Vorige maand stelde ik dat naar mijn inzicht het woord waagkapitaal de beste vertaling is van venture capital en dat ik zou uitleggen hoe dit inzicht het voor startups makkelijker maakt om kapitaal aan te trekken.
Het begrip waagkapitaal, dat in Zuid Afrika en Duitsland (Wagniskapital) doorgaans wordt gebruikt als vertaling van venture capital, hangt natuurlijk samen met het oudhollandse spreekwoord “wie niet waagt die niet wint”. Maar het gaat ook terug naar het eeuwenoude begrip van de waag. Een waag is een ouderwets Nederlands woord voor een grote weegschaal die in vorige eeuwen werd gebruikt bij de handel. Een aantal Nederlandse steden hebben nog altijd een gebouw dat “De Waag” heet. In dergelijke gebouwen werden in de hoogtijdagen van de VOC stoffen afgewogen, zoals lakens en specerijen, om te bepalen wat de handelswaarde was van deze materialen.
Een bedrijf beschikt over meerdere weegschalen
Met dat beeld wil ik illustreren dat wagen niet alleen maar gaat om durven en risico’s nemen, zoals met de woorden durfkapitaal en risicokapitaal wordt uitgedrukt. Wagen betekent eerder: zaken tegen elkaar afwegen. Een operationeel bedrijf kent meerdere cijfers die voortdurend op een soort weegschaal gewogen moeten worden: cijfers die voortdurend veranderen, afhankelijk van het verloop van omzet en de kosten. In veel eenpersoonsbedrijven, bijvoorbeeld van een advocaat of een communicatiedeskundige, is het belangrijkste cijfer misschien wel de omzet, want de omzet is bijna gelijk aan de inkomsten van de ondernemer. Er zijn nauwelijks bedrijfskosten, behalve de kosten die in de privé-sfeer worden gemaakt. Voor veel kleine detailhandelsspeciaalzaken is de winst de belangrijkste stuurvariabele en deze bestaat uit omzet minus kosten of de aantallen verkochte producten maal de marge.
Sturen op ratio's
Het zijn de bedrijven die het potentieel hebben van ongelimiteerd succes die in aanmerking komen voor investeringen. In dergelijke bedrijven stuurt de ondernemer niet op omzet of winst, want dat deze variabelen zijn daarvoor veel te simpel. Er wordt gestuurd op complexe ratio’s waar omzet en winst soms deel van uitmaken en soms niet. Vrijwel iedere serieuze investeerder bewaakt een aantal van dat soort zogenoemde “metrieken”, waarbij veel van die getallen ook tegen elkaar worden afgewogen.
Ratio's drukken rendement uit
Bij het beoordelen van een businessplan gaat het dan bijvoorbeeld om ROI (return on investment), ROE (return on equity) en ROA (return on assets). Deze ratio’s zijn een indicatie voor het rendement dat de investeerder kan maken. Een andere belangrijke ratio is de schuld als deel van het totale vermogen. Die wordt bijvoorbeeld uitgedrukt in de debt to equity ratio (DTE), de schuld in verhouding tot het aandelenkapitaal, of in de debt to capital (DTC) ratio, de schuld in verhouding tot het totale kapitaal. Dit laatste geeft de mate van hefboomwerking aan.
Marketing-kant
Naast de puur financiële metrieken bestaan er voor de serieuze startup de minstens zo belangrijke ratio’s aan de marketing-kant van de business: de CPA (cost per acquisition) staat voor de kosten om een nieuwe klant te werven. Daarnaast zijn er de ratio’s die klantenconversie aangeven. Stel, je doet een marketingactie en je vindt dat van de 1000 prospects er 33 overgaan tot bestelling. De prospects/bestellingen-metric is voor het voorspellen van de omzet erg belangrijk. Dan is er nog de LTV, de life time value van de klant: hoeveel besteedt een nieuwe klant gedurende zijn hele leven bij een bedrijf?
Sommige investeerders zijn zeer gecharmeerd van de relatie tussen de CPA en de LTV (life time value van de klant). Een investeerder merkte eens op dat zodra de CPA daalt onder de LTV het moment aanwezig is voor een massieve investering.
