• 0

Ziekte: voorkomen van, of beperken kosten?

Recent is de discussie opgelaaid wat de gemiddelde kosten mogen zijn die aan een patiënt besteed zou mogen worden uit het budget van de gezondheidszorg.

Wat mag een mensenleven eigenlijk kosten voor het maatschappelijk gezien te duur wordt?

De ziekte van Pompe en Fabry zijn hier door het College van Zorgverzekeringen als voorbeeld genomen voor behandelingen die eigenlijk te duur zouden zijn.

 

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/3293464/2012/07/29/Stop-vergoeding-dure-medicijnen.dhtml

 

Volgens de betreffende patiënten en hun behandelaars is het onverteerbaar dat een ziekte waar je niets aan kunt doen, niet meer binnen de grenzen van ons zorgstelsel zou passen.

 

Ziektes die wel te voorkomen zijn zouden aldus deze redenatie wel voor beperking in aanmerking mogen komen.

 

Ik denk dat beperking van de kosten voor gezondheidszorg niet zou moeten liggen in het beperken van de kosten aan de kant van de behandeling, maar moet liggen aan de kant van de voorkoming van het ziek worden en dus bij de preventie.

De kosten van het uitvallen door ziekte is echter maar voor een klein gedeelte gelegen in de gezondheidszorg maar voor een veel groter deel in de maatschappelijke schade die ontstaat door uitval van werk en dus productieverlies voor bedrijven. Er wordt daardoor ook een groter beroep gedaan op de uitkeringspotten.

 

Iemand die bijvoorbeeld op zijn 30e wordt afgekeurd vanwege een defecte rug gaat voor 37 jaar een uitkering in. (vaak weliswaar gedeeltelijk maar toch) De behandeling van zo'n patiënt kost maar een fractie ervan.

Door het vanuit het budget van de gezondheidszorg ter beschikking stellen van rugbesparende maatregelen kan in dit geval veel ellende worden voorkomen en zullen de kosten naar verwachting in de toekomst omlaag gaan.

 

Ik denk dat dit voor veel meer ziekten op zou kunnen gaan.

 

Wat vinden jullie? Kunnen we als ondernemer en dus belanghebbenden ook een steentje aan deze maatschappelijke discussie bijdragen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik niet :)

 

Beter zelf die keuze te maken dan dat de keuze altijd voor je gemaakt wordt.

 

Je leven verschuift volgens mij ook altijd. De dingen die je net meegemaakt hebt heb je het sterkst in je gedachten, terwijl je maar een paar dingen hebt onthouden van 40 jaar geleden. Eigenlijk ben je dus net zo oud als je geheugen lang is. Als ik mijn schriftjes terug zie van de lagere school, kan ik mij niet herinneren dat ik die verhalen geschreven heb.

Link naar reactie
  • 1

het is mij nog niet gelukt om de hypothese dat vlees, eieren, en melkproducten (o.a.) ongezond zijn neer te halen.

Het probleem is vaak dat er zowel goede als slechte kanten aan (o.a.) voedsel zitten. Zuivel bevat voedingsstoffen die absoluut noodzakelijk zijn (denk aan calcium) en daar door het lichaam relatief eenvoudig en efficient uit te halen zijn. Daarnaast kan het echter een negatief effect hebben op bijvoorbeeld de cholesterolverhouding, wat bij sommige mensen tot een schadelijke verhouding kan leiden.

 

Zo bevat veel fruit zuren die het tandglazuur aantasten, in combinatie met de suikers in datzelfde fruit kan dat blijvend tandbederf opleveren. Het is geen reden om dan maar geen fruit te eten, maar wel een reden om het bewust te eten.

 

Als je alleen maar focust op de schadelijk effecten van het gebruiken, dan is de verleiding groot om niet te kijken naar de schadelijke effecten van het niet gebruiken. Ik ken geen enkel onderzoek dat zo veelzijdig is dat alle gevolgen naast elkaar in kaart zijn gebracht. Dus zo af en toe zullen we de gok maar moeten nemen, of een risico bewust voor lief nemen.

