• 0

Forum software

Hallo,

 

Higherlevel draait op Yabb SE, Yabb is naar mijn weten inmiddels gestopt en wordt niet meer ondersteund.

 

In het verleden heb ik wel eens een Yabb SE board gehad en ben nu opzoek naar een alternatief en zou daarom graag jullie bevindingen van andere forums willen.

 

Een eis is dat het een gratis board is.

 

Als het kan, graag een rating voor de volgende punten:

- installatie:

- configurartie:

- verwerken in eigen design (zoals higherlevel heeft gedaan):

- gebruikers verdiendelijkheid:

- snelheid:

- uitbreidbaarheid:

Met een score slecht, matig, voldoende, goed en zeer goed.

 

 

Parcye website is helemaal vernieuwd, nu met Mocca CMS 3 als engine.
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Geen ervaring met andere forum software maar misschien dat dit toch helpt:

 

De maker van Yabb SE is met een nieuwe versie bezig onder een andere naam en in Perl ipv PHP (goede keus ;D) Zijn nu bij beta 6. http://www.simplemachines.org/ Zitten trouwens ook nog bekende exploits in Yabb SE dus zowiezo niet handig om wat nieuws mee op te zetten.

 

Leuk achtergrond artikel op sourceforge over phpBB:

http://sourceforge.net/potm/potm-2004-01.php

Link naar reactie
  • 0

Als alternatief ben ik het eens met de keuze van Victor en Jelmer: phpBB.

 

Installatie: goed

Er wordt een installatiescript meegeleverd dat de boel automatisch opzet.

 

Configuratie: voldoende

Er kan heel veel ingesteld worden, maar het kan daardoor voor niet-techneuten nogal overweldigend zijn.

 

Verwerking in eigen design: voldoende

Niet al te lastig als je HTML/PHP kent, maar wel veel werk, zeker als je het standaard-forum-design wil loslaten. Ik vermoed dat het daarom niet vaak gedaan wordt, en het "verwerken in een eigen design" beperkt blijft tot het plaatsen van een logo en het aanpassen van de kleuren - zoals BNN het bijvoorbeeld heeft gedaan. Dat vind ik geen pan: een forum is onderdeel van een site, geen buitenbeentje. Op www.arcn.info heb ik het standaard-forum-design bijvoorbeeld losgelaten en het geheel in de site geïntegreerd. Was de eerste keer dat ik met phpBB werkte en met uitzoekwerk e.d. heeft de integratie me een stevige dag gekost.

Groot nadeel is overigens wel dat het een geheel eigen CMS heeft. Integratie met een bestaand CMS is moeilijk, zo niet onmogelijk.

 

Gebruiksvriendelijkheid: voldoende

Het heeft hetzelfde manco als veel andere forumsoftware: het moet zoveel mogelijk kunnen, dus het kan ook zoveel mogelijk. Met als gevolg dat het voor mensen die onbekend zijn met fora, nogal afschrikwekkend kan werken. Ik heb op bovenstaande site veel zaken eruit gesloopt.

 

Snelheid: zeer goed

Als je verwacht ettelijke miljoenen posts te krijgen dan zal phpBB het moeilijk krijgen, maar tot die orde van grootte is ie retesnel.

 

Uitbreidbaarheid: matig

De phpBB-site bevat wel een aantal mods, maar dat zijn meer gadgets. Wil je het koppelen aan bijvoorbeeld een bestaande ledendatabase, dan zul je al snel stevig de code en de database in moeten duiken om de boel grondig aan te passen. Iets waar trouwens de meeste forum-software last van heeft.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

www.arcn.info is precies wat ik bedoel. Het is een funsite maar meer dan alleen een forum, vandaar dat de integratie in het bestaande design belangrijk is. Integratie met bestaande CMS is iets waar ik niet aan ga beginnen, dat heb ik met yabb SE al eens gepoogd maar zonde van me tijd.

Parcye website is helemaal vernieuwd, nu met Mocca CMS 3 als engine.
Link naar reactie
  • 0

Wat mij betreft ook phpbb.

 

Wij hebben dit pakket ondertussen voor meedere klanten ingezet.

