• 0

Fiscale oudedagsreserve laten vrijvallen

Ik heb als ZZP'r een oudedagsreserve opgebouwd. Volgens de belastingdienst kun je die onderbrengen bij een pensioenverzekeraar bij 65. Dat wil dus zeggen dat dat niet verplicht is. Nu wil ik een deel nu laten vrijkomen, dus vóór mijn 65e. Kan ik dat gewoon opvoeren als inkomsten ( en er dus gewoon belasting over betalen)?

Ik kan hier domweg niets concreets over vinden. Ook niet dat het verboden is.

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

• 0

@Jovank,

Allereerst welkom op Higherlevel!

Volgens de belastingdienst kun je die onderbrengen bij een pensioenverzekeraar bij 65. Dat wil dus zeggen dat dat niet verplicht is.

Dat klopt. Je kunt op pensioendatum ook een bancaire lijfrente aankopen ( uitkeringsduur minimaal 5 jaar, maximaal meestal 22 jaar, in ieder geval nooit "levenslang") of in één keer over de gehele FOR afrekenen met de fiscus. Dat laatst kan dus niet eerder dan de pensioendatum

Nu wil ik een deel nu laten vrijkomen, dus vóór mijn 65e. Kan ik dat gewoon opvoeren als inkomsten ( en er dus gewoon belasting over betalen)?

Dat kan alleen bij vrijval door verplichte "afneming" van de FOR op grond van art 3.70 Wet IB ; vrijwillig is dit niet mogelijk

Ik kan hier domweg niets concreets over vinden. Ook niet dat het verboden is.

Staat beschreven in artikel 3.70 van de Wet op de inkomstenbelasting:

"Artikel 3.70. Afnemingen

1.De oudedagsreserve neemt af met:

a. een door de belastingplichtige te kiezen bedrag, maar met ten hoogste het bedrag van de premies voor lijfrenten die in het kalenderjaar als uitgaven voor inkomensvoorzieningen in aanmerking worden genomen;

b. het bedrag waarmee de oudedagsreserve het ondernemingsvermogen bij het einde van het kalenderjaar overtreft indien:

1°. in het kalenderjaar de onderneming of een gedeelte van de onderneming is gestaakt;

2°. de belastingplichtige bij de aanvang van het kalenderjaar de leeftijd van 65 jaar heeft bereikt of

3°. de belastingplichtige in het kalenderjaar en in het voorafgaande kalenderjaar niet aan het urencriterium voldoet.

2.Het bedrag van de afnemingen wordt in de winst opgenomen."

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

• 0

De mogelijkheid om een opgebouwde FOR af te laten nemen is vanuit de wet beperkt. De enige mogelijkheid om vrijwillig de FOR vrij te laten vallen is als je een premie lijfrente betaald hebt en deze opgevoerd wordt in de aangifte inkomstenbelasting als uitgave inkomensvoorzieningen. Andere vrijwillige methoden voor afname zijn niet mogelijk.

Met vriendelijke groet,

Tobias

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

• 0

Als geheel ondeskundige vraag ik me het volgende af. In de praktijk is het toch zo dat de FOR vooral een "papieren" zaak is, noem het een voorziening? Zelf stort ik mijn pensioenvoorziening op een bankspaarrekening en daar kan ik niet zo maar bij. Maar de FOR is voor zover ik weet gewoon een bedrag op een rekening (als die er al is).

Als TS zijn FOR wil gebruiken kan hij het beschikbare bedrag toch gebruiken mits hij later (of bij staking/overleiden) afrekent met de belastingdienst? Hij kan niets doen aan de FOR maar wel (tijdelijk) van het eventueel gereserveerde bedrag. Mij lijkt (nu) betalen van belasting niet aan de orde omdat dat wettelijk later moet.

Of snap ik het niet? ;)

• 0

De for valt onder het winstbepalingsstelsel en vallen derhalve is goedkoopmansgebruik van toepassing. Echter deze reserve is wel aan strikte regels gebonden (zie bericht Norbert) Een van de regels van gkg is dat je een bestendige gedragslijn – die onafhankelijk moet zijn van een vermoedelijke uitkomst - moet volgen. Willekeurige afnamen van for horen hier niet bij.

