• 0

Verkiezingen 2012: politieke partijen en ondernemerschap

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Op 12 september zijn weer Tweede Kamerverkiezingen. De uitslag van de verkiezingen zal uiteraard gevolgen hebben voor het ondernemersklimaat in Nederland.

 

[Wat zijn jouw wensen en voorkeuren wat betreft de politieke toekomst van Nederland? Wie moet volgens jou de de nieuwe premier van Nederland worden? En welke problemen moet een nieuw kabinet als eerste aanpakken?

 

Je kunt jouw mening als ondernemer hierover geven.

 

Omdat ik het een interessante vraagstelling vind en nieuwsgierig ben naar de mening van ondernemers, zal ik er voor zorgen dat de uitkomsten van de peiling op ons forum geplaatst worden.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja, en dan begin je te lezen:

 

- matrix op DGU thema's

- geen specifieke plannen met betrekking tot DGU, Agentschap NL of DR

- CDA en CU willen gemoderniseerde, afgeslankte PBO

- alleen PvdD wil I&R ook voor huisdieren

- CDA, D66 willen de SDE uitbreiden

- etc.

 

Nu weet ik ook wel dat ik met een beetje Googelen waarschijnlijk een heel eind kom, maar is het niet mogelijk om dit soort documenten wat makkelijker leesbaar te maken?

 

(waarschijnlijk hetzelfde gevoel als LittleBit, maar dan ook m.b.t. de TLA's ...)

Link naar reactie
  • 0

ingevuld, alleen de antwoorden bij de vraag op welk niveau ben je werkzaam vond ik een beetje krom.

 

Ben vooral benieuwd hoe ondernemers over de euro denken. Zelf denk ik dat de euro verlaten een slechte optie is en dat hooguit de landen die er een potje van maken er uit moeten.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ben vooral benieuwd hoe ondernemers over de euro denken. Zelf denk ik dat de euro verlaten een slechte optie is en dat hooguit de landen die er een potje van maken er uit moeten.

Maar waarom slechte optie? Misschien als je veel spaargeld hebt, of een mooi pensioen in €'s. Het zal mij worst wezen hoe een klant mij betaald, als ik op de 31ste maar mijn salaris kan overmaken, waarmee ik alles kan betalen, en het liefste een beetje over houdt. Dat kan ook prima met een andere (nieuwe) munt. Ik ontvang/wissel/betaal toch nu ook met ponden/dollars/etc

 

 

Ik zie helemaal het voordeel niet van die hele euro.

Link naar reactie
  • 0

> Ik zie helemaal het voordeel niet van die hele euro.

Inzake de euro worden vaak 2 discussies door elkaar gehaald worden:

* zie je het voordeel van een europese gemeenschap niet ?

* zie je het voordeel van een uniforme munt niet ?

 

 

PS

Wat veel mensen vergeten zijn, is dat we al meer dan 10 jaar -voordat de euro kwam- we een DMark-koppeling hadden.

Dus we hebben al ca. 25 jaar geen vrije gulden meer.

De euro-koppeling afschaffen zou dus feitelijk betekenen dat we teruggaan naar een DMark-koppeling en omdat onze oosterburen inmiddels de euro gebruiken zou dat weinig uitmaken.

Natuurlijk kunnen we behalve de euro-munt ook de DMark-koppeling gaan afschaffen, maar dan kunnen we ook meteen de paardetram weer terug halen.

Link naar reactie
  • 0

Inzake de euro worden vaak 2 discussies door elkaar gehaald worden:

* zie je het voordeel van een europese gemeenschap niet ?

* zie je het voordeel van een uniforme munt niet ?

 

Beide niet. We hebben een miljoen-miljard extra regeltjes, terwijl we er voor de euro, en europese unie al teveel hadden. Het is een baantjes carrousel.

Link naar reactie
  • 0

@Raoul,

> Beide niet. We hebben een miljoen-miljard extra regeltjes, terwijl we er voor de euro, en europese unie al teveel hadden.

