• 0

Vennoot wil werkzaamheden neerleggen en dreigt de deuren te sluiten kan dat ??

Mijn compagnon en ik zijn ongeveer 5 maanden gelden een vof gestart. Hij regelt de contracten, hij doet de bestellingen en regelt het papierwerk en ik houd me vooral bezig met klanten in de zaak en het personeel.

 

We hebben een vof contract opgesteld maar daar is niet alles in opgenomen.

 

Mijn compagnon wil er nu mee stoppen en vraagt een te hoog bedrag voor zijn aandeel. Ik heb niet de financiële middelen om hem uit te kopen. Hij is bereid op stoppen en de zaak te sluiten. Ik wil graag doorgaan met het bedrijf omdat ik anders geen inkomsten meer heb. Ik heb te veel geïnvesteerd om alles zomaar op te geven.

 

Ik heb geen inzicht in de boeken en alles wat er bij komt kijken.

 

Wat kan ik het beste doen en kan hij zomaar de deuren sluiten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tenzij er iets persoonlijk speelt is die compagnon onzinnig bezig.

 

Als hij wil stoppen, OK, maar hij kan dan toch beter een laag bedrag van jou accepteren dan helemaal niets.

 

Dat hij bereid is te stoppen en dan niets te vangen geloof ik niet.

 

Zit er soms een ander gemeen plannetje achter? Wat heeft hij eraan om de zaak te sluiten?

 

Waarom wil hij trouwens stoppen (met of zonder vergoeding)?

 

Je kunt pas iets doen als je begrijpt waarom die compagnon zich zo opstelt.

 

Mijn inschatting: hij bluft om meer geld te krijgen, of hij is achter jouw rug iets van plan.

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Wat kan ik het beste doen en kan hij zomaar de deuren sluiten?

 

Het beste kun je z.s.m. een afspraak maken met een goede advocaat zoals StevenK.

 

Aan de hand van de VOF overeenkomst en andere afspraken kan dan worden bepaald wat wel en niet mag en wat wel en niet verstandig is.

 

Doe dit ongeacht of de verstandhouding met de compagnon nu nog goed of al slecht is: ook bij een goede verstandhouding is het goed om je formele positie te kennen: dat maakt je sterker in de onderhandelingen

 

Wijze raad van een ervaringsdeskundige door schade en schande: wacht niet te lang, doe het direct!

 

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Dat hij een hoog uitkoopbedrag vraagt laat me vermoeden dat de zaak niet slecht loopt. Als dat zo is, sluit ik me bij "kuifje" aan met het vermoeden dat er een gemeen plannetje achter zit en je binnenkort een concurrent krijgt die jij bij het opstarten aan het nodige kapitaal hebt geholpen dmv de uitkoopsom.

 

Zoals Norbert al adviseert: Zoek snel een goeie advocaat !

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Hij wil stoppen omdat zijn gezondheid het niet toe laat om door te gaan.

Zonder zijn aanwezigheid ben ik eigenlijk ook wel beter af. Als ik hem uitkoop dan zal ik sowieso een concurrentiebeding opnemen in het beëindigingscontract.

 

Hij is onduidelijk waardoor ik niet weet wat hij wil. Hij wil stoppen dan moet hij toch ook een oplossing hebben. Hij kan mij toch niet dwingen om ook te stoppen of iemand te regelen die zijn deel over wil nemen.

 

Het lastige aan dit verhaal is dat hij op de hoogte is van alles wat zich afspeelt in het bedrijft. Hij regelt het financiële gedeelte en de papieren. Ik heb daar tot nu toe nog geen inzicht in gehad. Elke keer als ik daar om vraag stelt hij dat uit.

 

Ik kan wel een advocaat raadplegen, maar mijn financiële situatie laat dat helaas niet toe.

Link naar reactie
  • 0

Als het bedrijf verder wel goed loopt en je hebt ook een prima verstandhouding met je compagnon, zou het dan wellicht handiger zijn om de vof om te zetten in een bv, waar je compagnon dan alleen een vooral passieve en klein actieve rol speelt en dus alleen meedeelt in de winst? Het is maar even een idee.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Ik kan wel een advocaat raadplegen, maar mijn financiële situatie laat dat helaas niet toe.

 

Pas op dat je niet in de val trapt: penny wise, pound foolish.

 

Dat je nu geen geld uitgeeft om een advocaat te raadplegen kan er toe leiden dat je over een poost helemaal geen inkomsten meer hebt. Dan heb je nu een paar centen uitgespaard, maar op de lange termijn veel meer verloren. Dus beter nu met de pet rondgaan in het FFF-netwerk dan helemaal niets doen.

 

Overigens, als hij zich terugtrekt uit de VoF heb jij meestal het recht om de onderneming voort te zetten. Hij hoeft niet te ondernemen om te participeren in de VoF, hem laten voortbestaan als (niet meewerkend) firmant of de VoF omzetten naar een CV zou een optie kunnen zijn. In beide gevallen wordt de firmant niet uitgekocht (liquide middelen heb je namelijk niet) maar behoud hij wel een winstdeel. Dat is dan een vergoeding voor het vermogen dat hij in de onderneming laat zitten. En dit winstdeel hoeft natuurlijk niet 50% te zijn.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

Het lastige aan dit verhaal is dat hij op de hoogte is van alles wat zich afspeelt in het bedrijft. Hij regelt het financiële gedeelte en de papieren. Ik heb daar tot nu toe nog geen inzicht in gehad. Elke keer als ik daar om vraag stelt hij dat uit.

