Citymarketing en regiobranding

Aanbevolen berichten

Vanochtend de Marathon van Rotterdam en nu zit ik te kijken naar een 3 uur durende reclamespot van de VVV Zuid-Limburg, de Amstel Goldrace.

 

De Sneekweek ... (mooie naam, dat rijmt toch heerlijk)

De boekenmarkt in Deventer ...

 

Bartlehiem, een gehucht van 70 inwoners en wereldberoemd in Nederland ...

 

In deze tijden van vergrijzing, leegstaande winkelpanden, ontgroening liggen er misschien wel prachtige kansen in citymarketing/regiobranding om het tij te keren.

 

Dus niet winst als individuele ondernemer nastreven, maar winst in je hele regio, waardoor ook jij als individuele ondernemer winst hebt.

 

Waarom gebeurt het eigenlijk niet nog meer met producten terwijl ook daar de voorbeelden aanwezig zijn (Zeeuwse mosselen, Haags hopje, Utrechtse kabouter)?

Link naar reactie

Waarom gebeurt het eigenlijk niet nog meer met producten terwijl ook daar de voorbeelden aanwezig zijn (Zeeuwse mosselen, Haags hopje, Utrechtse kabouter)?

 

Dat gebeurt met vrij veel producten, zeker landbouwproducten die uit de bulk willen ontsnappen. Wijnen met herkomstaanduiding, kazen die vernoemd zijn naar hun regio (is leuke strijd tussen herkomstaanduiding en omschrijving van productiemethode, zie ook Goudse kaas en Pilsner). Het is zelden een echte regio-marketingaanpak, hoewel ze op de Wadden wel een gezamenlijke invalshoek hebben, zie ook Waddenzuivel.

 

Zie ook Erkend Streekproduct.

 

Is een stevig dossier in marketing. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Ik gebruik best vaak het feit dat er ooit nóg een zeer groot wereldwijd actief softwarebedrijf zijn hoofdkantoor in Putten had, als argument waarom wij er zitten :)

Putten is toch de hoofdstad van "Silicon Veluwe"?

 

Maar dat uitstralingseffect werkt volgens mij prima. "Bij ons" in Eindhoven hebben ze de Campus. Dat heeft wel een prima uitstraling voor je bedrijf als je daar zit met een tech-company.

Link naar reactie

Ik ga nog even een mooi excuus voor een postorderbedrijf gevestigd in Warmenhuizen bedenken.

Kun je Steven Rooks niet verleiden om ambassadeur van je bedrijf te worden? ;)

(er schoot me ook nog iets binnen met de rode bolletjes maar dat haalde de zelfcensuur niet)

 

Maar meer serieus: ook webwinkels zouden door te clusteren winnen aan uitstraling.

 

En wat dacht je van het efficiencyvoordeel van het gezamenlijk delen van 1 (of meerdere) afhaallocaties?

Link naar reactie

Kun je Steven Rooks niet verleiden om ambassadeur van je bedrijf te worden? ;)

Is hij nog bekend dan of heb je dat van Google/wikipedia? ;)

Maar meer serieus: ook webwinkels zouden door te clusteren winnen aan uitstraling.

 

En wat dacht je van het efficiencyvoordeel van het gezamenlijk delen van 1 (of meerdere) afhaallocaties?

Klopt maar veel webwinkels zijn hier nog niet klaar voor want die zitten nog thuis op de zolderkamer. Wij zijn er zelf trouwens wel al aan bezig en gedeeltelijk is dit zelfs al gerealiseerd :)

Link naar reactie

Kun je Steven Rooks niet verleiden om ambassadeur van je bedrijf te worden? ;)

Is hij nog bekend dan of heb je dat van Google/wikipedia? ;)

Bij mijn generatie (stoomtrein, zwartwit-tv, telefoon met draaischijf) is dat toch een grote naam.

 

Nee serieus, bij de 35-plusser zal zijn naam/portret zeker nog warme gevoelens oproepen aan mooie zomers. Vergis je niet podiumplek tour de france en bolletjestruiwinnaar, dat is niet gering.

 

Maarten van der Weijden zou ook kunnen, maar ik weet niet of die vrij man genoeg is. (die werkt inmiddels bij een bedijf).

 

De Z in zalando staat ook voor zolderkamer. Het gaat om de meerwaarde aan uitstraling die door samenwerking zou kunnen ontstaan.

Link naar reactie

Beste heren,

Het gaat hier toch om citymarketing en regiobranding?

