• 0

De bank voorbij

Van alle veranderingen is het meest ingrijpende gevolg van de komst van internet dat de afgelopen tien jaar meer en meer mensen zichtbaar zijn geworden voor anderen. Internet heeft de zorgvuldig rondom bedrijven opgebouwde muren stukje bij beetje afgebroken.

 

En niet alleen de mensen ín bedrijven zichtbaar gemaakt, maar juist ook bij dienstverlenende bedrijven leveranciers en klanten met elkaar in contact gebracht. Niets voor niets hebben allerlei tussenpersonen steeds meer last van internetplatformen die aanbieders en zoekers met elkaar in contact brengen.

 

De sector die in 2011 ongetwijfeld de grootste ontwikkeling op dat gebied heeft doorgemaakt is die van de bedrijfsinvesteringen. Na enkele jaren met uitprobeersels zijn afgelopen jaar de serieuze crowdsourcingplatformen als paddestoelen uit de grond geschoten. Maar of die platformen een succes worden betwijfel ik, want steeds meer ondernemers bedenken zelf creatieve constructies om het door hen benodigde kapitaal bij elkaar te brengen en benaderen daarmee vervolgens hun netwerk.

 

Een financieringsgeval volgens zo’n creatieve constructie, speelt zich op dit moment af in cyberspace. En in Zeeland. Daar woont en werkt slijter Petra de Boevere. Die loopt sinds kort met een plan rond, #plan2012 genaamd. Een uitstekend plan. Kosten €100.000.

 

Bedenkend hoe ze daaraan kan komen, heeft ze tweede kerstdag thuis voor haar webcam een filmpje opgenomen en op internet gezet. Daarin legt ze uit hoe ze 100 wijn- of whiskyliefhebbers met een inleg van € 1000, een rendement biedt van 20% op hun ‘investering’. Geïnteresseerden leggen nu € 1000 in en krijgen in ruil daarvoor 24 tegoedbonnen van € 50 (in totaal dus voor € 1200). De bonnen zijn vanaf 1-1-2013 te verzilveren. Bedrijven en particulieren die investeren kunnen die bonnen vervolgens uitdelen als relatiegeschenken of gebruiken om zelf drank bij haar te kopen.

 

Als slijter maakt Petra marge op de drank die haar investeerders kopen. Daarom hoeft ze niet de gebruikelijke 100% van een lening vermeerderd met rente en kosten aan een bank terug te betalen. Maar betaalt zij – ondanks een investeerdersrendement van 20% – beduidend minder dan de honderdduizend euro die ze nodig heeft. Een klassiek gevalletje win-win. Het zal dus niemand verbazen dat ze in de eerste vier dagen na het delen van het internetfilmpje de eerste 25 ‘investeerders’ binnen had. En met zo’n rendement laten de andere 75 laten ongetwijfeld niet lang op zich wachten.

 

Wat internet de komende jaren nog meer gaat veranderen weet ik niet, maar ik weet wel dat een actie als die van Petra geen uitzondering zal blijven. En dat ondernemers in 2012 steeds vaker banken en platformen zullen passeren als ze geld nodig hebben. Zij zijn gewaarschuwd.

Auteur van oa Calimeromarketing 2.0 en ondernemerscolumnist.

www.twitter.com/karenromme www.calimeromarketing.nl | www.yib.nl | www.ondernemersnetwerken.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 2

@Highio Ik hoop dat je het ondernemers niet kwalijk neemt dat ze hun tijd stoppen in ondernemen. En ik ben inderdaad al jaren geleden gestopt met me druk maken om de meningen alhier. Zeker als er weer eens iemand actief is die zichzelf niet bekend durft te maken en zeeën van tijd heeft om zonder fatsoenlijke argumenten te discussiëren om te discussiëren. ;)

 

@HaReFin: Dat hele crowd funding is toch ook helemaal niet nieuw? Is toch gewoon een Engels woord voor geld bij elkaar schrapen om iets te ondernemen? Het ‘nieuwe’ aan deze case is wat mij betreft dat Petra haar online netwerk heeft benaderd en dat de mensen daarin er samen voor hebben gezorgd dat ze aan (ruim) voldoende kapitaal is gekomen. En ze heeft een aardig aanbod bedacht voor haar ‘investeerders’.

