• 0

Indicatie taxatiewaarde kantoormaterialen

 

Ik wil een curator een voorstel voor overname kantoormaterialen van een failliet.

De curator wilt eerst een taxatierapport laten maken.

OK dat kan.

Ik ben alleen niet bekend met dat wereldje.

Ik zoek enerzijds relatieve info:

bv een taxateur waardeert eea voor E 1000,- en dat is dan een opkopersprijs en

dan kun je verwachten dat zoiets voor E 1500,- bij Troostwijk of Marktplaats komt te liggen (omdat ze natuurlijk transport/verkoop end ook moeten regelen en een marge willen hebben?

 

en ik zoek absolute info:

bv wat is de taxatiewaardering ongeveer voor een buro met ladeblok+ wandkast + burostoel, fraai maar wel ca. 10 jaar oud.

 

en ik zoek wat achtergrond info waarmee ik wellicht die curator kan helpen als ruilmiddel

want als die curator het kantoormateriaal aan een opkoper verkoopt, voor de prijs welke door een taxateur is gemaakt,

dan zal iemand die buro's/kasten end nog leeg moeten maken

en ik weet niet of de opkoper dat doet of dat de curator hiervoor een apart 'mannetje' moet regelen,

wat zijn opbrengst gaat drukken.

 

Iemand wellicht bekend met deze materie en die er iets meer over kan vertellen ?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
bv wat is de taxatiewaardering ongeveer voor een buro met ladeblok+ wandkast + burostoel, fraai maar wel ca. 10 jaar oud.

 

Daarvoor schakel je een taxatiebureau in. :). Is het fraai maar niet bijzonder of zeldzaam of zeer luxe dan zal de restwaarde na 10 jaar erg gering zijn: pin me er niet op vast ( ben geen taxateur, wel veel taxatieopdrachten gegeven en rapporten gelezen) maar zeker niet meer dan 10% van de huidige nieuwwaarde van min of meer gelijkwaardige artikelen. Economisch is het afgeschreven, en meestal voldoet het ook niet meer aan huidige arbo normen oa voor instelbaarheid

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Geen taxatie laten doen. Doet hij maar lekker zelf. Die taxatie kost je meer als het gaat opleveren op een veiling. Paar weken geleden kocht ik complete kamers voor 20 euro

 

https://www.bva-auctions.com/auction/lot/5630/2317826

 

 

 

luxer segment?

 

https://www.bva-auctions.com/auction/lot/5630/2317739 directeur dressoir 20 euro, zijn bureau, vegadertafel ed ook voor zo'n prijzen.

 

Dat brengt werkelijk niets op!

Link naar reactie
  • 0

Reken bij 10 jaar oud meubilair inderdaad maar eens 10 - 30 euro per meubelstuk (bureau, stoel, kast) dan heb je een aardig begin bod, rond het een beetje knap af naar boven en je komt op een aardig bod wat de curator waarschijnlijk niet zal afslaan.

 

Het meubilair overnemen hoeft je dus niet veel te kosten terwijl gemeubileerd verhuren vaak wel een leuke meeropbrengst geeft, het lijkt dus een gok die je wel kunt nemen.

 

Wat misschien ook kan meespelen is dat je door het spul zelf te kopen kan voorkomen dat je een hoop vreemd volk over de vloer krijgt die hun via de internetveiling gekochte bureau''s allemaal zelf komen halen (en demonteren) want het is niet ongebruikelijk dat die spullen gewoon op de bedrijflocatie moeten worden afgehaald.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hier krijg je een idee van wat er al zo geboden wordt bij online veilingen

 

En Roel heeft verder een goed punt bij het zelf opkopen. Dit soort veilingen en verkopen trekken behoorlijk wat opkopers en sjacheraars. Op de dag dat het afgehaald kan worden staat je hele oprit vol met busjes en aanhangers. ;D Kan je daarna de schilder laten komen om deuren en muren te herstellen. :-\

Link naar reactie
  • 0

@Roel

Ja dat ophaalaspect met aanhangers en verfbeschadigingen is idd ook iets om bij stil te staan.

 

Verder:

Hoe gaat zoiets in de praktijk ?

De buro's /kasten zijn terstond verlaten en bevatten dus nog van alles.

Gaat de klusjesman van de curator die leeg maken ?

of wordt de inventaris -met inhoud- verkocht ?

En dan zal er vast nog de nodige rommel resteren, want niemand wilt die laatste kapotte stoelen/kasten kopen.

Gaat de klusjesman van de curator de ruimte dan leeg opleveren en de restantmaterialen afvoeren ?

Wie heeft hier ervaring mee ?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan je vertellen hoe dat bij de veiling ging van een 2 etage tellend kantoor pand in het centrum. Ik schat zo'n 600 m2 kantoren.

 

In principe verkopen ze alles, met inhoud, op de boekhouding na. Ik heb verschillende kamers gekocht, waar ook nog nietjes, visitekaartjes, een nokia oplader ed in de roldeuren zat. Veel ordners. Als je "iets" koopt koop je het compleet, mèt inhoud. Kamers zoals het archief moesten bezemschoon worden opgeleverd (stond in de voorwaarden) ( https://www.bva-auctions.com/auction/lot/5630/2317692 )

 

Op de afhaaldagen was er ook een verhuisbedrijf aanwezig die meubilair op een verhuislift naar beneden takelde (gratis). Die man vertelde ook dat onverkochte kavels met door hun mee werden genomen. Wat goed was werd verkocht, wat slecht was werd vernietigd.

 

 

Was toch allemaal redelijk professioneel, en ik vermoed dan ook dat het voor een curator meer werkt als gratis "opruimen" dan dat het geld opleverd voor de boedel. Wellicht moet een curator de boel bezemschoon opleveren van de wet.

Link naar reactie
  • 0

Als ik jullie reactie zo lees, is kantoorinventaris weinig waard en levert het een hoop dol op.

Daarbij...in deze situatie ben ik ook verhuurder en het huurcontract is opgezegd en

duurt nog praktisch 3,5 maand.

Als ik het goed begrijp is dat preferente boedelschuld (maar dan nog moet ik maar afwachten of dat geld er komt

en mag ik de BTW gaan voorschieten).

Dus als ik het allemaal goed begrijp,

dan moet ik wellicht de curator maar gaan voorstellen

om die inventaris over te nemen

in ruil voor het aanbieden van een kortere restant huurperiode.

 

Eens ?

 

Link naar reactie
  • 0

Nee.

 

Ik zou die ouwe zooi niet uitruilen tegen de huur die je nog te goed hebt. Of die inventaris moet een vergelijkbare waarde hebben maar dan nog. Bedenk eerst wat je met die inventaris wil. Ga je de ruimte weer verhuren? en dan gemeubileerd aanbieden? wat als je toekomstige huurders geen interesse hebben in de inventaris. dan moet je het alsnog kwijt. En momenteel is er aanbod genoeg. Dus voor een goede prijs kan je wel vergeten. :-\ Kortgeleden zelf nog een gispen bureau met stoelen gekocht voor weinig. ;D

 

En als de huur niet betaald wordt kan je de rekening als oninbaar weer afschrijven. En de betaalde btw kan je dan ook weer terug vorderen.

 

De exacte regels hiervoor kunnen Joost, Roel, Dennis en vele andere je wel vertellen. :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.