• 0

Opvoeren van zakelijk vast telefoon abonnement als bedrijfskosten

Beste deskundigen :),

 

Ik heb mijn privé-abonnement van mijn vaste KPN telefoon lijn omgezet in 2012 naar een zakelijk abonnement (is ook zichtbaar op de facturen), omdat ik deze lijn uitsluitend nog zakelijk gebruik. Privé maakt ik tegenwoordig nl. gebruik van Skype en andere gratis telefoon-apps.

 

Dus zowel mijn iPhone abonnement (omdat ik zakelijk heel veel mobiel ben) als mijn vaste KPN telefoonlijn (is goedkoper voor mensen om te bellen) gebruik ik zakelijk. Mijn vraag is: kan ik dit KPN zakelijke abonnement (ik heb het dus niet over de daadwerkelijk belkosten, maar puur de abonnementskosten) opvoeren als bedrijfskosten?

 

De vaste telefoonlijn is aangesloten in mijn eigen privé-huis (waar ik ook een kantoor heb).

 

Tot zover,

 

Groet,

Grover.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn vraag is: kan ik dit KPN zakelijke abonnement (ik heb het dus niet over de daadwerkelijk belkosten, maar puur de abonnementskosten) opvoeren als bedrijfskosten?

 

De vaste telefoonlijn is aangesloten in mijn eigen privé-huis (waar ik ook een kantoor heb).

 

Nee, want dit is expliciet uitgesloten (ook bel je nooit privé).

Link naar reactie
  • 0

Nee, want dit is expliciet uitgesloten (ook bel je nooit privé).

 

Bedankt Peter. Over regels valt altijd te twisten (of juist niet, want regels zijn regels...), maar ik vind het behoorlijk krom dat ik een *zakelijk* abbo heb voor mijn vaste telefoon thuis (en die dus ook voornamelijk zakelijk gebruik) en dat vervolgens niet kan opvoeren als bedrijfskosten. It doesn't make much sense to me.

 

Wat is hier de exacte regel voor bij de BD?

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad. De kosten van het abonnement die (gedeeltelijk) betrekking hebben op de aansluiting in de woonruimte mogen niet van de winst worden afgetrokken. Zelfs niet als de woonruimte tot het ondernemingsvermogen behoort.

 

Waarom de gesprekskosten wel en de abonnementskosten niet in mindering gebracht mochten worden is destijds (1989) middels antwoorden op kamervragen naar voren gekomen. Aangegeven was dat gesprekskosten wel en abonnementskosten niet op een duidelijke wijze te splitsen waren in een zakelijk en een privedeel. Bovendien was aangegeven dat het hebben van een telefoon tot het normale bestedingspatroon behoort. Om deze redenen zijn de kosten van het abonnement niet in aftrek toegelaten.

 

Link naar reactie
  • 0

Helaas pindakaas inderdaad!

 

Overigens vind ik dat die regelgeving wel toe is aan een update. De redenatie uit de jaren 80 kan ik me prima voorstellen, toen was het ook gebruikelijk om prive een vaste lijn te hebben. Momenteel zijn er genoeg huishoudens die helemaal geen vaste lijn hebben (iedereen een gsm) of alleen een VOIP aansluiting die "gratis" mee kwam met een triple play pakket dat men aanschafte vanwege internet en televisie. Vaak is er niet eens een telefoon op aangesloten, al heeft met strict genomen wel een 'vast nummer'.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een zakelijk Ziggo "all in one" abonnement met een privé én een zakelijk nummer. Het is dan inderdaad moeilijk om te scheiden. Ik corrigeer naast voor privé gebruik ook voor een (goedkoop belbudget KPN) vast abonnement hoewel ik per maand slechts voor rond de 3 Euro of minder belkosten heb op het privé nummer. Heb dat zo zelf voorgesteld aan mijn accountant en die vond het goed. Maar of dit geaccepteerd wordt bij een eventuele controle weet ik niet zeker. Heb in ieder geval mijn best gedaan om het voor mijn situatie zo goed mogelijk te doen.

 

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de heren fiscalisten of administrateurs hier mee om gaan?

Link naar reactie
  • 0

Kom, we quoten dezelfde Wet Inkomstenbelasting

 

Artikel 3.16. Van aftrek uitgesloten kosten ten behoeve van de belastingplichtige

[...]

2. Bij het bepalen van de winst komen mede niet in aftrek kosten en lasten ten behoeve van de belastingplichtige zelf die verband houden met de volgende posten:

 

a. telefoonabonnementen met betrekking tot telefoonaansluitingen in zijn woonruimte;

 

Vaste telefoonabonnementen zijn dus niet aftrekbaar. Totdat je een rechter vindt die vindt dat de wet dat wel zegt, maar dat je dat niet zo moet zien.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Vaste telefoonabonnementen zijn dus niet aftrekbaar. Totdat je een rechter vindt die vindt dat de wet dat wel zegt, maar dat je dat niet zo moet zien.

 

Tenzij de woning als geheel zakelijk is geëtiketteerd en je als ondernemer een forfait als particulier huurkosten rekent. In dat geval is ook de telefoon zakelijk en dus aftrekbaar. Dat is het gevolg van een uitspraak van een rechter die er dus heel anders over dacht ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Maar ik heb dus geen vaste telefoonaansluiting. Mijn telefoon komt via de coaxkabel en ik heb geen (los) telefoonabonnement. Je zou kunnen stellen dat ik telefoon gratis krijg bij een internetaansluiting. Maar net zo goed dat ik een heel duur telefoonabonnement heb met gratis internet en TV. En om het nog gekker te maken is er ook een vast nummer mogelijk op je mobiel mogelijk.

 

De wet heeft het over:

telefoonabonnementen met betrekking tot telefoonaansluitingen in zijn woonruimte;

 

Ik probeer het zo netjes mogelijk en naar alle redelijkheid te regelen voor de BD en ga dus uit van gemengde kosten. Waarbij ik dus een vaste aansluiting veronderstel en de kosten daarvan corrigeer. De wetgeving loopt hier achter.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.