 

@ Daniël @Dennis_van_Dijk en XiaoDi: Leuke voorbeelden. Mochten er nog meer mensen leuke voorbeelden kennen van op alternatieve manieren gekregen groepsfinanciering, lijkt mij leuk als jullie die hier delen ter inspiratie.

 

@Thor en @P.J.: Kijk, jullie snappen hem. Onder andere de uitleg van het kadobonnenprincipe op pagina 3 klopt helemaal. ;D

 

@Hans: Ze heeft ook een deal gesloten met een aantal leveranciers die in haar geloven om op meerdere manieren financiële ruimte te creëren. En ze is bij de bank geweest om een deel bancair te financieren, maar die wilde dat ze eerst veel geld stopte in een accountant sponsoren om een plan te schrijven. Toen uit de animo bleek dat dat niet nodig was, heeft ze dat geld (en die tijd) wijselijk uitgespaard. En het zijn niet vooral haar beste klanten en familie die meedoen, maar juist veel online actieve ondernemers met wat geld op de bank die het gewoon leuk vinden om mee te doen.

Ik weet niet of ze was verhuisd als die accijnsverhoging eerder bekend was geweest, maar feit blijft dat ze is verhuisd naar een toeristisch fraai oud stadje met 5 miljoen bezoekers per jaar, waar er vast meer dan een paar tussen zitten die wel eens een alcoholisch flesje kopen tijdens hun vakantie of dagje uit. En zoals ik al eerder schreef, alleen de toekomst kan uitwijzen of het een goede move is geweest.

 

@Hans en @Dennis_van_Dijk: De drie weken dat de winkel dicht was waren voor de verhuizing. Ze hadden in Breskens ooit demontabele drankenkasten (het winkelinterieur) laten bouwen, zodat ze bij een eventuele verhuizing niet weer nieuwe hoefde te kopen of laten maken. Die kasten moesten uit elkaar worden gehaald, samen met alle drank worden ingepakt en verplaatst en in Sluis weer uitgepakt en in elkaar gezet. En dat allemaal heeeel voorzichtig. Een complete slijterij verhuizen doe je niet in 1 dag.

 

Tot slot: De mensen die VIP-klant zijn geworden van Petra zijn voor een groot deel mensen die ze voorheen nog niet kende, maar die het leuker vinden om een voor hen misbaar en te overzien bedrag van €1000 te gebruiken om betrokken te zijn bij een innovatief concept van een ondernemer met passie, dan het minder waard te laten worden op een saaie spaarrekening. En ik ken een aantal zeer succesvolle ondernemers met meerdere BV’s die bij de groep VIP-klanten horen. Een deel van hen zal de bonnen inderdaad ongetwijfeld als relatiegeschenk gaan weggeven. Waarom denken jullie dat het bedrag van €50 is gekozen voor de kadobonnen?

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 1

Tja, leuk gevonden van Petra natuurlijk, maar een beetje ondernemer shopt met een sligro/makro-pas, of schiet even de grens over. Uitgaande van een (zuinig) rentepercentage van 2%, levert die duizend euro investering daarbovenop bovendien €20 aan rente P/M op . Begrijp me niet verkeerd, het is natuurlijk een prachtig "gun project" voor vrienden en familie, maar geen serieuze business-case m.b.t crowdfunding.

 

Nu wordt ik wel heel benieuwd naar jouw mening waarop die Petra het dan anders aan had moeten pakken om er wel een serieuze business-case van te maken. Blijkbaar ben jij op dat vlak stukken wijzer dan de meesten hier, althans minstens wijzer dan deze oude ijzervreter.