Overigens wordt er in de literatuur verschillend gedacht over de dotatie, instandhouding en vrijwillige afname van de for maar daar heb je in de praktijk niks aan.

• 0

Als geheel ondeskundige vraag ik me het volgende af. In de praktijk is het toch zo dat de FOR vooral een "papieren" zaak is, noem het een voorziening? Zelf stort ik mijn pensioenvoorziening op een bankspaarrekening en daar kan ik niet zo maar bij. Maar de FOR is voor zover ik weet gewoon een bedrag op een rekening (als die er al is).

Als TS zijn FOR wil gebruiken kan hij het beschikbare bedrag toch gebruiken mits hij later (of bij staking/overleiden) afrekent met de belastingdienst? Hij kan niets doen aan de FOR maar wel (tijdelijk) van het eventueel gereserveerde bedrag. Mij lijkt (nu) betalen van belasting niet aan de orde omdat dat wettelijk later moet.

Of snap ik het niet? ;)

Volgens mij snap je het prima, Hans!

De FOR is inderdaad 'in het beste geval' een bedrag op een rekening, en heel vaak zelfs dat niet. Als het vermogen van een onderneming grotendeels in een pand zit, zit de FOR daar ook in, dat haal je er niet zo makkelijk uit.

Zoals Norbert en de BD-Webcare al zeiden, in de Wet Inkomstenbelasting staan de mogelijkheden om een FOR te verlagen, en meer smaken zijn er niet. Als TS er graag vanaf wil, is de lijfrentebankspaar-optie wellicht de meest eenvoudige. Maar dan betaal je er nog steeds geen belasting over.

Ben wel heel benieuwd wat de motivatie van TS is om zijn FOR te willen verlagen. Is dat omdat er na je 65e wellicht een hogere belastingdruk verwacht wordt?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

• 0

De enige mogelijkheid om vrijwillig de FOR vrij te laten vallen is als je een premie lijfrente betaald hebt en deze opgevoerd wordt in de aangifte inkomstenbelasting als uitgave inkomensvoorzieningen.

Waar staat dat ???

Bij 1a (quote van Norbert) lees ik dat de afname moet voldoen aan een bepaalde voorwaarde over de hoogte van een bedrag. Die voorwaarde is dezelfde (genomen) als de voorwaarde bij het aangaan van een lijfrente. Dat is zelfs al algemeen en ook onafhankelijk of men een FOR afname doet of niet.

Dat er een daadwerkelijk een lijfrente genomen (besteed) moet worden staat er niet.

• 0

"In aanmerking worden genomen" is ambtelijk/juridisch jargon voor "mee tellen".

a. een door de belastingplichtige te kiezen bedrag, maar met ten hoogste het bedrag van de premies voor lijfrenten die in het kalenderjaar als uitgaven voor inkomensvoorzieningen mee tellen.

Ik lees dus hetzelfde als de BD. 8) Moest er ook wel even over nadenken.

• 0

"In aanmerking worden genomen" is ambtelijk/juridisch jargon voor "mee tellen".

Hoe kom je daar bij?

Misschien kan ik het anders tonen met een poging van dit ridicule voorbeeld:

Stel men mag een hypotheek gedeeltelijk tussentijds aflossen, met de volgende regel:

De hoogte van de aflossing heeft de voorwaarde dat het minder moet zijn dan de waarde van de deurkrukken in het huis die voor het openen van de deuren in aanmerking worden genomen.

Betekend dat ook dat men alleen het bedrag mag aflossen als men ook daadwerkelijk de deurkrukken verkoopt? Je mag de laatste 4 woorden van mij ook vervangen door mee tellen.

Ik lees dus hetzelfde als de BD. 8) Moest er ook wel even over nadenken.

Ik lees dus anders :P. Maar er zijn er blijkbaar meer. Wie verzint er nog meer wat?

• 0
Ik lees dus anders . Maar er zijn er blijkbaar meer. Wie verzint er nog meer wat?

@Brood, ik snap je gedachtegang niet helemaal. Kun je een voorbeeld geven van wat jij denkt dat er mogelijk is?

Art 3:70 BW 1a zegt wat mij betreft niets meer en niet minder dan dat je voor afname FOR iedere willekeurig bedrag mag nemen, maar nooit meer dan het bedrag dat je in dat jaar aan betaalde premie lijfrente (verzekering of storting bancair) hebt aangegeven voor de inkomstenbelasting.

