• 0

Help, ik ben niet voorbereid op groei!

Waar ik 1,5 jaar geleden van droomde, zit ik nu middenin. Alleen neigt die droom soms naar een nachtmerrie omdat ik gewoon niet goed voorbereid ben op de 'groei' van mijn toko.

Ik heb tot voor kort enorm veel tijd geinvesteerd in een mooi netwerk. En nu gaat dat netwerk 'in beweging' komen, want de offerte aanvragen blijven maar binnenkomen. Gisteren vier gesprekken gehad (3 gaan er zeker door) en vandaag nog twee. En zo gaat het al drie maanden...

 

En wat is dan mijn probleem?

[*]Ik heb geen controle over die offerte stroom en daar word ik onrustig van. Er is iets gebeurd wat mensen is opgevallen en wat hen aanstaat waardoor ze bij mij aankloppen. Ik weet niet goed te benoemen wat dat iets is. Blauwe ogen, wysiwyg face, mijn portfolio, prijs, omvang bedrijf, locatie, ik weet het niet!!! Maar het is wel een essentieel iets, anders gebeurde het niet!!!

[*]De uitvoering van projecten komt (soms) in de knel wat dus weer direct negatief effect heeft op mijn cash flow. Klanten hebben hier geen probleem mee (dag meer of minder), maar ik heb recent twee weken lang niet kunnen factureren en dan heb ik direct een dip in de liquiditeit. En dat doet momenteel nog zeer, omdat ik nog niet veel vlees op de botten heb.

 

Ik heb in mijn netwerk aan mensen die ik 'hoog heb staan' bovenstaande voorgelegd (ook via HL).

Met als resultaat dat een regionaal reclamebureau (dat goed bekend staat, degelijk, mooie portfolio) met me wil samenwerken??? Daar was ik zelf helemaal nog niet mee bezig!

 

Maar ik MOET iets doen, er ontstaat iets moois hier achter deze iMac, maar ik wil wel 'in control' blijven van het alles! Het is zo warrig dat ik niet eens de juiste vragen weet te stellen... Ik was lekker aan het (net)werken en ineens moet ik nadenken over groei etc... In mijn vakgebied weet ik waar ik het over heb, maar met 'bedrijfje spelen' met-meer-dan-1-persoon heb ik geen ervaring, laat staan dat ik er over heb nagedacht.

 

Ik hoop dan maar dat lezers hier dingen van herkennen en hun ervaring willen delen?

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Twee praktische tips vanuit ervaring, misschien heb je er wat aan, en misschien niet. :)

 

 

[*]Ik heb geen controle over die offerte stroom en daar word ik onrustig van. Er is iets gebeurd wat mensen is opgevallen en wat hen aanstaat waardoor ze bij mij aankloppen. Ik weet niet goed te benoemen wat dat iets is. Blauwe ogen, wysiwyg face, mijn portfolio, prijs, omvang bedrijf, locatie, ik weet het niet!!! Maar het is wel een essentieel iets, anders gebeurde het niet!!!

 

Doe rustig. :) Mensen kloppen bij jou aan omdat je bent wie je bent. Het enige wat je hoeft te doen is jezelf blijven zijn, en uitdragen waar je voor staat. Je hoeft dat niet perse te benoemen, dat heb je in het verleden ook niet gedaan dus waarom nu ineens wel? Het is een combinatie van de factoren die je noemt, en nog veel meer. Ineens komt alles bij elkaar, en lijkt het ergens aan te liggen terwijl het gewoon een logisch gevolg van jarenlang goed werk is.

 

 

 

[*]De uitvoering van projecten komt (soms) in de knel wat dus weer direct negatief effect heeft op mijn cash flow. Klanten hebben hier geen probleem mee (dag meer of minder), maar ik heb recent twee weken lang niet kunnen factureren en dan heb ik direct een dip in de liquiditeit. En dat doet momenteel nog zeer, omdat ik nog niet veel vlees op de botten heb.

 

 

Precies het probleem wat ik ook heb gehad helaas. Vraag klanten om in delen te betalen, er is begrip voor het feit dat jij je de benen onder lijf vandaan werkt. Ik ben enorm op m'n bek gegaan toendertijd omdat ik dacht dat ik een soort van 'professionaliteit' op moest houden, terwijl ik daar de cash niet voor had. Groeien doet pijn. ::) Heb je een contactpersoon bij de bank? Door mijn groei aan te tonen kon ik een kleine lening krijgen, na overleg.

 

Neem ook je rust. Ga niet achter je projecten aanlopen, maar zorg dat ze jou volgen. En zorg dat je mensen om je heen hebt waaraan je met een gerust had kunt uitbesteden, om zo wat sneller te kunnen schakelen.

