• 0

[importeren] Uitladen container zonder loskade

Dag allemaal,

 

Ik importeer al geruime tijd elektronica uit Azië en de VS naar het zuiden van Duitsland. Bij voorkeur laat ik dat per zeevracht komen en aangezien de hoeveelheden meestal onder de 10CBM blijven gebruik ik dan LCL zodat ik per kuub betaal. Mijn magazijn is in feite een veredelde en opgeknapte schuur, die ik huur van een boer. Dat betekent dat er geen mooie loskade is, de oprit is zelfs niet verhard. Maar daar staat tegenover dat de boer een erg goeie vent is, ik kan zelfs zijn hulp inroepen en hem zijn tractor laten inzetten als deluxe vorkheftruck om pallets uit een vrachtwagen te halen als die moeilijkheden heeft om te lossen. Maar meestal worden de pallets gewoon met een transpallet op de laadklep gezet, die gaat naar beneden en dan worden de pallets naar binnen gereden.

 

Ik ben nu bezig met een bestelling die waarschijnlijk groot genoeg is (19 cbm) om eventueel per FCL (full container load) te laten komen. In principe zou dat goedkoper moeten uitkomen dan LCL. De vrachtagent sputtert echter tegen dat zo'n container niet afgeleverd kan worden zonder loskade en dat ik daarom toch LCL moet blijven gebruiken.

 

Ik heb nu ook een prijsofferte ontvangen van hem voor FCL die 150 euro duurder uitkomt dan LCL, wat ik verdacht vind. Ik heb enkele jaren geleden uitsluitend gezocht naar LCL-tarieven en ben zo bij deze vrachtagent uitgekomen. Ik ben nu prijzen gaan opvragen bij andere transporteurs om ook FCL te vergelijken.

 

Maar de vraag die ik hier zou willen stellen is of iemand weet of FCL überhaupt mogelijk zou moeten zijn voor mij? Ik zie in principe 3 mogelijkheden:

 

1) De vrachtwagen parkeert voor de deur van mijn schuur. Er is 2 uur tijd inbegrepen om te lossen in mijn tarieven, daarna 50 euro extra per half uur. Ik zou dan alle dozen zelf met de hand uit de vrachtwagen moeten halen. Aardig vermoeiend maar desnoods wel te doen.

 

2) Eventueel kan ik de leverancier van deze zending in China de dozen op pallets laten zetten zodat er pallets in de container staan. Momenteel worden de dozen los aangeleverd in China en gaan ze in Europa pas op pallets voor de uitlevering naar mij. Dan koop ik eventueel een transpallet om de pallets naar de deur van de container te brengen zodat de boer ze eruit kan halen met zijn tractor/vorkheftruck.

 

3) Wellicht kan ik de container laten neerzetten voor de deur en dan rustig leeghalen, waarna die later weer opgehaald wordt? De container komt dan even schuin te staan tijdens het neerzetten, vermoed ik?

 

Is er iemand die hier ervaring mee heeft en mij praktische tips kan geven? Is er eventueel een stuk gereedschap of een apparaat dat ik kan kopen waarmee dit allemaal een stuk eenvoudiger wordt? Als de transportkosten dalen, dan heeft het wellicht zin om in zo'n apparaat te investeren.

 

De huidige vrachtagent stuurt me een beetje in de richting van LCL en ziet geen oplossing voor FCL. Mogelijk heeft de man gelijk, maar het is ook mogelijk dat hij een financieel voordeel ziet bij het doorgaan met LCL. Daarom hoor ik graag de mening van mensen die hier geen persoonlijk belang bij hebben :-)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo Anthony,

 

Allereerst: in een 20' container gaat gemiddeld ca. 28cbm. Voor zo'n container betaal je dus een vaste prijs onafhankelijk van het feit of er nu 1 doos in zit of dat hij tot de laatste cm gevuld is.

 

Een LCL wordt berekend naar het volume in cbm. Het break even point LCL of complete 20' container ligt idd bij ca 20 cbm. Bij een LCL moeten de goederen in de haven van aankomst uit de container gehaald worden en dat soort handling kost geld. Een volle container gaat direct na inklaring naar jou en is er verder geen dure ontlading in de haven nodig.

 

1) is mogelijk maar inderdaad erg tijdrovend.

 

2) is geen slechte oplossing omdat je waarschijnlijk ruimte genoeg hebt in een volle 20' container om het op pallets te laten versturen. Eventueel kan een deel van de dozen op pallets en dan nog losse dozen op de pallets.

