een stuk sterker dan zonder.. want je hebt de handtekening van die persoon die verklaard dat hij heeft gereden in die auto.

 

Maar je moet ook nog een brief hebben waarin je ze (als er iets gebeurd is) daadwerkelijk aansprakelijk stelt voor de schade en het schadebedrag. De verklaring die jij nu wilt gaan gebruiken zorgt alleen voor bewijs dat ze gereden hebben, maar ze zijn niet automatisch aansprakelijk. Het afdwingen van de betaling via een advocaat kost natuurlijk ook weer geld..

 

Overigens zou ik de zin dat ze het rijbewijs af moeten geven eruit halen. Het is namelijk wettelijk verboden om je rijbewijs of paspoort af te geven dus dat zou ik niet in de verklaring zetten. Het staat los van het feit dat je gewoon kan vragen of ze dat doen maar je mag het niet als voorwaarde stellen in een dit contractje..

 

Dus kortom , je hebt gewoon niks aan die papier. Het blijft dus gewoon risico van de handelaar. Als je advocaat erbij moet halen ben je weer minimaal 1000 euro kwijt + rechtzaak kan 2 jaar of zelfs langer duren. Dat schiet dus echt niet op.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het nooit accepteren om een proefrit te maken waarbij ik volledig aansprakelijk ben voor eventuele schade - ik verwacht dat de verkoper daarvoor verzekerd is, dat ben ik immers in m'n eigen auto ook. Een klein eigen risico is dan weer wel acceptabel.

 

Toen ik een keer m'n rijbewijs achter moest laten kreeg ik een kopie ervan mee, en de belofte dat een eventuele boete voor het niet kunnen tonen van je rijbewijs vergoed wordt :)

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik zou het nooit accepteren om een proefrit te maken waarbij ik volledig aansprakelijk ben voor eventuele schade - ik verwacht dat de verkoper daarvoor verzekerd is, dat ben ik immers in m'n eigen auto ook. Een klein eigen risico is dan weer wel acceptabel.

Op een garagepolis zit meestal een eigen risico van een paar duizend euro...

Link naar reactie
  • 0

dus jij wil zeggen dat je dat nog niet afgedicht had???

jij mag van geuk spreken dat jouw klanten nog geen fouten hebben gemaakt...

 

wat als een proefritklant een ongeluk veroorzaakt ? je gaat me toch niet vertellen dat je dat ook niet geregeld hebt?

 

Nee heb ik nog niet geregeld. Ik heb alleen die overeenkomst. Mja , hoe ver ik daarmee kom is dan weer de vraag. Ik heb paar woordjes zien vallen ''advocaat,rechtzaak'' etc. Dat soort dingen schiet gewoon niet op. Rechtzaak kan zomaar 2 jaar duren. Ik ken meerdere handelaren , maar de meeste gebruiken deze overeenkomst niet eens.

 

Alleen de verkoop en inkoop contract gebruiken ze. Waarop staat: zo meenemen zonder garantie.

 

Ik zelf rij altijd samen met de klant. Dus ik laat de klant nooit alleen rijden. En gelukkig is bij mij de wegen puur recht door :) dus de kans dat er wat kan gebeuren is zeer klein. Daarnaast is er ook zeer weinig verkeer aanwezig.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Die rekening van een advocaat komt ook voor de tegenstander als het niet te schikken is. Dus ik denk dat het papiertje ook wel voor een hoop zaken zal helpen. Je kan dan zelf kijken of je het de moeite vindt om naar de rechter te gaan. Dreigen met een rechtzaak kan soms al voldoende zijn.

 

Voor boetes zou ik niet te bang zijn, op het moment dat je het niet vertrouwd zet je hem gewoon de auto uit. Het immers jouw eigendom.

Link naar reactie
  • 0

Die rekening van een advocaat komt ook voor de tegenstander als het niet te schikken is. Dus ik denk dat het papiertje ook wel voor een hoop zaken zal helpen. Je kan dan zelf kijken of je het de moeite vindt om naar de rechter te gaan. Dreigen met een rechtzaak kan soms al voldoende zijn.

 

Voor boetes zou ik niet te bang zijn, op het moment dat je het niet vertrouwd zet je hem gewoon de auto uit. Het immers jouw eigendom.

 

Dit is misschien off topic , maar ik vertrouw NIEMAND die in mijn auto stapt. Vandaar dat ik ALTIJD mee ga. Zometeen neemt die mijn auto mee terwijl ik op hem zit te wachten. Je weet maar nooit. Kijk maar op marktplaats , zoveel handelaren die op deze manier zijn opgelicht.

 

Eerst geld aftikken , dan auto overschrijven , daarna factuur/contract ondertekenen waarop duidelijk staat '' 0% GARANTIE! , tot aan de voordeur'' , dan pas vertrouwen. Daarvoor niet.

 

Maar over die papiertje , misschien kun je er niet heeeel veel mee. Maar als je dat laat invullen dan bestaat toch de kans dat bepaalde dingen ''soepeler'' zal gaan. Dus dat die gene niet te ruig met je auto zal omgaan bijvoorbeeld.