Link naar reactie
  • 1

Ik had je eerder een vraag gesteld over het feit of je al dan niet zou investeren in deze propositie: tot nogtoe geen antwoord. Ik wil het natuurlijk ook zelf wel even voor je invullen, dat antwoord is nee. Geen weldenkende ondernemer (en ik ga er vanuit dat je dat bent) zou hier zijn/haar geld insteken.

 

 

Dag Right,

 

Kun jij aan mij uitleggen waarom jij het steeds hebt over weldenkende ondernemers? Jij redeneert vanuit het standpunt dat alleen investeerders gebaat zijn bij investeringsprojecten. Dat is, denk ik, omdat zij denken in grote getallen - die gaan meestal niet voor € 1.000,00 hun portemenee trekken. Je hebt er dus minder van nodig om je plannen te realiseren.

 

Ik vermoed dat Petra er al snel achter kwam dat ze daar niet moest zijn. Geen weldenkende ondernemer ou een ton investeren in een slijterij in een krimpregio, en zeker niet zo dicht bij de Belgische grens. Daarvoor zijn de statistieken veels te ongunstig en kun je net zo goed het geld meteen in zee gooien. Grote ondernemers zijn dus geen optie voor haar.

Maar wat nu als je de instapdrempel verlaagd. Wat zij nodig heeft is € 100.000,00, hoe die samengesteld zijn is totaal niet relevant. Dus of het nou 4x €25k, 2 x €50k, 1 x €100k of 100 x € 1.000,00 is maakt haar niet uit - als de target maar gehaald wordt. Eigenlijk heeft ze haar doelgroep gigantisch vergroot door de dtap om te investeren te verkleinen.

De motieven om te investeren worden ook anders. De gemeenteraad wil graag verbetering van de winkelkwaliteit, de loksle ondernemersvereniging wil haar relatiegeschenken in de gemeente kunnen halen, de veeldinker wil graag om de hoek goede wijn kunnen kopen, de volger wil zijn favoriete blogger steunen, pappa en mamma steunen dochterlief - het maakt niet uit wat het motief is.

 

Dat is wat Petra gedaan heeft. Kijk niet nasr de weinigen met vel geld masr nasr de velen die een beetje geld kunnen en willen missen. Ik vind het briljant, het is de paradigmaverschuiving waar (voorheen) monopolisten bang voor zijn. Je kunt dus (grote) bedragen financieren buiten grote partijen om.

Hier in Nijmegen is een hotel/restaurant gefinancierd op exact deze manier. Ook lees je vaak dat investeerders in op te richten kroegen barkrukken kunnen kopen. ROI speelt bij deze projecten een ondergeschikte rol het gaat veel meer om de sympathy vote. Als ik een project bij Voordekunst steun is de ROI gering in geld uitgedrukt. In voldoening en plezier is de ROI heel groot: in plaats van de overheid maak ik uit welk projvt ik met mijn centen wil ondersteunen.

 

De motivering speelt dus geen rol, waar het om gast is dat je het resultaat haalt. Door de vraagprijs realistisch te maken (ik vraag € 1.000,00 per persoon en die krijgt daar € 1.200,00 voor terug doet Petra een (blijkbaar!) zeer reële propositie voor haar doelgroep. En dan zit er nog eens een rendement in van 20% ook. Ik ken geen bank die mij dat geeft. Leg mij nou eens uit waarom dit geen crowdfunding zou zijn? Het is zoals kickstarter ook werkt. Volgend mij is dit juist crowdfunding zoals het bedoeld is: financiering door de massa en niet door de happy few.

 

Maar Ik heb het antwoord op de vraag van P.J. nog niet gezien:

 

Kun jij ons één voorbeeld geven waarmee je aantoont dat je je klanten een betere methode te bieden hebt?

 

Dit gaat dus niet over de casus van Petra maar over jouw klantenkring.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1
n het geval van de eerste wijnzaak bestaat dat rendement voor de investeerder niet/nauwelijks, aangezien alleen al de rente meer oplevert

 

nogmaals: leg eens uit hoe je erbij komt dat 1 jaar rente op 1000 euro meer oplevert als die 200 euro die door die wijnzaak wordt aangeboden?

welke bank krijg je dus 20% rente in een jaar?

