• 0

eigen onderneming starten

Ik wil een eigen onderneming gaan opstarten naast mijn huidige baan. Ik ben in loondienst maar wat ik wil gaan doen staat echt los van mijn baan. Het is totaal iets anders, moet ik dan toch overleggen met mijn werkgever dat ik een eigen onderneming wil starten? Ik wil gewoon alleen mijn vrije tijd in mijn eigen onderneming steken, niet ten koste van mijn baan...

Iemand die mij hierover kan informeren?

 

Ineke.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou het overleggen met je baas, kan je veel problemen besparen. Verder wil ik je erop wijzen dat deze vraag al veel vaker gesteld is, als je de zoekfunctie gebruikt kom je ze zeker tegen.

 

Maar.. als het totaal iets anders is, wat is dan de reden waarom ik het mijn werkgever moet melden? Ik ga er vanuit dat ik een klein zakcentje er mee ga verdienen maar ik doe het meer voor de hobby. De reden waarom ik het niet zwart doe is omdat ik reclame wil maken en als ze er achter komen dan ben ik tenmnste niet de pineut.

Link naar reactie
  • 0

Vergeet ook niet de gevolgen die dit belastingtechnisch voor je kunnen hebben.

 

Dat vroeg ik me laatst ook af. De inkomsten wat ik uit mijn eigen onderneming zullen absoluut niet hoog zijn. Ik ga er vanuit dat ik niet eens veel werk krijg, maar het is een hobby van me wat ik wil aanbieden aan andere mensen. Gewoon een dienst. Ik vraag me dan af, hoeveel ben ik dan aan de belastingdienst kwijt, hou ik uberhaupt nog geld over??.

Link naar reactie
  • 0

Op het moment dat je ondernemer wordt veranderen er een aantal zaken voor je. Om een voorbeeld te noemen: de ziekenfondsgrens wordt verlaagd.

 

Of je het moet melden aan je werkgever vraag ik me af. Officieel niet natuurlijk, ten slotte mag jij weten wat je in jouw vrije tijd doet, zolang dit geen effect heeft op jouw dagelijkse werkzaamheden kan de werkgever daar niet veel over zeggen (uitzonderingen daar gelaten). Maar ik ken jouw band met de werkgever niet, misschien is hij/zij wel er geïnteresseerd in wat je doet en kan hij/zij je nog van adviezen voorzien ;-)

 

Verdiep je allereerst eens in de gevolgen die een serieuze hobby met zich meebrengt op het gebied van belasting en verzekeringen.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

 

Wanneer er in je arbeidsovereenkomst een beding is opgenomen m.b.t. nevenaktiviteiten dan is overleg met je werkgever zeker aan te bevelen. Wanneer je "hobby" het belang van je werkgever niet in het gedrang brengt, dan zullen hier weinig tot geen bezwaren tegen zijn.

 

Overleg staat wel zo netjes.

 

Succes

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

In veel arbeidsovereenkomsten kom je een verbod tot het verrichten van nevenwerkzaamheden tegen, dan wel beperkingen in dit kader. Wanneer een dergelijk beding in jouw arbeidsovereenkomst ontbreekt raad ik je desalniettemin aan om jouw plannen met de werkgever te bespreken. Werkzaamheden mogen dan in de vrije tijd worden verricht, de kans is levensgroot aanwezig dat er tegenstelde belangen ontstaan met alle gevolgen van dien.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Je moet er inderdaad je arbeidsovereenkomt op naslaan. Soms is het expliciet niet toegestaan om een onderneming te drijven of voor een ander erbij te werken, maar lang niet altijd. Soms staat er vermeld dat je nevenactiviteiten mag uitvoeren (voor zover ze niet conflicteren), maar je deze wel moet melden. Als er niets over in staat ben je niet verplicht iets te melden (tenzij er conflicten ontstaan).

 

Maar waarom wil je eigenlijk niets tegen je werkgever zeggen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is niet zo dat ik niets tegen mijn werkgever wil zeggen hoor! Hetgeen wat ik ga doen staat compleet los van mijn werk wat ik in loondienst doe. Ik vond het zo tegenstrijdig maar het is goed om te weten!. Ik zal mijn werkgever informeren.

 

Bedankt voor alle informatie!

Link naar reactie
  • 0

Beste Smurt,

 

Stel jou activiteiten op DVD gebied lopen een beetje uit de hand.

