• 0

Overname restaurant..vragen..vragen..vragen....(beginner)

Hallo allemaal!

 

Ik heb vroeger als bijbaantje in een restaurant gewerkt met een enorm leuk concept, wat toen zeer goed liep,overgenomen is door alcoholisten en wat daardoor langzaam afgegleden is en uiteindelijk failliet is gegaan.

Ik heb hier altijd graag gewerkt en sta vandaag de dag nog voor het concept en het menu.

Tot op de dag van vandaag ook nog nergens gegeten wat ook maar in de buurt kwam..en ik heb een hoop geprobeerd!

Ik ben werkzaam in een hele andere sector, ook weer met veel plezier.

Ik ben een week of wat geleden per toeval tegen een pand aangelopen..wat raakvlakken heeft met mijn oude werkplek.

Het past precies in het plaatje..

Ik heb een bezichtiging gehad en ben met een hoop vragen blijven zitten.

Ik ben dus geen onderneemster, kan mij voorstellen dat mijn vragen voor de meeste ervaren lezers hier misschien wat simpel zijn, maar hoop toch dat iemand zich geroepen voelt!

Het gaat om een restaurant, staat zeer slecht bekend, is al tijden dicht, en daarvoor was het dus een drama.

Het pand op zich vind ik dus leuk, de inrichting is behalve de vloer rijp voor de sloop.

De inventaris kan ik ook niet gebruiken, alles is oud en vies..bv koelkasten die zo weg kunnen, oud servies etc etc.

Het pand word verhuurd.

Ik ben wel geïnteresseerd, maar wat mij betreft kan alles eruit.

Dus..moet ik hier nu een bod op doen? Ze vragen naar een bod, hebben wel een indicatie gegeven maar dat gaat mijns inziens helemaal nergens over.

Is degene die dat pand verhuurt straks niet blij dat iemand het überhaupt over wil nemen en het dus verhuurt is..

Ik heb mij al wel een stuk door dit forum heen geworsteld..ik heb gelezen dat ik naar een inventarislijst kan vragen..zijn er nog meer handreikingen?

Het liefst spreek ik gewoon de huurbaas aan met mijn voorstel het te gaan huren zonder verdere kosten..maar dat zal er wel niet inzitten...denk ik??

 

Bedankt alvast!!

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Het liefst spreek ik gewoon de huurbaas aan met mijn voorstel het te gaan huren zonder verdere kosten..maar dat zal er wel niet inzitten...denk ik??

 

 

Wat let je om dit niet te doen? Bij hem zal je de meeste info krijgen lijkt mij.

Ik denk dat de huurder blij mag zijn dat jij de huur overneemt.

 

www.nexuscleaning.nl | Schoonmaakbedrijf | Venray | Helmond | Venlo | Boxmeer

Link naar reactie
  • 0

Als er geen bruikbare inventaris of aantoonbare goodwill (bestaande klantenkring, goede naam) bij zit dan lijkt het me niet verstandig om een overnamesom te betalen. Dat een verhuurder in dit geval om een overnamebod vraagt is al erg discutabel. Mocht je het al willen betalen dan zul je er geen financiering voor krijgen (áls je al een financiering voor een horecoproject kunt krijgen - dat is vrij kansloos in de huidige bankwereld, alleen met voldoende zekerheden en eigen inbreng krijg je misschien een financiering rond).

Ik denk dat de verhuurder al blij mag zijn dat hij een huurder vindt. Als ik jou was zou ik de onderhandelingen ingaan met het voorstel om het te huren zonder overnamesom.

 

Als voormalig ondernemer in de horeca kan ik je in de huidige markt één heel belangrijk advies geven: beperk je vaste kosten zoveel mogelijk. De marges zijn laag en je variabele kosten (inkoop, personeel) zijn relatief hoog. Dus bespaar op investeringen (overname, verbouwing, inventaris) en huur. Koop b.v. tweedehands inventaris op veilingsites en onderhandel keihard over de huurprijs (b.v. relatief lage huur maar wat hogere bankgarantie of borg).

Een ander advies uit eigen ervaring: begin alleen horeca in panden met voorterras op A-lokaties of op een centrale lokatie in wijken waar een evident gebrek is aan horecagelegenheden.

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Sla je niet een aantal zeer belangrijke stappen over? Je bent van plan om een bod te doen op een overname en daarbij een huurovereenkomst te sluiten. Je slaat nogal wat stappen in je ondernemingsplan over! Dus even vragen:

 

1. heb je al een ondernemingsplan?

2. heb je de financiële paragraaf op orde?

3. kun je dit betalen?

4. wat ga je doen aan de slechte naam van het restaurant?