Link naar reactie
  • 1

Columnschrijver en beschreven onderneemster maken zich denk ik weinig druk om de meningen hier, die houden zich liever bezig met 'personal branding' en 'gunfactor'. Dat, nadat hun rekenwerk en propositie, helemaal op orde waren...

 

Weekendgroet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als de columns van Karen al eerder geplaatste FD columns zijn, is het misschien wel handig om de publicatiedatum erbij te vermelden.

 

In dit specifieke geval zou het natuurlijk ook nog eens erg interessant zijn om te lezen hoe het met de ondernemer in kwestie is verlopen. Is de financiering geslaagd en hoe staat haar bedrijf er nu voor?

Link naar reactie
  • 0

Ik had dit verhaal enige tijd terug al gelezen ja. Maar blijven zeer inspirerende verhalen om te lezen als je zelf bezig bent om zoiets van de grond te krijgen.

Ik hoop zelf met 1 a 2 weken een definitief besluit te kunnen nemen of we met crowdfunding gaan beginnen (ik heb plannen voor een mix van 2 a 3 verschillende manieren van crowdfunding in gedachten) en daar dan ook gelijk vol mee te starten.

 

Het lezen van dit soort verhalen geeft dan goede moed dat het mogelijk moet zijn met de juiste inzet.

Gister ook nog een boekje aangevraagd welke speciaal over crowdfunding gaat.

Link naar reactie
  • 0

Beetje kromme stelling.

 

Petra is inmiddels een BNer en maakt daar uiteraard gebruik van. Voor de gemiddelde ondernemer die, als het meezit, alleen plaatselijk bekend is gaat dit verhaal niet op.

 

Er zijn meer mislukte crowdfunding projecten dan geslaagde.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Inspirerend zeker maar eens met René dat dit soort verhalen eerder uitzondering dan regel zullen blijven. Hier klopt alles en door de publiciteit is succes vrijwel verzekerd.

 

Echter. Je moet er toch niet aan denken om als ondernemer of consument met een la vol cadeaubonnen te zitten van allerlei bedrijven die over de kop zijn gegaan in het eerste half jaar?

 

Het is namelijk zo goed als zeker dat de winkel de eerste tijd met een flink cashflow probleem zit. Er komen bonnen binnen en de leveranciers en vaste lasten moeten wel betaald. En als mensen daar erg in krijgen wordt het nog veel erger. Snel de bon omzetten in drank voor het te laat is. Je zou het risico op een fiasco wel wat kunnen beperken door de ingangsdatum te spreiden. Maar dat levert dan weer extra risico op voor de late kopers.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het idee dat het succes ook heel erg afhankelijk is van het platform dat je gebruikt.

Zo heb ik de afgelopen tijd platformen gezien die steeds maar een 3 tot 6 projecten hebben lopen maar wel 70% succesvol afhandelen.

Ik heb echter ook platforms gezien waar momenteel wel 150 of meer projecten opstaan waarvan er 3 redelijk dicht bij succes zijn maar de rest allemaal onder de 1% van de behaalde doelen zitten.

 

Overigens is de kosten van de platforms ook nogal verschillend kwam ik achter.

via het ene platform ben je momenteel een paar honderd euro kwijt (wordt wel duurder binnenkort las ik maar dan maximaal 2500 euro), is wat ik zo zag ook nog 1 van de meest succesvolle platforms. Andere platform zou ik voor hetzelfde bedrag echter 4800 euro aan kosten (enkel voor het platform zelf dus) kwijt zijn.

 

Het cashflow probleem zoals hans noemt heb je voornamelijk als je na de lancering (vrijwel) geheel afhankelijk zou zijn van de klanten die gefinancierd hebben en hun waardebonnen inleveren.

 

Meisje van de Slijterij heeft dat al verstandig gedaan door de bonnen pas na een jaar in te laten wisselen, geeft haar wat ruimte om eerst een buffer op te bouwen voor zodra het ingewisseld gaat worden.