 

O.a. op www.tiesto.com hebben we hem nu ruim 1,5 jaar zonder problemen draaien.

 

Totaal 42265 registered users en134152 articles

 

Tip; http://www.phpbb.com/phpBB/viewtopic.php?t=137950&highlight=yabb (conversie tool)

 

Om eerlijk te zijn zou ik ook kijken welk systeem je de makklijkste vertaalslag laat leggen. Dit zodat het huidige forum qua inhoud behouden kan blijven.

 

Groetjes,

 

Gerwin

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ik heb een wek geleden als amateur-html-er voor een buurtvereniging een gehost forum van http://www.bbfree.com geintegreerd in de website. Draaide binnen 5 minuten maar ik heb nog steeds niet alle opties kunnen bekijken zoveel zijn er. Met css kun je het vrijwel compleet aanpassen naar je eigen wensen. Ik maak gebruik van de gratis optie waardoor er 1 reclameblok in staat maar dat is voor de doelgroep niet erg.. waarom zelf doen als je het ook kunt uitbesteden ?

Uiteraard weet ik niet wat jouw randvoorwaarden zijn m.b.t continuiteit bv. maar ik ben zeer happy met deze oplossing.

 

Gr, Niek

Link naar reactie
  • 0

Ik raad je ook phpBB aan. Is eenvoudig met installeren, erg makkelijk aan te passen als je een klein beetje van PHP weet en makkelijk te integreren in je bestaande website (door de header en footer bestanden).

 

Ik heb de vormgeving en kleuren bijvoorbeeld gewijzigd en in mijn website geintegreerd, voorbeeld: Forum website

Link naar reactie
  • 0

phpNuke is ook een mooi forum, met meer dan genoeg (oftewel te veel :)) extensies.

 

Kleurenschema's in phpBB zijn eenvoudig aan te passen, in de admin interface is hier gewoon een template voor aanwezig (laatste keer dat ik 't gezien heb tenminste). Lees de documentatie van phpBB eens door, deze is eenvoudig te begrijpen en je hebt snel resultaat. Je kunt ook hele design templates downloaden en installeren (makkelijk te doen) om je forum een totaal andere aanblik te geven.

 

Wat wel belangrijk is: op welk platform draai ga je de code draaien?

Host je het zelf?

Ik heb zelf een hele tijd een phpbb forum gehad, maar dat is nu gediscontinueerd en ik ben nu bezig met een complete restyling van de site. Ik host het op mijn eigen server, en op een 384kbps upload loopt het allemaal snel genoeg onder een load van ongeveer 20 gelijktijdige gebruikers. Ik ga wel m'n DSL upgraden naar 1024 up omdat ik toch een iets snellere feeling voor m'n nieuwe site wil hebben.

 

Gooi verdere vragen ook eens in de support forums van phpbb, de meeste zijn echter al beantwoord :P. Als je nog hulp nodig hebt, dan hoor ik het graag van je.

Link naar reactie
  • 0

Het gratis gehoste www.bbfree.com forum waar ik eerder aan refereerde ligt er inmiddels al weken uit. Zelfs voor hobbysites is dat niet leuk meer >:(

 

Heeft iemand een oplossing voor een buurtverenigings-site zonder financiëele middelen? Site is in ontwikkeling en nog niet echt in gebruik. Het forum zou een belangrijke trekker zijn. Voor geïnteresseerden:

http://www.geocities.com/riesweerd

 

 

Gr, Niek

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het helemaal eens met de punten die Anders aangeeft over phpBB, en het zou ook het forum van mijn keuze zijn. Het pakket heeft wel extreem veel mogelijkheden, en kan aardig intimiderend zijn voor de beginnende beheerder.

 

Van phpNuke krijg ik echter een beetje jeuk... op zich is het een aardig pakket met heel veel mogelijkheden, maar het is naar mijn gevoel een beetje spaghetti-wired in elkaar gezet. Het forum draait er bijvoorbeeld een beetje als losse module in, beheer daarvoor is nauwelijks geintegreerd met beheer van de rest. Als je een phpNuke portal/site in elkaar wilt zetten denk ik dat je over aardig wat php/html/sql kennis moet beschikken als je ook maar -iets- wilt customizen.