Nu heb ik wat meer grijze haren en ben ik al jaren actief met elektronica.

Vroegurr...opa praat... moest ik een certificaat gaan regelen in elk europees land voordat we daar elektonica konden gaan verkopen. De Kema in Ned., de Tuv in DE etc etc.

En dan waren er natuurlijk landen waar ze eea zgn niet begrepen en zo hun thuismarkt beschermden.

Nu is er gemeenschappelijk CE wetgeving en is 1 certiceringstraject voldoende voor heel europa.

 

Vervolgens moest je voor elke munt een aparte prijslijst hebben en die maandelijks updaten omdat er valuta-wisselingen waren.

 

En buitenlandse BTW kon je natuurlijk niet terugkrijgen.

 

En daarbij had je grensarbeiders welke 10 km van hun werk woonden maar enorme netto loon schommelingen hadden met alle vervelende bijverschijnselen.

 

Dit lijstje is gemakkelijk langer te maken.

 

Dat het nu anders is, is niet vanzelf gekomen, daar is jaren hard aan gewerkt in europees verband.

En het is grandioze winst. Het is ook een vereiste om 1 europese gemeenschap te krijgen.

Als we niet een derde wereld land willen worden na Azie en de USA dan mogen we deze historische europese kans niet laten schieten.

 

Just my 2cts.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Nu heb ik wat meer grijze haren en ben ik al jaren actief met elektronica.

Vroegurr...opa praat... moest ik een certificaat gaan regelen in elk europees land voordat we daar elektonica konden gaan verkopen. De Kema in Ned., de Tuv in DE etc etc.

En dan waren er natuurlijk landen waar ze eea zgn niet begrepen en zo hun thuismarkt beschermden.

Nu is er gemeenschappelijk CE wetgeving en is 1 certiceringstraject voldoende voor heel europa.

 

Vervolgens moest je voor elke munt een aparte prijslijst hebben en die maandelijks updaten omdat er valuta-wisselingen waren.

 

En buitenlandse BTW kon je natuurlijk niet terugkrijgen.

 

En daarbij had je grensarbeiders welke 10 km van hun werk woonden maar enorme netto loon schommelingen hadden met alle vervelende bijverschijnselen.

 

Dit lijstje is gemakkelijk langer te maken.

 

Dat het nu anders is, is niet vanzelf gekomen, daar is jaren hard aan gewerkt in europees verband.

En het is grandioze winst. Het is ook een vereiste om 1 europese gemeenschap te krijgen.

Als we niet een derde wereld land willen worden na Azie en de USA dan mogen we deze historische europese kans niet laten schieten.

 

Just my 2cts.

 

 

 

Ik meimer niet terug naar een gulden, of de "vroeger was alles beter bla bla bla"

 

Henk vroeg hoe ondernemers over de euro denken, en aangezien ik ondernemer ben, leek het mij leuk om daar een antwoord op te geven.

 

 

Je voorbeelden zijn waarschijnlijk uit je eigen branche, ik ben benieuwd wat de gemiddelde ondernemer van de euro/europa vindt.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Europa is inmiddels een mooi fundament voor bedrijven, niets meer en niets minder.

 

Helaas missen mi veel bedrijven compleet de boot doordat ze met zwaar verouderde business modellen werken. Wanneer je in China (of VS) offertes vraagt voor een bepaalde machine of onderdeel heb je binnen een dag 5 offertes binnen. Wanneer je in Europa hetzelfde wil, mag je blij zijn als je binnen een dag 5 bedrijven hebt gevonden die de machine of het onderdeel kunnen leveren.

 

Daarna, bellen, bidden en smeken om een offerte, waarna wordt beoordeeld of je het ding wel mag kopen en of er voldoende potentie in jouw als klant zit. Vervolgens misschien nog een vertegenwoordiger over de vloer die komt vragen of ze misschien nog meer voor je kunnen betekenen... etc. etc.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Weer zo'n onderzoek waar ik niet kan aangeven in welke branche ik werk.