 

"Je laatste zin van bovenstaand citaat baart me toch wat zorgen. Zoiets heb ik wel vaker gehoord. Je weet dus niet eens of er winst of verlies wordt gemaakt en of alles met de boekhouding wel zo is zoals het moet zijn. Ik denk, dat je er toch goed aan doet om in ieder geval een advocaat te raadplegen of een accountant de boeken eens te laten controleren.

 

Succes

 

René

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 2

In principe heeft je compagnon de mogelijkheid de vennootschap onder firma op te zeggen (maar deze mogelijkheid kan in de vennootschapsakte zijn beperkt of uitgesloten). Hierbij geldt dat de reden voor de opzegging niet in strijd mag zijn met de redelijkheid en billijkheid. Een onredelijke opzegging is vernietigbaar. Of je dan nog een werkbare situatie hebt met je vennoot is natuurlijk een hele andere vraag.

 

Is er in de vof-akte geen afwijkende regeling afgesproken (bijvoorbeeld een voortzettingsbeding) dan is steeds de regel van toepassing dat de opzegging leidt tot de ontbinding van de vennootschap onder firma, waarmee de vereffening begint. Bij de vereffening moet de door de v.o.f. gedreven onderneming worden geliquideerd (denk aan: opzegging van alle contracten, verkoop van alle activa en voldoening van de schulden). Het is hierbij ook mogelijk de onderneming als geheel te verkopen en deze route verdient verreweg de voorkeur. Ook een ex-vennoot kan de onderneming kopen, maar partijen moeten het dan wel eens worden over de koopprijs voor (en de onderliggende waardering van) de onderneming en de aankoop moet door de kopende vennoot wel gefinancierd kunnen worden. Bij gebreke van financiering is het wellicht mogelijk af te spreken dat de koopprijs verschuldigd blijft en in gedeelten wordt afgelost. Indien het niet mogelijk is overeenstemming te bereiken dan is van belang te weten dat aan de rechter kan worden gevraagd de (wijze van) verdeling vast te stellen. Aan de rechter kan in een dergelijk geval worden verzocht te bepalen dat de overwaarde in termijnen mag worden voldaan.

 

Als de vennoten er niet uitkomen, er geen tijd is voor een juridische procedure (of die wordt onwenselijk geacht) en er evenmin een derde koper kan worden gevonden, dan resteert er echter niets anders dan het liquideren en vereffenen van de v.o.f. Dit is overigens op zichzelf een stok achter de deur bij de onderhandelingen: als er een huurcontract is gesloten en er zijn personeelsleden in dienst dan kunnen de schulden namelijk (flink) oplopen. In dat geval bestaat de (aanzienlijke) kans dat de vennoten met restschulden blijven zitten, omdat zij daarvoor immers als vennoot hoofdelijk aansprakelijk zijn.

 

Stel nu dat de onderneming kan worden verkocht. De koopprijs is of wordt in termijnen voldaan en verder is alles afgewikkeld (er zijn geen schulden en lopende verplichtingen meer). De vennoten moeten dan tot verdeling overgaan. Deze verdeling loopt in grote lijnen als volgt:

 

1. Eerst wordt de rekening-courantverhouding met de vennoten afgewikkeld.

2. Vervolgens wordt vastgesteld wat de liquidatiewinst c.q. het liquidatieverlies (het liquidatiesaldo) is.

3. Dan wordt bepaald:

a. wat de vennoten hebben ingebracht, en

b. wat het aandeel in de winst c.q. het verlies van ieder van de vennoten is ( dit gebeurt aan de hand van de wettelijke of overeengekomen winst- en verliesdelingsregeling; volgens de wettelijke regeling is dit aandeel evenredig aan de inbreng van de vennoot waarbij het aandeel van een vennoot die alleen arbeid heeft ingebracht gelijk is aan het aandeel van de vennoot die het minste heeft ingebracht, maar in de vennootschapsakte kan anders zijn overeengekomen).

4. De hoofdregel is dat iedere vennoot recht heeft op teruggave van de inbreng vermeerderd met zijn aandeel in de liquidatiewinst dan wel verminderd met zijn aandeel in het liquidatieverlies (maar ook hier kan de v.o.f. akte een andere regeling bevatten).

 

Nog een paar laatste punten:

- om een juist oordeel te geven over je positie moet de vennootschapsakte worden doorgenomen (staat er bijvoorbeeld een concurrentiebeding in de v.o.f. akte)

- het is ook erg belangrijk om zo snel mogelijk inzicht te krijgen in de financiële positie van de v.o.f.

 

Succes!

Caroline Malmberg

email: caroline.malmberg@malmbergwaling.nl

GSM: +31 (0)61 30 945 64

http://malmbergwaling.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Kock,

 

Ik begrijp uit jouw verhaal dat jouw partner moet stoppen vanwege zijn gezondheid. Vaak leidt dat tot niet rationeel gedrag voortkomend uit de emoties die daarbij horen. De handleiding van Carolien kan je helpen om de realiteit in oog te houden en bij de compagnon kenbaar te maken. Echter een begrip van wat bij de partner speelt kan soms ook helpen duidelijk te krijgen dat jij niet meer kan doen, dan je al doet. Probeer eens te achterhalen waar je compagnon bang voor is. Gaat het om geld of gaat hem financiële zorgen ontstaan door zijn/haar situatie?

 

Succes,

Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties! De adviezen zijn voor mij echt zinvol.

 

We hebben in ieder geval afgesproken samen aan tafel te gaan zitten en naar een oplossing te kijken die voor niemand schadelijk is.

 

Ik hoop dat ik na dat gesprek een stuk wijzer ben.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.