• 0

Conversiedaling prijsvergelijkers Kieskeurig, Vergelijk, Beslist

Beste,

 

 

Wij beheren meerdere webwinkels in Nederland en wij zien het afgelopen jaar het aantal conversies vanuit prijsvergelijkers behoorlijk dalen. Mijn vraag is, zijn hier mede webshop eigenaren, of verantwoordelijken die dezelfde trend zien? Of juist niet?

 

Waarom ik dit vraag is omdat wij ons sterk afvragen wat de toekomst nog is van een prijsvergelijker. Er zijn heel veel bedrijven die graag tussen de consument en webshop ingaan zitten en daar een business model omheen bouwen.

 

 

Heb je een webshop in IT/telecom/bruingoed/electronica/witgoed en sta je op deze websites: Tweakers, Kieskeurig, Vergelijk en/of beslist? En zie je bijvoorbeeld bij Kieskeurig het aantal conversies dalen of juist groeien?

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste enroq,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Welke plaats nemen vergelijkingssites in in jullie marketingmix en markten? En onder welke voorwaarden tonen deze prijsvergelijkers jullie assortiment? Is daar het afgelopen jaar iets wezenlijks in veranderd? Markten staan in het algemeen nooit stil.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Zien jullie nog andere trends wat betreft bezoekers van vergelijkingssites?

 

Het zou bijv kunnen zijn dat mensen meer zijn gaan vergelijken en dat doen in een eerdere fase van het koop proces. Dan krijg je dus meer bezoekers die niet meteen kopers worden.

 

Wat is er gebeurd met de engagement van deze bezoekers. Bekijken ze nog steeds hetzelfde aantal pagina's etc. Wat is er met de bounce rate gebeurd?

 

Ik heb wel eens een site gemanaged waar we een hele kleine wijziging aan een landingspagina hadden gedaan, waarna de bounce rate verdubbelde en het conversiepercentage halveerde.

 

Het enige wat ik er hiermee wil aangeven is dat het van alles kan zijn.

Link naar reactie
  • 0

Beste Enroq,

 

Ik herken het wel. heb zelf ook een aantal specialistische webshops, en zie steeds minder conversies uit vergelijkingsites, maar goed, zolang ze meer opleveren dan kosten..

 

Overigens is het ook wel logisch, als je ziet hoe google steeds meer de voorkeur geeft aan specialistische sites vs generieke sites is het voor die partijen ook moeilijker organisch te scoren en scoren ze met name door hun naamsbekendheid, wat weer gekoppeld is aan een enorm marketing budget.. Dus tsja..

www.pretmetled.nl uw partner in duurzame LED verlichting

Link naar reactie
  • 0

Dat is interessant.

 

Zou het niet komen doordat mensen door de bomen het bos niet meer zien.

 

Ik kwam vandaag nog op de Beslist website en had zoveel resultaten op een specifiek zoekwoord dat ik er niet goed uitkwam. (Lees: Slechte ervaring heb gekregen.) Ik ben weg gegaan van de vergelijkingssite en heb mijn heil ergens anders gezocht (winkel gemaild, ouderwets he?!).

 

Ik durf wel te zeggen dat slechte ervaringen zorgen voor minder bezoekers, meer in het algemeen. Dus als dat het zou zijn, snap ik het goed.

 

Een andere zou kunnen zijn dat steeds meer particulieren mobiel zoeken. Spelen deze sites daar slim op in?

 

Leuk onderwerp :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Klantengedrag is veranderd. Ik, bijvoorbeeld vermijd vergelijkingssites en koop direct bij webshop van de betreffende merk/fabrikant. Omdat mijn ervaring is, dat je daar betere services krijgt na de aankoop. Bij zo'n prijsvechter is het vaak een hele gedoe om goede service te krijgen na aankoop. Daarnaast, wat al eerder gezegd is, de overvloed aan informatie en reclame op zo'n vergelijkingssite, maakt zo'n site niet aantrekkelijk.

Link naar reactie
  • 0

Samonline, niet om het een of ander, maar als ik jouw berichten in dit topic en in andere topcis lees dan krijg ik toch het idee dat jij niet echt gelezen hebt wat er besproken wordt in het topic. Het lijkt er op alsof je aan slaat op een bepaald woord in het onderwerp, in dit geval vermoed ik het woord ´conversie´, en je vervolgens op de automatische piloot twee of drie zinnetjes met algemene tekst neer zet, welke niet of nauwelijks slaat op datgene wat hier besproken wordt.

 

Klopt mijn interpretatie?

