• 0

Hoe creeer je een gouden pioniersteam ?

 

Eerder heb ik met jullie mogen klankborden inzake "Hoe maak je van een team een gouden team".

Vandaag zou ik nog een stap terug willen gaan, naar het eerste begin van een bedrijfsteam.

 

Op HL is/wordt al gesproken over crowd funding (vaak customer funding eigenlijk).

Als je een boek wilt schrijven, muziek wilt uitbrengen of een cafe gaan exploiteren

dan hoef je daarvoor alleen jezelf te motiveren.

 

Als je echter een product wilt gaan maken,

dan heb je meestal al bij de start een team nodig.

Design, elektronia, software, verpakking, promotiematerialen etc etc.

Het vereist simpelweg meerdere mensen.

 

En als je de blog ( http://www.centrical.com/blog/2454789740078180214/a-peecho-story-part-4.html ) leest van Sander Nagtegaal, 1 der oprichters van het nieuwe cloud-service bedrijf Peecho

dan lees je dat zij enkele kanjers geworven hebben

die hard wilden werken zonder salaris maar dan wel met een aandelendeel en eer.

 

Als je kijkt naar het recente Memoto initiatief,

zie

dan zie je ook daar in sneltreinvaart een team van 14 mensen ontstaan,

die hun huidige baan opzegden om aan een nieuwe avontuur te beginnen.

 

Maar hoe doe je dat ?

Als ik in ned. techneuten tegen kom, willen ze liever voor ASML werken dan voor een starter.

HL-Christine heeft weleens aangegeven dat je dat in je netwerk moet zoeken

maar op een bepaald moment bestaat je netwerk uit getrouwde mensen, cq startende gezinnen

en of je daar de pioniersgeest moet gaan zoeken ?

 

Dus stel, je hebt een aardig en potentieel maar natuurlijk risicovol idee voor een product,

en je wilt een team vormen

en dan crowd funding gaan doen...

om gezamelijk een leuk nieuw bedrijf te starten,

dan kom ik wel info tegen over crowd funding maar niet over het team vormen.

En dat laatste lijkt me eigenlijk nog belangrijker.

 

Kortom: Hebben jullie suggesties voor het hoofdstuk 'Personeelsbeleid'

in het ondernemingsplan

als je met een gouden pioniersteam wilt starten ?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Het stellar-team krijgt te maken met diverse onzekerheden en zal bijzondere kwaliteiten moeten inbrengn
Yep, maar dat geldt in extreme mate ook voor de bedenker/uitvinder van het idee, dienst of product.

 

Bij redelijk wat Technostarter (pre)seed capital overleg was de hamvraag (voor go/no go en financiers) met name of degene met het idee of patent zelf wel capabel / ondernemer genoeg was om een dream team te formeren, laat staan daar zelf deel van uit te maken, of daarvan/daarin zelfs de drijvende kracht te zijn.

 

Dat is een blinde vlek voor veel "uitvinders": wel een goed idee, maar niet zelfkritisch genoeg of niet de juiste externe reflectie om te bepalen of zelf deel uit maken van het "dream team" eigenlijk wel de beste keuze is. Een middenweg is soms om er wel deel van uit te maken, maar het formeren en sturen aan een ander over te laten.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
Zo duidelijker ?

Ja, ik begreep en begrijp je, daarom verwijs ik je nogmaals naar mijn vorige post..

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

[Een team gaat door verschillende fasen heen en dat is dan al wat beter in de vraag verwoord met de term 'pionier: Als je een aantal mensen bijeen krijgt om gezamenlijk de prestatie neer te zetten, is de eerste fase een pionierende fase, 'forming', die op een gegeven moment overgaat in de zoektocht naar o.a. ieders specifieke rol (storming), waarna men behoefte krijgt aan het structureren (norming) om tot slot de doelstelling te realiseren (performing).

 

Door je gebruik van jargon, met termen die in het normale spraakgebruik een andere betekenis hebben, wordt je verhaal onduidelijk.

 

m.i. leg je de focus verkeerd. Ik lees het alsof je de focus op de teaminteractie legt terwijl hij m.i. op de ontwikkeling van het idee moet liggen: van vage wolk als idee in iemands achterhoofd tot uitgekristalliseerde diamant in de schappen.

 

***

 

Hoe eerder je anderen betrekt in dit proces, hoe meer je van ze vraagt. Zij, in plaats van jezelf, moeten het idee immers uitwerken van idee tot uitgewerkt product.

 

Beter dus zelf zoveel mogelijk te testen (werkt het product en welke product-market fit is de beste) terwijl je als eenling een lage burn-rate hebt, zodat je later van het team ook niet zo veel hoeft te vragen. Veel bedrijven falen doordat ze zich met een hoge burn-rate in de schulden hebben gestoken om een product te maken waar niemand op zit te wachten. Met een beetje boerenverstand en een paar mentors kun je dit voorkomen.

 

Je kunt van een gemiddeld team een goed team maken met de juiste handvaten: How to Build a Startup

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik denk wel dat degene die het bedenkt en wil gaan doen een bepaalde aantrekkingskracht moet hebben, een vermogen om mensen aan zich te binden en warm te krijgen voor iets.

 

Dat staat buiten kijf.

 

En dat is helaas niet te koop ;)

Ik ken trouwens ook mensen die dat talent wel hebben maar het gebruiken om mensen op te zwepen, en het dan in de soep laten draaien.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.