Kan het zijn dat deze dame een arbeidsgehandicapte werkneemster is die een bepaalde loonwaarde heeft? Dan kan het wel zo zijn dat zij lager uitkomt dan de € 11,13 die het minimaal moet zijn. Het overige wordt dan door het UWV aangevuld.
En anders wellicht via een uitzendbureau of payroll organisatie zoals wordt gesuggereerd. Hier heb ik geen ervaring mee. Onze medewerkers zijn allemaal bij ons op de loonlijst.
Mijn ervaring met de grote schoonmaakbedrijven is dat zij zich netjes aan de cao houden. Hier wordt ook op gecontroleerd door de OSB waar zij (bijna) allemaal lid van zijn omdat ze anders geen keurmerk krijgen. Verder krijgt ieder schoonmaakbedrijf wel een controle van de Ras eens in de paar jaar.
Wij hebben die vorig jaar gehad en moesten toen van een aantal door hun uitgekozen medewerkers de loonstroken van de maanden mei en december opsturen alsmede de bankafschriften zodat ze konden zien of de uurlonen wel klopten en of er vakantiegeld en eindejaarsuitkering werd uitbetaald.
Ik denk toch dat het moet lukken om als klein schoonmaakbedrijf tegen de grote jongens te concurreren. Niet bij de hele grote klanten zoals bijvoorbeeld een ziekenhuis met heel veel schoonmaakuren maar bij de klanten waar 10 tot 30 uur in de week wordt schoongemaakt. Wij hebben een aantal van deze klanten die eerst bij een top 5 schoonmaakbedrijf zaten maar daar zeer ontevreden over waren. Dit zijn klanten waar de grote jongens hun neus een beetje voor ophalen en voor hun niet veel te verdienen valt met de tarieven die zij hanteren. Er worden dan een paar medewerkers bij die klant geplaatst samen met een werkprogramma en de schoonmaakspullen en ze mogen het zelf uitzoeken. De marges zijn dan zo klein dat er geen begeleiding van een objectleider af kan.
Als wij dan een offerte maken en we zijn 2 of 3 euro duurder per uur of te wel 40 tot 60 euro per week als het om 20 uur gaat dan zijn er genoeg bedrijven die het er voor over hebben. Bij ons worden de medewerkers goed ingewerkt en heeft de klant mijn 06 nr of die van een collega van mij mocht er iets zijn.
Als je de klant ontzorgt, korte lijnen hebt, en laat zien dat je betrokken bent bij zijn bedrijf dan zijn er genoeg leuke klanten te vinden waar het niet om de prijs gaat maar om de kwaliteit.