 

Zelf heb ik in de plannen maximum aantal deelnemers per optie opgenomen om zo te voorkomen dat we op bepaalde groepen helemaal geen omzet meer zouden halen. Mijn calculatie is dat maximaal x% van de gebruikers mag bestaan uit mensen die via financiering een bepaald voordeel hebben.

 

Het is dus zeker iets waar je op moet letten maar wat bij goede planning wel in te calculeren is.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Als de columns van Karen al eerder geplaatste FD columns zijn, is het misschien wel handig om de publicatiedatum erbij te vermelden.

 

Zal ik volgende keer doen ;)

 

Het ging mij deze keer meer om de inhoud/strekking van de column en die is wat mij betreft nog up-to-date. Mede omdat de voorgaande column van Henny v.d. Pluijm dezelfde materie betrof met een andere zienswijze. Daar komt nog bij dat, naar mijn mening, crowdfunding wel de interesse wekt bij velen, maar dat de één er 'geloof' in heeft en de ander niet en/of sceptisch is. Ik vermoed dat het vooral gaat om "hoe" je crowdfunding inzet om er een succes van te maken.

Als je alle do's en dont's willen weten, kom dan naar The Next Event (geïniteerd vanuit HL.nl), waar dit onderwerp op het program staat.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor sommige ondernemers/producten goed werkt. Als een kunstenaar als Ai Wei Wei een oproep zou doen, zal hij zelfs moeten gaan selecteren om deelname wel of niet toe te staan denk ik.

Link naar reactie
  • 0

Sorry, ik was gisteren druk en zie net dat deze column al online staat. Anders had ik even een naschrift geschreven.

 

Ik had Petra eind vorig jaar aan de telefoon nav haar tweede-kerstdag-filmpje. Ze vertelde toen wat het plan was en dat vond ik enorm slim en voor de hand liggen. Ze vertelde nl dat uit onderzoek was gebleken dat ze waar ze zat (Breskens) geen toekomst was voor een slijterij, maar wel in het toeristische Sluis. En voor die verhuizing had ze een ton nodig. Ik gunde haar erg dat het ging lukken die op deze manier samen te brengen, maar drink zelf (praktisch) geen alcohol en investeer dus niet in een slijterij. Daarom heb ik er begin januari (als een van de eersten) media-aandacht aan gegeven in mijn FD-column.

 

Inmiddels heeft haar case enorm veel media-aandacht gekregen, maar voor wie wil weten hoe het is afgelopen zonder haar hele blog te moeten lezen: Ze heeft de 100 vip-klanten gehaald (incl. reserves voor het geval mensen zich alsnog zouden terugtrekken) en 11 juni was de officiële heropening van Slijterij de Vuurtoren in Sluis met Maxime Verhagen als speciale gast. De toekomst zal uitwijzen of de verhuizing een goede move is geweest, maar vooralsnog heeft ze de financiering daarvan op alle fronten gunstiger geregeld dan bij een bank.

 

En in antwoord op Hans, ook haar drankleveranciers en dienstverleners rondom de verhuizing geloven erin en doen mee. De €1000 zijn verdeeld in bonnen van €50 en pas over een jaar in te wisselen, maar tot die tijd krijgen de vip-klanten allerlei speciale aanbiedingen. Omdat die VIP-klanten uit het hele land komen, leveren die haar door de aanbiedingen ook in het eerste jaar extra inkomsten op. Inkomsten waarmee ze geen bankrente hoeft te betalen, maar die ze kan reserveren voor de bonnen die in het tweede jaar gaan komen. Over dit plan is door een aantal mensen meegedacht en het lijkt echt prima in elkaar te zitten.

 

Tot slot: ook wat mij betreft is zij een witte raaf in de wereld van crowd funding. Maar wellicht dat haar case (en deze column) ondernemers op andere verrassende ideeën voor alternatieve financieringsvormen kunnen brengen.