5. wie gaat voor jou dat geweldige eten koken waar jij zo dol op bent? Of ken je zelf de recepten?

6. hoeveel ervaring heb je in de horeca? En dan doel ik niet op de bediening doen, maar met name op de uitvoerende kant van het ondernemerschap. Heb je enig idee wat er allemaal op je afkomt?

7. warme beenham vraag: doe je dit omdat het je leuk lijkt, romantisch is? Je voorbereiding en de wil om nu al een pand te huren duiden erop dat je met oogkleppen op de horeca in wilt struikelen. Dat gaat vrijwel altijd fout.

 

Dit zijn maar een paar vragen. Als je dit goed wilt doen, dan is de lijst nog veel langer.

 

Lees bijv. ook hier eens mijn kritische vragen aan iemand die ook zonder gedegen voorbereiding meteen de deal met huisvesting wilde maken.

 

Succes!

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Ik ben een week of wat geleden per toeval tegen een pand aangelopen..

 

Werk eerst de vragen van Joost een door, vraag jezelf af of je dit inderdaad wil en neem daarvoor ruim de tijd. Dit pand staat nog wel even te koop, dus zoek eerst eens alles tot op het bot helemaal uit.

 

Horeca is zo'n beetje de meest ingewikkelde manier van ondernemen en dus kun je maar beter eerst alles uitwerken in een heel goed ondernemingsplan.

 

Gr

Devlinx

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

 

Het liefst spreek ik gewoon de huurbaas aan met mijn voorstel het te gaan huren zonder verdere kosten..maar dat zal er wel niet inzitten...denk ik??

 

 

Wat let je om dit niet te doen? Bij hem zal je de meeste info krijgen lijkt mij.

Ik denk dat de huurder blij mag zijn dat jij de huur overneemt.

 

 

Dank voor dit antwoord...ik heb er wat aan!!

Link naar reactie
  • 0

Als er geen bruikbare inventaris of aantoonbare goodwill (bestaande klantenkring, goede naam) bij zit dan lijkt het me niet verstandig om een overnamesom te betalen. Dat een verhuurder in dit geval om een overnamebod vraagt is al erg discutabel. Mocht je het al willen betalen dan zul je er geen financiering voor krijgen (áls je al een financiering voor een horecoproject kunt krijgen - dat is vrij kansloos in de huidige bankwereld, alleen met voldoende zekerheden en eigen inbreng krijg je misschien een financiering rond).

Ik denk dat de verhuurder al blij mag zijn dat hij een huurder vindt. Als ik jou was zou ik de onderhandelingen ingaan met het voorstel om het te huren zonder overnamesom.

 

Als voormalig ondernemer in de horeca kan ik je in de huidige markt één heel belangrijk advies geven: beperk je vaste kosten zoveel mogelijk. De marges zijn laag en je variabele kosten (inkoop, personeel) zijn relatief hoog. Dus bespaar op investeringen (overname, verbouwing, inventaris) en huur. Koop b.v. tweedehands inventaris op veilingsites en onderhandel keihard over de huurprijs (b.v. relatief lage huur maar wat hogere bankgarantie of borg).

Een ander advies uit eigen ervaring: begin alleen horeca in panden met voorterras op A-lokaties of op een centrale lokatie in wijken waar een evident gebrek is aan horecagelegenheden.

 

Heel fijn om dit te lezen, het is alsof ik mijzelf hoor praten.

Bedankt hiervoor! Krediet hoef en ga ik niet nemen, ben niet van plan om in de min te gaan starten.

ik ben ook niet van plan 1 cent meer uit te geven dan nodig is, en het liefst krijg ik nog geld toe.

Ik heb een tweede afspraak met dit zaakje gepland om de zaak nog eens door te lopen, ze proberen er druk op te zetten door het melden van meerdere gegadigden....

Werkt op mij niet echt als het over de streep trekkende verkooppraatje.

 

Inventarislijst was nog niet voorhanden en gaan ze nu maken, wat mij al zegt dat ze net zo professioneel zijn als ik, of minder ;-)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Sla je niet een aantal zeer belangrijke stappen over? Je bent van plan om een bod te doen op een overname en daarbij een huurovereenkomst te sluiten. Je slaat nogal wat stappen in je ondernemingsplan over! Dus even vragen:

 

1. heb je al een ondernemingsplan?

2. heb je de financiële paragraaf op orde?

3. kun je dit betalen?

4. wat ga je doen aan de slechte naam van het restaurant?

5. wie gaat voor jou dat geweldige eten koken waar jij zo dol op bent? Of ken je zelf de recepten?