 

3) is onmogelijk. Ze zouden de aanhanger met container moeten afkoppelen en die dan later weer ophalen. Dat wordt duur. Containerhuur en de rit zijn niet goedkoop.

 

Ik denk dat je vervoerder het verder wel goed bedoelt. Als je een offerte van een flexibele vervoerder uit Zuid Duitsland wilt (wij werken al jaren met hem samen), stuur me dan even een PM met de gegevens. Haven van vertrek en plaats (postcode) waar geleverd moet worden.

 

FCL is altijd mogelijk.

 

Groet

 

René

 

Aanvulling: Dat je een loskade nodig hebt voor een FCL is onzin.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

René, bedankt voor de reactie. Ik heb een PM gestuurd voor zo'n offerte. Toen ik vroeger in Antwerpen woonde lag het omslagpunt volgens mij al op 15cbm. Maar toen waren er natuurlijk veel kleinere transportkosten van de haven naar mij. Dat is in Zuid-Duitsland anders... als ik het zo nareken bij de huidige vervoerder is dat omslagpunt pas op 22cbm nu. Dat lijkt me toch niet helemaal goed :-)

 

Jaap, doe jij het ongeveer zoals ik in punt 2 omschreef? Zet je dan eerst zo'n transpallet in de container met je vorkheftruck om de pallets naar de uitgang van de container te kunnen rijden?

Link naar reactie
  • 0

 

3) is onmogelijk. Ze zouden de aanhanger met container moeten afkoppelen en die dan later weer ophalen. Dat wordt duur. Containerhuur en de rit zijn niet goedkoop.

 

Dat in nu juist hoe het bij ons wel gebeurde.

Vrachtwagen met aanhanger. Op de vrachtwagen een container en op de aanhanger en 20-foot container.

Wij als eerste op de rit, aanhanger loskoppelen. Vrachtwagen naar volgende adres en kwam later die dag de aanhanger met lege container weer halen.

(Misschien geluk dat dit in de route paste?)

 

groet

Paul

Link naar reactie
  • 0

 

3) is onmogelijk. Ze zouden de aanhanger met container moeten afkoppelen en die dan later weer ophalen. Dat wordt duur. Containerhuur en de rit zijn niet goedkoop.

 

Dat in nu juist hoe het bij ons wel gebeurde.

Vrachtwagen met aanhanger. Op de vrachtwagen een container en op de aanhanger en 20-foot container.

Wij als eerste op de rit, aanhanger loskoppelen. Vrachtwagen naar volgende adres en kwam later die dag de aanhanger met lege container weer halen.

(Misschien geluk dat dit in de route paste?)

 

groet

Paul

 

dan heb je heel veel geluk, normaal gesproken zal een chauffeur nooit een container+trailer achterlaten op een losadres.

daarbij weet ik niet wat er in die containers zit, maar ik weet dat bij grote distributiebedrijven 2pers/ 45mins staat om een 20ft leeg te trekken met de hand afstapelen dus. dus binnen die 2 uur met een heftruck zou moeten lukken

 

Link naar reactie
  • 0

De meest eenvoudige oplossing is om zelf een container van voldoende grootte neer te zetten op je terrein op de goede hoogte (op poten dus), en goed bereikbaar.

Dan kun je de containerwagen er met de achterkant, met geopende deuren tegenaan rijden. Een rijplaatje om de gleuf tussen de twee containers te overbruggen en met een bij voorkeur elektrisch aangedreven palletwagen de inhoud overzetten. Met een beetje handigheid is dat in een kwartier gebeurd. Daarna kun je de goederen erin laten staan tot je ze werkelijk nodig hebt. Dit werkt goed als de goederen al op pallets staan. Bij los gestapelde dozen zijn er andere oplossingen die ik je ook wel kan vertellen, maar ik zal hier geen reclame maken..

 

 

Verder: Met de hand lossen van goederen uit een container kan schade opleveren aan de mens. Het afstapelen van de hogere dozen, ook al zijn ze niet zwaar geeft onherroepelijk rugproblemen. Boven de 1,8 meter mag daarom ook niets meer getild worden. Container leeghalers van hogere leeftijd zal je niet of nauwelijks tegenkomen. Zij vallen meestal uit tussen hun dertigste en veertigste levensjaar. En dit past niet in een duurzame bedrijfscultuur.

 

Een paar oplossingen om wel een duurzaam bedrijf te hebben, dus niet meer hoeven te tillen en sjouwen, en waarmee je dus geen aanslag pleegt op de mensen die voor je werken, kan ik je wel aanreiken. Stuur maar een PB als je meer wilt weten

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Herman

 

TS heeft de beschikking over een tractor met een palletvork. Lijkt me dat dat echt wel eenvoudiger en goedkoper is dan zo'n lelijke en dure container op je erf te zetten.