 

Ow dan kom je verder als ik.

Bij mij houdt het op bij de coalitievraag, je moet iets invullen en dat wil ik helemaal niet.

 

Persoonlijk heb ik helemaal niets met deze politieke partijen. Het systeem is in mijn ogen allemaal gebaseerd op iets wat in 1815 is begonnen en waar je in 2012 eigenlijk niet meer op verder zou moeten bouwen.

Ik zou graag zien dat we nu een totale evaluatie doen en eens gaan bedenken welke rol de overheid in 2012 en verder zou moeten spelen. Als je dat opnieuw hebt gedefinieerd dan pas kun je aan verkiezingen denken.

 

Maar goed, ik ben bang dat we daarvoor de barricaden op moeten en dat zit niet in de Nederlandse volksaard.

Link naar reactie
  • 0

Het vorige debat heb ik niet gezien. Vanavond kijk ik wel naar het debat met 6 lijsttrekkers om 23 uur.

 

Ik heb het niet gevolgd (zo laat) alleen wat nieuws flarden de volgende dag. Is jou nog wat interessants opgevallen?

Was er ook niet een gerucht over Arbeidskorting voor ondernemers?

Link naar reactie
  • 0

> Ik zie helemaal het voordeel niet van die hele euro.

Inzake de euro worden vaak 2 discussies door elkaar gehaald worden:

* zie je het voordeel van een europese gemeenschap niet ?

* zie je het voordeel van een uniforme munt niet ?

 

Ik denk dat het probleem vooral ligt in de combinatie van factoren:

 

- een gezamelijke munt

- een vrijhandelszone

 

Dat is feitelijk alleen houdbaar als:

 

- de prijzen en lonen van de landen vergelijkbaar zijn aan het begin

- de economische groei van de landen vergelijkbaar is

- de rentes in de landen vergelijkbaar zijn

 

Het probleem is dat geen van die laatste punten ooit gerealiseerd zijn. Wil je langdurig zowel 1 munt als een vrijhandelszone handhaven, dat moet het uiteindelijk zo zijn dat lonen en prijzen over alle landen gelijk worden. Ook zou het impliceren dat in de hele zone dezelfde minimumlonen en belastingtarieven moeten gelden, min of meer een europese superstaat dus.

 

Nu kan dat bij de invoering van de euro best het plan geweest zijn, maar het ziet er niet uit alsof het gaat lukken, al was het maar omdat in een aantal landen de bevolking het gewoon niet ziet zitten en zijn stem zal inzetten om het te voorkomen, zelfs als dat op korte termijn aanzienlijke schade aan de economie van dat land doet.

 

PS

Wat veel mensen vergeten zijn, is dat we al meer dan 10 jaar -voordat de euro kwam- we een DMark-koppeling hadden.

Dus we hebben al ca. 25 jaar geen vrije gulden meer.

 

Die koppeling was er inderdaad, ook met andere valuta zoals belgische, franse en luxemburgse franken. Het voordeel van zo'n pegged exchange rate is echter dat je hem eventueel weer los kunt laten als de economien van de landen zich anders ontwikkelen, zonder dat dat heel veel praktische nadelen heeft.

 

Als we dit systeem nu nog hadden gehad was het een optie geweest om bijv de drachme en lire te devalueren. Daarmee worden de schulden van die landen (in euros) kleiner, en hun export aantrekkelijker.

 

Uiteraard worden geimporteerde goederen dan duurder, maar dat probleem is er nu ook: Een TV kost in de hele EU zo'n beetje hetzelfde (vrijhandel, tenslotte), maar dat bedrag is voor een duitser een weeksalaris en voor een griek een maand.

Link naar reactie
  • 0

Dat is feitelijk alleen houdbaar als:

 

- de prijzen en lonen van de landen vergelijkbaar zijn aan het begin

- de economische groei van de landen vergelijkbaar is

- de rentes in de landen vergelijkbaar zijn

 

Klopt volgens mij niets van.