Heb je in een jaar geen lijfrentepremie betaald/gestort , en valt er dus niets op te voeren, dan is de maximale FOR afname 0.

Heb je 10 mille aan aan lijfrente betaald en opgevoerd, dan mag je de FOR met ieder bedrag tussen 0 en 10.000 af laten nemen - voor zover de particuliere jaarruimte en reserveringsruimte het uiteraard mogelijk maakt om de restant lijfrentepremie van 10.000 - FOR afname sowieso te mogen doen uiteraard (geheel los van de vraag of het dan ook zinnig is om de FOR niet maximaal af te laten nemen)

Aangezien het "in aanmerking nemen" van lijfrentes voor uitgave inkomenvoorzieningen aan heel duidelijke spelregels is gebonden lijkt me dat er weinig ruimte bestaat voor creatieve interpretaties. Ik ken ook geen voorbeelden of jurisprudentie van mogelijke andere zienswijzen.

Maar wellicht kun je mij verrassen met een out of the box interpretatie waar nog niemand aan gedacht heeft? ;)

(vdgo: mijn reactie is niet cynisch bedoeld, integendeel: ben zeer benieuwd of jij een loophole hebt gevonden!)

• 0

@ Norbert

Het artikel geeft de voorwaarde om de FOR af te nemen. Volgens mij wanneer je voldoet aan 1a, OF wanneer men voldoet aan 1b. Over 1b heb ik andere gedachten, omdat dit begint met een andere voorwaarde.

Maar laat ik het bij 1a houden.

Als men daaraan voldoet dan kan men de FOR dus met een bedrag laten afnemen. Bijvoorbeeld 12% van de winst zonder dat men daarvoor een lijfrente (pensioenvoorziening) aanlegt. Dus deze FOR verdwijnt weer achter het Eigen Vermogen en geeft ook een verhoging van inkomen waarbij belasting over wordt afgedragen.

Nogmaals ik lees volgens mij geen enkele dwang (bij 1a) dat er door deze afname een aankoop van een lijfrente moet komen.

Ik ben het ermee eens dat de voorwaarde vreemd is, omdat deze hetzelfde beschrijft als voor het aankopen van een reguliere pensioenbesteding door IB ondernemers (12 % v.d. winst of andere extra jaarruimtes). Blijkbaar wou de wetgever dat toen limiteren met deze beschrijving.

• 0

Bijvoorbeeld 12% van de winst zonder dat men daarvoor een lijfrente (pensioenvoorziening) aanlegt.

Maar beste Brood hoe kom je daar toch bij? Wettekst:

a. een door de belastingplichtige te kiezen bedrag, maar met ten hoogste het bedrag van de premies voor lijfrenten die in het kalenderjaar als uitgaven voor inkomensvoorzieningen in aanmerking worden genomen;

Oftewel: ik mag zelf kiezen met welk bedrag de FOR afneemt, maar die afname wordt wel beperkt tot het bedrag dat ik aan lijfrente in dat jaar gestort hebt.

Als ik dus 5k lijfrentepremie betaald heb dan mag ik tot en met 5k de FOR laten afnemen. De FOR mag dus ook met minder dalen.

Maar dus nier met meer.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Nogmaals ik lees volgens mij geen enkele dwang (bij 1a) dat er door deze afname een aankoop van een lijfrente moet komen.

Tja, volgens mij zijn Joost en ik niet helemaal achterlijk ;D.

De wettekst

kun je uitleggen hoe je wilt, maar de maximale FOR afname blijft altijd beperkt tot het aankoopbedrag van een lijfrente.

Geen lijftrentepremie= geen vrijwillige afname FOR. :P

• 0

Blijkbaar wordt "in aanmerking nemen" door mij anders gelezen (begrepen).

Indien men ervan uit gaat dat de Oudedagsreserve ook voor een lijfrente aankoop vanzelfsprekend is, dan wil men artikel 1a lezen dat dat ook gebeurd en dat daarmee ten gevolge een voorwaarde aan geknoopt wordt over de hoogte van de FOR afname.