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Als je alleen maar focust op de schadelijk effecten van het gebruiken, dan is de verleiding groot om niet te kijken naar de schadelijke effecten van het niet gebruiken. Ik ken geen enkel onderzoek dat zo veelzijdig is dat alle gevolgen naast elkaar in kaart zijn gebracht. Dus zo af en toe zullen we de gok maar moeten nemen, of een risico bewust voor lief nemen.

 

Er bestaan veel misverstanden over melk, ongetwijfeld aangewakkerd door reclamecampagnes. Melk heeft alleen maar schadelijke effecten. En het is niet goed voor de botten.

 

Een video:

 

Artikelen:

 

All minerals, including calcium, come originally from the ground and enter animals through plants. Thus, plants are loaded with calcium, iron, zinc, copper, etc., and the more plants you eat the more minerals you acquire. The relationship between people and plants works so well that there has never been a case of dietary calcium deficiency ever reported – in other words, all natural diets are sufficient to meet the needs of growing children and adults (infants need breast milk). Calcium pills have a few adverse effects like constipation and inhibition of iron absorption. The most serious mistake a person can make is to believe cow's milk is a "good" and necessary source of calcium. Heart disease, cancer, type-2 diabetes, arthritis, and infectious disease are only a few of the common consequences of drinking milk from other animal species.

 

Lees meer

 

In de links die ik al eerder had geplaatst kun je meer informatie vinden. Over hoe bijvoorbeeld Nederlandse vrouwen 5 keer zo vaak borstkanker krijgen als in sommige andere gebieden, over hoe verschillende regio's in China bijna geen kanker kennen en andere wel. Hoe als je het bloed van veganisten op kanker sprinkelt, je de kankercellen massaal ziet oplichten omdat ze doodgaan, en dat bij de typische omnivoor niet gebeurt, hoe als je last hebt van migraine of reuma een goede stap is te kijken welke voedingsmiddelen dit doen verergeren, en dat melk in die lijst bovenaan staat, enz., enz.

 

Ik denk dat je die onderzoeken niet kent omdat je er nog geen onderzoek naar gedaan hebt, Ronaldinho. Er zijn vele onderzoeken gedaan, sommigen of velen zullen misschien problemen hebben, anderen absoluut niet, maar ze wijzen allemaal grotendeels in dezelfde richting.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1
Er bestaan veel misverstanden over melk, ongetwijfeld aangewakkerd door reclamecampagnes. Melk heeft alleen maar schadelijke effecten. En het is niet goed voor de botten.

 

Is er nog wel iets wat wel gezond is? :-\

 

Nou ja het vrijdagmiddag mooi weer en toch nog een beetje vakantiegevoel dus ga ik straks de bbq maar eens voorzien van een paar lekkere stukken vlees. ;D en dat alles met een Bourgondische wijn wegspoelen.

 

Mocht ik vanwege mijn ongezonde levensstijl morgen met een schuldgevoel uit bed stappen dan heeft het vandaag in ieder geval lekker gesmaakt ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Is er nog wel iets wat wel gezond is? :-\

 

Ik hou van Indiaas, Thais, Chinees, en in het algemeen Oosters eten :)

 

Het geheim zijn de kruiden. Met lekkere kruiden en sausen kun je alles lekker maken. En kruiden zijn supergezond.

 

 

In de video over Steve Jobs wordt een link gelegd tussen zijn werk en zijn krijgen van kanker, en er wordt een uitleg gegeven over hoe kanker zich ontwikkelt. De volgende videoserie laat zien hoe Jamie Oliver de wereld probeert te veranderen:

 

Link naar reactie
  • 1

Er zijn inderdaad gebieden en volkeren waar hart en vaatziekten weinig tot niet voorkomen. Net zoals bij Eskimo’s, de Masai en vele andere afgelegen volkeren ook het geval is, terwijl deze vrijwel alleen dierlijke producten eten. Maar zodra deze mensen in aanraking komen met het moderne westerse dieet of bepaalde aspecten hiervan, krijgen deze mensen ook dezelfde gezondheidsproblemen.

