• 0

Kosten bedrijfschap en productschap

ik heb een vraag. ik kreeg een factuur van hoofdbedrijfschap voor de detailhandel, dat ik hen moet betalen maar ik heb hen nooit om service gevraagd en maak er nooit gebruik van. heb als internetshop ook weinig aan hun volgens mij, denk dat ze meer bedoeld zijn voor winkels met problemen zoals diefstal, hoge huur, etc, die je als internetshop niet snel heb.

 

ben ik dan toch echt verplicht om het te betalen of kan ik het gewoon weggooien?

 

welke vaste kosten kan je nog meer verwachten als eenmanszaak ook al vraag je er niet om? jaarlijkse kosten voor inschrijving bij kvk en belasting is allemaal logisch, je zou denken dat alle overige kosten dingen zijn waar je zelf om vraagt maar ik wil dus even zeker maken.

alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Las laatst een stuk hierover op dezaak.nl, als je alleen internet-ondernemer bent kan je hier onderuit. Officieel kan dit alleen als je niet aan particulieren levert, maar wellicht inspireert het je tot creatieve oplossingen ;)

 

Of deze site stukken ript van dezaak.nl of andersom of dat de tekst van een andere bron komt, geen idee. Maar hier kan je het betreffende stuk lezen.

 

[edit] Zie dat op dezaak.nl deze tekst ook nog toegankelijk is => klik

Link naar reactie
  • 0

door deze verplichte registratie werd ik ook onaangenaam verrast. Als webwinkel kom je er niet onderuit, helaas. Ik heb wel schriftelijk gemeld dat ik dan ook verwacht dat ze iets gaan doen voor webwinkels, Aan winkelbeveiliging en hoe knap ik het winkelcentrum op adviezen heb ik niet zoveel. Wanneer meer webwinkels dit melden komt er wellicht eerder actie. Misschien kunnen zij voor elkaar krijgen dat er een apart tarief komt voor het verzenden van niet-door-de-brievenbus-passende pakketten die minder dan 1 kg wegen. ;D

 

VrGr

Het is geen topprestatie om nooit te vallen, maar om na het vallen weer op te staan.

Link naar reactie
  • 0

Las laatst een stuk hierover op dezaak.nl, als je alleen internet-ondernemer bent kan je hier onderuit. Officieel kan dit alleen als je niet aan particulieren levert, maar wellicht inspireert het je tot creatieve oplossingen ;)

goed idee om er onderuit proberen te komen maar ik denk dat ik dat maar niet ga proberen....een kennis dacht dat dit niet verplicht is om te betalen dus ik had niet betaald....en nu heb ik inmiddels post van incasso bureau. :'( oftewel ik kan een creatieve oplossing proberen waardoor ze denken dat ik geen detailhandel via internet ben, maar ik ben bang dat zo 'n incasso bureau toch zal natrekken of ik de waarheid spreek.... en tja wil niet op leugens betrapt worden....

 

huurneman, op zich goed idee, je bedoelt dat webwinkels bedenken wat we aan die stichting zouden kunnen hebben en dan gaan eisen wat ze ook gaan doen? ikzelf zou alleen niet zo gauw weten wat, ik vind alles wel prima gaan. tja misschien zoals evendenken zegt, zorgen dat we wat meer mogelijkheden krijgen bij tpg maar ik denk niet dat zo 'n stichting daar veel tijd in zal steken en al helemaal niet dat tpg erop in zal gaan....

zakelijke bankrekeningen vind ikzelf ook acosiaal duur, overal vragen ze geld voor, maar dat zullen ze ook niet zomaar veranderen....

ik denk dat die stichting beter tijd erin kan stoppen om te bedenken hoe dieven harder aangepakt kunnen worden....maar daar hebben wij niets aan. ::)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hem ook mogen ontvangen.Ik heb geen web-winkel

en ook geen winkelpand ik verkoop rolluiken en zonneschermen en doe dat gewoon bij de mensen thuis maar zie er weinig kans in dat ik hier onderuit kom hoor

 

ik weet niet wat in je kvk beschrijving staat maar je zou kunnen zeggen dat je alleen aan bedrijven levert, want dan hoef je blijkbaar niet te betalen.

of je zegt iets van 'zolang ik geen winkel of internetshop heb en dus geen gebruik maak van jullie diensten ga ik hier niet voor betalen'...

