Hoe red je de "beste" boekenwinkels van Nederland?

Aanbevolen berichten

De Selexyz groep verkeert in zwaar weer.

 

Er zit een enorme tegenstrijdigheid in. Ik ken zelf eigenlijk maar 3 vestigingen van binnen: Groningen, Eindhoven en Maastricht. Maastricht is zelfs zo mooi dat ze bijna entree zouden kunnen vragen. Hoe kan het dat een winkel met zo'n uitstraling dat niet weet om te zetten in voldoende kassatransacties?

 

Oftewel: hoe red je de "beste" boekenwinkel van Nederland?

Link naar reactie

Tja, als een boekenwinkel beter is dan een Bol.com omdat je in een groot en mooi pand zit ga je inderdaad zwaar weer tegemoet. Bij ons (Den Haag) heeft selexyz ook een ontzettend groot en mooi pand in de passage in het centrum. Echter, de 'extra' service t.o.v. de webwinkels zijn voor mij zelden te vinden. Er is per definitie minder aanbod dus als je al weet wat je zoekt kun je beter online bestellen. Enige voordeel is de mogelijkheid tot 'browsen''en eventueel wat hulp of overleg te hebben met een 'adviseur' maar daar spelen ze (bij die van ons in ieder geval) niet goed op in. De medewerkers zijn daarin niet goed genoeg dus dan ben je techniosch gezien simpelweg een bol.com met minder aanbod en lastiger te vinden boeken.

 

 

Link naar reactie

wat ik uit de berichtgeving begreep heeft het ze de das omgedaan (even vooruitlopend op de zaken) dat de wetenschappelijke en studieboeken uit het assortiment gehaald zijn.

Waarom dat gedaan is of waarom ze dat niet terugdraaien is me onbekend.

Winkel in Nijmegen is overigens ook een prachtige grote winkel.

Link naar reactie
Waarom dat gedaan is of waarom ze dat niet terugdraaien is me onbekend.

 

Lees dit artikel, dan wordt het je duidelijk. Grootaandeelhouder NPM Capital wilde al een tijd af van deze investering, en in 2009 is de organisatie verkocht aan Van Dijk, marktleider op gebied van school- en studieboeken.

De hele organisatie is vervolgens gesplitst: van Dijk heeft alle school- en studieboeken activiteiten overgenomen, de boekhandels zijn - dus zonder de school- en studieboeken zelfstandig voortgezet via een management buy out (of buy in) . Over de boekhandels op universiteiten (de z.g.n. campuswinkels) zijn aanvullende afspraken gemaakt. Houdt er dus rekening mee dat in de deal tussen Van Dijk en Selexyz uitdrukkelijk is bedongen dat Selexyz deze activiteiten niet uitvoert.

 

Oftewel: hoe red je de "beste" boekenwinkel van Nederland?

De grote winkels zoals Donner, Broese, Scheltema, Scholtens Wristers, Dekker vd Vegt, Gianotten, Tille zullen in het uiterste geval in afgeslankte vorm verder gaan. Vooral de campuswinkels en de kleinere winkels zullen verdwijnen.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Dat is dan inderdaad duidelijk waarom dat zo is.

Helaas is dat dus niet het beste besluit gebleken gezien de huidige stand van zaken.

 

vaak is het in de winkel in Nijmegen toch wel aardig druk, kan er zelfs wat zitten drinken (en eten?). De kunst moet dus worden om bezoekers daarvoor uit te breiden en gelijktijdig die klanten beter te verleiden tot een aankoop.

 

Maak van de tafels waaraan de mensen zitten te drinken een computerscherm waar ze tijdens drinken informatie over diverse boeken voorbij zien komen of waar ze tijdens het drinken van een drankje rustig info over boeken kunnen opzoeken.

Tijdens dat drinken kan je via die tafel PC gelijk de gewenste boeken bestellen.

Reken je je drankje af betaal je gelijk de boeken waarna de boeken aan je tafeltje worden afgeleverd en je naar huis kan (of je kan ze daarna met een nummer dat op de bon staat bij een bepaalde balie afhalen bij het naar buiten lopen.

 

Je mis daarbij natuurlijk wel het snuffel effect dat mensen gaan rondkijken, maar mogelijk andere kant ook weer extra sales van drankjes en boeken.

 

Of zoiets interessant is zullen ze in de winkels beter kunnen bepalen.

Link naar reactie
Is niet meer te redden, helaas.

