• 0

Meditatie meetellen voor Urencriterium ?

Hoi allen,

 

Mijn vrouw had in 2010 een onderneming voor het geven van Mindfulness trainingen.

Een onderdeel van Mindfulness is meditatie.

In 2010 heeft mijn vrouw meerdere uren gemediteerd als voorbereiding voor een training. Ook heeft ze een 10 daagse Vipassana training gevolgd.

Nu krijgen we van de belasting inspecteur te horen dat deze uren NIET meegeteld kunnen worden voor het urencriterium. Volgens de inspecteur betreft het hier uren voor versterking van haar persoonlijke uitrusting, waarbij ze ongeacht het werk wat ze doet voordeel mee heeft.

 

Heeft het volgens jullie zin om in beroep te gaan ??

 

Bedankt,

Hans

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik zou eerst een bezwaarschrift schrijven , of ben je die fase al voorbij?

 

Als jij kan aantonen dat de nadruk in al deze uren lag op het op peil houden en brengen van vakkennis waarmee de onderneming werd uitgeoefend, zou ik denken dat je een kans maakt.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Klinkt logisch, maar ik kan me ook voorstellen dat een belastinginspecteur het lastig vind. Ik voetbal, kan ik dan ook de uren die ik daar doorbreng als 'netwerken' en 'gezond leven en daarmee voorbereiding op gezonde en frisse uitstraling' meetellen? Ik geef o.a. presentatietrainingen, en een erg belangrijk advies daarvoor is fit zijn, dus moet ik zelf het goede voorbeeld geven... Is niet hetzelfde, maar het is een dunne grens.

 

Persoonlijk zou ik de Vipassana training wel zeker onder persoonlijke ontwikkeling als werkuren tellen, omdat dit een training is en heel goed aansluit bij mindfulness. Bij zelf mediteren (in je eentje) kan ik het me voorstellen dat de belastingdienst vragen stelt.

Wat Marcel zegt, ik zou wel (iig voor de Vipassana training) een bezwaarschrift indienen. Vermeld ze ook deze training bij haar website bijvoorbeeld? Dat zou kunnen laten zien dat de training bijdraagt aan haar commerciele doelen, want dat klanten daardoor eerder bij haar een training volgen (en dat het daarmee uren gemaakt voor het bedrijf zijn).

 

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

in de woorden van de Hoge Raad: "alle uren die dienstbaar zijn aan de onderneming tellen mee".

Dit wel los van de vraag of een zekere opleiding weegt als het op peil houden van vakkennis (telt wel mee) of het uitbreiden van je persoonlijke bagage met het oog op toekomstig te verwerven inkomen (telt niet mee)

 

Overigens is niet helemaal duidelijk uit je verhaal of de inspecteur alleen de uren voor de Vipassana training weigert of dat ook de meditatie-uren afgewezen worden. Dus graag verheldering welke uren geweigerd zijn bij de controle.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Mediteren is het loslaten van gedachten en komen tot contact met jezelf. Dit doe je zo veel mogelijk en is de bron van alle inspiratie. Als ik dit niet zou doen was er geen vinding meer te doen.

Waar bemoeit die belastingdienst zich mee. Je gereedschap afpakken?

 

Het enige wat je als probleem hebt is dat je tijdens mediteren geen besef meer hebt van tijd :)

Link naar reactie
  • 0

Hallo allen,

 

Allereerst bedankt voor jullie reacties.

Het gaat nog niet om een beroep, maar een voornemen tot afwijking.

Zowel de meditatie uren als de vipassana uren worden niet geaccepteerd.

Het betreft hier:

 

[*]Meditatie 90 uur

[*]Vipassana 166 uur

 

 

Een van de vakverenigengen stelt voor lidmaastschap de eis om zowel dagelijks te mediteren als deelname aan vipassana.

Weet echter niet of ik dit argument kan gebruiken.

 

Groet,

Hans

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou mediteren wel voor het urencriterium moeten meetellen terwijl slapen niet meetelt?

Bij mediteren ben je je van jezelf bewust en bij slapen niet. Dus kun je invallen krijgen, problemen waar je op dood spoor zit worden helder etc. Dit is van enorme invloed op je werk.