 

Succes Henri!

 

Link naar reactie
  • 0

Soms is het in zo een geval het beste om de prijs wat omhoog te gooien (kennelijk ben je in verhouding tot je kwaliteit erg goedkoop).

Er zullen dan wat opdrachtgevers afvallen maar je verdient met minder werk meer geld.

 

Ook kan je selectiever worden met welke opdrachten je wel of niet aanneemt, je pakt daarmee de klussen die je echt leuk vind en waar je echt jouw kwaliteiten in kwijt kan

Link naar reactie
  • 0

Beste Henri,

 

Geniet ervan! Je bevindt je in een luxe positie. Je hebt een eerste wereld probleem. Je kunt zelf bepalen hoe je met de ruimte die je hebt gekregen omgaat. Teveel klanten? Wat een ellende! Ik bedoel het niet belachelijk te maken, ik bedoel echt letterlijk dat je ervan moet genieten. Iedere groei kost een beetje groeipijn, maar je wordt er wel groter van.

 

Marcel

 

P.s. toch een paar tips: je kunt ook NEE zeggen tegen een opdracht. Je kunt ook LATER zeggen tegen een opdracht. Je kunt ook opdrachten kiezen die beter passen in je portfolio. Je kunt klanten vragen een bepaald percentage vooraf te betalen. Je kunt goede administratie gaan bijhouden van je financien. Je kunt een CRM systeem gebruiken om je offertes beter te volgen. Je kunt...

www.morloff.nl innovatie in webtoepassingen | www.ictintermediairs.nl overzicht van nederlandse ICT intermediairs | www.ijsmonster.nl webshop voor de leukste ijsblokjes | www.marcelvanlangen.com kleurrijke schilderijen | www.ikbeneenipad.nl reviews van iPad apps

Link naar reactie
  • 0

Enerzijds een luxe probleem, maar ook een zeer grote bedreiging.

Zelf ben ik daar ook constant mee bezig.

 

Maar wellicht kan ik je iets meegeven, wat je in de praktijk wellicht al toepast maar wellicht ook niet.

Zoals ik het zie, bestaat de oplevering van je werk uit:

- welke functionaliteiten wil mijn klant hebben

- hoe moet het eruit komen te zien

- wat komt er allemaal in te staan

 

Ik denk dat mijn laatste punt vaak ook als laatst behandeld wordt. Waardoor oplevering later plaats vind en daardoor wellicht de facturatie ook.

Maar de vulling moet van een klant komen.

 

Een optie zou kunnen zijn om bij een nieuwe opdracht eerst de basis installatie te doen en vervolgens de klant de mogelijkheid geven om het een en ander te vullen.

Heeft dat plaatsgevonden (een klant met meer haast, doet dat sneller) dan weet jij welke klant je het eerst moet afhandelen en welke minder haast heeft.

 

Het is maar een afweging.

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in mijn netwerk aan mensen die ik 'hoog heb staan' bovenstaande voorgelegd (ook via HL).

 

Ik neem aan dat deze mensen dezelfde goede adviezen hebben gegeven als bovenstaande.

Prijzen omhoog, met de bank praten, jezelf keihard verplichten direct te factureren, nog geen startdatum voor de opdracht (kunnen) noemen, nee zeggen tegen oninteressante orders, tegen alle hectiek in toch meer rust voor jezelf nemen, etc.

Beantwoorden deze adviezen je vraag niet voldoende?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Henri,

 

Je kunt ook overgaan op maandelijks factureren. In het geheel niet ongebruikelijk. Leg dat gewoon vast in het contract dat je afsluit. Ik neem aan dat je wel voor ieder project een contract opstelt. Doe dat aub, zonder een contract en duidelijke afspraken ga je het uiteindelijk niet redden als groeiend bedrijf. Of het kan je in ieder geval in grote problemen brengen.

 

Vaak bekijk ik per project welk facturatieschema we gaan hanteren. Bij kleinere projecten doe je dat gewoon achteraf, daar moet je ook niet moeilijk gaan doen. Maar bij echt grotere fixedprice projecten hanteer ik een verdeling (40% vooraf, 30% bij oplevering test en 30% bij acceptatie). Is het een nacalculatieproject dan leggen we vooraf een verwacht maximum vast, en ik mag dan maandelijks factureren tot dat bedrag.