 

Ik vraag ik me af hoe je zo'n zware electrisch aangedreven palletwagen in en uit de container wilt tillen en of dat voor die korte stukjes in de container dan überhaupt een electrische moet zijn.

 

Aangezien TS meestal zendingen onder 10 kuub heeft, schijnt hij niet dagelijks of wekelijks goederen te ontvangen en dan betwijfel ik dat de aanschaffing en het gebruik van zo'n electrische palletwagen, economisch gezien, wel zo verstandig is.

 

Het feit dat je zegt dat je, voor de oplossingen die je voor TS hebt, geen reclame wilt maken en de verdere inhoud van je post zijn op zich al reclame voor je bedrijf. Ik heb er geen probleem mee dat iemand reclame voor zijn eigen handel maakt maar doe dat dan niet zo subtiel. ;D

 

Met vriendelijke groet

 

René

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Hallo Herman

 

TS heeft de beschikking over een tractor met een palletvork. Lijkt me dat dat echt wel eenvoudiger en goedkoper is dan zo'n lelijke en dure container op je erf te zetten.

 

Ik vraag ik me af hoe je zo'n zware electrisch aangedreven palletwagen in en uit de container wilt tillen en of dat voor die korte stukjes in de container dan überhaupt een electrische moet zijn.

 

Aangezien TS meestal zendingen onder 10 kuub heeft, schijnt hij niet dagelijks of wekelijks goederen te ontvangen en dan betwijfel ik dat de aanschaffing en het gebruik van zo'n electrische palletwagen, economisch gezien, wel zo verstandig is.

 

Het feit dat je zegt dat je, voor de oplossingen die je voor TS hebt, geen reclame wilt maken en de verdere inhoud van je post zijn op zich al reclame voor je bedrijf. Ik heb er geen probleem mee dat iemand reclame voor zijn eigen handel maakt maar doe dat dan niet zo subtiel. ;D

 

Met vriendelijke groet

 

René

 

Beste René,

 

je hebt helemaal gelijk als je zegt dat zo'n container op poten lelijk is. Hij kan echter ook in de schuur staan. Duur is altijd betrekkelijk. Ik geef de beste man suggesties die ik uit eigen ervaring heb opgedaan bij klanten. Niemand hoeft het over te nemen.

 

Verder:

 

Elke palletwagen is te zwaar om met de hand in een container te zetten, elektrisch of niet. Dit zal altijd met een heftruck o.i.d. dienen plaats te vinden. Een elektrische is noodzakelijk omdat het trekken en duwen aan een handmachine met lading gewoon te veel lichamelijke narigheid oplevert. Het is dus economisch gezien altijd verstandig om toekomstige kosten te voorkomen.

 

De adviezen die ik gegeven heb, hebben m.i. niets met reclame te maken maar alles met het voorkomen van gezondheidsschade van de vragensteller . Ik verkoop geen palletwagens, heftrucks, containers o.i.d. Dat ik toevallig veel tilproblemen tegenkom in het bedrijfsleven heeft wel met ons product te maken, maar helaas kan ik de link niet voorkomen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er bestaan ook van die mobiele oprijschansen. Die kan je met een een heftruck verplaatsen, je hebt wel redelijk wat plaats nodig om er mee te manouvreren. Ik denk dat die toch zo'n 15m lang zijn.

 

Dus: oprijschans + kleine (elektrische) heftruck. Lijkt mij wel goed te vinden tweedehands en later kan je die ook nog weer verkopen.

 

Wel aandacht besteden aan veiligheid: vrachtwagens/containers lossen met een heftruck is zeker niet zonder risico's!

Een dag opleiding hierover lijkt mij wel de investering waard.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

 

Het is niet nodig om mekaar de maat te nemen voor wat betreft sluikreclame en zelfpromotie. Als het te ver gaat, grijpt moderatie wel in. Een beetje hulp over en weer wordt juist gewaardeerd. Niehwaar?

 

Toevallig ben ik ook nog beëdigd tolk/vertaler NL, D, en EN.

Haha. Ik zat erop te wachten ...

 

Even ter verduidelijking: Ik ben 25 jaar geleden opgehouden met vertalen. Doe het alleen nog voor vrienden en kennissen.

 

Het zou fair zijn geweest als je de hele zin als quote had ingevoegd. Die zegt namelijk heel wat anders dan jij nu suggereert.