6. hoeveel ervaring heb je in de horeca? En dan doel ik niet op de bediening doen, maar met name op de uitvoerende kant van het ondernemerschap. Heb je enig idee wat er allemaal op je afkomt?

7. warme beenham vraag: doe je dit omdat het je leuk lijkt, romantisch is? Je voorbereiding en de wil om nu al een pand te huren duiden erop dat je met oogkleppen op de horeca in wilt struikelen. Dat gaat vrijwel altijd fout.

 

Dit zijn maar een paar vragen. Als je dit goed wilt doen, dan is de lijst nog veel langer.

 

Lees bijv. ook hier eens mijn kritische vragen aan iemand die ook zonder gedegen voorbereiding meteen de deal met huisvesting wilde maken.

 

Succes!

Joost

 

 

Bedankt!!

Ook deze reactie ben ik enorm blij mee! ik ga je vragen uitwerken, en ben me as we speak behoorlijk aan het inlezen over het onderwerp.

Ik ben op zoek naar een avontuur, romantisch ben ik totaal niet! Verbaast me dat ik al zo lang aan de man ben!! :-)

Er staan tussen jou lijst van vragen die ik op een rij en onder controle heb, er staan er tussen waarvan ik weet dat ze onder controle kan krijgen. 1 of 2 heb ik geen idee...maar ik heb een aardig netwerk, ben niet bang om om hulp te vragen..kan evt. een professional inhuren en zoals ik al zei..ik heb zin in een avontuur!

Ik ga me niet in de schulden steken en zie alles als een ontdekkingsreis en zal geen ondoordachte dingen doen.

Lijkt mij..dat ik hier alleen maar van kan leren..in jou ogen waarschijnlijk kwaadschiks..maar in de mijne ook goed..toch?

Link naar reactie
  • 0

 

 

Het gaat om een restaurant, staat zeer slecht bekend, is al tijden dicht, en daarvoor was het dus een drama.

 

Dat klinkt alsof de vorige huurder jou een flinke overname som moet gaan betalen. Als je niet zelf een ervaren horeca ondernemer bent, dan klinkt dit allemaal heel naar. En dan nog de punten van Joost erbij.

 

Juist! Precies mijn idee..it can not get any worse! Alles wat ik er doe zal een verbetering zijn...wat kan ik daar voor een prijskaartje aan hangen?? :-)

Link naar reactie
  • 0

"Zin in een avontuur" ...

 

Ik ga even samenvatten.

 

Er staat een volledig uitgewoond horecapand te huur, met een zeer slechte naam.

Bij jou gieren opeens vlinders, hormonen, energie, of iets anders door je lijf waardoor je denkt: "dit is het".

 

Dan heb ik 1 simpele vraag: heb je 50.000 euro op een bankrekening staan waar je bereid voor bent om daar binnen 1 jaar afscheid van te nemen?

 

Is het antwoord ja: dan lekker doen meid. Iedereen heeft recht op een hobby en we mogen allemaal wel een keer gek doen.

Is het antwoord nee: ga lekker een strandwandeling maken of een middag door het bos en daarna rustig over tot de orde van de dag.

 

Maar als je aan een buitenstaander een nuchtere analyse vraagt van een dergelijke casus dan kan er maar 1 ding uitrollen: niet doen .... (maar dat wil je niet horen en dat recht heb je, dat is het mooie van een vrij land).

Link naar reactie
  • 0

"Zin in een avontuur" ...

 

Ik ga even samenvatten.

 

Er staat een volledig uitgewoond horecapand te huur, met een zeer slechte naam.

Bij jou gieren opeens vlinders, hormonen, energie, of iets anders door je lijf waardoor je denkt: "dit is het".

 

Dan heb ik 1 simpele vraag: heb je 50.000 euro op een bankrekening staan waar je bereid voor bent om daar binnen 1 jaar afscheid van te nemen?

 

Is het antwoord ja: dan lekker doen meid. Iedereen heeft recht op een hobby en we mogen allemaal wel een keer gek doen.

Is het antwoord nee: ga lekker een strandwandeling maken of een middag door het bos en daarna rustig over tot de orde van de dag.

 

Maar als je aan een buitenstaander een nuchtere analyse vraagt van een dergelijke casus dan kan er maar 1 ding uitrollen: niet doen .... (maar dat wil je niet horen en dat recht heb je, dat is het mooie van een vrij land).

 

Afscheid nemen van 50.000?

Ik was niet van plan een avontuur te maken wat mij geld gaat kosten..dan ga ik wel op wereldreis!

Ik wil binnen 2 jaar een leuke format uitrollen met minimale kosten en dan van de hand doen..met goodwill! :-)

Misschien zit er nog wel franchise in..Je hebt alles zelf in de hand toch..