En vragen eigenlijk meer tijd dan je gedacht had.

Je kunt je voorstellen dat je dan niet altijd even fris op het werk zit.

Dit kan zowel lichamelijk als geestelijk.

Het hangt natuurlijk ook strek vanaf hoe jou wekgever hier tegenover staat.

ALs je goed communiceert hoeft het geen probleem te zijn.

Als je niets zegt verlies je het vertrouwen

 

Merkava

Link naar reactie
  • 0
Stel jou activiteiten op DVD gebied lopen een beetje uit de hand.

En vragen eigenlijk meer tijd dan je gedacht had.

Je kunt je voorstellen dat je dan niet altijd even fris op het werk zit.

Dit kan zowel lichamelijk als geestelijk.

Het hangt natuurlijk ook strek vanaf hoe jou wekgever hier tegenover staat.

ALs je goed communiceert hoeft het geen probleem te zijn.

Als je niets zegt verlies je het vertrouwen

 

Even afgezien van eventuele juridische beperkingen, ik zie het verschil niet tussen een hobby en dit. Als Ineke actief zou zijn voor een vereniging en daar heel veel tijd in zou stoppen, mag het dan wel volgens jou? Het gaat erom of de dagelijkse werkzaamheden er onder lijden.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

ik zal mijn werkzaamheden voor mijn eigen onderneming doen op dagen dat ik thuis ben (donderdag en vrijdag, werk drie dagen per week). En eventueel 's avonds.

Dus dat mijn werk bij mijn werkgever er onder zal lijden, nee denk 't niet. En mocht ik het zooo druk krijgen kan ik altijd nog overwegen minder te gaan werken bij mijn werkgever!

Link naar reactie
  • 0

Op het moment dat je ondernemer wordt veranderen er een aantal zaken voor je. Om een voorbeeld te noemen: de ziekenfondsgrens wordt verlaagd.

 

maar.. ik blijf in loondienst. Dan gebeurt er toch niets met mijn ziekenfonds? Ik werk drie dagen en ik blijf drie dagen werken! in mijn eigen tijd ga ik met mijn onderneming aan de slag.

Link naar reactie
  • 0

Stel jou activiteiten op DVD gebied lopen een beetje uit de hand.

En vragen eigenlijk meer tijd dan je gedacht had.

Je kunt je voorstellen dat je dan niet altijd even fris op het werk zit.

Dit kan zowel lichamelijk als geestelijk.

Het hangt natuurlijk ook strek vanaf hoe jou wekgever hier tegenover staat.

ALs je goed communiceert hoeft het geen probleem te zijn.

Als je niets zegt verlies je het vertrouwen

 

Even afgezien van eventuele juridische beperkingen, ik zie het verschil niet tussen een hobby en dit. Als Ineke actief zou zijn voor een vereniging en daar heel veel tijd in zou stoppen, mag het dan wel volgens jou? Het gaat erom of de dagelijkse werkzaamheden er onder lijden.

 

Beste WelleKe,

Het gaat er niet om wat ik denk, maar hoe werkgevers hier over denken.

Het is aan ieder voor zich of je er open over bent of niet.

En het gaat dus niet alleen om de wet, maar ook om de perceptie van beide partijen.

 

Op zich is het natuurlijk een hele goede manier om te starten.

 

Merkava

Link naar reactie
  • 0

Ok het gaat om de perceptie, maar laat ik het nu eens omdraaien. Stel Ineke vertelt haar werkgever over haar plannen en deze ziet dat helemaal niet zitten en maakt dat kenbaar. Wat dan? Dan heb je de poppen ongewild aan het dansen. Iets verzwijgen kan soms wel eens beter werken. Wat zeg ik hele volksstammen houden hun relatie daarmee op de rails! ;)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ok het gaat om de perceptie, maar laat ik het nu eens omdraaien. Stel Ineke vertelt haar werkgever over haar plannen en deze ziet dat helemaal niet zitten en maakt dat kenbaar. Wat dan? Dan heb je de poppen ongewild aan het dansen. Iets verzwijgen kan soms wel eens beter werken. Wat zeg ik hele volksstammen houden hun relatie daarmee op de rails! ;)

 

Precies, we begrijpen elkaar wel, het is verder aan Ieneke om met deze info te doen wat haar het beste lijkt, zij is de enige die deze situatie in kan schatten.

 

Merkava

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.