 

Toevallig ben ik ook beedigd tolk / vertaler voor o.a. NL-DE en DE-NL en, als het niet meer wordt dan het nu is, kun je mij de teksten in een word-file toesturen (per PM svp) en ik vertaal ze dan binnen 2 weken (kostenloos) voor je.

 

Groet

 

René

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

 

Waarschijnlijk heb ik nog een oude versie van dit forum, want via mijn link krijg ik een andere tekst.

 

Toevallig ben ik ook nog beëdigd tolk/vertaler NL, D, en EN. Stuur me de teksten van je site eens als word file. Ik kan er in de vrije uurtjes wel eens naar kijken en misschien "site by site" wat voor je doen.

 

Hoe dan ook. De boodschap was dat we vanuit moderatie redelijk goed in staat zijn om ongewenste promotie uit zicht te parkeren. Als je harde spam ziet en die verdwijnt niet snel genoeg, druk dan even de mod-alert in.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Back on topic. Die tip van een tweede container op poten is een goede. Stel nu eens dat het najaar nat blijft/wordt. Ik lees ook iets over een onverharde weg en elektronica.

 

Dan kun je je eigen container ook (tijdelijk) langs de verharde weg zetten, inderdaad gelijkvloers werken en verwijs je de chauffeur naar het beste lokale schnitzelrestaurant om rustig over te laden. Een container is verder een prima opslagruimte. ;)

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hallo TwaBla,

 

Ik heb me rot gezocht naar die quote van 16 augustus 18:44 maar niet kunnen vinden.

 

Die is waarschijnlijk uit een post over Teamups. Deze werd op 17 augustus door Highio gesloten voor moderatorenoverleg. Blijft die nu gesloten of komt die nog een keer online na het overleg? Op zich was het voor vele leden van HL een interessant onderwerp lijkt me.

 

René

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Back on topic. Die tip van een tweede container op poten is een goede. Stel nu eens dat het najaar nat blijft/wordt. Ik lees ook iets over een onverharde weg en elektronica.

 

Dan kun je je eigen container ook (tijdelijk) langs de verharde weg zetten, inderdaad gelijkvloers werken en verwijs je de chauffeur naar het beste lokale schnitzelrestaurant om rustig over te laden. Een container is verder een prima opslagruimte. ;)

 

Groet,

 

Highio

 

Vooral dat rustig overladen voorkomt blessures.

Link naar reactie
  • 0
Elke palletwagen is te zwaar om met de hand in een container te zetten, elektrisch of niet. Dit zal altijd met een heftruck o.i.d. dienen plaats te vinden. Een elektrische is noodzakelijk omdat het trekken en duwen aan een handmachine met lading gewoon te veel lichamelijke narigheid oplevert. Het is dus economisch gezien altijd verstandig om toekomstige kosten te voorkomen.

Een handmachine weegt tussen de 70 en 100 kilo afhankelijk van de lengte van de vork. Een vork van 80cm is voldoende om een europallet van 80x120cm te bewegen. Een grotere met een vork van 110cm is zelfs niet hanteerbaar in een container. Zo'n palletwagen met een vork van 80cm weegt ca. 70 kilo. Ik denk dat je zoiets toch wel zonder enig risico met 2 man in een container kunt heffen als er 1 in de container aan het handvat trekt en de ander onder de vork oplicht. Dat is 35 kilo pp.

 

Dat je een electrische zou moeten gebruiken als iemand de hele dag pallets met een gewicht van meer dan 1000 kilo moet verplaatsen is duidelijk. Maar we spreken hier van misschien 10 - 15 pallets die over een afstand van maximaal 6 meter moeten worden verplaatst en dan lijkt het me overdreven daarvoor een electrische palletwagen aan te schaffen.

 

Dan kun je je eigen container ook (tijdelijk) langs de verharde weg zetten, inderdaad gelijkvloers werken en verwijs je de chauffeur naar het beste lokale schnitzelrestaurant om rustig over te laden. Een container is verder een prima opslagruimte. ;)

Ja, een container is inderdaad een prima opslagruimte. Of hij ook geschikt is voor langere opslag van electrica weet ik niet. Het plaatsen van een container als opslagplaats is (in ieder geval in Duitsland en daar moeten de spullen van TS heen) gebonden aan regels en vergunningen. Als je met "tijdelijk" een paar dagen bedoelt heb je dubbel werk doordat je het eerst in je eigen container moet verplaatsen en daarna weer gewoon uitladen om het in je magazijn onder te brengen. Bovendien is het verplaatsen van een container op poten niet zo eenvoudig en, als je het niet zelf kunt, met vrij hoge kosten verbonden.