Link naar reactie
  • 0

Het gratis gehoste www.bbfree.com forum waar ik eerder aan refereerde ligt er inmiddels al weken uit. Zelfs voor hobbysites is dat niet leuk meer >:(

 

Heeft iemand een oplossing voor een buurtverenigings-site zonder financiëele middelen? Site is in ontwikkeling en nog niet echt in gebruik. Het forum zou een belangrijke trekker zijn. Voor geïnteresseerden:

http://www.geocities.com/riesweerd

 

 

Gr, Niek

 

Als je DSL hebt en niet zo veel bandbreedteverbruik verwacht of denkt dat je bezoekers het niet zo erg vinden om een iets tragere site te bezoeken, zet dan een servertje op en host de rommel zelf. Gratis domeinnaam kun je krijgen bij www.dot.tk, laat deze verwijzen naar het IP adres van jouw servertje en voila, je bent klaar. Voordeel: volledige controle over de server. Nadeel: je bent zelf verantwoordelijk voor de beveiling van genoemde server.

 

edit

goed dat je even vermeldt waarom er reclame op je site staat

/edit

Link naar reactie
  • 0

 

vbulletin raad ik af (is ook een bekend forum)

 

Wat is er mis met vbulletin?

 

ten eerste heeft vbulletin meer beveiligingslekken. ten tweede is het moeilijker te restylen en heeft het minder opties dan phpBB en IPB.

 

Huh? Wij werken al jaren met vBulletin (hebben wel een licensie gekocht, dus het is niet gratis) en ik moet zeggen dat het me stukken beter bevalt dan phpBB. phpBB is leuk (heb het zelf ook op 2 of 3 website geinstalleerd) maar zo op het eerste gezicht heeft het juist erg weinig opties in vergelijking met vBulletin en doet het nogal amateuristisch aan (misschien ook omdat je het overal ziet). Ons forum is ook nogal veeleisend met ruim 40 moderators, tegen de 90.000 of 100.000 members en ongeveer 1000 actieve users per seconde.

 

Van beveiligingslekken heb ik overigens nog nooit iets gemerkt. Nou hebben we uiteraard wel altijd de laatste update.

 

Wat kan je met phpBB wel wat je met vBulletin niet kan?

Link naar reactie
  • 0

Ons forum is ook nogal veeleisend met ruim 40 moderators, tegen de 90.000 of 100.000 members en ongeveer 1000 actieve users per seconde.

 

Dat is inderdaad gewoon VEEL, al vermoed ik dat phpBB het nog wel zal trekken op een eigen server. Ik neem echter aan dat het voor websites met zoveel traffic best aantrekkelijk kan zijn om een geoptimaliseerd pakket aan te schaffen. Gelukkig groeit 99.9% van de forums niet uit tot formaat slashdot, fok! of zelfs maar tweakers.net.

 

Wat kan je met phpBB wel wat je met vBulletin niet kan?

 

Als ik free software vergelijk met licentie-behoevende software stel ik die vraag liever andersom ;)

Link naar reactie
  • 0

Ons forum is ook nogal veeleisend met ruim 40 moderators, tegen de 90.000 of 100.000 members en ongeveer 1000 actieve users per seconde.

 

Dat is inderdaad gewoon VEEL, al vermoed ik dat phpBB het nog wel zal trekken op een eigen server. Ik neem echter aan dat het voor websites met zoveel traffic best aantrekkelijk kan zijn om een geoptimaliseerd pakket aan te schaffen. Gelukkig groeit 99.9% van de forums niet uit tot formaat slashdot, fok! of zelfs maar tweakers.net.

 

Uiteraard, dat snap ik. phpBB lijkt me ook een prima standaard oplossing.

 

Wat kan je met phpBB wel wat je met vBulletin niet kan?

 

Als ik free software vergelijk met licentie-behoevende software stel ik die vraag liever andersom ;)

Ook dit snap ik. Echter ik verwijs naar eXpErik die zegt dat vBulletin juist minder opties heeft en daar ben ik wel benieuwd naar of dit wel echt klopt (even los van de discussie dat hier gezocht wordt naar een gratis forum oplossing)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.