• 0

business seats aftrekbaar?

Beste experts,

 

Ik overweeg een eigen bedrijf te beginnen (eenmanszaak). Voor het vasthouden en/of het verwerven van nieuwe relaties overweeg ik om 2 business seats te huren bij een van de top eredivisie-voetbal clubs. De kosten (inclusief BTW) zijn echter al gauw 6000 euro per jaar (inclusief BTW).

 

Kan ik nu (73,5%) van deze kosten aftrekken van mijn winst? M.a.w. worden deze kosten als entertainment gezien en zijn ze daarom (beperkt) aftrekbaar? Kan ik ook de BTW terug krijgen?

 

Ik heb me suf gezocht op het internet en heb het niet echt kunnen vinden (anders dan een verwijzing naar "HR 25 november 1998, nr 33 826, BNB 1999/10 met melding dat onderscheid gemaakt moet worden tussen reclame en representatiekosten - ook weet ik niet of dit nu NL wet of Belgische wetgeving is).

 

Met dank voor uw expert-advies

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag hbuurlage

 

In de betreffende uitspraak heeft de Hoge Raad geoordeeld dat door het Hof Den Bosch prima werk geleverd heeft. De HR heeft de zaak afgedaan zonder inhoudelijk op de zaak in te gaan. We moeten dus terug naar Hof Den Bosch (kon het niet vinden op rechtspraak.nl, maar via de vakstudie wel):

 

Hof Den Bosch oordeelde dat de kosten voor een business seat geheel aan te merken waren als representatie. De verwarring over reclamekosten (in google books) komt doordat belanghebbende dat bepleit had voor het Hof, maar hij werd dus in het ongelijk gesteld. De aftrekbeperking van 26,5% is dus van toepassing.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ohja, de BTW: dat wordt moeilijker. BTW op representatiekosten is terugvorderbaar indien per klant maximaal € 227 (ex BTW) aan 'relatiegeschenken' is betaald per jaar. Dat zul je dus goed moeten bijhouden.

 

Dat geldt toch alleen als die betreffende klant ook btw-plichtig is? Zover ik weet kan ik voor mijn klantenkring (kinderopvang) de btw op relatiegeschenken niet in aftrek brengen, ook al blijf ik onder die grens.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0
Ohja, de BTW: dat wordt moeilijker. BTW op representatiekosten is terugvorderbaar indien per klant maximaal € 227 (ex BTW) aan 'relatiegeschenken' is betaald per jaar. Dat zul je dus goed moeten bijhouden.

 

€ 3.000,- per business seat, gemiddeld 18 thuiswedstrijden = € 166,66 per relatie als je 18 verschillende klanten meeneemt. Zodra je een klant meer dan 1 x meeneemt is de BTW op dat deel dus niet meer aftrekbaar? En aanname: de btw over de business seat waar je zelf op zit is sowieso niet aftrekbaar, Joost?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Representatie is niet synoniem aan relatiegeschenken. De aftrekbeperking voor de BTW geldt voor relatiegeschenken (en giften). Andere soort representatie (feesten, horecauitgaven) vallen onder andere beperkingen (soms).

 

Persoonlijk lijkt mij een ‘business seat’ geen relatiegeschenk. Maar misschien kan je daar over discussiëren.

 

Link naar reactie
  • 0

Representatie is niet synoniem aan relatiegeschenken. De aftrekbeperking voor de BTW geldt voor relatiegeschenken (en giften). Andere soort representatie (feesten, horecauitgaven) vallen onder andere beperkingen (soms).

 

Persoonlijk lijkt mij een ‘business seat’ geen relatiegeschenk. Maar misschien kan je daar over discussiëren.

 

 

Als je kijkt naar de definitie van relatiegeschenken of het doen van andere giften in het BUA dan valt m.i. de huur van business seats daar ook onder.

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik zei: waarschijnlijk kan je hier over discussiëren.

 

Maar als je een skybox huurt en je laat je relaties met regelmaat hier gebruik van maken om naar Ajax (of andere club…!) te kijken, dan zijn dat toch geen relatiegeschenken?

En ook geen gift, lijkt mij.

(Stel dat Pietje 10 keer is geweest, hoewel Klaasje maar 1 keer. Heeft Pietje dan 10 relatiegeschenken gekregen en Klaasje 1 volgens jou?)

 

Gewoon representatie, zou ik zeggen. En de BTW op dranken/hapjes zijn uitgesloten van aftrek (horeca). Zou ik denken dan.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Vriendelijk dank voor deze antwoorden. Samengevat is duidelijk dat 73,5% van de business seats (excl btw) een geaccepteerde aftrekpost is en dat het verder wijs is om een splitsing te maken tussen de seats en de bijhorende drankjes (is nl een all in bedrag). Die BTW teruggaaf is wel een lastige en erg interpretatie-afhankelijk. Getuige het feit dat er in nederland tienduizenden business seats worden verhuurd zouden we eigenlijk toch ook vele (tien)duizenden praktijk-cases moeten hebben. Het zou prettig zijn als een of meerdere ervaringsdeskundigen tav deze BTW discussie willen reageren. Wellicht overvraag ik, maar dan hoor ik dat wel.

 

Groetjes

 

Een nieuweling

Link naar reactie
  • 0

Helaas, geen ervaringsdeskundige ;)

 

Maar toch:

 

Vriendelijk dank voor deze antwoorden. Samengevat is duidelijk dat 73,5% van de business seats (excl btw) een geaccepteerde aftrekpost is...