Vrees het ergste i.d.d. Gaat me zeer aan het hart, ben 10 jaar lang adviseur risicomanagement en verzekeringen voor BGN geweest. Ken veel medewerkers en oud-medewerkers persoonlijk, een paar zijn klant van me. BGN heeft een dure fout mb.t. centraal distributiecentrum gemaakt waardoor de winstgevendheid en de "liefde" van de aandeelhouders onder druk kwam te staan, vervolgens de slag m.b.t. internet gemist en daarna ook niet tijdig en daadkrachtig ingespeeld op de digitale boeken.

BGN had BOL.COM in 2002 kunnen kopen voor EUR 200.000,-. Hadden ze dat maar gedaan! Nu heeft Ahold er 350 miljoen voor over

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Qua "gunfactor", sympathie of hoe je ook het wil noemen zou zo'n selexyz toch hoog moeten scoren. Dan is er afgelopen jaren met het goed uitponden van het merk selexyz toch echt iets misgegaan.

 

Ik zie overigens dat het fenomeen "vaste boekenprijs" ook niet echt meer bestaat.

De nieuwste van Ben T. (dit wordt jouw jaar ...) kent een vaste boekenprijs van 14,95 maar gaat nu bij dat blauwe mannetje de deur uit voor een tientje. Die actie staat ook op website van de vaste boekenprijs.

 

Dat helpt natuurlijk ook niet als je een dikke huur af moet tikken.

Link naar reactie
Dan is er afgelopen jaren met het goed uitponden van het merk selexyz toch echt iets misgegaan.

Wat mij betreft is het inderdaad misgegaan met het centrale merk "Selexyz", dat is nooit echt gaan leven naar mijn mening.

De Amsterdammer gaat naar Scheltema (Holkema Vermeulen), de Groninger naar Scholten (Wristers), de Utrechter naar Broese (Kemink) en de Rotterdammer naar Donner. Lokaal en regionaal supersterke merken, ik kom de oude linnen tasjes met BGN logo "*)" en die namen nog steeds tegen.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
BGN had BOL.COM in 2002 kunnen kopen voor EUR 200.000,-. Hadden ze dat maar gedaan! Nu heeft Ahold er 350 miljoen voor over

 

De vraag is enkel of BOL dan nu ook geweest zou zijn wat het nu is of dat het een achteraf boekwinkeltje op internet geweest zou zijn.

BOL is geworden wat het nu is door de visie van eigenaren en leidinggevende die er nu zitten maar mogelijk niet gezeten hadden als BGN het destijds had overgenomen.

 

En als ze die visie gehad zouden hebben hadden ze ook van hun eigen site zo een succes kunnen maken als BOL nu is.

 

Het klinkt leuk die uitspraak maar is onzin.

Link naar reactie
Het klinkt leuk die uitspraak maar is onzin.

Tuurlijk is het onzin. Maar het had BGN wel een internetportal en strategie gegeven.

En het blijft een leuke kop op een Elsevier artikel... de CEO van BGN noemt het niet overnemen van BOL in 2002 zijn grootste fout.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Je kunt het ook omdraaien natuurlijk.

 

Waarom heeft Bol selexyz niet overgenomen?

Had toch ook een combi kunnen zijn?

 

Appie Happie kan selexyz natuurlijk ook overnemen.

 

Krijg je een boekhandel met een AH to go erin en een Gall Gall...

Krijg je een whiskeyproeverij waar je meteen uit 300 boeken over whiskey kunt kiezen.

 

In mijn woonplaats gaat helaas nu ook weer een boekhandel dicht. Blijft nog 1 vrije over en 1 Bruna. Die Bruna was vroeger een prachtige "vrije" zaak en die zie je ieder jaar minder worden qua assortiment boeken (maar je kunt er nu sigaretten kopen, jippie ...)

Link naar reactie

wat ik begreep hebben ze het hoofdkantoor failliet laten verklaren om zo de winkels zelf te kunnen redden.

Over de winkels zijn nog volop onderhandelingen gaande.

O.a. een samengaan met de slegte is een optie maar schijnen nog meerdere zeer serieuze overname kandidaten te zijn.

zou binnen een week duidelijkheid over moeten komen.

Link naar reactie

In het centrum van Utrecht zit boven de boekhandel Broese en Kemink de hoofdvestiging van de Openbare Bibliotheek Utrecht. Als er daar een soort bibliotheek plus zou komen. Dus zowel boeken lenen als verkopen, zou er wellicht een nieuw leuk initiatief kunnen ontstaan dat de gemeente Utrecht minder geld kost.. De huidige Openbare Bibliotheek zou naar een peperduur nieuw te bouwen pand verhuizen over een aantal jaren. Dit is een idiote geldverkwisting zeker in deze tijd van bezuinigingen. Laat de openbare bibliotheek blijven op de huidige plek als de oude Broese en Kemink boekhandel ook erbij wordt betrokken.

