• 0

0% BTW tarief bij zendingen buiten EU verplicht?

Beste,

 

Wij hebben een webshop die ook zendingen verzend naar consumenten buiten de EU en bedrijven binnen de EU; oftewel partijen aan wie we 0% btw hoeven te berekenen. Door het geringe aantal zendingen, de grote impact op de shop en administratie (i.v.m. bewijslast en aantoonbaarheid) geniet het de voorkeur om iedereen - waar de zending ter wereld ook naartoe gaat - het Nederlands btw tarief van 6 of 21% te laten betalen en ook weer af te dragen. Mag dit? Of mogen we de btw in het geheel niet berekenen?

 

Alvast dank voor het antwoord!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Wij hebben een webshop die ook zendingen verzend naar consumenten buiten de EU en bedrijven binnen de EU (...)

 

Het is veel “erger” en minder vrijblijvend dan je misschien denkt:

Je moet de BTW verleggen (dus bij een levering 0% BTW in rekening brengen) en het BTW nummer van de afnemer controleren en vermelden op je factuur, wanneer het gaat om een (BTW plichtig) bedrijf binnen de EU (buiten NL dan).

 

Dat is geen keuze, maar een verplichting i.v.m. EU afspraken tussen de lidstaten.

 

Bij een bedrijf/particulier buiten de EU zou je mijns inziens wel je prijs met 21% (of 6% als dat van toepassing is) mogen verhogen door BTW te berekenen en afdragen aan de NL fiscus.

Maar of dat zo handig is, dat weet ik niet.

 

Link naar reactie
  • 0

Hij heeft het niet over verhogen, hij heeft het erover alsof hij hun op zelfde manier mag doen als Nederlandse klanten, dus gewoon btw rekenen. Er is al weleens eerder discussie over geweest, sommigen denken dat je verplicht moet meewerken om btw vrij te leveren. Ik denk dat het niet per se verplicht is: stel ik koop bij Saturn (mediamarkt variant) in Belgie een laptop gaan zij ook niet meteen meewerken met factuur met btw 0%. Of het slim is is een 2de (niet klantvriendelijk en loopt dan misschien klanten mis) maar ze kunnen je er niet op afrekenen denk ik.

Misschien kan de Belastingdienst webcareteam hier keer op reageren? Of het inderdaad verplicht is?

Wat sommige webwinkels doen is melden dat btw vrij versturen mogelijk is bij bestelling vanaf x euro of bv met x euro extra administratiekosten. Dit omdat je dan als pakket moet sturen (zodat er bewijs is dat het product Nederland heeft verlaten) en meer administratie oplevert (bv controleren of btw nummer klopt en in boekhouding goed verwerken). Ik kan me voorstellen dat je het bij artikel van 5,- niet zomaar wil doen.

Link naar reactie
  • 1

Er is al weleens eerder discussie over geweest, sommigen denken dat je verplicht moet meewerken om btw vrij te leveren. Ik denk dat het niet per se verplicht is: stel ik koop bij Saturn (mediamarkt variant) in Belgie een laptop gaan zij ook niet meteen meewerken met factuur met btw 0%.

 

Nee, als je bij de Saturn aan de balie een laptop koopt zul je gewoon Belgische BTW moeten tikken. Dat is een totaal andere situatie als een webshop die goederen verzendt naar andere EU-landen. Op deze verkopen is artikel 138, lid 1, Richtlijn 2006/112 van toepassing:

 

De lidstaten verlenen vrijstelling voor de levering van goederen, door of voor rekening van de verkoper of de afnemer

verzonden of vervoerd naar een plaats buiten hun respectieve grondgebied, maar binnen de Gemeenschap, welke wordt verricht voor een andere belastingplichtige of voor een nietbelastingplichtige rechtspersoon die als zodanig handelt in een

andere lidstaat dan de lidstaat van vertrek van de verzending of het vervoer van de goederen.

 

Deze goederen die de webshop verzendt zijn dus gewoon vrijgesteld van BTW, geen keuze. Er wordt gewoon geen Nederlandse BTW geheven in dit geval - althans, het tarief is 0%

 

Zie ook deze rekentool van de Belastingdienst. Deze geeft als antwoord:

 

De levering is belast in Nederland.

U als leverancier verricht in Nederland een intracommunautaire levering. Deze is belast met 0%.

Uw klant verricht een intracommunautaire verwerving. Deze is belast met het btw-tarief dat geldt in het EU-land waar de goederen aankomen.