Dus inderdaad: Geen lijfrentepremie= geen vrijwillige afname FOR >;(

Maar als men dat eens loslaat en de vraag stelt: "Waar wordt het beschreven dat de Afname van de FOR besteed moet worden aan een lijfrente", dan kan ik dat niet in artikel 3.70, 1a lezen.

Dan kan ik het "in aanmerking nemen" volgens mij betrekken op de regels die er zijn over de premie hoogtes die gelden voor het aangaan van een lijfrente aankoop.

Dus "Deze regels in aanmerking nemen". Het verschil ligt in de volgorde van aannames.

Stel men heeft in een jaar een winst van 40K dan mag men 12% aan FOR besteden dus ook direct 12% in een lijfrente storten. Dus ik neem "in aanmerking" de toelating van maximaal € 4800. (zie "ten hoogste").

Maar dat is niet de intensie. Er is al een FOR en die wil men laten afnemen.

Dan is volgens mijn opvatting van 1a dat de afname de hoogte mag hebben van € 4800 zonder verdere verplichting.

Misschien deze volgorde ook eens proberen te volgen. Aanvankelijk heb ik duidelijker willen vernemen (misschien ergens anders in de wet) waar ik kan lezen dat een afname alleen toegestaan is door daadwerkelijk een lijfrente (pensioenvoorziening) aan te kopen. Als men dat in 1a heeft willen stoppen dan is dat te bekrompen gemaakt.

• 0

Tja, Brood.

Het komt dus neer op jouw creatieve interpretatie van "in aanmerking nemen".

Dat kan uiteraard ook "in overweging nemen" of "rekening houden met" betekenen inderdaad

Maar hier is het -gestaafd door jurisprudentie en toelichting - duidelijk dat de definitie "meetellen" of "opvoeren" wordt bedoeld. De FOR afname is beperkt tot het bedrag wat in een jaar wordt opgevoerd / meegeteld wordt als uitgave voor inkomensvoorzieningen. Voer je dus geen betaalde / gestorte lijfrentepremie op als aftrekpost uitgave voor inkomensvoorzieningen, dan is er ook geen FOR afname

• 0

Het komt dus neer op jouw creatieve interpretatie van "in aanmerking nemen".

Dat kan uiteraard ook "in overweging nemen" of "rekening houden met" betekenen inderdaad

Bedankt voor dit begrip en je verdere uitleg, met de toelichting over de zwaarte van jurisprudenties.

Brood, lees dan 3.127 ib even, dan heb je meteen de koppeling met de term in aanmerking nemen

Bedankt voor die verwijzing. Daar leest het inderdaad als gebruikelijk, en soms verzamelend (is overvloedig), waarschijnlijk om het in een brede betekenis te houden.

• 0

Mijn vraag gaat over artikel 3.70 lid b. Voor zover ik na heb kunnen gaan is hier nog geen aandacht aan geschonken op deze site, excuses als ik wat gemist heb..

Stel de volgende situatie:

Je bent jonger dan 65, zzp-er en in de afgelopen twee jaar werd niet voldaan aan het urencriterium. De opgebouwde FOR (€45000) overschrijdt het ondernemingsvermogen. Als ik het belastingaangifteformulier 2013 goed begrijp en artikel 3.70 lid b. goed interpreteer is er de plicht om (een deel) van de FOR toe te voegen aan de winst over 2013 (wijziging in toelaatbare reserve) en af te rekenen. Er is geen lijfrente o.i.d betaald in 2013. Er zijn voldoende liquide middelen voorhanden die ook op de balans staan.

Vraag 1: klopt deze interpretatie?

Vraag 2.: moet het hele bedrag a €45.000 meteen aan de winst over 2014 worden toegevoegd?

Vraag 3: of kan er gekozen worden maar een deel toe te voegen en zo ja hoe groot moet dat deel dan zijn?

PS Of het verstandig is om direct af te rekenen is een andere vraag met al de bekende mitsen en maren. .

Ben benieuwd naar de reacties waarvoor alvast dank.