 

Vroeger had de oude Broese en Kemink en ook Wristers een uitgebreid assortiment wetenschappelijke boeken. Helaas werd dat elk jaar kleinere en kleiner. De laatste jaren was het dus eigenlijk al helemaal geen wetenschappeijke boekhandel meer. Ik kwamm er zelden meer. Dan hoor je wel dat dat door het internet komt. Maar op nternet kan je de meeste boeken ook niet doorbladeren voor dat je ze kan kopen. Je moet het (e) book dus kopen voordat je eigelijk goed het hele boek hebt doorgebladerd.

Link naar reactie

Je kunt best boeken online doorbladeren voordat je ze koopt... op amazon heb je voor veel boeken een look inside feature, al toont dat natuurlijk niet alle pagina's, anders hoef je het niet meer te kopen.

 

Ik denk dat je je terdege kunt afvragen wat nou eigenlijk het businessmodel achter een bakstenen boekhandel op een A locatie is: zoals Rene al opmerkt zijn de huisvestingskosten gigantisch, terwijl de prijzen niet ver boven die van online verkopers kunnen kopen wil men uberhaupt nog wat omzetten.

 

Of samengaan met de Slegte werkt weet ik niet - in utrecht zitten ze inderdaad vlak bij elkaar en kunnen ze zo intrekken in het grote pand van Broese, maar een combinatie van discount en premium price in 1 winkel moet ik nog zien werken. De Slegte is toch vooral een winkel voor leuke koopjes, zij het met een beperkt en vooral curieus assortiment.

Link naar reactie

In hoeverre kun je over concurrentie spreken in het geval van boekenverkoop? De prijs is toch vastgesteld en dus overal hetzelfde? Dan maakt het dus geen drol uit waar je het gewilde boek koopt. Overigens is dat iets wat ik nooit heb begrepen, omdat de prijs van bv cd's, dvd's en bluray's wel kan verschillen bij de winkels onderling.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
In hoeverre kun je over concurrentie spreken in het geval van boekenverkoop? De prijs is toch vastgesteld en dus overal hetzelfde? Dan maakt het dus geen drol uit waar je het gewilde boek koopt.

 

Inderdaad voor mij dus de reden om alleen nog maar bij bol te kopen. De verzendkosten zijn minder dan betaald parkeren in de binnenstad en je hoeft er niet voor thuis te blijven, de meeste boeken passen door de brievenbus. En als de boekhandel het boek moet bestellen duurt het vaak langer voordat het binnen is.

 

In boeken snuffelen doe ik alleen bij de Slegte als ik daar in de buurt ben. Nieuw en Ramsj samenvoegen kan een optie zijn die goed werkt

 

In het centrum van Utrecht zit boven de boekhandel Broese en Kemink de hoofdvestiging van de Openbare Bibliotheek Utrecht. Als er daar een soort bibliotheek plus zou komen. Dus zowel boeken lenen als verkopen, zou er wellicht een nieuw leuk initiatief kunnen ontstaan dat de gemeente Utrecht minder geld kost.. De huidige Openbare Bibliotheek zou naar een peperduur nieuw te bouwen pand verhuizen over een aantal jaren. Dit is een idiote geldverkwisting zeker in deze tijd van bezuinigingen.

 

Op het gevaar af dat ik veel mensen voor de kop stoot lijkt of op de brandstapel eindig. Het lijk mij een prima plan om alle openbare bibliotheken op te heffen. achterhaald door de techniek, niet meer van deze tijd en te duur. Kunnen we de uitgaven voor ontwikkelingssamenwerking op peil houden ;)

Link naar reactie

Ik denk dat parkeerkosten zeker een negatieve invloed hebben op het winkelen. zeker als ik naar mij zelf kijk. Koop zelf tegenwoordig heel veel online uit gemak en vaak geen eens om een voor dubbeltje op de eerste rang te zitten.

 

gemak, snelheid van leveren, lage of geen verzendkosten geen parkeergeld zijn voor mij voldoende redenen om online te shoppen.

 

En als ik al ga winkelen ga ik eerder naar Zoetermeer dan naar Gouda. Hoewel de eerste iets verder rijden is weegt dit niet op tegen de benzinekosten omdat je in Zoetermeer de eerste 3 uur gratis parkeert.

 

ben benieuwd of anderen deze afweging ook maken?

 

Daarnaast zijn zogenaamde A locaties vaak slecht bereikbaar met de auto en sjouw je een bult aan je aankopen.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 78 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.