• 0

Gewonnen prijs uit pitch

Een bekende onderneming in de entertainment branche heeft een pitch uitgeschreven waarmee ik 10K 'gewonnen' heb ter start van een cultuurproject. Nu ben ik ZZP-er en vraag ik mij af hoe ik dit moet verantwoorden. Het geld is nodig om het project te financieren.

 

Als ik bij ontvangst het bedrag op vooruitontvangen bedragen boek, kan het dan buiten de V&W blijven en hoe zit het met de belastingdienst?

 

Ik ben al een tijdje op zoek naar antwoorden, maar deze specifieke casus vind ik vooralsnog niet.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Moet je daar nog belasting over betalen?

 

In dit land bestaat er niet zoiets als belastingvrij inkomen, dat weet je toch Twa ;D

 

Het geld is gegenereerd door de pitch te winnen en vervolgens het project uit te voeren. Het dient dus verwerkt te worden in de resultatenrekening (eenmalige inkomsten o.i.d.) en wordt op deze manier fiscaal in beeld gebracht. Vervolgens worden hierop de kosten van het project in mindering gebracht, uiteindelijk betaal je er dus geen inkomstenbelasting over.

Ik ga dan even uit van de onvoorwaardelijkheid van de prijs - ik ga er dus van uit dat deze gewoon wordt toegekend en niet meer teruggedraaid kan worden. Als er voorwaardelijk is toegekend (dus op basis van verantwoording achteraf wordt het eventueel definitief) steekt het anders in elkaar.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Je levert geen dienst aan deze "bekend onderneming in de entertainmentbranche" dus uit de losse pols ga ik er vanuit dat het prijzengeld niet belast is met btw.

Ik weet niet waar je het geld aan uit gaat geven, maar als het project volledig gefinancierd wordt uit niet-btw-belast prijzengeld is de btw op de inkoop evenmin aftrekbaar. Als het doel is om iets neer te zetten dat vervolgens binnen je onderneming weer btw-belaste omzet genereert, is de voorbelasting op de inkoop wél aftrekbaar.

 

Ik vermoed dat er ook iets van die 10k 'aan de strijkstok blijft hangen', met andere woorden, dat je er zelf wat aan over houdt. De 'winst' die je er op maakt zal belast worden met inkomstenbelasting.

Ik vermoed ook dat je al een redelijk idee hebt waar je het geld aan wil uitgeven en wanneer en dat je dus ook al weet wat je er (waarschijnlijk) aan over gaat houden. Stel nu dat het project je in totaal 1500,- oplevert en loopt van oktober 2013 tot juni 2014 (9 maanden dus). Stel nu ook eens dat de uitvoering van dat project ongeveer gelijkmatig over die 9 maanden verdeeld is. Dan zou je 3/9 van die winst aan 2013 toe moeten rekenen en het overige nog-niet-uitgegeven bedrag als vooruitontvangen geld kunnen beschouwen.

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Nee, de onderneming stelt het geld beschikbaar om mij als ondernemer op weg te helpen.

Er worden ook uren voor mijn werkzaamheden uit betaald en die naar privé gaan en dan als privé inkomsten worden aangegeven uiteraard.

 

Dus als het bedrag ontvangen wordt komt het op de balans en bij gebruik van het geld voor het project pro rato per periode in de V&W.

 

Het is geloof ik wel duidelijk, correct me if i am wrong.

Bedankt allen.

Link naar reactie
  • 0

Een bekende onderneming in de entertainment branche heeft een pitch uitgeschreven waarmee ik 10K 'gewonnen' heb (...)

Als ik bij ontvangst het bedrag op vooruitontvangen bedragen boek, kan het dan buiten de V&W blijven en hoe zit het met de belastingdienst?

 

Dit is toch helemaal afhankelijk van de voorwaarden waaronder dit allemaal gebeurt:

“Gewonnen”= winst/inkomen.

“Vooruit ontvangen” (om op te maken aan diverse kosten) = verplichting/geen inkomen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 57 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.