Ga naar inhoud
Sidebar tonen Sidebar tonen
Geplaatst:

wouterh

Beste Forum leden,

 

Ik ben eigenaar van een webshop, op 09-09-2013 heeft iemand een product besteld. Ik heb het product naar deze klant verzonden maar de klant heeft tot heden nog niet betaalt.

 

Ik heb de volgende actie(s) tot nu toe ondernomen:

 

- Op 17 september een betaal herinnering gestuurd.

- Op 23 september een betaal herinnering gestuurd.

- Op 7 oktober een betaal herinnering gestuurd.

 

Alle betaalherinneringen zijn via de e-mail gestuurd, ik heb de klant in de laatste e-mail van 7 oktober vriendelijk gevraagd om het totaal bedrag voor 13 oktober 2013 naar onze rekening te hebben overgemaakt.

 

Stel je voor, de klant betaalt morgen niet. Welke stappen kan ik dan ondernemen?

Kan ik bijvoorbeeld extra kosten in rekening brengen? Ik zou in principe maandag nog een aangetekende brief op de post kunnen doen richting de klant, kan ik deze kosten op haar verrekenen etc?

 

Bedankt alvast voor jullie hulp.

 

Wouter

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Wat staat er in je eigen voorwaarden?

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

wouterh

  • Auteur
  Op 12-10-2013 om 19:08, Joost Rietveld zei:

Wat staat er in je eigen voorwaarden?

 

Goed dat je het zegt, de klant is tijdens het afrekenen "akkoord" gegaan met de algemene voorwaarden.

 

Een stukje met betrekking tot de betaling:

 

  Quote
Artikel 13 - Betaling

 

1. Voorzover niet anders is overeengekomen, dienen de door de consument verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen 14 dagen na het ingaan van de bedenktermijn als bedoeld in artikel 6 lid 1. In geval van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst, vangt deze termijn aan nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.

 

2. Bij de verkoop van producten aan consumenten mag in algemene voorwaarden nimmer een vooruitbetaling van meer dan 50% worden bedongen. Wanneer vooruitbetaling is bedongen, kan de consument geen enkel recht doen gelden aangaande de uitvoering van de desbetreffende bestelling of dienst(en), alvorens de bedongen vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.

 

3. De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.

 

4. In geval van wanbetaling van de consument heeft de ondernemer behoudens wettelijke beperkingen, het recht om de vooraf aan de consument kenbaar gemaakte redelijke kosten in rekening te brengen.

 

Verwijzing naar artikel 6, lid 1:

 

  Quote
Artikel 6 - Herroepingsrecht

 

Bij levering van producten:

 

1. Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen. Deze bedenktermijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door de consument of een vooraf door de consument aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger.

Geplaatst:

Highio

Waarom ga je dan al twee keer herinneren, voordat de betaaltermijn uit jouw algemene voorwaarden verstreken is? Heb je een telefoonnummer van deze klant?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Geplaatst:

wouterh

  • Auteur
  Op 12-10-2013 om 19:37, Highio zei:

Waarom ga je dan al twee keer herinneren, voordat de betaaltermijn uit jouw algemene voorwaarden verstreken zijn? Heb je een telefoonnummer van deze klant?

 

Groet,

 

Highio

 

Ik heb bewust twee keer op een vriendelijke manier geprobeerd te herinneren, dit om niet gelijk "gezeik" te krijgen. Helaas heb ik geen telefoonnummer.

Geplaatst:

Highio

Wat is er in dit geval afgesproken over betaling? Welke betaalkeuze heeft (had) de klant?

 

Het klinkt alsof je het beheer nog niet gestructureerd hebt, want deze situatie duidt op ruimte voor problemen en misverstanden.

 

Je gaat een klant nu al twee keer om geld vragen, terwijl deze nog helemaal niet had moeten betalen, voorzover ik het begrijp.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Geplaatst:

wouterh

  • Auteur
  Op 12-10-2013 om 19:45, Highio zei:

Wat is er in dit geval afgesproken over betaling? Welke betaalkeuze heeft (had) de klant? Het klinkt alsof je het beheer nog niet gestructureerd hebt, want deze situatie duidt op ruimte voor problemen en misverstanden.

 

Groet,

 

Highio

 

In de mail heb ik de klant gevraagd om voor de in de mail genoemde datum het bedrag over te maken naar onze rekening, in de mail heb ik ook onze bankgegevens verwerkt.

 

De klant heeft gekozen voor overschrijving.

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Welk bedrag hebben we het over?

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

wouterh

  • Auteur
  Op 12-10-2013 om 20:09, Joost Rietveld zei:

Welk bedrag hebben we het over?

 

Het gaat hier om een "klein" bedrag van circa 40 euro.

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator

Wellicht goedkoper om je verlies te nemen en door te gaan met verkopen.

 

Of waag er nog een harde brief aan. Incassotraject opstarten zal waarschijnlijk te duur zijn.

 

Succes

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

willemj

Brief van incassoburo wil nog wel eens helpen. Alleen het verzenden van zo'n brief hoeft niet veel te kosten afhankelijk van het contract wat je met dat buro hebt. De shop is zo te zien pas een paar maanden oud, domein is geregistreerd in juli, dus er zullen hopelijk nog wel een aantal wanbetalers volgen (hopelijk want je hebt nu eenmaal een klein deel wanbetalers en ik wens je veel klanten ;) )

Geplaatst:

bert@jo

Vervelend dat de klant niet betaald, moet wel zeggen dat het mij als klant enorm zou irriteren om 2x een herrinering te ontvangen zonder dat dat terecht is.