 

Je wil toch de stad op de kaart van toeristme zetten? Sneekweek is inderdaad daar een goed voorbeeld van? Veenendaal was bijvoorbeeld in 2009 (geloof ik) fietsstad van Nederland. En dit jaar pakken ze het helemaal goede aan met de komst van de Koningin.. :)

 

Ik denk dat exclusieve gebouwen, projecten of festivals heel goed zijn. Maar dan moet je doelgroep ook duidelijk zijn.

Pinkpop is natuurlijk heel leuk bedacht daar bij Landgraaf, maar krijgt Landgraaf daardoor meer Toerisme (na Pinkpop)?

 

 

Link naar reactie

Beste heren,

Het gaat hier toch om citymarketing en regiobranding?

Dat is toch precies het idee van het clusteren van webshops? Stel dat bol.com, coolblue, wehkamp etc. zich zouden gaan vestigen in Warmenhuizen, om maar iets geks te noemen. Dan wordt Warmenhuizen opeens het toonbeeld van ecommerce en zullen zich steeds meer webshops gaan vestigen in Warmenhuizen.

 

Net als Silicon Valley dat is voor de ICT. Als je een computerbedrijfje hebt wat gevestigd is in Silicon Valley, dan ben je voor de helft al binnen!

Link naar reactie

Je wil toch de stad op de kaart van toerisme zetten?

Het hoeft niet per definitie om toerisme te gaan.

 

De High Tech Campus in Eindhoven heeft niets met toerisme te maken.

 

Het idee is dat een groter geheel meer aantrekkingskracht uitoefent dan een los deeltje.

 

De "claim" van de PC Hooftstraat is ook een voorbeeld. Je gaat dus niet reclame maken voor 1 winkel in die straat, je gaat door "branding" de hele straat verkopen.

 

Ik "roep" alleen maar dat dat volgens mij ook op heel andere gebieden kan. En dat daar voor mijn gevoel nog aantrekkelijke kansen liggen.

Link naar reactie

Je wil toch de stad op de kaart van toerisme zetten?

Het hoeft niet per definitie om toerisme te gaan.

 

De High Tech Campus in Eindhoven heeft niets met toerisme te maken.

 

Het idee is dat een groter geheel meer aantrekkingskracht uitoefent dan een los deeltje.

 

De "claim" van de PC Hooftstraat is ook een voorbeeld. Je gaat dus niet reclame maken voor 1 winkel in die straat, je gaat door "branding" de hele straat verkopen.

 

Ik "roep" alleen maar dat dat volgens mij ook op heel andere gebieden kan. En dat daar voor mijn gevoel nog aantrekkelijke kansen liggen.

 

Heet die tegenwoordig niet de Kelderstraat?

Link naar reactie

Beste heren,

Het gaat hier toch om citymarketing en regiobranding?

Dat is toch precies het idee van het clusteren van webshops? Stel dat bol.com, coolblue, wehkamp etc. zich zouden gaan vestigen in Warmenhuizen, om maar iets geks te noemen. Dan wordt Warmenhuizen opeens het toonbeeld van ecommerce en zullen zich steeds meer webshops gaan vestigen in Warmenhuizen.

 

Net als Silicon Valley dat is voor de ICT. Als je een computerbedrijfje hebt wat gevestigd is in Silicon Valley, dan ben je voor de helft al binnen!

 

Daar heb je inderdaad een punt.

 

Veenendaal wil ICT-hoofdstad van de regio worden, alleen moeten de bedrijven die in het gidsje willen komen wel 3000 euro neer tikken.. aan een ontwerpbureau dat 4000 boekjes uitgeeft en deze verspreid onder de bedrijven die er in komen te staan.

Dus de uiteindelijke promotie van ICT-hoofdstad zal met iets van 1000 (reclame)boekjes moeten gebeuren. Lijk mij een goed FOUT voorbeeld van citymarketing.

 

Ik ben er overigens niet tegen dat bedrijven meebetalen, maar een stad zal eerst mogelijkheden moeten faciliteren zodat bedrijven interesse krijgen. Net als Nederland een belastingparadijs wordt genoemd voor postbus-maatschappijen..