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Aanvullend:

 

zie "crowdfunding" (of een systeem van vooruitbetaalde omzet) ook niet als een of-of-middel.

 

Denk eerder in termen van en-en. En crowdfunding en financiering bij 3 f's en bankfinanciering.

 

Als jij met een plan binnenkomt bij de bank,

 

óf jij komt binnen bij de bank met 10K vooruitbetaalde omzet (crowdfunding) en 20K 3f-financiering en een goed plan,

 

wanneer verwacht je meer kans te maken?

Link naar reactie
  • 0

Ik had nog niet eerder van Petra gehoord (of van de boemlala), maar heb naar aanleiding van deze herpublicatie wel haar blog gelezen en de foto's van de opening gezien. Dit is zeker een inspirerend voorbeeld!

 

Met name als je je een beetje in de details van haar #plan2012 verdiept en daar dan ook de uitwerking bij ziet, dan komt het allemaal zeer weldoordacht en effectief over. Haar verhaal is zeer actueel en geeft goed aan hoe je ook op eigen kracht (met hulp van je netwerk), zonder de bank (of een crowdfunding platform) toch een heel eind kunt komen.

 

@Mikky: juist omdat het verhaal zo inspirerend is wilde ik weten van wanneer het was, zodat ik kon zoeken naar het vervolg.

Ook oudere columns kunnen inderdaad nog heel actueel zijn. Bedankt dus voor deze plaatsing...

Link naar reactie
  • 0

Wat ook het slagen van deze aktie van Petra meespeelt is dat ze - ik dacht - zo ongeveer een 6 jaar een verwoed blogger is en in de afgelopen jaren bij een grote groep bekend is geworden.

Naar mijn idee is dit ook een grote " extra " voor het slagen van de door haar genomen aktie.

 

Je zou kunnen zeggen dat ze jaren gewerkt heeft aan haar netwerk om dit een succes te maken.

 

Naar mijn idee zal dit een slijterij die niet al jaren aan het netwerken is zo maar niet lukken.

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie
  • 0

Tja, leuk gevonden van Petra natuurlijk, maar een beetje ondernemer shopt met een sligro/makro-pas, of schiet even de grens over. Uitgaande van een (zuinig) rentepercentage van 2%, levert die duizend euro investering daarbovenop bovendien €20 aan rente P/M op . Begrijp me niet verkeerd, het is natuurlijk een prachtig "gun project" voor vrienden en familie, maar geen serieuze business-case m.b.t crowdfunding.

Link naar reactie
  • 0

Tja, leuk gevonden van Petra natuurlijk, maar een beetje ondernemer shopt met een sligro/makro-pas, of schiet even de grens over. Uitgaande van een (zuinig) rentepercentage van 2%, levert die duizend euro investering daarbovenop bovendien €20 aan rente P/M op . Begrijp me niet verkeerd, het is natuurlijk een prachtig "gun project" voor vrienden en familie, maar geen serieuze business-case m.b.t crowdfunding.

 

Nu wordt ik wel heel benieuwd naar jouw mening waarop die Petra het dan anders aan had moeten pakken om er wel een serieuze business-case van te maken. Blijkbaar ben jij op dat vlak stukken wijzer dan de meesten hier, althans minstens wijzer dan deze oude ijzervreter.

Goedenavond, in de column wordt een betoog gehouden voor crowdfunding als algemeen, toekomstig alternatief voor een bankaire lening, en das hartstikke mooi. Alleen moet je dan niet aankomen met een business-case die vergelijkbaar is met een lokale sponsorloop, waarbij "investeerders" er praktisch op moeten toeleggen. Daar onderstreep je je betoog in dit geval niet mee. De beschreven (geringe) investeringen tot nogtoe onderstrepen dat. Een serieuze "Business-angel" wil een serieus rendement. Zeker als je het op een wat grotere schaal bekijkt.
Link naar reactie
  • 0

Tja, leuk gevonden van Petra natuurlijk, maar een beetje ondernemer shopt met een sligro/makro-pas, of schiet even de grens over. Uitgaande van een (zuinig) rentepercentage van 2%, levert die duizend euro investering daarbovenop bovendien €20 aan rente P/M op . Begrijp me niet verkeerd, het is natuurlijk een prachtig "gun project" voor vrienden en familie, maar geen serieuze business-case m.b.t crowdfunding.

