• 0

overnamen

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je dient dan toch meer te vertellen dan je nu doet.

 

Normaal gesproken wordt er bij de overname afgesproken tegen welke waarde en hoe.

Vaak dient er naderhand nog een balans per overname datum opgemaakt te worden, waaruit blijkt wat de omzet was tot aan overnamedatum en in jou geval wat vooruitontvangen was. Vaak wordt dit verrekend met de overnameprijs.

 

Uit jouw verhaal mag ik aannemen dat jij op de hoogte bent van dergelijke abonnementen, dus ik neem aan dat je dit goed hebt laten opnemen in het contract.

Anders had je een goede adviseur in moeten schakelen of eerder vragen stellen op deze site.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Ik ben van plan een fitnesscentrum, waar ik nu bij werkt, over te nemen.

Nu wilt de eigenaar de ontvangen abonnementsgelden voor de overnamen niet met mij verekenen.

Ik praat dan over de kwartaal,half jaar en jaar abonnementen.

Mag hij deze regel toepassen.

 

Als de huidige eigenaar bepaalde activa niet wenst over te dragen, neem je dit gegeven gewoon mee in de bedrijfswaardering. Je moet je focussen op toekomstig te ontvangen vrije kasstromen, verdisconteerd met het risico (die jij gaat genereren met de onderneming). Dit is jouw waarde voor de onderneming. Zolang je een prijs betaalt onder deze waarde zit je qua waardecreatie goed.

 

CNOOP Corporate Finance | M&A | Financiering | Due diligence | Bedrijfswaardering

Boec | Menselijk kapitaal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Tjilong,

 

Het "overnemen" van het fitnessbedrijf van uw huidige baas kan juridisch gezien op twee manieren:

[*]u wordt de nieuwe eigenaar van het bestaande bedrijf door bijvoorbeeld het kopen van de aandelen van een bestaande B.V.. "De werkgever" en "de werknemer" blijven dezelfde (alleen de eigenaar van de aandelen wijzigt maar niet de werkgever) met alle consequenties van dien want alle werknemers zijn/blijven dan ook aan;

[*]u richt zelf een bedrijf op en u neemt de fitnessbedrijfsactiviteiten over vanuit het huidige fitnessbedrijf van uw baas. Dit betekent meestal een zogenoemde "overgang van onderneming". De bij deze activiteiten betrokken werknemers worden allemaal met de bestaande lusten en lasten door uw eigen bedrijf overgenomen. Voor de overgenomen werknemers geldt er een nieuwe werkgever (uw bedrijf) maar ze zijn werkzaam op hun oude afspraken.

 

In beide overnamegevallen kunt u de al geinde abonnementsgelden in de waarde van de overname (aandelen/goodwill etc) verrekenen/meenemen. Maar houd bij de prijs zeker ook rekening met de arbeidsrechtelijke consequenties in beide soorten van overnames.

 

Doe uw huiswerk ook heel goed op het personele vlak: informeer bij de oude/huidige werkgever; de werknemers, de boekhouder, loonadministrateur etc. om niet later met lijken uit de kast geconfronteerd te worden. Denk hierbij aan schriftelijke arbeidsovereenkomsten en bijbehorende schriftelijke en/of mondelinge arbeidsvoorwaardelijke afspraken, loonbetalingen/achterstanden, schulden aan fiscus,UWV, pensioenverzekeraar etc., ziektegevallen.

 

En niet in de laatste plaats: zorg ervoor dat na de overname de oude eigenaar niet binnen een bepaald gebied binnen afzienbare tijd weer met een "eigen fitnessbedrijf" kan beginnen.

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 5-9-2012

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben van plan een fitnesscentrum, waar ik nu bij werkt, over te nemen.

Nu wilt de eigenaar de ontvangen abonnementsgelden voor de overnamen niet met mij verekenen.

Ik praat dan over de kwartaal,half jaar en jaar abonnementen.

Mag hij deze regel toepassen.

 

Ja natuurlijk mag dat.. het zou zelfs een beetje raar zijn om te zeggen ik betaal jou 50.000 voor de overname van je zaak en dan krijg ik van jou X aantal fitnesstoestellen en een klantenbestand maar jij moet mij 10.000 euro betalen voor nog resterende looptijd op abonnementen.

