Een zakenman die wilde waarschuwen voor de praktijken van acquisitiemisleiding, moet van de rechter op LinkedIn een rectificatie plaatsen. En dat terwijl tal van verenigingen en bedrijven expliciet hebben gewaarschuwd voor exact dezelfde praktijken van het desbetreffende bedrijf.
Het betreft Bedrijfs Reclame Nederland uit Haren (Groningen), een advertentie-acquisitiebedrijf dat de klassieke omkeertruc gebruikt. Ze bellen ondernemers met de vraag een fax ondertekend te retourneren om te verzekeren dat ze geen gebruik willen maken van het aanbod om hun advertentieplaatsing te verlengen. Wie tekent, bevestigt onbedoeld dat er sprake is van een advertentieplaatsing. En dan kan het incassotraject beginnen.
Deze praktijk is al jaren bekend bij het Steunpunt Acquisitiefraude (SAF). Er zijn talloze klachten te vinden over BRN op het internet, dat door bezoekers van de site van MKB Nederland geassocieerd wordt met vergelijkbare initiatieven zoals PROM oftewel P.R.O.M. van de Telefoonbedrijvengids en het Internet Marketing Bureau Nederland oftewel IMBN met zijn Bedrijvendatabase.com.
Deze instellingen zijn niet voor de rechter gedaagd, maar een vastgoedondernemer bleek wel een goed doelwit voor gerechterlijke actie. Wie de uitspraak bestudeert, ziet dat BRN ineens suggereert dat deze ondernemer spontaan kenbaar maakte interesse te hebben in een advertentie. De rechter vond dat de bewuste ondernemer zijn beschuldigingen onvoldoende onderbouwd had en oordeelde dus tegn gunste van BRN.
Saillant is dat de ministers van EZ en Justitie menen dat harder beleid tegen zulke acquisitiemisleiding niet nodig is, omdat ondernemers elkaar kunnen voorlichten. Uit deze uitspraak is af te leiden dat ondernemers voorzichtig moeten zijn met zulke waarschuwingen. Ook HL krijgt regelmatig blafbrieven van advocaten die dit soort berichten namens dubieuze acquisitiebedrijven proberen te laten verwijderen, omdat sites zoals die van HL (en Emerce trouwens ook) hoog scoren op internet.
Zijn er meer mensen die ervaring hebben met Bedrijfs Reclame Nederland?
(titel aangepast - mod}
Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
TwaBla
TwaBla
Emerce heeft een interessant nieuwsbericht.
Het betreft Bedrijfs Reclame Nederland uit Haren (Groningen), een advertentie-acquisitiebedrijf dat de klassieke omkeertruc gebruikt. Ze bellen ondernemers met de vraag een fax ondertekend te retourneren om te verzekeren dat ze geen gebruik willen maken van het aanbod om hun advertentieplaatsing te verlengen. Wie tekent, bevestigt onbedoeld dat er sprake is van een advertentieplaatsing. En dan kan het incassotraject beginnen.
Deze praktijk is al jaren bekend bij het Steunpunt Acquisitiefraude (SAF). Er zijn talloze klachten te vinden over BRN op het internet, dat door bezoekers van de site van MKB Nederland geassocieerd wordt met vergelijkbare initiatieven zoals PROM oftewel P.R.O.M. van de Telefoonbedrijvengids en het Internet Marketing Bureau Nederland oftewel IMBN met zijn Bedrijvendatabase.com.
Emerce wijst bovendien op waarschuwingen van de Vereniging voor Bestuur en Management in het Openbaar Onderwijs en Algemeen Toegankelijk Onderwijs (VOS/ABB) en de Nederlandse Vereniging van Vrijgevestigde Psychologen & Psychotherapeuten tegen de praktijken van Bedrijfs Reclame Nederland.
Deze instellingen zijn niet voor de rechter gedaagd, maar een vastgoedondernemer bleek wel een goed doelwit voor gerechterlijke actie. Wie de uitspraak bestudeert, ziet dat BRN ineens suggereert dat deze ondernemer spontaan kenbaar maakte interesse te hebben in een advertentie. De rechter vond dat de bewuste ondernemer zijn beschuldigingen onvoldoende onderbouwd had en oordeelde dus tegn gunste van BRN.
Saillant is dat de ministers van EZ en Justitie menen dat harder beleid tegen zulke acquisitiemisleiding niet nodig is, omdat ondernemers elkaar kunnen voorlichten. Uit deze uitspraak is af te leiden dat ondernemers voorzichtig moeten zijn met zulke waarschuwingen. Ook HL krijgt regelmatig blafbrieven van advocaten die dit soort berichten namens dubieuze acquisitiebedrijven proberen te laten verwijderen, omdat sites zoals die van HL (en Emerce trouwens ook) hoog scoren op internet.
Zijn er meer mensen die ervaring hebben met Bedrijfs Reclame Nederland?
(titel aangepast - mod}
Hiep hiep hoera: honderd jaar A4
(DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/39921-ervaringen-met-bedrijfs-reclame-nederland-brn-of-ondernemersjournaal/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
68 antwoorden op deze vraag