Cockpit
De metrieken zijn voor een startup zo belangrijk, omdat ze voor een investeerder het gereedschap vormen voor het beoordelen van een investering, maar ook het voor het begeleiden van een portfolio-bedrijf. Voor de ondernemer dringt de analogie zich op van de piloot van een vliegtuig dat van A naar B vliegt. In de cockpit beschikt hij over enkele tientallen metertjes die worden afgelezen om van A naar B te kunnen vliegen. Snelheid, hoogte, stijgingsgraad, windrichting, etcetera.
Een succesvolle startup is zo ingericht dat deze via de metrics naar een doel kan worden toegevlogen. Als de omzet tegenvalt, moet er meer worden verkocht. Als de klanten te laat betalen, loopt de rekening courant-schuld op en slaat de DTC in het rood. Dan kan de bank gaan piepen.
Voor een portfoliobedrijf van een investeerder is de hoogst mogelijke winst meestal niet het belangrijkste doel, althans niet in het begin. Een startup koerst bijvoorbeeld eerst naar een lagere CPA of een hogere LTV en vliegt daarna bijvoorbeeld door naar het break even point.
Een virtueel track record voor startups
Nu we hebben kennisgemaakt met het belang van het sturen op ratio’s voor een professionele startup, gaan we de volgende keer in op de vraag hoe een virtueel track record kan worden gecreëerd, het Ei van Columbus voor startup-financiering. Door creatief gebruik te maken van het internet hoeven startups tegenwoordig namelijk geen daadwerkelijke omzet meer te maken om indruk te kunnen maken op een investeerder. We zullen verkennen hoe een startup zelfs zonder te beschikken over een echt product of echte klanten al accurate prognoses kan maken over de ontwikkeling van omzet en winst.
De eerste aflevering van dit feuilleton gemist? Klik hier.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Henny van der Pluijm
Henny van der Pluijm
Vorige maand stelde ik dat naar mijn inzicht het woord waagkapitaal de beste vertaling is van venture capital en dat ik zou uitleggen hoe dit inzicht het voor startups makkelijker maakt om kapitaal aan te trekken.
Het begrip waagkapitaal, dat in Zuid Afrika en Duitsland (Wagniskapital) doorgaans wordt gebruikt als vertaling van venture capital, hangt natuurlijk samen met het oudhollandse spreekwoord “wie niet waagt die niet wint”. Maar het gaat ook terug naar het eeuwenoude begrip van de waag. Een waag is een ouderwets Nederlands woord voor een grote weegschaal die in vorige eeuwen werd gebruikt bij de handel. Een aantal Nederlandse steden hebben nog altijd een gebouw dat “De Waag” heet. In dergelijke gebouwen werden in de hoogtijdagen van de VOC stoffen afgewogen, zoals lakens en specerijen, om te bepalen wat de handelswaarde was van deze materialen.
Een bedrijf beschikt over meerdere weegschalen
Met dat beeld wil ik illustreren dat wagen niet alleen maar gaat om durven en risico’s nemen, zoals met de woorden durfkapitaal en risicokapitaal wordt uitgedrukt. Wagen betekent eerder: zaken tegen elkaar afwegen. Een operationeel bedrijf kent meerdere cijfers die voortdurend op een soort weegschaal gewogen moeten worden: cijfers die voortdurend veranderen, afhankelijk van het verloop van omzet en de kosten. In veel eenpersoonsbedrijven, bijvoorbeeld van een advocaat of een communicatiedeskundige, is het belangrijkste cijfer misschien wel de omzet, want de omzet is bijna gelijk aan de inkomsten van de ondernemer. Er zijn nauwelijks bedrijfskosten, behalve de kosten die in de privé-sfeer worden gemaakt. Voor veel kleine detailhandelsspeciaalzaken is de winst de belangrijkste stuurvariabele en deze bestaat uit omzet minus kosten of de aantallen verkochte producten maal de marge.