 

Melk is inderdaad nogal een omstreden onderwerp. Wal al begint bij het feit dat wij voornamelijk de verkeerde koeien hebben. Koeien zijn er in twee varianten, A1 en A2. De A1 varianten zijn relatief nieuwe soorten waarbij er een mutatie heeft plaatsgevonden in een bepaald aminozuur.

De bekende zwart/witte koeien in de westerse landen zijn voornamelijk A1 koeien. Het verschil zit in beta-caseïne, wat te vinden is in de vast melk delen als je melk opsplits in het botervet, wei eiwit en de vaste melkdelen. In beta-caseine zit een aminozuur, proline, wat bij A1 koeien is gemuteerd tot histidine. Waar proline is een sterke binding heeft met het eiwit BCM7, is dit bij histidine niet het geval. Hierdoor laat BCM7 in A1 melk los in spijsverteringskanaal van mensen en dieren waardoor je deze opneemt. BCM7 is wel gelinkt aan veel gezondheidsproblemen, waaronder diabetes type 1, hartproblemen, auto-immuunziekten en bepaalde neurologische problemen zoals autisme. Mensen met een gezond spijsverteringskanaal nemen BCM7 overigens veel moeilijker op, waardoor dit probleem meer een opstapeling wordt bij mensen die al klachten hebben. Dit kan ook verklaren waarom deze genoemde problemen pas de laatste <200jaar veel voorkomen, terwijl deze A1/A2 splitsing op 5000 jaar geleden wordt geschat.

Bij de boter en wei eiwit uit de A1 variant komt het BCM7 probleem vrijwel niet voor, vooral wanneer je geklaarde boter/ghee gebruikt. Maar als je toegang hebt tot de A2 variant zou ik hiervoor kiezen. Schapen en geiten produceren ook A2 melk. Hopelijk wordt hier meer onderzoek naar gedaan en wordt er mogelijk gekozen om over te stappen naar A2 koeien, dit is vrij eenvoudig te doen. Zo kunnen ook de bekende zwart/witte koeien door selectief fokken worden omgezet naar volledige A2 kuddes.

 

Een ander en groter probleem bij melk is het pasteurisatieproces. Bij het pasteuriseren worden vrijwel alle enzymen, een groot gedeelte van de vitaminen en mineralen en alle goede bacteriën vernietigd. Ook alle goede eiwitten worden hierbij aangetast tot het ongezonde aan toe. Rauwe melk is echter geweldige voeding door de goede vetten, eiwitten, enzymen en goede bacteriën. Ook mensen met een koemelk allergie blijken vaak prima rauwe melk te kunnen drinken, vooral als dit van de A2 variant is. Rauwe melk moet echter wel van goede koeien komen, denk daarbij aan goede voeding, beweging en hygiëne. Hierdoor zal de melk van zichzelf al zeer weinig slechte bacteriën bevatten.

 

Rauwe melk is wel een goede bron voor calcium, gepasteuriseerde melk echter niet, hierbij is de meeste calcium omgezet tot een onoplosbare calciumzout welke je niet meer kan opnemen. Ook groente is inderdaad een prima bron voor genoeg calcium. Onderzoek naar calcium supplementen laat echter zeer nadelige effecten zien, mogelijk heeft overconsumptie van calcium uit gepasteuriseerde melk ook dit soort effecten. Zorg in ieder geval voor genoeg vitamine D zodat je de calcium ook opneemt en genoeg vitamine K zodat dit naar je botten gaat in plaats van dat het je aderen verhard of gewrichten verkalkt. Van vitamine K heb je zowel K1 als K2 nodig. K1 zit in de meeste groene groente, K2 wordt geproduceerd door bacteriën. Ook in je darmkanaal, maar dit wordt hier niet opgenomen. Goede bronnen voor vitamine K2 zijn kaas, de bacteriën nodig hiervoor produceren veel K2, en vooral natto, wat een Japans gerecht is van gefermenteerde sojabonen. Vrijwel iedereen heeft een tekort aan vitamine D en vitamine K, terwijl dit zeer belangrijke vitaminen zijn, ook voor andere aspecten naast calcium.