Ter info hieronder nog de tekst van artikel 3.70

Mvg,

Hans

Artikel 3.70. Afnemingen

" b. het bedrag waarmee de oudedagsreserve het ondernemingsvermogen bij het einde van het kalenderjaar overtreft indien:

1°. in het kalenderjaar de onderneming of een gedeelte van de onderneming is gestaakt;

2°. de belastingplichtige bij de aanvang van het kalenderjaar de leeftijd van 65 jaar heeft bereikt of

3°. de belastingplichtige in het kalenderjaar en in het voorafgaande kalenderjaar niet aan het urencriterium voldoet.

2.Het bedrag van de afnemingen wordt in de winst opgenomen."

• 0
Vraag 1: klopt deze interpretatie?

Ja. Maar je hebt ook - nu er liquiditeiten zijn - nog steeds de mogelijkheid om een lijfrente aan te kopen over 2013. Omdat dit afname FOR betreft geldt hiervoor een terugwenteltermijn van 6 maanden. Dus voor 01-07-2014 gestort, kan nog worden opgevoerd als aftrekpost 2013.

Vraag 2.: moet het hele bedrag a €45.000 meteen aan de winst over 2014 worden toegevoegd?

Nee, alleen het deel van de FOR dat het ondernemingsvermogen overschrijdt. Is het ondemingsvermogen ultimo 2013 25.000, dan moet de FOR met 45.000-25.000= 20.000,- afnemen

Vraag 3: of kan er gekozen worden maar een deel toe te voegen en zo ja hoe groot moet dat deel dan zijn?

Nee, de FOR moet afnemen met minimaal (*) het verschil tussen FOR en ondernemingsvermogen. En dit bedrag word toegevoegd aan de winst 2013. De enige keuze die je daarin nog hebt is of je deze FOR afname nog geheel of gedeeltelijk gaat storten in een (bancaire) lijfrente. Zo ja dan heb je over 2013 nog een aftrekpost ten laste van deze winst.

Stort je de volledige FOR afname in een lijfrente dan wijzigt er - behoudens de MKB winstvrijstelling - helemaal niets aan de uiteindelijke fiscale winst.

EDIT: (*)= méér afname kan wel, als je het meerdere of het gehele bedrag stort in een lijfrente. Stort je niet in een lijfrente, dan is het verschil tussen FOR en ondernemingsvermogen ook de maximale afname

• 0

Nee, alleen het deel van de FOR dat het ondernemingsvermogen overschrijdt. Is het ondemingsvermogen ultimo 2013 25.000, dan moet de FOR met 45.000-25.000= 20.000,- afnemen

Nee, de FOR moet afnemen met minimaal (*) het verschil tussen FOR en ondernemingsvermogen. En dit bedrag word toegevoegd aan de winst 2013. De enige keuze die je daarin nog hebt is of je deze FOR afname nog geheel of gedeeltelijk gaat storten in een (bancaire) lijfrente. Zo ja dan heb je over 2013 nog een aftrekpost ten laste van deze winst.

Stort je de volledige FOR afname in een lijfrente dan wijzigt er - behoudens de MKB winstvrijstelling - helemaal niets aan de uiteindelijke fiscale winst.

EDIT (*)= méér afname kan wel, als je het meerdere of het gehele bedrag stort in een lijfrente. Stort je niet in een lijfrente, dan is het verschil tussen FOR en ondernemingsvermogen ook de maximale afname

Bedankt Norbert voor je snelle reactie. Omdat het beroepsvermogen vrijwel nihil zal er iets moeten gebeuren met de totale FOR. Misschien maar in 1 keer door de zure appel heenbijten, afrekenen en tzt valt er mogelijk ook nog iets terug te krijgen door 3 belastingjaren te middelen.

[Mod edit: quote's hersteld en ververst aan aangepaste reactie]

• 0

Vraag:ik heb een oudedagsreserve opgebouwd van 60000 euro en ik ben net gestopt met mijn onderneming.

.Volgens mijn boekhouder heb ik paar keuze:1storten bij een bank als lijfrente 2 verder gaan ondernemen dus uitstellen 3 52% belasting betalen over die 60000 euro dan ben ik het geld kwijt!!Heb ik nog andere alternatieven?????Ik denk zelf aan om een 2e hyptheek te nemen dus met dit geld een appartement kopen en te verhuren aan studenten of mijn eigen hypotheek af te lossen zodat ik minder lasten heb per maand.Ook denk ik aan om het geld te storten op een bank wat verplicht is, maar onder voorwaarden dat ik zo weer op kan nemen.zodat IK wil misschien nog ondernemen.Dit gezien mijn leeftijd,ik ben nog maar 40 jaar.