 

Misschien geeft dit jouw bedrijf en jezelf ook wat meer financiele armslag. Hopelijk heb je er wat aan.

www.morloff.nl innovatie in webtoepassingen | www.ictintermediairs.nl overzicht van nederlandse ICT intermediairs | www.ijsmonster.nl webshop voor de leukste ijsblokjes | www.marcelvanlangen.com kleurrijke schilderijen | www.ikbeneenipad.nl reviews van iPad apps

Link naar reactie
  • 0

Ik zal maar weer eens eigenwijs zijn en tegen alle bovenstaande adviezen in gaan.

 

De prijs omhoog schroeven kan wel eens verkeerd uitpakken en jou een beetje kennende zal deze wel conform het werk zijn en misschien is de prijs wel net het punt dat men voor jou kiest i.p.v. naar een ander te gaan.

 

Nee zeggen tegen opdrachten is ook geen optie daar dit niet alleen nu klanten kost maar ook in de toekomst, via mond-tot-mond zal men al gauw zeggen dat je alleen nog maar voor het grote werk ga en daardoor kunnen vele toekomstige opdrachtgevers al afhaken.

 

Blijft over het delegeren, hoe moeilijk het ook is, van bepaalde werkzaamheden.

Qua webdesign etc. zou ik me daar niet aan wagen maar qua administratie kan dit wel tevens zou een financiële buffer zou handig zijn.

 

 

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Ha Henri,

 

Henri = product = tevreden klant = nieuwe klanten. Dat cirkeltje moet je niet doorbreken.

 

Je moet je cashflow gaan bewaken. En als je daar geen tijd voor hebt, dan moet je dat uitbesteden. Factureren na oplevering van een website is prima, maar qua cashflow zou het voor jou best wel eens handiger kunnen zijn om 2-wekelijks je onder handen werk uit te factureren. Zo ontstaat een vaste inkomensstroom waar je meer op kunt bouwen.

 

In groei-fases gebeurt het vaak dat door de groei ondernemers financieel klem komen te zitten. Je signaleert het nu (hopelijk) tijdig en je kunt nu nog sturen. Niemand in huize Kroeze die de facturatie kan doen? Of iets minder op HL zitten (da's vloeken in de kerk, ik weet het).

 

Ciao

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je dit probleem hebt moet je handelen. Chaos is een belangrijke reden dat bedrijven over de kop gaan omdat ze het niet kunnen bolwerken. Ik zou als ik jou was uitbereiden en alleen uitbereiden als je de juiste persoon kan inhuren om jou bij te staan.

 

Ik weet niet wat je product inhoudt maar er zal vast nog iemand zijn die jou kan ondersteunen. Ik kan je wel mededelen dat je niet alles zelf moet willen doen. Iedereen maakt fouten. Personeel, freelancers maar jij ook dus accepteer dat en je bent al een heel eind.

 

Als ik je een tip mag geven. Lees het boek Topgrading! Ik weet niet hoe snel je leest maar je kunt er zeker veel van leren en je leert ook top personeel herkennen.

 

Jij als ondernemer moet geen tijd ruilen voor geld maar doen wat het meeste geld oplevert. Herhaaldelijke taken moet je door een ander laten doen anders valt het vroeg of laat in elkaar. En hou je KPI's goed in de gaten als je gaat groeien als je wilt blijven bestaan!

Kader Niveau | Van Ondernemer Tot Miljonair

 

http://www.kaderniveau.nl

Link naar reactie
  • 0

In het topic staan een paar mooie reacties. Ben eigenlijk wel benieuwd of Henri nog iets met de tips van o.a. Sabra en Joost gedaan heeft.

 

Groei is geen probleem meer een uitdaging. En misschien was de groei wel een storm in een glas water. Omzet gaat vaak met pieken en dalen. ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik leef nog hoor! De informatie online en offline is gigantisch en een ieder komt met 'andere' tips aanzetten.

Het is nogal confuus.

 

Veel mensen roepen 'wat wil je over drie jaar' (of vijf, of ..) Dat weet ik niet!!!

Er zijn zo veel factoren die daar invloed op hebben. Personeel ja/nee, groei in omzet, groei in 'klanten', groei in 'projectomvang'...

In ieder geval moet de service omhoog en daar ben ik nu druk mee bezig. Onderhoudscontracten etc.

 

Ondertussen wordt er wel voorzichtig gesnuffeld aan een soort van samenwerking met een regionaal reclamebureau die zelf geen online activiteiten ontplooien (dat besteden ze uit). Het is in mijn ogen een mooi bedrijf en op deze manier kan ik lekker in de keuken meekijken en ervaring opdoen op de vlakken waar ik me nu zwak voel.