 

Bij een bedrijfsovername spreek je 1 prijs en dit is gewoon een onderhandelpunt. Wat wél heel belangrijk is voor jou om te weten is hoe het klantenbestand is opgebouwd, hoeveel jaar-, halfjaar en kwartaalabonnementen zijn er zodat je weet wanneer je daar weer voor het eerst geld voor ontvangt. Dat is van belang voor jou financieringsbehoefte.

 

Verder moet je even goed nadenken over het moment van overname, ik weet niet of de genoemde abonnementen ook op basis van kalender kwartalen gaan of steeds 3 maanden vanaf het moment van afsluiten. In het eerste geval kalender kwartalen kan je natuurlijk een hoop inkomsten missen als je per 1 oktober de boel overneemt en de huidige eigenaar heeft half september de abonnementen voor het 4e kwartaal verstuurd en al een deel ontvangen.

Maar dat is meer een kwestie van handige timing van de overname óf je bewust zijn dat je die omzet mist bij het bieden en onderhandelen.

 

Je kunt afspraken maken dat alle facturen verstuurd na een bepaalde datum aan jou toekomen qua opbrengst, als dat niet kan dan is het de kunst niet teveel te bieden of wat druk op de onderhandeling te zetten door een X bedrag van het bod af te trekken als ze geen abonnementsgelden willen overdragen. Als hij zelfs geen inzage wil geven in de opbouw van het bestand dan zou ik ofwel helemaal afzien van de deal of de bieding flink verlagen, je moet weten wat je koopt.

En het klantbestand hoeft niet met naam en adres prijsgegeven het kan ook door een bestand te maken met woonplaats (of postcode), abonnementstype, geslacht en leeftijd dan heb je gelijk een goed overzicht van waar je klanten vandaan komen en het type klant, de namen en adressen zijn niet zo relevant tijdens de onderhandeling en zo loopt de verkoper niet het risico dat je later concurrent word en zijn adresbestand misbruikt..

 

 

Link naar reactie
  • 0

De eigenaar wilt er per 1 april mee stoppen.

Dat is voor mij een ongunstige periode.

Na december zijn er de meeste inschrijvingen, die betalingen loop ik dan allemaal mis.

Na april wordt het weer wat minder met de inschrijvingen.

Wij werken met abonnementen die ingaan op de datum van inschrijving, dus als er mensen zijn die een half jaar of jaar betalen,

mis ik daar de inkomsten van voor een lange periode.

Zij maken dan wel gebruik van mijn faciliteiten.

Link naar reactie
  • 0

Het meest voor de hand liggende is een activa-passiva overname.

 

Daarbij bepaal je een overnamebedrag voor de activa en passiva.

De door de verkoper ontvangen bedragen is dus een passiva en kan je in mindering brengen van de prijs.

 

Neem daar een stelbedrag voor, met daarbij clausules dat als de aanname te weinig is dat het onderling nog verrekend dient te worden.

Maar laat je goed begeleiden, want ik denk dat je er alleen niet helemaal uitkomt of dat je er slecht vanaf komt.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Zoals door anderen al aangegeven, is het gedeelte abonnementsgelden dat vooruit betaald is op het moment van de overname, 'gewoon' een onderdeel van de overnameprijs waarover onderhandeld moet worden. Of het totaal van de overname, inclusief het bedrag waarvoor de onderneming over gaat (volgens mij weten wij nog steeds niet of het een eenmanszaak of een rechtspersoon betreft, maar misschien heb ik daar overheen gelezen) billijk is, valt zo natuurlijk niet te beoordelen.Ik zou niet weten welk antwoord nu nog gegeven kan worden in reactie op deze summiere informatie.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht dat een andere / simpele manier van uitleg je duidelijk maakt wat je te verwachten hebt ?

 

Je neemt een bedrijf over voor de waarde die eraan toegekend wordt.

 

Daarbij wordt dikwijls o.a. een balans opgemaakt om dit duidelijk te maken.

Op de Balans staan aan de ene zijde de bezittingen (Onroerend goed / Inventaris enz.)

Aan de andere zijde staan de schulden en het vermogen van de onderneming.

 

Als nu de vooruitontvangen abonnementsgelden als een schuld op deze balans vermeld worden is al snel duidelijk wat de waarde van de onderneming is bij overname.

 

(Ik weet dat er meer aspecten zijn voor de waardebepaling maar hoop op deze wijze voor Tjilong wat te verduidelijken.)

 

Met vriendelijke groet,.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.