 

Nogmaals, bij een intracommunautaire levering is de levering belast in Nederland met 0%. Dit is geen keuze, gewoon 21% rekenen is gewoon fout.

 

Ik kan het niet leuker maken dan dat het is :-\

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Bedankt voor jullie uitgebreide toelichtingen en het meedenken!

 

Inderdaad waar dat de mogelijkheid bestaat dat we ons de markt uit prijzen of bij onze klanten op zijn minst onduidelijkheid zouden veroorzaken als we NL-btw zouden vragen voor leveringen buiten de EU en leveringen aan bedrijven binnen de EU. Desalniettemin zou het ons een hoop werk en kosten op zowel webshop-technisch en administratief gebied.

Het ziet er echter naar uit dat we geen keus hebben als ik je reactie( / de reactie van Dennis van Dijk) lees.

 

Mocht iemand nog een andere mening hebben en deze kunnen onderbouwen dan hoor ik het natuurlijk graag. Zou ons weer werk schelen. ;D

 

Link naar reactie
  • 0

Wat gebeurt er als je toch 21% BTW rekent aan bedrijven die op mijn webshop kopen? De laatste tijd kopen steeds meer bedrijven buiten Nederland maar binnen de EU bij mij (vooral uit België) waarbij de webshop automatisch over elke bestelling 21% rekent. Ik heb hier nooit eerder 'gezeur' over gehad van mijn Belgische zakelijke klanten. Kunnen zij de BTW niet terugvragen bij de Nederlandse fiscus?

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
  • 0

Maar stel dat ze dat nummer wel aan mij doorgeven in het 'Comments'-vakje op mijn website. Mijn website berekent dan nog steeds vrolijk 21% BTW over de bestelde artikelen. Ook genereert mijn webshop enkel bestellingen met bestelnummers en geen aparte facturen die nagestuurd worden o.i.d..

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
  • 0

Wat gebeurt er als je toch 21% BTW rekent aan bedrijven die op mijn webshop kopen?

 

Mocht je in de toekomst een discussie krijgen met de fiscus over je administratie, BTW afdracht, gemaakte kosten, geclaimde aftrekposten of iets anders dan werkt het zeker niet in je voordeel als blijkt dat je ook nog eens de fiscale wetten m.b.t. facturering binnen de EU aan je laars lapt.

 

Het verleggen van de BTW behoort tot de administratieve verplichtingen van de onderneming (je moet namelijk een correcte factuur uitreiken). En het doen van opgaaf ICP ook.

En het niet voldoen aan de administratieve verplichtingen (factuureisen en ICP opgaaf) is een economisch delict volgens mij (maar ik ben geen jurist).

 

Je moet dus je website zo maken dat de klant kan aangeven of hij/zij ondernemer is, zijn/haar BTW nummer kan vermelden en vervolgens dit nummer controleren aan de hand van de VIES database en datzelfde nummer afdrukken op je factuur.

En ook Opgaaf ICP doen dus.

 

Link naar reactie
  • 0

Het 0-tarief bij een intra-communautaire levering is geen verlegging, ook geen vrijstelling, maar een levering tegen het 0-tarief. Er is geen verplichting om een intracommunautaire levering met 0% BTW te factureren, bij afhaaltransacties wordt het door de belastingdienst in sommige gevallen zelf afgeraden.

Als er een verplichting zou bestaan om met 0% te factureren zou de belastingdienst m.i. nooit kunnen navorderen......

 

Bij export (buiten de EU) heb je van je klant geen BTW-nummer nodig, dat er geexporteerd wordt zal blijken uit het alfeveradres. Wel moet je dan uitvoeraangifte doen bij de douane en achteraf kunnen bewijzen dat de goederen de EU verlaten hebben.

Als je maar genoeg factureert met Nederlandse BTW aan particulieren in andere EU lidstaten zul je ook nog te maken krijgen met de regeling voor afstandsverkopen.

 

M.vr.gr.

 

Bert

Link naar reactie
  • 0

[...dan werkt het zeker niet in je voordeel als blijkt dat je ook nog eens de fiscale wetten m.b.t. facturering binnen de EU aan je laars lapt.

 

Sterker nog… je kunt ook te maken krijgen met een omkering van de bewijslast.

 

Het spreekt voor zich dat de BTW die jochem8 onterecht ontvangt wel aan de fiscus moeten worden afgedragen.