In Amerika waar iedereen de dollar gebruikt zijn tussen de onderlinge Staten grote verschillen in

alle drie. Bijvoorbeeld de salarissen en huizenprijzen zijn in Californië veel en veel hoger dan in Wyoming.

 

Het is volgens mij zelfs dom om salarissen overal gelijk te willen maken. In Nederland zijn de huizenprijzen in het oosten ook lager dan in het westen, maar ook de bedrijfssalarissen zijn daar gemiddeld lager. Ik keur ook sterk de opvatting af dat ambtenaren-salarissen overal gelijk moeten zijn, terwijl ze in het oosten goedkoper kunnen wonen en leven. Dit betekend niet dat men daar minder welvarend hoeft te zijn. Ik ben dus altijd tegenstander dat men iets wil veranderen, als argument dat het ook elders ook zo is.

Bijvoorbeeld dat de OZB in Drenthe best hoger kan, omdat het ergens anders ook zo is (Amsterdam zeker?). Is dus een zeer onterecht en dom argument. In Griekenland gaat het volgens mij niet voor niets slecht, omdat de salarissen in vergelijking met de economische welstand veel te hoog waren.

 

Simpele conclusie: “Waar de economie niet toereikend is moeten alle salarissen laag (lager) zijn. “

 

Ook de vakbonden maken zich schuldig steeds de salarissen te willen verhogen. Hetgeen dus funest is in gebieden waar het economisch niet kan. Bijvoorbeeld zoiets als één landelijk minimum salaris is dus een scheve wetgeving.

 

Uiteraard worden geïmporteerde goederen dan duurder, maar dat probleem is er nu ook: Een TV kost in de hele EU zo'n beetje hetzelfde (vrijhandel, tenslotte), maar dat bedrag is voor een Duitser een weeksalaris en voor een griek een maand.

 

Moet dus zo blijven, helaas :-\

Link naar reactie
  • 0

De VS is een interessant voorbeeld, er zijn daar inderdaad behoorlijke verschillen tussen staten. Het verschil in inkomen tussen de rijkste en de armste is een krappe factor 2. Het verschil in prijzen voor alledaagse goederen is echter lang niet zo groot, de mensen zijn gewoon armer. Onroerende goederen als huizen zullen altijd qua prijs wel fluctueren met het inkomen in het gebied waar ze staan.

 

In Europa zijn de verschillen tussen de landen alleen enorm veel groter dan in de VS. Als je bijvoorbeeld kijkt naar het inkomen per hoofd tussen Malta en Luxemburg zit daar een factor 5. Nu zijn dat kleine landen, maar ook als je wat grotere neem zijn de verschillen behoorlijk: tussen Portugal en Ierland is het ongeveer een factor 2.5.

 

Simpele conclusie: “Waar de economie niet toereikend is moeten alle salarissen laag (lager) zijn. “

 

Daar zal het wel op neerkomen. De vrijhandelszone is er in europa, waarmee veel goederen overal even duur worden. Feitelijk kun je (gemiddeld) niet meer uitgeven dat je aan arbeidsproductiviteit oplevert, wat neerkomt op een loonsverlaging in de armere eurolanden.

 

Economisch gezien is dat een prima conclusie, maar of je in de praktijk de salarissen in een land kunt halveren zonder een burgeroorlog te veroorzaken is een heel andere kwestie...

Link naar reactie
  • 0

De euro is natuurlijk altijd een interessant onderwerp voor ondernemers, als er tocht op de loer ligt. Een deel van de politieke leiders is voor een bindend referendum over afsplitsing van de euro. Ofwel een noordelijke en een zuidelijke euro. Ik vraag me echter af of deze materie niet veel te complex is om zomaar aan iedereen te gaan voorleggen en erover te laten meebeslissen. Bovendien is een dergelijk referendum volstrekt waardeloos als het alleen maar in Nederland wordt gehouden en niet in de andere euro-landen. Die zullen dat dan toch gezamenlijk moeten beslissen. In feite is het voorstel van Slob dus gewoon volksverlakkerij.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.