Deze post is volledig in lijn met je overige posts hier. Je geeft er blijk van weinig kennis van ondernemen en verkopen te hebben. "Professional"? Kan beter blaaskaak of bluffer worden.

 

Als je in een branche die al jaren achteruitholt, met een speciaalzaak (die ook overal in de min staan), in een absolute krimpregio, 100000 euro weet los te peuteren dan is dat een "business-case" van formaat. De hele detailhandel piept en kraakt en deze mevrouw gaat volle kracht vooruit.

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
  • 0

Tja, leuk gevonden van Petra natuurlijk, maar een beetje ondernemer shopt met een sligro/makro-pas, of schiet even de grens over. Uitgaande van een (zuinig) rentepercentage van 2%, levert die duizend euro investering daarbovenop bovendien €20 aan rente P/M op . Begrijp me niet verkeerd, het is natuurlijk een prachtig "gun project" voor vrienden en familie, maar geen serieuze business-case m.b.t crowdfunding.

Deze post is volledig in lijn met je overige posts hier. Je geeft er blijk van weinig kennis van ondernemen en verkopen te hebben. "Professional"? Kan beter blaaskaak of bluffer worden.

 

Als je in een branche die al jaren achteruitholt, met een speciaalzaak (die ook overal in de min staan), in een absolute krimpregio, 100000 euro weet los te peuteren dan is dat een "business-case" van formaat. De hele detailhandel piept en kraakt en deze mevrouw gaat volle kracht vooruit.

Je rare, persoonlijke, kwalificeringen/verwensingen laat ik (als je het niet erg vindt) even links liggen. Zoals ik al zei: het is een leuke investering voor tante Nel, ome Piet en de buurvrouw, en het is prachtig als betreffende ondernemer er op die manier een paar suizend euro mee ophaalt. Kijk je naar het systeem van crowdfunding (waarbij ook gewoon sprake is van een serieus rendement) dan is het absoluut geen serieus te nemen Business-case. Vraagje: zou jij hier als gepokte en gemazelde ondernemer een paar duizend euro insteken?
Link naar reactie
  • 0

Tja, leuk gevonden van Petra natuurlijk, maar een beetje ondernemer shopt met een sligro/makro-pas, of schiet even de grens over. Uitgaande van een (zuinig) rentepercentage van 2%, levert die duizend euro investering daarbovenop bovendien €20 aan rente P/M op . Begrijp me niet verkeerd, het is natuurlijk een prachtig "gun project" voor vrienden en familie, maar geen serieuze business-case m.b.t crowdfunding.

Deze post is volledig in lijn met je overige posts hier. Je geeft er blijk van weinig kennis van ondernemen en verkopen te hebben. "Professional"? Kan beter blaaskaak of bluffer worden.

 

Als je in een branche die al jaren achteruitholt, met een speciaalzaak (die ook overal in de min staan), in een absolute krimpregio, 100000 euro weet los te peuteren dan is dat een "business-case" van formaat. De hele detailhandel piept en kraakt en deze mevrouw gaat volle kracht vooruit.

Je rare, persoonlijke, kwalificeringen/verwensingen laat ik (als je het niet erg vindt) even links liggen. Zoals ik al zei: het is een leuke investering voor tante Nel, ome Piet en de buurvrouw, en het is prachtig als betreffende ondernemer er op die manier een paar suizend euro mee ophaalt. Kijk je naar het systeem van crowdfunding (waarbij ook gewoon sprake is van een serieus rendement) dan is het absoluut geen serieus te nemen Business-case.