 

 

 

 

Toevoeging:

 

Er staat geen '' Eerlijk '' of juist '' On-eerlijk '' op de voorhoofd van je klanten. Je kunt nooit weten of die gene zoiets zal doen of juist niet zal doen.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Goede instelling, ik vertrouw ook nooit iemand en zou zeker ook niet ieamnd je auto zomaar meegeven.

 

Wij doen dat ook niet, sowieso geen particulieren en verde raltijd naar de locatie toe gaan, vooraf betalen (tenzij het een groot bedrijf en een ondertekende offerte. En dan nog heb je mensen die proberen op te lichten. Vooral in de Horeca branche.

 

Ik denk dat je het gewoon moet doen, even de persoon niet verkoper maar bestuurder of ondergetekende noemen oid. En bij tijstip ook even de datum neerzetten.

 

Elke cent die je binnenkunt halen zonder advocaat is er 1 en als de schade groot genoeg is, kun je altijd ervoor kiezen om een rechtzaak te starten of eventueel een deal maken.

Link naar reactie
  • 1

Goede instelling, ik vertrouw ook nooit iemand en zou zeker ook niet ieamnd je auto zomaar meegeven.

 

Wij doen dat ook niet, sowieso geen particulieren en verde raltijd naar de locatie toe gaan, vooraf betalen (tenzij het een groot bedrijf en een ondertekende offerte. En dan nog heb je mensen die proberen op te lichten. Vooral in de Horeca branche.

 

Ik denk dat je het gewoon moet doen, even de persoon niet verkoper maar bestuurder of ondergetekende noemen oid. En bij tijstip ook even de datum neerzetten.

 

Elke cent die je binnenkunt halen zonder advocaat is er 1 en als de schade groot genoeg is, kun je altijd ervoor kiezen om een rechtzaak te starten of eventueel een deal maken.

 

Precies , als je mensen ''op die manier'' vertrouwd , dan word je kei hard genaaid :) zo simpel is het. 1000de voorbeelden op marktplaats, gedupeerde handelaren , gestolen auto's etc.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

HElaas is mijn systeem ook niet waterdicht hoor. Dan zou ik mijn rechtbijstand niet meer nodig hebben.

 

De wantbetalers/oplichter komen wel altijd uit dezelfde hoek. Helaas haal je tegelijkertijd ook weer het meeste geld uit deze hoek.

 

Ik doe dit nu 16 jaar en nog steeds trap ik er af en toe in.

 

Ja dat geloof ik zeker. Bij mij komt ''wanbetalers'' niet voor. Omdat ik alles contact cash eerst in mijn handen wil zien , voordat ik de auto op de naam van die gene laat zetten.

 

Oplichting komt wel vaak voor. Gestolen auto's die aangeboden worden , mensen die liegen over hun hele auto etc. Mja ook daar kun je een stokje voorzetten. :)

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

DAt is inderdaad een voordeel, bij mij gebeurt het op het moment dat je een service wil verlenen. Een licht en geluidsbedrijf komt weer eens niet opdraven dus, probeer je mensen te helpen. Heel vaak gaat het goed en haal je nieuwe opdrachtgevers binnen, maar helaas gaat het ook wel eens mis.

 

Mij is de schade alleen beperkt tot manuren, transportkosten en misgelopen omzet. Bij jouw kan het aardig in depapieren lopen als een auto een miskoop is of iemand met je auto ervan door gaat.

Maar zo te zien heb je dat prima opgelost!

Link naar reactie
  • 0

DAt is inderdaad een voordeel, bij mij gebeurt het op het moment dat je een service wil verlenen. Een licht en geluidsbedrijf komt weer eens niet opdraven dus, probeer je mensen te helpen. Heel vaak gaat het goed en haal je nieuwe opdrachtgevers binnen, maar helaas gaat het ook wel eens mis.

 

Mij is de schade alleen beperkt tot manuren, transportkosten en misgelopen omzet. Bij jouw kan het aardig in depapieren lopen als een auto een miskoop is of iemand met je auto ervan door gaat.

Maar zo te zien heb je dat prima opgelost!

 

Ja heb ik wel opgelost , mja ik moet ook wel zeggen dat ik heel wat heb meegemaakt , voordat ik al die problemen kon oplossen. Soms denk ik , had ik maar een broer of familie lid , die al 10 jaar een autohandel zaak had. Dan zou de kans dat ik een fout zou maken , minimaliseren. Maar zoals je het zegt , heb ik het wel opgelost uiteindelijk :)

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Doe er meteen een kopie rijbewijs bij dan sta je volgens mij een stuk sterker mocht het fout gaan met de proefrit.

 

Ja gewoon een foto van de rijbewijs nemen + die overeenkomst ondertekenen. Dan zal de kans echt minimaliseren dat er daadwerkelijk iets kan gebeuren.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 1

Ik hoop alleen maar dat potentiele kopers je berichten hier zullen lezen en zich zullen realiseren dat jij ze absoluut niet vertrouwt, en dat ze jou ook absoluut niet kunnen vertrouwen. 0% garantie zegt precies 1 ding tegen je kopers: "vertrouw dit niet". En dat dat komt van iemand die zo loopt te huilen over vertrouwen vind ik erg grappig - als het tenminste niet om te janken was.

 

Ik heb een bloedhekel aan hypocrisie, maar het nivo waar jij die term naartoe weet te tillen is onovertroffen. Vandaar dat ik (weer) reageer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.