Voor wat betreft je vraag over kosten: in principe kun je 40 euro aan incassokosten in rekening brengen, zie ook http://www.consuwijzer.nl/thema/incassokosten

JouwOnderneming biedt ondernemingsplan software voor startende ondernemers. Een bedrijfsplan maken gaat eenvoudig en professioneel met onze software. Tevens ondersteuning via email en telefoon
Geplaatst:

John B

  Op 12-10-2013 om 19:40, wouterh zei:

Helaas heb ik geen telefoonnummer.

 

Een beetje handig googelen wil dan soms helpen ...

Geplaatst:

fvddungen

Ten eerste krijg ik weer beetje de kriebels als iemand weer eens zegt 'Verlies nemen en doorgaan'. Schijnt wel steeds meer de trend te worden op dit forum heb ik het gevoel. Zo leren we de consument niks, he.

 

Ten tweede maak je je denk ik druk om niets. 90% van de mensen trekken zich niets aan van de betalingstermijn en betalen uiteindelijk toch wel, waarbij gemiddeld 30 dagen gebruikelijk is. Als jouw factuur op 9 september is verzonden dan denk ik dat je op zijn vroegst aankomende week betaling kunt verwachten en anders volgende week. Als ze eind oktober nog niet hebben betaald zou ik pas aan de bel trekken.

Zelfstandige loonslaaf

Geplaatst:

Iwan Wilke

Mocht je inderdaad toch het telefoonnummer kunnen achterhalen, bel ze dan niet op om zoals is afgesproken te betalen, maar probeer vriendelijk tot een mogelijkheid voor hun (de klant) te komen wat en wanneer ze wel kunnen betalen. Laat de nadruk dan liggen op wat de klant past om met het geld over de brug te komen, zodat ze het idee hebben dat je erg meegaand bent.

Laat ze desnoods in termijnen betalen, anders ben je het geld toch kwijt. Wel een mail als bevestiging hiervan erachteraan.

 

De klant weet ook wel dat ze moet betalen en zal dit in principe ook wel willen, maar misschien er is vast een aannemelijke reden waarom ze hun afspraak niet nakomen.

Hou het netjes, kom de klant tegemoet, ze wil vaak best wel betalen en voeld het dan minder bedreigend overkomen.

Dit zou je zelfs via de mail kunnen overbrengen, maar is wat lastiger.

 

Een klant op een klantonvriendelijk manier aan de afspraak te houden, levert je misschien het geld op, maar de klant verkoop je daarna niets meer. Een vriendelijke oplossing levert mogelijk een betaling en herhalingsaankoop of een ambassadeur voor je bedrijf op en nog belangrijker, jou een goed gevoel als ondernemer.

Buten Art Gallery

http://www.buten.org

Geplaatst:

buddyhans

heb zelf een website gehad en nooit problemen want ik liet de koper per Ideal betalen ,ging uitstekend alleen als er iets niet klopte aan de bestelling dan kan dat terug binnen 14 dagen kosteloos ...zg wet kopen op afstand.

  • 2 weeks later...
Geplaatst:

fvddungen

Hoe is dit afgelopen? Heeft de klant intussen betaald?

Zelfstandige loonslaaf

Geplaatst:

wouterh

  • Auteur
  Op 24-10-2013 om 15:29, Fvddungen zei:

Hoe is dit afgelopen? Heeft de klant intussen betaald?

 

Beetje afwezig geweest, vandaar mijn late reactie.

 

Om te beginnen, heb ik voor circa 8 dagen terug een aangetekende brief opgestuurd, in deze brief heb ik alle herinneringen gemeld, en de klant toch echt de allerlaatste kans gegeven! De klant pakt telefonisch niet op helaas. In de brief heb ik vriendelijk, doch streng vermeld dat de klant nog 7 dagen heeft om tot betaling over te gaan, deze termijn is inmiddels verstreken.

 

Nu maar op zoek naar een incasso buraeu, voor mij is het geld niet zo'n probleem ik zou graag me verlies willen nemen, echter als ik dit altijd doe dan komt het niet goed.

 

Geleverd = Betalen, tenzij de klant het product retour wil sturen natuurlijk.

 

Wouter

  • 6 months later...
Geplaatst:

Bill incasso BV

Het afschrijven van kleine vorderingen is zeker niet nodig.

 

Daarnaast is het van belang of de "klant" een zakelijke debiteur of consument betreft. In het laatste geval moet je laatste aanmaning aan een tweetal wettelijke eisen voldoen voordat je een incassobureau inschakelen kunt. Is de debiteur een bedrijf dan hoef je aan geen enkele wettelijke eis te voldoen; het bedrijf is in gebreke op het moment dat de termijn van de factuur overschreden wordt. Je kunt het direct uit handen geven, doch zullen de meeste bedrijven eerst nog een herinnering versturen.

 

 

[Mod edit: link naar eigen site verwijderd]

Geplaatst:

Norbert Bakker

  • Moderator

@Bill incasso: allereerst welkom op Higherlevel!

 

Een paar tips/verzoeken:

[*]a.u.b. geen links naar eigen site(s) in post opnemen. Links kun je opnemen in je profielinfo en signature

[*]voorbeeld documenten kunt je als bijlage opnemen, mits niet voorzien van jouw bedrijfsgegevens en logo

[*]probeer a.u.b. te reageren op recente berichten; dit topic is al enige maanden inactief.

 

 

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB

Gespecialiseerd in Arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en Cyber.

 

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.