• 0

Op tweedehandse computers garantie geven?

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Markt,

 

Welkom op het forum.

 

De koper mag verwachten dat hetgeen hij koopt deugdelijk is en geen verborgen gebreken vertoont. Van een tweedehandsje mag hij minder verwachten dan van een nieuw, maar het principe is hetzelfde. Daarom heeft de koper van een tweedehands product in principe de mogelijkheid zijn geld terug te eisen, als hij kan aantonen dat een geconstateerd gebrek al aanwezig was bij de koop of redelijkerwijs niet kon weten dat het product dit gebrek binnen 6 maanden ging vertonen. Door structureel op de markt de gaan staan ben je voor de consument ook een professioneel handelaar en daar mag hij ook wat van verwachten.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dag Markt,

 

Welkom op het forum.

 

De koper mag verwachten dat hetgeen hij koopt deugdelijk is en geen verborgen gebreken vertoont. Van een tweedehandsje mag hij minder verwachten dan van een nieuw, maar het principe is hetzelfde. Daarom heeft de koper van een tweedehands product in principe de mogelijkheid zijn geld terug te eisen, als hij kan aantonen dat een geconstateerd gebrek al aanwezig was bij de koop of redelijkerwijs niet kon weten dat het product dit gebrek binnen 6 maanden ging vertonen. Door structureel op de markt de gaan staan ben je voor de consument ook een professioneel handelaar en daar mag hij ook wat van verwachten.

 

Dank u,

 

Maar het is niet wettelijk verplicht om garantie te geven?

En moet men een KVK nummer hebben als die 1 x op de markt staat per week

Link naar reactie
  • 0

Ik ben van plan om 1 x per week op de markt te staan met tweedehandse pc's zoals imac's, macbooks, etc.

Moet ik hier op garantie geven?

Ja, KvK / BTW of niet, je bent handelaar en dus gebonden aan het consumentenrecht.

 

Hierboven zegt men dat het niet hoeft, de garantie.

Het is tenslotte tweedehands

Link naar reactie
  • 0

geld terug is ook een vorm van garantie. ;)

 

Calculeer gewoon een x% in voor het verlenen van garantie. Of verkoop het tegen dermate lage prijzen dat het voor de consument duidelijk is "niet goed, geld weg"

 

of is dat ook al wettelijk dichtgetimmerd? ;D

 

 

Zou ik ook wel willen weten

Link naar reactie
  • 0

B9i niet goed. geld weg denk ik wel aan een paar tientjes of zoiets en of je daar dan nog enige winst uit kan halen? Vraag me tevens af of imac e.d. wel geschikt is voor marktverkoop. Lijkt mij meer handel voor marktplaats.

 

ja inderdaad, moet het nog uitzoeken

Link naar reactie
  • 0

http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/51541-garantietermijnen-en-misverstanden-in-verband-met-garantie.html

Over het algemeen wordt er geen garantie afgegeven op het moment dat u een product tweede hands koopt. Volgens het Burgerlijk Wetboek moet een verkocht product wel deugdelijk zijn en geen verborgen gebreken vertonen. Daarom heeft u in deze gevallen zes maanden de tijd om in dergelijke gevallen bij de verkoper uw aankoopbedrag terug te eisen.

 

En volgens mij voldoe je aan de eisen van een ondernemer

http://www.kvk.nl/over-de-kvk/uw-inschrijving-bij-de-kamer-van-koophandel/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/moet-ik-mijn-bedrijf-inschrijven/criteria-van-een-onderneming/

 

En moet je je dus inschrijven bij de kvk, maar je moet dus gewoon garantie geven, al ben je niet ingeschreven bij de kvk.

 

logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

OKe, dus als ik iets thuis tweedehands verkocht heb aan iemand, die is het komen ophalen dan hoefik hem geen garantie te geven?

 

Een particulier verkoopt 1 computer. Jij wilt er meerdere verkopen, dan ben je dus al ondernemer. Een particulier hoeft/wil er niet aan verdienen, jij wel.

logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

OKe, dus als ik iets thuis tweedehands verkocht heb aan iemand, die is het komen ophalen dan hoef ik hem geen garantie te geven?

 

Alleen als je als particulier iets verkoopt. En dan nog mag de koper verwachten dat het goed werkt en niet de volgende dag al de geest geeft maar particuliere verkoop is altijd een grijs gebied zeker als je je recht wilt halen.

 

In jouw geval wil je er in gaan handelen en dan maakt het niet uit of je het thuis op laat halen, verzend of via de markt verkoopt. In dat geval kan de klant gewoon verwachten dat het een bepaalde tijd mee gaat en garantie verlangen. En of dat een half jaar of langer is zal een jurist je beter kunnen vertellen.

 

Dus nogmaals: calculeer een x% uitval in en hou daar in je marge rekening mee. En gewoon voldoen aan alle eisen die aan het ondernemerschap gesteld worden. KVK, BTW, administratie voeren, belasting betalen enzovoort.

 

Google eens op handboek ondernemen van de belastingdienst en lees dat eens door. Zeer verhelderend ;)

Link naar reactie
  • 0

Als je wekelijks op een markt staat ben je gewoon een ondernemer. Als consumenten iets (ook iets tweedehands) bij een ondernemer kopen hebben ze gewoon recht op een bepaalde vorm van garantie (weliswaar niet zo langdurig en omvattend als bij een nieuw aangeschaft product maar reken toch op minimaal 6 maanden voor PC's).

Als je geen garantie wil geven moet je het als particulier gaan verkopen (en dus niet op de markt gaan staan) óf de spullen als "voor onderdelen - werking niet gegarandeerd" verkopen. Maar dat zal niet veel opbrengen.

 

Reken er ook op dat je Belastingdienst ooit bij je komt aankloppen als je als ondernemer handelt. Dus BTW en inkomstenbelasting reserveren. De Belastingdienst scant ook Marktplaats op particulieren die dusdanig veel aanbieden dat ze als ondernemer aan te merken zijn.

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.