• 0

Btw voordeel voor zendingen vanuit Zwitserland

Goedemiddag,

 

Ik heb een vraag over een bepaald onderwerp waar ik weinig over kan vinden op internet.

 

Stel je hebt een webshop en (op papier) verstuur je vanuit Zwitserland of ben je gevestigd in Zwisterland.

Je vraagt je klanten voor een artikel €15 euro incl. 21% BTW. Maar omdat je vanuit Zwitserland verstuurd bespaar je die 21% dus je bespaart dan €2,60 op elke zending.

 

Mijn vraag is nu eigenlijk, kan dit? Zoja hoe werkt dit?

 

Ik heb op internet gelezen dat als een Nederlandse klant iets vanuit Zwitserland ontvangt de klant zelf verantwoordelijk is voor de BTW afdracht in Nederland.

 

Daarbij stond ook het volgende:

De Nederlandse consument moet officieel btw aangeven wanneer de waarde van het pakket 22 Euro exclusief verzendkosten is. Dit bedrag wordt wel waarschijnlijk binnenkort verhoogd. Of de consument die aangifte altijd doet, is echter de vraag.

 

Op de site van de belastingdienst staat dit:

hsv0bn.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

En als je bedrijf gewoon in Nederland is en de goederen ook, is het dan alsnog mogelijk om het BTW voordeel te behalen door op papier dingen via Zwitserland te laten lopen? Of is dat belasting ontduiking?

 

Wat is noodzakelijk om dit te mogen? Moet je een onderneming in Zwitserland hebben?

Link naar reactie
  • 0

En als je bedrijf gewoon in Nederland is en de goederen ook, is het dan alsnog mogelijk om het BTW voordeel te behalen door op papier dingen via Zwitserland te laten lopen? Of is dat belasting ontduiking?

 

Ja, dat is belastingontduiking.

 

Wat is noodzakelijk om dit te mogen? Moet je een onderneming in Zwitserland hebben?

 

De goederen moeten fysiek vanuit Zwitserland verzonden worden.

 

Maar waar hebben we het hier over? Je kunt beter je aandacht vestigen op echt ondernemen in plaats van je te begeven in troebele belastingconstructies om een grijpstuiver over te houden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik hoorde dat er een aantal nederlandse bedrijven (subscription services) van dit belasting voordeel gebruik maakt en vroeg me af hoe zij dat dan doen. Aangezien het Nederlandse bedrijven zijn en de goederen gewoon vanuit Nederland verstuurd worden.

Link naar reactie
  • 0

Nee, vanuit Nederland btw-vrij verzenden werkt niet. Daarvoor gebruik je een fulfilment center in Zwitserland, dat is wel weer mogelijk. Er zijn verschillende Engelse clubs die al LVCR-verzending deden vanuit de Kanaaleilanden en intussen ook vanuit Zwitserland. Ik verwacht dat je wel een behoorlijke omzet nodig hebt om zaken te doen met ze.

Link naar reactie
  • 0

Stel je hebt een webshop en (op papier) verstuur je vanuit Zwitserland of ben je gevestigd in Zwisterland.

Je vraagt je klanten voor een artikel €15 euro incl. 21% BTW. Maar omdat je vanuit Zwitserland verstuurd bespaar je die 21% dus je bespaart dan €2,60 op elke zending.

 

Hoezo besparing? De ontvanger betaalt aan jou geen BTW maar er moet wel een invoeraangifte gedaan worden, dat kost wel meer dan 2,60. En "op papier" kun je niet versturen.......je producten moet fysiek vanuit Zwitserland verzonden worden. Ik sluit mee aan bij Dennis, kunt je tijd beter ergens anders insteken.

 

Het is overigens wel een reele besparingsmogelijkheid maar dan moet je het in het groot aanpakken, voor de geinteresseerden even Googlen op "ECI Har Vaessen arrest"

Link naar reactie
  • 0

Het is eigenlijk een heel simpel process maar je moet het wel goed opzetten natuurlijk :-)

 

1. je importeert naar Zwitserland en betaald dus je BTW daar 8%

2. je verstuurd het produkt < 22 euro met een CN22 formulier naar de klant vanuit Zwitserland (export dus 8%)

3. je betaald geen invoerrechten en geen BTW in Nederland

 

- kosten goed berekenen en een goede partner vinden :-)

 

als je meer wil weten neem dan contact met me op

 

mvg.....T

Link naar reactie
  • 0

Het is eigenlijk een heel simpel process maar je moet het wel goed opzetten natuurlijk :-)

 

1. je importeert naar Zwitserland en betaald dus je BTW daar 8%

2. je verstuurd het produkt < 22 euro met een CN22 formulier naar de klant vanuit Zwitserland (export dus 8%)

3. je betaald geen invoerrechten en geen BTW in Nederland

 

- kosten goed berekenen en een goede partner vinden :-)

 

als je meer wil weten neem dan contact met me op

 

mvg.....T

 

Dit lijkt me totale onzin,,,, Eerst in Zwitserland invoeren (en daar invoerrechten en BTW betalen) om het vervolgens vanuit Zwitserland in Nederland te importeren voor een besparing van nog geen 5 euro per pakketje?

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Dit is geen besparing, dit is gewoon onzin op een stokje.

 

De logistieke kosten die je hiermee extra maakt zijn niet terug te verdienen met die 5 euro (als het dat al is).

 

MIsschien een tip om op te houden met zoeken naar een ingewikkelde constructie die je zelf niet kunt overzien. Een elk die je hierin kan/wil adviseren hoe dit te doen kan niets goeds van zin zijn. Let heel goed op anders krijg je meer problemen als extra marge!

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Jammer dat er mensen zijn die als ze iets niet 100% begrijpen gaan uithalen en/of bang zijn ipv het eens goed uit te gaan zoeken en met mensen praten die het al jaren doen en echt geen klein bedrijfje zijn.

 

En als je zelfs maar 1 euro verdient per pakketje en je doet 1 miljoen pakketjes per jaar ....

 

Het is overigens helemaal geen ingewikkelde constructie hoor en er is totale controle op het hele proces dus je kan alles overzien.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Jammer dat er mensen zijn die als ze iets niet 100% begrijpen gaan uithalen en/of bang zijn ipv het eens goed uit te gaan zoeken en met mensen praten die het al jaren doen en echt geen klein bedrijfje zijn.

 

En als je zelfs maar 1 euro verdient per pakketje en je doet 1 miljoen pakketjes per jaar ....

 

 

Als mensen het niet 100% begrijpen dat ligt het waarschijnlijk aan een ondeugdelijke vraagstelling, jouw eigen constructie is ook niet helemaal helder..... Zo importeer je niet naar Zwitserland, je exporteert naar Zwitserland, of je importeert in Zwitserland. Als je importeert in Zwitserland betaal je naast BTW ook invoerrechten. De kostenpost wordt dan alweer wat hoger en je zult ook kosten moeten maken om de BTW terug te krijgen. Invoerrechten in Zwitserland betalen is sowieso al onzin als je van tevoren weet dat de producten naar Nederland gaan, dan kun je beter bekijken of je in Zwitserland vanuit een douane-entrepot rechtstreeks aan een consument mag weder-uitvoeren. Al met al geen simpele constructies voor de gemiddelde HL-bezoekerers die zeker geen miljoen pakketjes per jaar versturen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 304 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.