Hoe kun je als ondernemer inspelen op armoede?

Aanbevolen berichten

Ik zou me in eerste instantie afvragen op welke gronden die doelgroep aankoopbeslissingen neemt, en op welke manier die afwijken van andere doelgroepen.

 

Dan zal nog steeds de doelgroep duidelijker geformuleerd moeten worden. Hebben we het hier over mensen die niet rondkomen omdat ze consequent boven hun stand leven? Of mensen die lange tijd onder of op bijstandniveau leven? Of hebben we het over daklozen?

Link naar reactie

Er zijn wel meer grote organisaties die mijn mening en ideeën ondersteunen:

 

 

Het Brits-Nederlandse consumentengoederenconcern Unilever ziet de armoede terugkeren in Europa en moet bijgevolg zijn strategie daarop afstemmen.

 

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3306868/2012/08/27/Unilever-bereidt-zich-voor-op-terugkeer-van-armoede.dhtml

 

 

 

Markt maakt prijs, en nooit andersom.

 

Dat is ook zo bedoeld in het unilever artikel. Als straks 1 miljoen mensen met een uitkering de boodschappen niet meer kunnen betalen in de aldi - dan komt er gegarandeerd een nieuwe "aldi". Denk je werkelijk dat een Rus 1,54 betaald voor 1,5 liter cola? Of een pool 2,65 voor een brood bij de bakkerij? Of 0,53 eurocent voor een kuub gas :)

 

En zo zal het straks ook gaan met jou auto's, zoals oostblokkers dat nu hier doen. Struinen ons stad en land af om overal "oude barrels" op de kop te tikken om die dan in eigen land te kunnen verkopen. Is er markt voor nieuwe (goedkope) autos? Dan komen die (zie TATA nano, in india voor ~2750$ (jaarinkomen gemiddeld <1000$)

 

 

Link naar reactie

Het niet kunnen rondkomen zal zeer destructief zijn voor de Nederlandse economie doordat een heleboel mensen een huis hebben gekocht voor bijvoorbeeld 150,000 die niet eigenlijk niet eens 75,000 euro waard is. En de banken zullen dus al dat geld moeten ophoesten.

 

Dit is de zoveelste variant van de boodschap: Nederland gaat naar de knoppen. Ik vrees dat de wens de vader van de gedachte is. Andere fora lenen zich veel beter voor dit soort discussies. Ik doe er niet aan mee. Altan s niet inhoudelijk.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Ach alles is relatief. Zo was ik vorige week bij iemand die een mooi verhaaltje vertelde: schuld is relatief.

 

Stel: je hebt een kerel die een kamer in een hotel wil boeken. "Ik wil eerst de kamer zien, voor ik hem neem" vertelt hij de hoteleigenaar. "Is prima, maar dan moet je wel alvast 100 euro betalen". De potentiele gast geeft 100 euro. Hoteleigenaar blij, die rent naar de bakker waar hij een schuld van 100 euro heeft en betaalt de bakker. Bakker blij, die rent naar de slager waar hij 100 euro geleend heeft. Slager rent naar groenteboer waar hij nog 100 euro schuld had. Groeteboer rent naar de hoteleigenaar waar hij nog 100 euro schuld had.

 

De gast komt terug van de kamer, pakt zijn 100 euro en zegt: "ik doe het niet".

 

Gevolg: iedereen schuldenvrij zonder kosten :-)

 

Nu gaat die vlieger natuurlijk niet helemaal op in macro-economisch verband, maar zolang dit de nieuwskoppen zijn: http://www.nujij.nl/algemeen/sinterklaas-doet-meer-pinbetalingen-dan-vorig.20283773.lynkx

 

Is iedereen die roept over armoede (individuele gevallen daargelaten!!) gezegend met een niet realistisch wereldbeeld. Doe eens een rondje oekraine, wit-rusland, india of 2/3 van de andere landen in de wereld en je kunt weer bedenken waarom Nederland ondanks alle gebreken toch best een goede plek is om te vertoeven.

 

en PS: producten die zich lenen voor armoede: een stukje menslievendheid, een positieve instelling en even helpen waar het kan

 

Link naar reactie

Als je een halfvolle fles shampoo koopt voor de halve prijs ben je toch per saldo even duur uit? Slechts uitstel van executie.

 

Mochten je klanten het geld niet meer hebben om je te betalen, kun je overwegen jezelf te herpositioneren en je te gaan richten op klanten die wél geld hebben.

 

Als dat geen mogelijkheid is, dan zou je contact op kunnen nemen met je toeleveranciers en ze duidelijk maken dat met de huidige prijzen, de doelgroep de prijzen niet kan betalen en dat jullie als keten gezamenlijk actie moeten ondernemen. Als iedereen een deel van zijn marge inlevert, kunnen de prijzen naar beneden en zijn de producten weer betaalbaar voor de doelgroep.

 

Zo zijn er waarschijnlijk nog legio mogelijkheden om jouw producten te blijven verkopen,

Link naar reactie

Wie een halfje melk bij de AH koopt is 58 cent kwijt voor een halve liter.

Wie de 2 liter verpakking meeneemt betaald 120 cent, kortom, 2 keer zoveel voor hetzelfde geld.

 

De consumenten zullen dus eerder gezamenlijk grotere verpakkingen gaan kopen met een lagere prijs per eenheid..

Misschien zou je dan eerder moeten denken aan bulkverpakkingen.

 

 

Het voorbeeld van de hotelkamer is hier een al eens eerder aangehaald (Volgens mij door Herman).

Wat er in dit voorbeeld vergeten wordt is de BTW afdracht en de inkomstenbelasting.

Doe hetzelfde rondje in Nederland en de groenteboer kan slechts een kleine aanbetaling doen.

 

 

We leven in Nederland op veel te grote voet, hebben een overheid met een waterhoofd en dan denken we nog steeds dat we het wel redden.

Zo zoetjes aan lijkt het mij wel duidelijk dat we teveel kopen in het buitenland en hier te weinig maken voor de interne markt.

Terwijl we genoeg werklozen hebben leggen Polen hier de glasvezelnetwerken aan. Waar ben je als samenleving dan mee bezig?

 

Edit, rekenfoutje weggepoetst

Link naar reactie

Helemaal eens met Nico!

 

We zitten hier in Nederland allemaal te zeuren dat het zo slecht gaat en dat niemand meer iets kan of mag verdienen. Maar als iemand het idee heeft om iets op de markt te brengen zoekt deze het meteen in goedkope krachten, goedkope materialen of ze rennen direct naar Polen of China zonder echt goed uit te zoeken of het hier in Nederland misschien ook wel te realiseren is!

En dan moet er later weer geklaagd worden datze zijn opgelicht op alibaba.com of nadat ze er achter kwamen dat werken met Poolse bedrijven en werknemers niet zaligmakend is....

 

:)

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.