 

Hoe zit het met jouw listings die jij verplicht bent maandelijks in te dienen? (Dit betreft dus goederen die naar een andere lidstaat zijn vervoerd en waarop verplicht het 0%-tarief van toepassing is). Het indienen van een onvolledige/onjuiste lijst vormt een verzuim wat een bestuurlijke boete van ten hoogste bijna 5.000 euro kan opleveren. Er zal met deze boete ook wel rekening gehouden worden met de hoogte van de omzet maar toch zonde van het geld.

 

Link naar reactie
  • 0

Er is geen verplichting om een intracommunautaire levering met 0% BTW te factureren, ...

Hoe kom jij daarbij?

Die verplichting is er weldegelijk. De BTW is een wet waarop men al jarenlang bezig is tot een harmonisatie te komen. Een van de gevolgen is dat leveringen tussen eu-landen zo efficient mogelijk moeten verlopen. Het in Nederland afdragen van BTW - die door een zakelijke klant in een andere lidstaat aan Jochem8 - is betaald en waar vervolgens de buitenlandse klant weer BTW moet terugvragen is nu niet bepaald een toonbeeld van efficiency. Dit is dan ook de reden dat je verplicht bent om met 0% te factureren. Dit is het gevolg van afspraken tussen eu-landen die neergelegd zijn in de BTW-richtlijn. De landen zijn verplicht de eigen wetten concform deze richtlijn uit te leggen.

 

In geval van een ICL vindt er in Nederland niet een eens te belaste handeling plaats; er is niks te belasten. Het belastbare feit is de intracommunautaire verwerving. Dit feit vindt plaats in Belgie; de plaats van aankomst van het vervoer.

 

Een afhaaltransactie is iets anders.

(edit: mijn antwoord voor Peters' reactie tussentijds iets uitgebreid)

 

Link naar reactie
  • 0

Begrijp ik nou goed dat de reacties van Peter CVinfo en BJM tegenstrijdig zijn?

 

Ja, dat begrijp je heel goed.

En BJM vergist zich (zoals je ook merkt aan de deskundige reacties van Eric, Joost, Dennis).

 

@BJM:

Wanneer je bij een intracommunautaire levering met 0% BTW factureert, dan verleg je de BTW naar de afnemer.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het inderdaad niet met Peter eens (ook niet met Eric....).

 

Ter illustratie twee quotes van de website van de belastingdienst:

 

"U moet ook kunnen aantonen dat u de goederen aan iemand hebt verkocht, die in een ander EU-land btw-aangifte moet doen. U mag de goederen dan leveren met 0% btw. We noemen dit een intracommunautaire levering."

 

en:

 

" Is de klant betrouwbaar? Als u bij controle niet kunt aantonen dat uw goederen Nederland hebben verlaten, moet u alsnog btw betalen. Zorg er daarom voor dat u kunt aantonen dat u te goeder trouw hebt gehandeld. Lever bijvoorbeeld alleen met 0% aan vaste klanten die al vaker zonder problemen bij u hebben gekocht. In andere gevallen kunt u de klant beter Nederlandse btw in rekening brengen."

 

Als er een verplichting was een ICL met 0% te factureren zou de belastingdienst 1) bovenstaande nooit kunnen schrijven 2) geen BTW meer achteraf kunnen navorderen......

 

Laten we de vraag eens anders stellen, als Jochem8 inclusief BTW factureert terwijl hij levert aan een belastingplichtige in een andere lidstaat, is hij dan in overtreding? Als ik jullie mag geloven wel want 0% is verplicht...... Wat voor straf staat daar dan op?

 

Eric, BTW verleggen houdt in dat hetzelfde BTW bedrag op een ander tijdstip/plaats/door een ander persoon voldaan wordt, bijvoorbeeld de verlegging van invoer BTW op grond van artikel 23 WOB of een reverse charge bij levering van computerchips of mobiele telefoon. Als je IC levert naar bijvoorbeeld Duitsland verleg je geen BTW want de Duitse ontvanger betaald / geeft Duitse BTW aan, geen Nederlandse.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het inderdaad niet met Peter eens (ook niet met Eric....).

 

BTW verleggen betekent in deze dat de presterende ondernemer zelf niet de BTW in rekening brengt, maar dat de hele verplichte afhandeling van de BTW overgaat op (verlegd wordt naar) de afnemer.