Mag dit allemaal???zo ja hoe en bij wie moet ik zijn???

mvg Mike

• 0

Dag Mike

De 3 genoemde opties is wat je kunt doen. Je hebt immers over die 60.000 nog steeds geen belasting betaald dus die rekening komt een keer.

Vraag je boekhouder eens of hij een fiscalist kent die dit met jou kan bespreken want je tweede deel van je vraag over het geld investeren in vastgoed doet mij vermoeden dat je niet helemaal scherp hebt dat je ooit echt zult moeten afrekenen over die 60.000.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Hoi allemaal,

Ook ik heb een vraag waarvoor ik nog geen antwoord heb kunnen vinden.

Ik werk nu zo'n jaar of 6 als zzpér. Ieder jaar heb ik de max. reservering gemaakt voor de fiscale oudedagsreserve, dat wat ik noem de FOR pot. Laten we er vanuit gaan dat hier inmiddels iets van 50k staat. Uiteraard moet hier nog belasting over worden betaald.

Nu is de situatie zo, dat ik nog geen 40 ben en overweeg om een vakantie huis te kopen.

Om het huis te bekostigen heb ik 3 potjes voor ogen.

1, stuk spaargeld, vrij van belasting

2, FOR pot

3, stukje lening

Vraag 1: mag dit ?

Vraag 2: kun je nu simpelweg zeggen dat vanaf het moment dat ik 65 wordt en met pensioen wil, ik dan iedere maand op papier meldt dat ik 1000 eur van de FOR pot af haal, daar belasting over betaal en zo in stappen de belasting af betaal ?

Vraag 3: mocht ik stoppen met ondernemen voor ik 65 ben, wat heeft dit dan voor gevolgen ?

Vraag 4: ben ik nog belangrijke dingen vergeten ? zie ik iets over het hoofd ?

• 0
Vraag 1: mag dit ?

Ja, de FOR is alleen een papieren reserve.

Als het liquide geld onderdeel is van je zakelijke vermogen, kan een flinke onttrekking c.q. verlaging ondernemersverongen wel gevolgen hebben voor de toekomstige FOR opbouw (die dan niet mogelijk is zolang de FOR hoger is dan het ondernemersvermogen)

Dit ligt uiteraard anders als jij de vakantiewoning zakelijk koopt, ten behoeve van exploitatie/belegging. Raadpleeg in dat geval sowieso een fiscalist

Vraag 2: kun je nu simpelweg zeggen dat vanaf het moment dat ik 65 wordt en met pensioen wil, ik dan iedere maand op papier meldt dat ik 1000 eur van de FOR pot af haal, daar belasting over betaal en zo in stappen de belasting af betaal ?

Nee, zo werkt het niet. De FOR is geen pensioen in eigen beheer dat je zelf periodiek kunt laten uitkeren , maar een reserve waarvan je op pensioendatum een extern pensioen van kunt aankopen (lijftente) of waar je anders in één keer progressief belast belasting over moet betalen. Geen periodieke vrijval dus : ofwel lijfrente aankopen ofwel afrekenen met de fiscus. Beide situaties vereisen liquiditeiten dus!

Vraag 3: mocht ik stoppen met ondernemen voor ik 65 ben, wat heeft dit dan voor gevolgen ?
Uiteindelijk het zelfde als voorafgaande punt: FOR omzetten in lijfrente of in 1 x afrekenen met de fiscus

Vraag 4: ben ik nog belangrijke dingen vergeten ? zie ik iets over het hoofd ?

paar puntjes die ik al beknopt heb benoemd:

[*]optie zakelijke aanschaf vakantiewoning (mits niet volledig voor eigen gebruik maar voor exploitatie/verhuur/belegging en beperkt eigen gebruik)

[*]gevolgen verlagen zakelijk vermogen (bij onttrekking zakelijke liquiditeiten) voor toekomstige FOR opbouw

[*]niet iets om mee te doe het zelven, raadpleeg een fiscalist. Die zal zijn/haar geld dubbel en dwars waard zijn

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar