• 0

"Ondernemers tegen inhaalverbod trucks"

 

 

Het schijnt dat de VVD heeft voorgesteld om een inhaalverbod voor vrachtwagens in te stellen. Nu zijn "de ondernemers" daartegen, volgens nu.nl. Zelf zou ik het wel handig vinden om niet eindeloos achter een vrachtwagen te hoeven rijden die een andere vrachtwagen met 1km/u snelheidsverschil inhaalt. Wat vinden de HL ondernemers ervan?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik achter een inhalende vrachtwagen rijdt, valt mij op dat die bijna altijd harder rijdt dan de toegestane 80 km/uur. Vaak zit die zelfs boven de 90 km/uur, terwijl ik overal lees dat vrachtwagens begrensd zijn op 85 km/uur en dat dat bij elke APK gecontroleerd wordt. En het ligt niet aan mijn snelheidsmeter ...

 

Zo'n inhaalverbod is wat mij betreft dus overbodig. Als alle vrachtwagenchauffeurs zich gewoon aan de maximum snelheid houden hoeft er volgens mij namelijk praktisch nooit meer ingehaald te worden.

Link naar reactie
  • 0

Als ik achter een inhalende vrachtwagen rijdt, valt mij op dat die bijna altijd harder rijdt dan de toegestane 80 km/uur. Vaak zit die zelfs boven de 90 km/uur, terwijl ik overal lees dat vrachtwagens begrensd zijn op 85 km/uur en dat dat bij elke APK gecontroleerd wordt. En het ligt niet aan mijn snelheidsmeter ...

 

Zo'n inhaalverbod is wat mij betreft dus overbodig. Als alle vrachtwagenchauffeurs zich gewoon aan de maximum snelheid houden hoeft er volgens mij namelijk praktisch nooit meer ingehaald te worden.

 

Als de inhalende vrachtwagen boven de 90 zou rijden en de ingehaalde precies 80, dan zou het nog niet zo'n probleem zijn. Wat ik zie is dat vrachtwagens soms lange tijd precies naast elkaar rijden, omdat de ene ongeveer 85 rijdt, en de andere ongeveer 86.

 

Het zou beter zijn als vrachtwagens gewoon net zo hard mogen rijden als ander verkeer, dan kan iedereen normaal doorrijden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is het zo dat je bij wisseling van baan (inhaalactie) de weggebruikers op de doelbaan niet mag hinderen, dit geld volgens mij voor elke weggebruiker. Ergo inhalen wanneer dat kan. Dit is voor vrachtwagens in NL (met de drukte) met enkele km/uur verschil op de andere vrachtwagen alleen praktisch onmogelijk.

 

Persoonlijk irriteer ik mij meer op de personenauto's die met hun inhaal actie niet goed inschatten of niet goed snelheid corrigeren zodat automobilisten op hun doelbaan de snelheid moeten aanpassen. Ik moet bijremmen, die achter mij etc etc. en weer een vage semi file of simpelweg echt gevaarlijke situaties.

 

Gezien sommige vrachtwagens die ik wel eens tegenkom ben ik heeeeel blij dat die niet veel harder kunnen / mogen dan 80 km/uur. Ik zit dan ook in de regio van de bloemenveiling / schiphol dus hier hebben we er nogal wat en die wil ik geen 130 zien gaan brrrrrrrrr

 

Ook zie ik niet geheel de relatie met ondernemen in deze discussie. Ondernemers zijn tegen... tja.

 

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 1

Goed idee, vrachtwagencombinaties ook met 130 km over de snelweg.. ::)

 

Nee Cristine bedoelt uiteraard dat auto's en motorrijders ook maximaal 80 moeten gaan rijden ;). Nu is dat idee wellicht waanzin, maar het alternatief, 16-tonners met 130-140 op de snelweg, is massamoord.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

ik vind het ook vervelend, misschien maar een 'inhaalknop' a la F1 installeren?

 

Ook zie ik niet geheel de relatie met ondernemen in deze discussie. Ondernemers zijn tegen... tja.

eens, behalve dan dat 'wij ondernemers' hier net zoveel last van heeft als de gewone werkende mens, gooi er maar een slotje op. :P

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik die momenten dat ik achter zo'n vrachtwagen zit altijd even om tot rust en bezinning te komen. Je realiseert je dan, dat alles in het leven wel erg snel gaat. Zo'n vrachtwagen geeft mij altijd een signaal om hier even bij stil te staan.

Link naar reactie
  • 0

Opzij, opzij, opzij. Maak plaats, maak plaats, maak plaats. Wij hebben ongelooflijke haast.

 

Volgens mij valt het wel mee. Ik zit veel op de weg, ook tijdens spitsuren, maar mij overkomt het incidenteel dat ik even moet wachten op een inhalende vrachtwagen. Meestal duurt het inhalen, wanneer dit met minimaal sneheidsverschil is, maar max. 2 a 3 minuten. Op de totale rit heeft dit bij mij nooit een gigantische impact.

 

Misschien zit ik te relaxed achter het stuur om mij aan het inhalen door vrachtwagens te ergeren.

 

De chauffeurs staan tegenwoordig onder grote tijdsdruk, dus ik snap wel dat ze af en toe wel moeten inhalen.

In deze tijd met veel JIT vracht telt voor veel chauffeurs en hun afdelingen planning wel iedere minuut.

 

Met vr. gr,

 

Ron

Link naar reactie
  • 0

Recente ervaring (van gisteravond) op de A2 (max.snelheid 100 km/h):

 

buitenlandse vrachtwagenchauffeur die al lichtsignalen gevend over de middelste strook van vijf alles en iedereen met enige voorzichtigheid bij zeer slecht zicht voor zich weg jaagt en voorbij dendert in de stromende regen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Een vrachtauto remt net zo snel als een andere auto.

 

Leuk, alleen ben ik vooral benieuwd wat er gebeurt als iemand niet of niet op tijd remt. Een 16- tonner die met 130 op de file knalt heeft 3 x meer kinetische energie dan die zelfde 16-tonner bij 90 Km/h en 20 x meer kinetische energie dan een middenklasser personenwagen die achterop knalt.

 

Die 16-tonner knalt overigens niet tegen je aan, hij dendert dwars over je heen, en ook over je 6 voorliggers (zoals destijds in 2005 bij de grote kettingbotsing in Duitsland vlak over de grens bij Enschede bleek: 7 personenwagens geplet onder 1 vrachtwagen. Die vrachtwagen reed trouwens 90!)

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Tsja, het is al gezegd, hoe ga je dat inhaalverbod handhaven? Het huidige inhaalverbod dat op veel wegen geldt wordt stelselmatig aan de laars gelapt door truckers.

 

En hoeveel personenauto's zie je niet die met nauwelijks snelheidsverschil inhalen (en liefst links blijven rijden omdat 500 meter verderop weer een auto op de rechterbaan rijdt)?

 

Misschien kunnen we instellen dat je alleen met minimaal 10 kilometer snelheidsverschil mag inhalen en alle werklozen langs de weg zetten om dit te controleren?

 

Oftewel: mens erger je niet, er zijn ergere dingen in de wereld.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 1

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

Vind ik dan wel weer indrukwekkend

 

Als je zo'n kolos met die snelheid op je af ziet komen in je achteruitkijkspiegel, heb je daarna vermoedelijk een schone onderbroek nodig :P :'(. Damn!

 

Maar zéér indrukwekkend inderdaad, onmiddellijk invoeren dat systeem, ook voor personenwagens trouwens..

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 1

 

Een vrachtauto remt net zo snel als een andere auto.

 

 

Daar heb je gelijk aan Christine, remmen is ook niet het probleem met een vrachtwagen,

Bij hoge snelheden en krachtig remmen of uitwijken wordt de lading het grote probleem. Losgestorte bulkgoederen gaan bij dergelijke snelheden een eigen leven leiden en worden oncontroleerbaar en daarmee de vrachtwagen ook

 

Groet,albert

Link naar reactie
  • 0

Losgestorte bulkgoederen gaan bij dergelijke snelheden een eigen leven leiden en worden oncontroleerbaar en daarmee de vrachtwagen ook

 

Dat is inderdaad een probleem, niet alleen bij bulkgoederen, maar eigenlijk bij alle lading die niet muurvast zit. Neem bijvoorbeeld een lading betonnen rioobuizen, die vastgehouden worden door spanbanden etc. Die banden voorkomen prima dat ze eraf rollen bij normaal rijden, maar houden ze echt niet tegen als die vrachtwagen frontaal tegen een bergwand oid rijdt.

 

Maar trucks die net zo hard mogen rijden als auto's onveilig? Dat valt volgens mij wel mee. Hier zijn gewend dat vrachtwagens maar 80 km/h mogen, maar in de meeste amerikaanse staten mogen ze net zo hard rijden als autos. Per staat verschilt de maximumsnelheid wel, maar het is 65, 70 of 75 mph.

 

Goed, auto's mogen dus iets minder hard dan hier, alhoewel we hier onderhand meer 100 en 80 snelwegen hebben dan 130.

 

Maar even terug on topic:

 

WELKE ondernemers zijn tegen zo'n inhaalverbod? Zouden ze het toevallig specifiek aan transportondernemers gevraagd hebben, maar dat voor het gemak even uit de headline hebben weggelaten? ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 73 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.