Bij ICP diensten moet je zelfs “BTW verlegd” op je factuur zetten (bij ICP leveringen zet je “0% BTW” erop) – dus ongeacht of hier sprake is van Nederlandse of bijvoorbeeld Duitse BTW.

 

Dus jij denkt dat dit een keuze is?

Er zijn niet veel belastingregels die je naar keuze toe mag passen.

 

En over de “straffen” hebben wij al geschreven: mogelijke boete, omkering bewijslast, etc.

 

En de site van de belastingdienst is wel handig in vele opzichten, maar je kan niet blindelings alles zomaar overnemen en denken dat dit wet is. Zeker niet als het over ingewikkelde onderwerpen gaat.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nou ja, als de belastingdienst ook niet meer geloofd wordt.....laten we het dan meer eens vanuit de wetgeving bekijken, Op grond van artikel 5 WOB is een levering door een ondernemer van goederen die naar een andere lidstaat worden gebracht belastbaar in het land van vertrek van de goederen. (Dus wel een belaste handeling, in tegenstelling tot wat Eric beweert).

 

De belastbaarheid is volgens lid 9 WOB 21%. In afwijking daarop bedraagt de belasting 0% voor levering van goederen (en diensten) uit tabel II, mits is voldaan aan bij algemene maatregel van bestuur vast te stellen voorwaarden. Voor een intracommunauire levering zijn de voorwaarden dat de goederen aantoonbaar naar een andere lidstaat worden vervoerd en dat de goederen in de lidstaat van aankomst zijn aan heffing van belasting ter zake van de intracommunautaire verwerving.

 

21% is dus de hoofdregel, het nul-tarief kan pas gehanteerd worden als aan de voorwaarden voldaan wordt/is. Als de leverancier deze twee zaken niet kan aantonen mag hij niet met 0% factureren, terwijl de goederen misschien best wel naar een ondernemer in een andere lidstaat gaan. Hetgeen de strekking is van het stukje op de website van de belastingdienst. Je zou dus hooguit kunnen roepen dat het nul-tarief pas "verplicht" is als aan de voorwaarden voldaan wordt, al lees ik dat toch eerder als "toegestaan" i.p.v. "verplicht".

 

Link naar reactie
  • 0

21% is dus de hoofdregel, het nul-tarief kan pas gehanteerd worden als aan de voorwaarden voldaan wordt/is. Als de leverancier deze twee zaken niet kan aantonen mag hij niet met 0% factureren (...)

 

Dus je bent van mening dat wanneer een ondernemer niet de moeite doet om het BTW nummer van zijn afnemer te checken, dan kan hij gewoon 21% BTW berekenen aan afnemers in andere EU landen.

Want dan weet hij/zij tenslotte niet zeker of alles klopt, dus dan maar kiezen voor Nederlandse BTW volgens jouw logica.

 

Tja, het is een aparte kijk op zaken. De BD deelt deze visie zeker niet (dat weet ik uit ervaring) en menig belastingadviseur ook niet (in mijn ogen dan). Maar wie weet kan je je gelijk halen bij een eventueel proces (maar ik denk dat je bakzeil haalt bij de rechter).

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie niet zo gauw wie me een proces aan gaat doen als ik op een levering BTW in rekening breng (al kan ik nul procent in rekening brengen) en deze afdraag aan de belastingdienst?

 

In theorie zou een ondernemer die niet de moeite doet om een BTW-nummer te checken daarom niet voldoen aan de voorwaarden om het nultarief te hanteren. Of het wenselijk/praktisch is, is een andere discussie.

 

En de belastingdienst is het nu wel met je eens is terwijl hetgeen ze op de website zetten wel handig is maar je het niet blindelings kan volgen en kan denken dat het wet is

Link naar reactie
  • 0

En de belastingdienst is het nu wel met je eens is terwijl hetgeen ze op de website zetten wel handig is maar je het niet blindelings kan volgen en kan denken dat het wet is

 

Dit is een heel ander iets. De BD is uiteraard niet “nu wel met mij eens” (pffff….).

Ik weet dat het standpunt van de BD is:

Bij ICP moet je de BTW verleggen (of zoals jij het liever ziet staan bij leveringen: 0% BTW toepassen), wanneer de afnemer een ondernemer is.

 

Maar jij blijft vinden dat een presterende ondernemer dat niet kan weten, behalve wanneer hij/zij dat ook toevallig weet (en daar moet hij/zij dan weer veel moeite voor doen).