 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Elke palletwagen is te zwaar om met de hand in een container te zetten, elektrisch of niet. Dit zal altijd met een heftruck o.i.d. dienen plaats te vinden. Een elektrische is noodzakelijk omdat het trekken en duwen aan een handmachine met lading gewoon te veel lichamelijke narigheid oplevert. Het is dus economisch gezien altijd verstandig om toekomstige kosten te voorkomen.

Een handmachine weegt tussen de 70 en 100 kilo afhankelijk van de lengte van de vork. Een vork van 80cm is voldoende om een europallet van 80x120cm te bewegen. Een grotere met een vork van 110cm is zelfs niet hanteerbaar in een container. Zo'n palletwagen met een vork van 80cm weegt ca. 70 kilo. Ik denk dat je zoiets toch wel zonder enig risico met 2 man in een container kunt heffen als er 1 in de container aan het handvat trekt en de ander onder de vork oplicht. Dat is 35 kilo pp.

 

Dat je een electrische zou moeten gebruiken als iemand de hele dag pallets met een gewicht van meer dan 1000 kilo moet verplaatsen is duidelijk. Maar we spreken hier van misschien 10 - 15 pallets die over een afstand van maximaal 6 meter moeten worden verplaatst en dan lijkt het me overdreven daarvoor een electrische palletwagen aan te schaffen.

 

 

Je hebt duidelijk de 1e link in mijn onderschrift nog niet gelezen.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt duidelijk de 1e link in mijn onderschrift nog niet gelezen.

En wat wil je daar nu mee zeggen? Dat een metselaar geen stenen meer mag optillen (Zie "Wat is tillen" op de site die je me aanbeveelt te lezen)? Moeten we daar dan een hefinrichting voor ontwikkelen?

 

Je kunt het ook overdrijven.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Wel het hele verhaal lezen. De meeste metselaars zijn versleten als ze rond de veertig, vijfenveertig zijn. Het stenen tillen is samen met de bovenkant van je eigen lichaam tillen het probleem. Stenen dus op gelijke hoogte verplaatsen, maar niet meer bukken. Simpel door de stenen op een rek te plaatsen dat op gelijke hoogte van de metselplek is.

 

Maar dit is één voorbeeld. Ik denk dat we miljarden kunnen besparen in NL als we tillen sjouwen en duwen zouden elimineren. Daar valt ook het verhaal van de TS onder als hij met de hand containers lost.

Link naar reactie
  • 0

Wel het hele verhaal lezen. .......... Simpel door de stenen op een rek te plaatsen dat op gelijke hoogte van de metselplek is.

 

Maar dit is één voorbeeld. Ik denk dat we miljarden kunnen besparen in NL als we tillen sjouwen en duwen zouden elimineren. Daar valt ook het verhaal van de TS onder als hij met de hand containers lost.

 

En hoe komen ze dan op gelijke hoogte in het rek?

 

Als we tillen, sjouwen en duwen zouden elimineren is half Nederland werkeloos. Dan kan de koerier niet eens meer een pakje uitleveren.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

 

En hoe komen ze dan op gelijke hoogte in het rek?

 

Als we tillen, sjouwen en duwen zouden elimineren is half Nederland werkeloos. Dan kan de koerier niet eens meer een pakje uitleveren.

 

En dat is nu jammer, ik kan hier geen reclame maken. Kijk maar op de tweede link in mijn onderschrift.

Link naar reactie
  • 0

Een losser.eu TM of rollerbaan en een paar extra handjes maakt het werk hier ook al mogelijk veel lichter en minder belastend! ;)

 

TS, wat leren de offertes inmiddels?

 

Groet,

 

Highio

 

P.S. over Nederlandse innovaties en dozen lossen gesproken, zie bijvoorbeeld Copal Development en TEUN.com

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

 

Groet,

 

Highio

 

P.S. over Nederlandse innovaties en dozen lossen gesproken, zie bijvoorbeeld Copal Development en TEUN.com

 

Deze systemen zijn prima als je grote hoeveelheden aan containers met inhoud moet verwerken.

Voor de kleinere bedrijven, zoals TS heeft, denk ik dat het lossen simpeler kan door gebruik te maken van tilapparatuur. Je voorkomt er ook fysieke klachten mee en de investeringen zijn behapbaar. Uiteraard duurt het wat langer, maar ook met de grotere machines uit het voorbeeld zijn wachttijden voor de containerchauffeur door congestie vaak meer dan twee uur.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 291 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.