 

Ik moet Thor voor 100% gelijk geven. Ik zeg het niet graag maar ik heb hier nog nooit zo'n geneuzel als antwoord gelezen en vraag me werkelijk af welke meerwaarde jij als acquisitie-specialist te bieden hebt. De inhoud van deze column heeft mij juist voor de allereerste keer een echt succesverhaal geleverd, waarmee juist nieuwe inzichten voor deze materie worden geopend. En mijn gevoel zegt me dat de dame in kwestie nog wel meer pijlen op haar boog heeft staan als het crowdfunding betreft. Op de manier waarop ze het heeft gedaan loopt zij zelf geen enkel risico, biedt ze de klanten een geweldige korting en maakt ze er ook nog eens een fantastische reclamestunt van. Ofwel je doet een uitverkoop en je steekt die in het jasje van crowdfunding. Iedereen tevreden en zelf een volle portemonnee....... Kun jij ons één voorbeeld geven waarmee je aantoont dat je je klanten een betere methode te bieden hebt?

Link naar reactie
  • 0

Tja, leuk gevonden van Petra natuurlijk, maar een beetje ondernemer shopt met een sligro/makro-pas, of schiet even de grens over. Uitgaande van een (zuinig) rentepercentage van 2%, levert die duizend euro investering daarbovenop bovendien €20 aan rente P/M op . Begrijp me niet verkeerd, het is natuurlijk een prachtig "gun project" voor vrienden en familie, maar geen serieuze business-case m.b.t crowdfunding.

Deze post is volledig in lijn met je overige posts hier. Je geeft er blijk van weinig kennis van ondernemen en verkopen te hebben. "Professional"? Kan beter blaaskaak of bluffer worden.

 

Als je in een branche die al jaren achteruitholt, met een speciaalzaak (die ook overal in de min staan), in een absolute krimpregio, 100000 euro weet los te peuteren dan is dat een "business-case" van formaat. De hele detailhandel piept en kraakt en deze mevrouw gaat volle kracht vooruit.

Je rare, persoonlijke, kwalificeringen/verwensingen laat ik (als je het niet erg vindt) even links liggen. Zoals ik al zei: het is een leuke investering voor tante Nel, ome Piet en de buurvrouw, en het is prachtig als betreffende ondernemer er op die manier een paar suizend euro mee ophaalt. Kijk je naar het systeem van crowdfunding (waarbij ook gewoon sprake is van een serieus rendement) dan is het absoluut geen serieus te nemen Business-case.

 

Ik moet Thor voor 100% gelijk geven. Ik zeg het niet graag maar ik heb hier nog nooit zo'n geneuzel als antwoord gelezen en vraag me werkelijk af welke meerwaarde jij als acquisitie-specialist te bieden hebt. De inhoud van deze column heeft mij juist voor de allereerste keer een echt succesverhaal geleverd, waarmee juist nieuwe inzichten voor deze materie worden geopend. En mijn gevoel zegt me dat de dame in kwestie nog wel meer pijlen op haar boog heeft staan als het crowdfunding betreft. Op de manier waarop ze het heeft gedaan loopt zij zelf geen enkel risico, biedt ze de klanten een geweldige korting en maakt ze er ook nog eens een fantastische reclamestunt van. Ofwel je doet een uitverkoop en je steekt die in het jasje van crowdfunding. Iedereen tevreden en zelf een volle portemonnee....... Kun jij ons één voorbeeld geven waarmee je aantoont dat je je klanten een betere methode te bieden hebt?

Ook de vraag aan jou: zou jij hier als investeerder een paar duizend euro insteken? Crowdfunding is een prachtig systeem, en mogelijk in de toekomst zelfs een serieuze concurrent voor het bankaire systeem. En of ik een beter alternatief weet voor deze dame? Nee, natuurlijk niet! Ze krijgt van een paar vrienden en bekenden financiele support om (bijna) niet. Zo"n lening zou ik zelf ook wel willen! Kijk je serieus naar het begrip "crowdfunding", dan heeft deze business-case daar natuurlijk geen ene zak mee te maken. Simpelweg omdat het rendement nihil is/ontbreekt.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.