Sturen op ratio's
Het zijn de bedrijven die het potentieel hebben van ongelimiteerd succes die in aanmerking komen voor investeringen. In dergelijke bedrijven stuurt de ondernemer niet op omzet of winst, want dat deze variabelen zijn daarvoor veel te simpel. Er wordt gestuurd op complexe ratio’s waar omzet en winst soms deel van uitmaken en soms niet. Vrijwel iedere serieuze investeerder bewaakt een aantal van dat soort zogenoemde “metrieken”, waarbij veel van die getallen ook tegen elkaar worden afgewogen.
Ratio's drukken rendement uit
Bij het beoordelen van een businessplan gaat het dan bijvoorbeeld om ROI (return on investment), ROE (return on equity) en ROA (return on assets). Deze ratio’s zijn een indicatie voor het rendement dat de investeerder kan maken. Een andere belangrijke ratio is de schuld als deel van het totale vermogen. Die wordt bijvoorbeeld uitgedrukt in de debt to equity ratio (DTE), de schuld in verhouding tot het aandelenkapitaal, of in de debt to capital (DTC) ratio, de schuld in verhouding tot het totale kapitaal. Dit laatste geeft de mate van hefboomwerking aan.
Marketing-kant
Naast de puur financiële metrieken bestaan er voor de serieuze startup de minstens zo belangrijke ratio’s aan de marketing-kant van de business: de CPA (cost per acquisition) staat voor de kosten om een nieuwe klant te werven. Daarnaast zijn er de ratio’s die klantenconversie aangeven. Stel, je doet een marketingactie en je vindt dat van de 1000 prospects er 33 overgaan tot bestelling. De prospects/bestellingen-metric is voor het voorspellen van de omzet erg belangrijk. Dan is er nog de LTV, de life time value van de klant: hoeveel besteedt een nieuwe klant gedurende zijn hele leven bij een bedrijf?
Sommige investeerders zijn zeer gecharmeerd van de relatie tussen de CPA en de LTV (life time value van de klant). Een investeerder merkte eens op dat zodra de CPA daalt onder de LTV het moment aanwezig is voor een massieve investering.
Cockpit
De metrieken zijn voor een startup zo belangrijk, omdat ze voor een investeerder het gereedschap vormen voor het beoordelen van een investering, maar ook het voor het begeleiden van een portfolio-bedrijf. Voor de ondernemer dringt de analogie zich op van de piloot van een vliegtuig dat van A naar B vliegt. In de cockpit beschikt hij over enkele tientallen metertjes die worden afgelezen om van A naar B te kunnen vliegen. Snelheid, hoogte, stijgingsgraad, windrichting, etcetera.
Een succesvolle startup is zo ingericht dat deze via de metrics naar een doel kan worden toegevlogen. Als de omzet tegenvalt, moet er meer worden verkocht. Als de klanten te laat betalen, loopt de rekening courant-schuld op en slaat de DTC in het rood. Dan kan de bank gaan piepen.
Voor een portfoliobedrijf van een investeerder is de hoogst mogelijke winst meestal niet het belangrijkste doel, althans niet in het begin. Een startup koerst bijvoorbeeld eerst naar een lagere CPA of een hogere LTV en vliegt daarna bijvoorbeeld door naar het break even point.
Een virtueel track record voor startups
Nu we hebben kennisgemaakt met het belang van het sturen op ratio’s voor een professionele startup, gaan we de volgende keer in op de vraag hoe een virtueel track record kan worden gecreëerd, het Ei van Columbus voor startup-financiering. Door creatief gebruik te maken van het internet hoeven startups tegenwoordig namelijk geen daadwerkelijke omzet meer te maken om indruk te kunnen maken op een investeerder. We zullen verkennen hoe een startup zelfs zonder te beschikken over een echt product of echte klanten al accurate prognoses kan maken over de ontwikkeling van omzet en winst.
De eerste aflevering van dit feuilleton gemist? Klik hier.
www.venturemedia.nl
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/40185-professioneel-venture-kapitaal-investeert-in-een-cockpit-met-metertjes/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
11 antwoorden op deze vraag