 

Dus of melk altijd slecht is? Zeker niet, het is één van de beste voedingswaren die er is, alleen dan moet je geen gepasteuriseerde melk hebben en bij voorkeur de rauwe A2 variant. Ook is het verzadigt vet in melk(en rundvlees) zeer gezond, het verminderd zelfs de kans op hart en vaatziekten. Wel zijn veel mensen lactose intolerant, ook veel mensen die het van zich zelf niet weten kunnen lichtelijk intolerant voor lactose zijn. Zij dienen hier wel rekening mee te houden.

 

Over de dood van Steve Jobs kan ik weinig zeggen, maar hoewel ik het andere werk van Dr. McDougall vaak kan waarderen, heeft dit artikel wel een zeer hoog defensief en een soort van ‘wij van wc-eend’ gehalte. Mede door de uit verband gerukte gebruik van de qoutes in de eerste paragraaf.

Wat wel direct opvalt is dat er wordt gezegd dat hij af en toe enkel fruit at, als dit echt zo is, is het bijna zeker te zeggen dat hij heel erg veel fructose binnen kreeg. Kankercellen gebruiken fructose voor de cel delingen, veel fructose zorgt juist voor een snellere groei en verspreiding van kankercellen. Daarnaast zal hij waarschijnlijk veel zetmeel binnen gekregen, waarvan de glucose ook de kanker voed, terwijl hij zelf liet weten een slecht immuunsysteem te hebben. Iedereen heeft kankercellen in zich, cel delingen zijn heel vaak fout, maar dit wordt pas een probleem als het immuunsysteem het niet meer aankan. Suikers zorgen hierbij voor veel problemen.

Om het er dan maar op te gooien dat iemand kanker heeft gekregen door te solderen en het werken van computers terwijl je diegene niet hebt onderzocht is wel een erg kortzichtige manier van conclusies trekken.

 

Ook ik ben een groot fan van oosters eten en het gebruik van kruiden. Het goed gebruiken van kruiden is inderdaad iets waar heel veel mensen baat bij zouden hebben. Ook kunnen kruiden tijdens het koken de vorming van ongezonde stoffen voorkomen of verminderen, voornamelijk de kruiden met veel anti-oxidanten tijdens het koken van vlees en zetmeelhoudend eten op hogere temperaturen.

 

Link naar reactie
  • 0
Ik hou van Indiaas, Thais, Chinees, en in het algemeen Oosters eten

 

Het geheim zijn de kruiden. Met lekkere kruiden en sausen kun je alles lekker maken. En kruiden zijn supergezond.

 

Net uitgebreid zitten smikkelen bij een Chinees-Mongolisch restaurant in Duitsland. Fantastisch: lekker pittig en apart. Alleen dit alles moeten blussen met de nodige pullen bier ;D

 

En als bier niet slecht voor je gezondheid is dan is het dat wel voor je (over)gewicht :P Maar goed zodra ik weer thuis ben gelijk maar door naar de sportschool :)

 

off-topic of iets voor een nieuw topic: Duitsland is in ieder geval wel gezond voor je portemonnee. prijzen van hotelkamer eten benzine en zo voort zijn heel anders (lees lager) dan bij ons.

 

De kwaliteit die ik gewend ben maar dan veel goedkoper. ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik zal later nog op ErwinL reageren.

 

Nu echter net zo on-topic, maar niet gericht op voedsel.

 

What we don't know can hurt us: Industry bias against negative outcomes means vast amounts of research goes unpublished, Ben Goldacre says.

 

De helft van de trails gedaan wordt niet gepubliceerd (omdat ze niet het gewenste resultaat laat zien) zo kan het beeld ontstaan dat bijvoorbeeld anti-depressiva of kankerbehandelingen werken, terwijl dat niet zo is. En zo hebben regeringen wereldwijd miljarden uitgegeven aan Tamiflu, terwijl er geen bewijs voor is dat het werkt.