Link naar reactie
  • 0

Kennelijk gaat deze belastinginspecteur niet direct accoord met eenvijfde van de uren voor het criterium mediteren en vippen (166 uren in 10 dagen). Er zijn denk ik ook maar weinig werkgevers die dat wel toestaan of vergoeden.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Zowel de meditatie uren als de vipassana uren worden niet geaccepteerd.

Het betreft hier:

 

[*]Meditatie 90 uur

[*]Vipassana 166 uur

 

 

Een van de vakverenigengen stelt voor lidmaastschap de eis om zowel dagelijks te mediteren als deelname aan vipassana.

Weet echter niet of ik dit argument kan gebruiken.

 

Dag Hans

 

De inspecteur motiveert als volgt:

Volgens de inspecteur betreft het hier uren voor versterking van haar persoonlijke uitrusting, waarbij ze ongeacht het werk wat ze doet voordeel mee heeft.

 

Dat is mijns inziens te mager. Uren die meetellen in het criterium zijn alle uren die dienstbaar zijn aan je onderneming. De term persoonlijke uitrusting komen we tegen in de vraag of studiekosten ondernemerskosten zijn of persoonsgebonden aftrek. Het gaat hier echter niet om studie zodat het argument IMHO zwak is.

 

Ik zou zeker aanvoeren dat meditatie en vipassana voorwaarden zijn voor lidmaatschap van vmbn. Het lidmaatschap van vmbn lijkt me van evident zakelijk belang zodat dat ook geldt voor het uitvoeren van de voorwaarden die daaraan gesteld zijn.

 

groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allen.

Hier kan ik iets mee voor het schrijven van bezwaar.

Wellicht dat ik tzt nogmaals terug kom.

 

Hans :)

 

Het is altijd fijn als mensen niet alleen kennis komen halen maar ook hun kennis op dit forum inbrengen - ik hoop dus zeker dat je terug komt ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Succes, de argumentatie van Joost volg ik volledig.

 

Het betreft hier:

[*]Vipassana 166 uur

 

Wel kan ik me voorstellen dat 16,6 uur per dag noteren opvalt. Natuurlijk is een Vipassana de hele dag door heel hard werken, maar mijn boerenverstand zegt dat voor zo'n activiteit het slimmer kan zijn om 8 uur/dag te noteren. Maar dat weten de experts hier vast beter...

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0
De aan een studie van de ondernemer zelf verbonden kosten kunnen ten laste van de winst komen, als het bedrijfs- of beroepskosten betreffen. Als beroepskosten worden aangemerkt de kosten die een ondernemer, die reeds toegerust met een voor de uitoefening van zijn beroep voldoende vakkennis, zich getroost voor studie teneinde zijn kennis op peil te houden en daardoor zijn vakbekwaamheid niet te doen verminderen (HR 2 januari 1958, nr. 13 428, BNB 1958/57).

 

Van bedrijfs- of beroepskosten is geen sprake indien het gaat om kosten van scholing die er toe moet leiden dat de ondernemer zich een belangrijk grotere vakkennis verwerft en de studie aldus strekt tot een duurzame verbetering van zijn persoonlijke uitrusting (HR 10 februari 1960, nr. 14 190, BNB 1960/79, bevestigd door de Hoge Raad in het arrest van 28 november 2003, nr. 37 810, BNB 2004/78).

 

Ben geen fiscalist maar neem aan dat hier het afwijzen van beroepskosten hand in hand gaat met gewerkte uren voor de onderneming. Als ik dan bovenstaande lees en daar mediteren op projecteer zie ik (vele uren) mediteren als voorbereiding op een training niet als het op peil houden van vakkennis.

Bij de Vipassana training wordt er heel veel tijd gemediteerd en wordt er daarnaast ook gedoceerd. Eens met Arthur dat, als er al sprake is van arbeidsuren (dus daadwerkelijke scholing), die niet gelijk zijn aan het opgegeven aantal waar ook pauzes en lunches in zitten. Alleen slapen telt blijkbaar niet mee.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.