Link naar reactie

Als ik de vraag van TS lees ('waarom gebeurt dit niet met nog meer producten?'), vraag ik mij weer af, waarom TS de vraag stelt. Ben je op zoek naar een opsomming van de voorbeelden of twijfel je eraan dat regionale branding wel in voldoende mate plaatsvindt? Het is al behoorlijk wat jaren aan de gang (de SneekWeek bestaat echt al heel wat jaartjes, Vlaggetjesdag in Scheveningen voor de haring misschien nog wel langer en wat dacht je van de publiciteit rond de opening van de Keukenhof in de bollenstreek, enz...).

 

Als ik vervolgens kijk naar de ontwikkeling van de laatste jaren, denk ik dat er juist in snel tempo (met de bijbehorende 'doorschieters') steeds meer wordt gedaan aan het bouwen van een regionaal imago wat aantrekkingskracht moet genereren voor toerisme, bedrijvigheid en/of cultuur, enz... Zo heeft mijn gemeente - als één van drie in Nederland - sinds kort het internationale 'Cittaslow' keurmerk.

 

Wat ik met TS onderstreep, is dat het vaak zoeken is hoe er locaal wordt samengewerkt om regionale branding verder vorm te geven. Soms blijft het ergens op bestuurlijk niveau zweven... vindt men het een aardig speeltje om tijdens een lezing of speech aan te refereren.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Het idee is dat een groter geheel meer aantrekkingskracht uitoefent dan een los deeltje.

 

Ik "roep" alleen maar dat dat volgens mij ook op heel andere gebieden kan. En dat daar voor mijn gevoel nog aantrekkelijke kansen liggen.

Of de duvel er mee speelt. Nu in Nieuwsuur (ook terug te kijken op uitzending gemist): het dorp Marinaleda.

 

Coöperatie

De grond van het dorp, 1200 hectare groot, was oorspronkelijk eigendom van een hertog, de vierde grootgrondbezitter van Spanje. Nu is het in bezit van een coöperatie waar de inwoners samen verantwoordelijkheid voor dragen. De voornaamste inkomsten van het dorp komen uit landbouw.

 

De solidaire aanpak van het dorp werpt nu zijn vruchten af. Waar vijfduizend Spaanse gemeenten noodsteun nodig hebben door de crisis, heeft Marinaleda de begroting op orde en een lage werkloosheid: twee tot drie procent, terwijl in de rest van Andalusië zo'n dertig procent werk zoekt.

 

Zeer interessante reportage.

Link naar reactie

Libertarians: ben benieuwd wat voor marketing en branding dat oplevert. ;D

Marketing en branding zijn natuurlijk geen doel op zich. :)

 

Overigens ze hebben nu wel een verhaal te vertellen (storytelling). Als ze dat een beetje handig spelen. Conferentieoord waarin ze uitleggen hoe ze het doen. Hotels voor de bezoekers van de conferenties. Levert toch ook weer werkgelegenheid op. En je kweekt zo via laaggeschoolde werkgelegenheid, hooggeschoolde werkgelegenheid.

 

Die rare ouwe Amerikanen (auto's) die rondrijden in Cuba (door een of andere vreemde wet) zijn nu ook een attractie op zich ...

Link naar reactie

 

Marketing en branding zijn natuurlijk geen doel op zich. :)

 

 

Yep. Vandaar mijn opmerking. Ze doen het prima zonder. Werk voor het hele dorp. Goeie woningen. Politie afgeschaft. Gewoon een grote landbouwcooperatie die prima verse producten kweekt. Geen labels. Geen reclamebureau. Geen citymarketing en geen regiobranding. Geen poeha!

 

Deze aandacht hebben ze niet eens gecreëerd!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

 

Marketing en branding zijn natuurlijk geen doel op zich. :)

 

 

Yep. Vandaar mijn opmerking. Ze doen het prima zonder. Werk voor het hele dorp. Goeie woningen. Politie afgeschaft. Gewoon een grote landbouwcooperatie die prima verse producten kweekt. Geen labels. Geen reclamebureau. Geen citymarketing en geen regiobranding. Geen poeha!

 

Deze aandacht hebben ze niet eens gecreëerd!

Twa ... een klein dingetje nog ... niet iedereen heeft de ambitie om boer te worden. :)

 

Maar het is toch een mooi voorbeeld. (dat het toevallig ook nog een coöperatie is, is mooi meegenomen ;) ). Het is een bewijs van de kracht van samenwerking. Doordat ze nu "massa" hebben kunnen ze, als ze willen, zelfs hoogopgeleide functies creeëren. Zo kun je mensen in de regio, die een andere uitdaging zoeken cq andere kwaliteiten hebben ook van werk voorzien.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 80 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.