 

Je mag 73,5% van de kosten terugvragen. Als je een stuk BTW niet als voorbelasting mag terugvorderen worden dit dus kosten en is dit ook aftrekbaar. Overigens is het ook mogelijk om te kiezen voor de drempel: de eerste € 4.200,00 is niet aftrekbaar, alles wat daar boven komt wel. Als je alleen al aal seats € 6.000,00 uitgeeft schiet het natuurlijk leuk op met het omslagpunt. Voer voor een betaalde ficalist lijkt mij,

 

... en dat het verder wijs is om een splitsing te maken tussen de seats en de bijhorende drankjes (is nl een all in bedrag).

 

Wederom een specifike situatie en voer voor de betaalde adviseur: zijn de drankjes bijkomend of een hoofddienst. Overigens bestaat een deel van de prijs an de seats meestal uit contributie voor de ondernemersvereniging, deze contributie is gewoon voor 100% aftrekbaar en deze BTW is volledig terug te vorderen.

 

De BTW teruggaaf is wel een lastige en erg interpretatie-afhankelijk.

 

Vandaar ons pleidooi voor de fiscalst!

 

Getuige het feit dat er in nederland tienduizenden business seats worden verhuurd zouden we eigenlijk toch ook vele (tien)duizenden praktijk-cases moeten hebben.

 

Maar of je daar al te veel waarde op het vlak van rschtszekerheid aan kunt verlenen betwijfel ik ten zeerste...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Helaas, geen ervaringsdeskundige ;)

 

Wat? Ik had jou wel op een skybox in De Goffert geschat, Dennis.

 

Nah, ik ben gewoon te krenterig om € 70.000,00 per jaar neer te tellen ;D

 

Ik kom er wel eens en denk dan altijd wat ik allemaal wel niet zou kunnen doen met dat geld - een loge huren is dan zo'n beetje het laatste wat bij mij op komt.

Maar als ik er ben laat ik het mij allemaal welgevallen hoor, dat kun je rustig aan mij over laten ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ohja, de BTW: dat wordt moeilijker. BTW op representatiekosten is terugvorderbaar indien per klant maximaal € 227 (ex BTW) aan 'relatiegeschenken' is betaald per jaar. Dat zul je dus goed moeten bijhouden.

 

Dat geldt toch alleen als die betreffende klant ook btw-plichtig is? Zover ik weet kan ik voor mijn klantenkring (kinderopvang) de btw op relatiegeschenken niet in aftrek brengen, ook al blijf ik onder die grens.

 

Ben je ondernemer en bereken je BTW aan je klanten? Dan kun je BTW op relatiegeschenken aftrekken. De uitgaven per persoon moeten dan lager zijn dan € 227 per jaar. Geef je per persoon jaarlijks meer uit dan € 227? Dan kun je de BTW soms niet aftrekken. Lees op onze website wanneer je de BTW niet kunt aftrekken: http://bit.ly/KDxcTF

 

Met vriendelijke groet,

 

William

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Rechtspraak.nl geeft één hit op de zoektermen 'skybox' en 'omzetbelasting' een uitspraak van Hof Amsterdam uit 2004: http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=AP8629. Ik heb de uitsrpaak niet helemaal doorgelezen, maar de samenvatting zegt dat 'iemand meenemen naar een skybox' voor de btw inderdaad als relatiegeschenk telt, en dus niet aftrekbaar is als je meer dan 227 euro aan skybox-bezoekjes aan één persoon geeft.

 

Overigens zou er op de skybox het verlaagde btw-tarief van 6% moeten zitten, dus gaat het om 360 euro btw. Nog steeds geld, maar minder.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Maar als ik er ben laat ik het mij allemaal welgevallen hoor, dat kun je rustig aan mij over laten ;)

 

Je zit op kruipafstand geloof ik...

 

Kruipen zou wel een lijdensweg worden maar ga er maar vanuit dat ik mij nooit zorgen hoef te maken over de alcoholcontrole :)

Al zou

voor geen een Nijmegenaar misstaan!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Rechtspraak.nl geeft één hit op de zoektermen 'skybox' en 'omzetbelasting' een uitspraak van Hof Amsterdam uit 2004: http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=AP8629. Ik heb de uitsrpaak niet helemaal doorgelezen, maar de samenvatting zegt dat 'iemand meenemen naar een skybox' voor de btw inderdaad als relatiegeschenk telt, en dus niet aftrekbaar is als je meer dan 227 euro aan skybox-bezoekjes aan één persoon geeft.

 

Overigens zou er op de skybox het verlaagde btw-tarief van 6% moeten zitten, dus gaat het om 360 euro btw. Nog steeds geld, maar minder.

 

Ik weet dat het een paar jaar terug een speerpunt was bij controles van vennootschappen (in ieder geval hier in Nijmegen) om te zien of er ook een zakelijk belang was voor het hebben van een loge of business seats. Het kan namelijk iet zo zijn dat deze faciliteit alleen wordt aangehouden voor het plezier van bijvoorbeeld de DGA. Die afweging zal voor een eenmanszaak natuurlijk niet anders zijn.

Het kan dan ook verstandig zijn om bijvoorbeeld een registratie bij te houden van wie uitgenodigd wordt voor een wedstrijd en ook daadwerkelijk aan te tonen (uitnodiging) dat een zakelijke relatie meegegaan is. Zulke faciliteiten zijn natuurlijk zeer verleidelijk om privé gebruik van te maken.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.