 

Wat er gebeurt als je 100 keer een muntje opgooit, en je het resultaat alleen laat zien als het kop is:

 

 

Ben Goldacre Q&A

 

 

http://www.tedmed.com/videos

Link naar reactie
  • 0

Op deze warme dag neem ik toch maar even het risico dat mijn hersenen doorgedraaid zijn, maar ik kan het niet laten om in het kader van de discussie over marktwerking dit even onder de aandacht te brengen:

 

http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/article/detail/3303023/2012/08/18/Redder-NedCar-Staat-moet-in-multinationals-zitten.dhtml

 

De overheid heeft het zich gemakkelijk gemaakt door op strategische punten de handen af te trekken van belangrijke beslissingen. Ik ben het van harte eens met van der Leegte maar ben sowieso blij met een (wat op dit moment als zodanig beschouwd moet worden) afwijkend geluid van deze ervaringsdeskundige.

 

Voor het overige moeten wij ons op deze dag maar niet al te druk maken ;)

Link naar reactie
  • 0

Op deze warme dag neem ik toch maar even het risico dat mijn hersenen doorgedraaid zijn, maar ik kan het niet laten om in het kader van de discussie over marktwerking dit even onder de aandacht te brengen:

 

http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/article/detail/3303023/2012/08/18/Redder-NedCar-Staat-moet-in-multinationals-zitten.dhtml

 

De overheid heeft het zich gemakkelijk gemaakt door op strategische punten de handen af te trekken van belangrijke beslissingen. Ik ben het van harte eens met van der Leegte maar ben sowieso blij met een (wat op dit moment als zodanig beschouwd moet worden) afwijkend geluid van deze ervaringsdeskundige.

 

Voor het overige moeten wij ons op deze dag maar niet al te druk maken ;)

 

Interessant stuk, maar is dit wel in het goede draadje geplaatst ???

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Todd Park talks about our vast stores of unused national health data and its virtually unlimited potential as a resource for new healthcare solutions.

 

 

Hij refereert naar The Health Data Initiative Forum van 9 juni 2011, waar, als ik het goed heb, 50 innovaties gebaseerd op deze nu toegankelijke informatie werden ge-showcased.

 

Misschien is dit de goede link naar de AM sessie:

 

 

http://www.iom.edu/Activities/PublicHealth/HealthData/2011-JUN-09.aspx

Link naar reactie
  • 0

Er zijn inderdaad gebieden en volkeren waar hart en vaatziekten weinig tot niet voorkomen. Net zoals bij Eskimo’s, de Masai en vele andere afgelegen volkeren ook het geval is, terwijl deze vrijwel alleen dierlijke producten eten. Maar zodra deze mensen in aanraking komen met het moderne westerse dieet of bepaalde aspecten hiervan, krijgen deze mensen ook dezelfde gezondheidsproblemen.

 

Melk is inderdaad nogal een omstreden onderwerp. Wal al begint bij het feit dat wij voornamelijk de verkeerde koeien hebben....

 

Rauwe melk....

 

De Masai en Eskimo's zijn en waren niet gezond. De tandarts Weston Price zag aan het begin van deze eeuw misschien dat hun tanden zich in goede staat bevonden, maar wist niets over hun levensverwachting.

 

Melk is slecht. Dat is niet omstreden in de huidige wetenschap.

 

De dingen die je zegt doen me denken aan de Weston A. Price Foundation.

 

Onzin dus.

 

Je hebt de verkeerde dingen zitten lezen. Step Away From the Light, Carol Anne!

 

Geef alsjeblieft de volgende keer bij je stellingen de wetenschappelijke onderzoeken die deze stellingen onderbouwen.

Link naar reactie
  • 1

De link met innovatie en ondernemerschap ontgaat mij enigzins Xiaodi.

 

Verder lijkt dit topic getransformeerd te zijn tot een slow chat one man show die - blijkens diverse modsmeldingen en een - tot dusverre - enkele kneus niet door iedereen op prijs wordt gesteld.

 

Dit topic gaat op slot.

 

PS: laten we a.u.b. afspreken dat er ditmaal geen nieuwe topics geopend worden om te kunnen (af)reageren op gesloten topics

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.