Daarom roep je heel makkelijk “is een keuze, geen verplichting”.

 

Ik (en bijvoorbeeld Eric kennelijk ook) denk dat wanneer je in de B2B zit en niet de afnemer de gelegenheid biedt om zijn gegevens door te geven, je in gebreke blijft. Met alle mogelijke gevolgen van dien.

 

En dit is een forum voor ondernemers. Daarom is het voor ondernemers heel belangrijk om te weten wat de consequenties zijn van de keuzes die zij maken.

Dat is de reden dat wij (ik en sommige anderen) proberen om een soort ‘advies’ te geven bij vragen.

Jij probeert nu je standpunt, dat voor een ondernemer in mijn ogen heel ongelukkig uit zou kunnen pakken bij een conflict met de BD, “door te drukken”.

 

Ik heb begrepen dat jij vindt dat het een vrije keuze is om dit zo te doen.

Ik niet (en ik ben niet de enige).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Peter, even resumerend, de vraag ging in eerste instantie over export. Volgens jou zou je bij levering aan een bedrijf of particulier wel BTW mogen berekenen en aan de fiscus afdragen. Ook export kent het nul-tarief, waarom hier dan wel inclusief BTW? De vraag hoeft bij export niet eens gesteld te worden, tenzij het een EXW levering (Incoterms) levering betreft. De uitvoeraangifte is sowieso verplicht en het bewijs dat de goederen uitgevoerd zijn is voldoende om de terechte toepassing van het 0-tarief aan te tonen. Het maakt dan ook niet uit of je aan een particulier levert of aan een bedrijf, je zou als webshop dus kunnen volstaan te kijken naar het afleveradres.

 

Bij een ICL zou je verplicht het nul-tarief moeten hanteren en ook nog eens de afnemer in de gelegenheid moeten stellen zijn BTW nummer door te geven, in feite dus heel de programmatuur van de webshop aanpassen. Helaas ontbreekt de onderbouwing.

 

Als je naar de financiele stroom kijkt wordt er dus BTW betaald door een buitenlandse afnemer en afgedragen aan de fiscus. De fiscus en het de leverancier lopen dus weinig risico m.b.t. de BTW-afdracht. Dat is omgekeerd bij een levering tegen het tarief omdat de leverancier dan met "boeken en bescheiden" moet kunnen aantonen dat de goederen buiten Nederland geleverd zijn. Er worden geen bedrijven door de fiscus aangeklaagd die ontvangen BTW afgedragen hebben, er worden wel bedrijven naheffingsaanslagen en boetes opgelegd omdat ze niet kunnen bewijzen dat ze terecht het 0-tarief toegepast hebben. Omkering bewijslast bij een bedrijf dat BTW afdraagt aan de fiscus mag je me nog eens uitleggen. Wat valt er te bewijzen? De belastingdienst zelf adviseert om bij twijfel afhaaltransacties met BTW te factureren, daar kun je naar mijn mening dus niet uit concluderen dat we verplicht zijn altijd het nul-tarief te hanteren. Dit sluit aan bij artikel 138 van de BTW-richtlijn, "de lidstaten verlenen vrijstelling", Je wordt niet verplicht om met 0% te facturen als je denkt de bewijslast niet rond te kunnen krijgen. De wetgeving maakt geen onderscheid tussen een ondernemer die de bewijslast niet kan leveren en een ondernemer die de moeite niet neemt. Dat laatste staat uiteraard minder netjes en niet heel commercieel, maar als de buitenlandse afnemer kan aantonen de goederen voor zijn bedrijf te hebben verworven kan hij bovendien de BTW via zijn eigen belastingdienst terugvragen. Als een klant meent dat ik verplicht met 0% moet leveren kan ik toch ook gewoon de bestelling niet accepteren.

 

V.w.b. de opgaaf ICP, een levering met 21% / 6% NL BTW komt daar niet eens in terecht.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ook export kent het nul-tarief, waarom hier dan wel inclusief BTW?

 

Dat verschil zie jij toch ook wel?

Als je 21% in plaats van 6% of 0% NL BTW factureert, dat is toch wel iets anders dan de afspraken tussen de EU-lidstaten te negeren.

 

Maar ik vind het prima dat jij meent dat het een vrije keuze is. Ieder zijn mening.

Ik zou het alleen maar nooit adviseren (onder andere omdat het tot perikelen met de BD kan leiden, wanneer zij meent dat het wel verplicht is), maar dat ben ik.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.