Je denkt misschien dat ik een Truus zonder verbeelding ben die gaat zitten wachten tot er een broodje kaas bij haar gekocht wordt...

 

 

Maar misschien zie ik iets over het hoofd...hoe gaat dit avontuur mij 50.000 euro kosten binnen een jaar?

Link naar reactie
  • 0

Maar misschien zie ik iets over het hoofd...hoe gaat dit avontuur mij 50.000 euro kosten binnen een jaar?

 

De herinrichting van het pand kost al meer dan dat. De reclame die je moet maken om het zwaar beschadigde imago van de tent om te turnen kost veel geld. Dan heb je aanloopkosten van personeel en inkoop waar in de eerste maanden te weinig inkomsten tegenover staan. Stel dat je na zes maanden quitte draait, dan heb je daarna zes maanden om je aanloopkosten terug te verdienen en kun je in jaar twee gaan denken aan het terugverdienen van de inrichtingskosten en reclamekosten, en in jaar drie aan het maken van een bescheiden winst. Maar dan moet wel alles mee zitten.

Link naar reactie
  • 0

Ik was niet van plan een avontuur te maken wat mij geld gaat kosten..dan ga ik wel op wereldreis!

 

Ga dan lekker op wereldreis. Ondernemen kost alleen maar geld in de eerste paar jaar.

 

Nog los van jouw specifieke casus die er heel slecht uitziet.

Link naar reactie
  • 0

De lokatie, je concept en je kennis/ervaring is voor ons natuurlijk vrij moeilijk te beoordelen. Maar wat we wel kunnen inschatten is dat je investering en opstartkosten zelfs in een best-case scenario veel groter zullen zijn dan €50.000. Dat zul je alleen al makkelijk aan nieuwe inventaris/apparaten en verbouwingen/aanpassingen kwijt zijn. Daarnaast komen nog b.v.:

- Algemene kosten: oprichtingskosten en advies, vergunningaanvraag/tekeningen/brandvoorzieningen, waarborg huur, verzekeringen.

- Opstartkosten: doorlopende kosten tijdens verbouwings-, inrichtings- en opstartfase. Beginvoorraad. Marketingkosten, etc.

 

Als je concept, locatie en uitvoering goed zijn kan een horecabedrijf best een groot financieel succes worden. Houdt er echter ook rekening mee dat het goed fout kan aflopen. Als je dus al wat vermogen hebt (eigen huis b.v.) zorg dan dat je een ondernemingsvorm kiest waarbij je privévermogen van je zakelijke vermogen gescheiden blijft.

 

Verder: veel succes en ik ben zeer benieuwd naar lokatie en concept!

 

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

Ik zie hier wel ware dingen staan, bijvoorbeeld over de overnamesom. Eerlijk gezegd was die bij ons ook te hoog, maar ja, je wilt net iets te graag beginnen en dan denk je van "die paar euro's meer of minder zal het verschil niet maken", maar toen we éénmaal bezig waren zagen we pas dat een heleboel spullen toch flink verouderd waren en moesten we spoedig alweer nieuwe investeringen doen naar onze eigen wensen en ideeen. Vooral in het eerste jaar blijf je doorlopend investeren. Overal zie je dingen waar de vorige eigenaar niets meer gedaan had. En ja, een potje verf en wat hout kost misschien maar EU 50, maar als je iedere dag naar de Gamma of de Praxis moet voor EU 50 of meer, dan loopt het echt wel op.

 

Mijn tip : Neem eigenlijk pas dan genoegen met het betalen van goodwill als ook echt blijkt dat je een zeer behoorlijk inkomen te wachten staat, en zo niet, begin er dan óf niet aan, óf laat die eigenaar maar lekker wachten totdat hij wel een aanvaardbare verkoopprijs aan je aanbiedt.

www.buffetrestaurant-overijssel.nl

Link naar reactie
  • 0

Buffetrestaurant slaat de spijker op zijn kop. Ook wij hebben inventaris van de vorige eigenaar overgenomen (niet als goodwill) en we hebben met de zaken van de vorige eigenaar nogal wat mankementen gehad. Er werd ergens 50k genoemd. Die is wat hoog, maar om even aan te geven hoe hard het kan gaan, alleen al onze koffieautomaat heeft voor 3000 euro aan reparaties gehad (in het 1e jaar) en hebben we vervolgens vervangen.

 

Als je een restaurant begint heb je snel de neiging het door een roze bril te zien. Nou, geloof me, de critici hebben wel gelijk. Het duurt minimaal 2 jaar eer je enigszins winstgevend bent. Dan heb ik het nog niet eens over er een inkomen uit halen. Tot die tijd vliegt het geld de deur uit.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.