 

Ik zie het zeker niet als probleem maar als mega uitdaging (zelfs als cadeau). Het komt alleen wat onverwacht.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Nee zeggen: dat doe ik al via de offerte. Heel soms vind men mij te duur. Pech.

 

Cashflow: ik factureer per project 2 a 3x, start, oplevering in test omgeving en finale oplevering. Factureren per twee weken: ik weet niet of dat voor mij zou werken gezien de korte doorloop van een 'normaal' project. Mijn projecten hebben hooguit een totale factureerbare tijd van 4 a 5 dagen maximaal.

 

Achter m'n centen aanzitten: dat doe ik zeker wel. Maar ook nu weer staan er 4 facturen open die al lang 'over time' zijn. Bellen levert alleen beloftes op, maar geen centen. 'Deze week meneer'...

 

Snelheid aanleveren content van klanten: dat blijft ook een punt. Nu ook weer twee klanten die wel hun best doen, maar het duurt en het duurt... Leermoment voor volgende projecten, nog niet zeker wat te doen

 

Rust voor mezelf: dat heb ik mij deze vakantie voorgenomen en nu, in de 2e week, lukt het nog steeds.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 1

Ha Henri,

 

Geen idee of mijn tip al voorbij is gekomen en geen idee wat je als betalingstermijn hebt, maar gebrek aan cashflow kost energie die je niet in omzet draaien of groeien kunt stoppen. Snel een goed incassotraject voor jezelf opzetten heeft wat mij betreft prioriteit. Zeker in deze tijd waarin allerlei bedrijven hun cashflowproblemen doorschuiven naar kleine ondernemers moet je je niet als bank laten gebruiken.

 

Tip 1: Zet in je offertes en op je facturen en betalingstermijn van acht of max. veertien dagen.

 

Tip 2: Bel facturen nooit na, maar mail ze na. Je wilt dat mensen die herinnering krijgen als ze de mogelijkheid hebben de betaling meteen te regelen. Dat werkt niet bij bellen. Dan stoor je mensen bij ander werk. Ze hangen op en gaan weer verder met wat voor hen belangrijk is. Als ze je mail op een gewone computer lezen, kunnen ze meteen betalen via internetbankieren (je kunt eventueel zelfs een kopietje van de factuur meesturen) of blijft jouw kattebelletje in ieder geval langer in hun mailbox staan dan je belletje in hun geheugen. Daarnaast kun je op basis van telefoontjes geen incassotraject starten, mocht dat nodig zijn. Op basis van meerdere herinneringen per mail kan dat wel. De meeste trage betalers weten dat ook en er zijn zelfs mensen die altijd wachten op een schriftelijke herinnering voor ze tot betaling over gaan. Tis maar dat je het weet.

 

Mijn formule is als de betalingstermijn meer dan een week is verstreken een vriendelijk mailtje sturen:

*****

Beste ...,

Op die en die datum heb ik je zoals afgesproken een factuur gestuurd voor het verzorgen van dat en dat.

Bij het bijwerken van mijn administratie kwam ik er net achter dat deze - ondanks het feit dat de betalingstermijn inmiddels .. dagen/ruimschoots is verstreken - nog steeds niet is betaald.

Zou je aub voor mij even willen (laten) uitzoeken of daar een speciale reden voor is en indien er geen reden is voor het uitblijven van de betaling willen (laten) zorgen dat mijn factuur alsnog op korte termijn wordt betaald.

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet.

*****

Mijn ervaring is dat er vaak retourmailtjes met excuses volgen, met daarin de belofte dat de rekening snel wordt betaald.

 

En heb je als eens overwogen met een freelance tekstschrijver of regelneef samen te gaan werken die je klanten kan helpen bij het aanleveren van hun materiaal, want daar zit volgens mij jouw bottleneck. Jij kunt niet efficiënt met je tijd omgaan als je continu op materiaal zit te wachten en achter iedereen aan moet bellen.

 

Tot zover mijn twee centen. Succes ermee

 

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 1

 

Snelheid aanleveren content van klanten: dat blijft ook een punt. Nu ook weer twee klanten die wel hun best doen, maar het duurt en het duurt... Leermoment voor volgende projecten, nog niet zeker wat te doen

 

 

Projecten waarbij de oplevering afhankelijk is van de aangeleverde content, start ik alleen als alle content van te voren wordt aangeleverd. Dat dwingt mensen om die content of aan te leveren (want anders kan de ontwikkeling van de website niet van start) of uit te besteden (omdat ze er achter komen dat het toch te veel tijd gaat kosten). Content aanleveren blijft een probleem voor veel klanten, en dit is voor mij de enige manier om daar niet te veel energie aan kwijt te zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.