Link naar reactie
  • 0

Samonline, niet om het een of ander, maar als ik jouw berichten in dit topic en in andere topcis lees dan krijg ik toch het idee dat jij niet echt gelezen hebt wat er besproken wordt in het topic. Het lijkt er op alsof je aan slaat op een bepaald woord in het onderwerp, in dit geval vermoed ik het woord ´conversie´, en je vervolgens op de automatische piloot twee of drie zinnetjes met algemene tekst neer zet, welke niet of nauwelijks slaat op datgene wat hier besproken wordt.

 

Klopt mijn interpretatie?

 

Grappig, ik had het zelfde bij deze opmerking van Samonl.., Linkbuilding?

Link naar reactie
  • 0

Samonline, niet om het een of ander, maar als ik jouw berichten in dit topic en in andere topcis lees dan krijg ik toch het idee dat jij niet echt gelezen hebt wat er besproken wordt in het topic. Het lijkt er op alsof je aan slaat op een bepaald woord in het onderwerp, in dit geval vermoed ik het woord ´conversie´, en je vervolgens op de automatische piloot twee of drie zinnetjes met algemene tekst neer zet, welke niet of nauwelijks slaat op datgene wat hier besproken wordt.

 

Klopt mijn interpretatie?

 

:) het blijft een forum he hehehehe

 

on topic; enroq, gebruik je ook adwords/remarketing/google shopping etc? Gaat het puur om conversie, of ook om traffic?

 

De laatste tijd is Google steeds meer aan het werk om eigen resultaten te pushen en nog prominenter te maken, én om prijsvergelijkers die geen/niet veel toegevoegde waarde hebben overbodig te maken.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Richard,

 

Je geeft aan dat prijsvergelijkers naar beneden geduwd worden in de resultaten omdat ze geen meerwaarde hebben. Is dit verteld door Google of is dit een aanname.

 

Wel een goede toevoeging overigens dat Internet marketing zeer breed is en Google Adwords, Google Shopping, Remarketing en dergelijken ook zeker niet vergeten moeten worden.

Extra zou ik willen noemen Marktplaats en Admarkt. Bij veel ondernemers zie ik dat ze Marktplaats (en daarmee Admarkt van Markplaats) vergeten. Het zijn goede backlinks en er komt veel publiek. Dus ga daar ook eens voorzichtig mee aan de slag. :)

 

"...eigen resultaten te pushen..."

Google loopt met het promoten van hun eigen waar wel een beetje op het randje van interne concurrentie. Ze zijn al eerder op de vingers getikt omdat ze hun eigen resultaten (zeer waarschijnlijk) boven de andere resultaten zetten.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Richard,

 

Je geeft aan dat prijsvergelijkers naar beneden geduwd worden in de resultaten omdat ze geen meerwaarde hebben. Is dit verteld door Google of is dit een aanname.

 

Kleine nuance; ik zeg niet omdat ze geen meerwaarde hebben, ik zeg indien ze geen meerwaarde bieden. Puur het vergelijken van prijzen is leuk, maar als Google dat op kan lossen, wat voor nut heeft die prijsvergelijkende site dan nog?

 

Hier een voorbeeldje http://www.emerce.nl/nieuws/google-punt-hotelmarkt-ontwrichten, er zijn nog legio anderen, met name in de US.

 

"...eigen resultaten te pushen..."

Google loopt met het promoten van hun eigen waar wel een beetje op het randje van interne concurrentie. Ze zijn al eerder op de vingers getikt omdat ze hun eigen resultaten (zeer waarschijnlijk) boven de andere resultaten zetten.

 

In dit geval heb ik het niet persé om eigen resultaten, maar nieuwe services die google uitrolt.

 

Hun belang is om de zoekende partij een zo goed mogelijk resultaat te bieden, en het liefst nog op een manier waar er in ieder geval ergens een andere partij voor betaalt (shareholders willen ook wat).

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt een kip-en-ei-probleem, maar juist daarom mag je oorzaak en gevolg niet verwisselen.

 

- Dóórdat prijsvergelijkers hun businessmodel veranderen, veranderen hun sites.

- Dóórdat prijsvergelijkers dáárdoor klanten verliezen, veranderen ze hun SEO en SEA.

- Dóórdat adverteerders dáármee een kanaal verliezen, veranderen ze hun SEO en SEA.

- Enzovoort...

 

Zo leidt het een tot het ander en wordt een stabiele periode plotklaps onderbroken door een instabiele verandering. In de geschiedenis hadden we daarvoor oorlogen en epidemieën; hier hebben we daarvoor SEO-cowboys en Google-updates.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.