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik dacht dat dit soort gedwongen-nering-opgelegd-vanuit-de-bureaucratie al lang was afgeschaft. Niet dus.

 

Op de websites van de productschappen staan enkel maar promotioneel ronkende berichten over wat ze doen of willen gaan doen. Nergens kan ik klinkende resultaten vinden. Ik vind dit toch een beetje erg zwak, temeer het monopolisten zijn die wettelijk geen concurrentie hebben.

Kan me niet aan de indruk onttrekken dat het zwaar politieke en bureaucratische bolwerken zijn. Met 90% overhead en 10% naar daadwerkelijk nuttige zaken?

 

Van de website crkinfo.nl:

Als u als ondernemer actief bent in een branche waarvoor een product- of bedrijfschap actief is bent u wettelijk verplicht de vastgestelde heffing te betalen. Dat staat in de Wet op de Bedrijfsorganisatie.

 

Wellicht een business opportunity:

-Richt een product- of bedrijfschap voor een branche waarvoor iets dergelijk nog niet bestaat, doe loze beloften en loop jaren lang binnen.....

 

Kreeg vandaag overigens de factuur van de Stichting Reprorecht binnen. Ook zo'n wazig instituut. Toch vreemd dat zij nu eindelijk overeenstemming hebben met MKB Nederland en VNO-NCW om voor kopieën een heffing op te leggen. Mooie belangenbehartigers zijn dat!

 

Kopieën van materiaal waarvoor, lijkt mij middels een abonnement, al voor betaald is.

In de meegestuurde brochure staat helemaal niets over het hoe en waarom van deze heffing en de bestemming ervan. Vaag, en wellicht is dat ook zo bedoeld.

Gelukkig kun je je afmelden als je heen kopieërapparaat hebt of een gecombineerd apparaat als een scanner, printer en fax. Heb ik gelijk gedaan.

Link naar reactie
  • 0

ja thuiswinkel.org vind ik al helemaal asociaal duur, hou maar op. >:( keer hadden ze wedstrijd, moest je betalen om mee te kunnen doen, nounou wat eerlijk.

en goed gedaan gooz, zonde om zo 'n bedrijf zijn zin te geven en zonder na te denken over te maken.

'n keer kreeg ik ook al post van brua strema (dacht ik, of 'n soortgelijke), of ik muziek afspeel in mijn zaak en zo ja, hoeveel, want dan moet je ervoor betalen. >:( gelukkig werk ik gewoon thuis en hoef dus geen muziek af te spelen voor 'n leuke sfeer voor de klant. :P

Link naar reactie
  • 0

heeft er iemand het factuur nog? zo ja, wat moest je vermelden tijdens het overmaken en wat was het bedrag?

misschien dat ik het anders meteen rechtstreeks overmaak ipv via incasso bureau...hoewel er vast een uniek factuurnummer is per bedrijf.....de facturen zelf heb ik helaas weggegooid.......voortaan bewaar ik alle facturen, ook al hoef ik ze niet verplicht te betalen. wordt wel chagerijnig van al die onzinnige facturen, alsof ze je willen uitmelken en je er niets voor terugkrijgt. >:(

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Het is geen stichting maar een bedrijfschap, en dat is een publiekrechtelijke instelling. Rare clubjes die als een soort semi-overheid heffingen opleggen en zich met de marktwerking bemoeien. Een vergelijkbaar soort zijn productschappen en waterschappen.

 

Een belangenorganisatie van webshops is Thuiswinkel.org.

 

Van www.thuiswinkel.org: "De contributie voor het aspirant-lidmaatschap bedraagt € 600,-- per kalenderjaar."

 

Dat is voor kleine webwinkels een nogal stevige bijdrage.

Link naar reactie
  • 0

heeft er iemand het factuur nog? zo ja, wat moest je vermelden tijdens het overmaken en wat was het bedrag?

Ik heb even op een oude factuur gekeken maar je hebt inderdaad allemaal een registratienummer. Het lijkt me geen succes om in het wilde weg wat te gaan storten, eer dat dat boven water is...

 

VrGr

Het is geen topprestatie om nooit te vallen, maar om na het vallen weer op te staan.

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de moeite. :)

nou ja, anders maandag maar bellen en kijken hoe ver ik kom met een zielig lief stemmetje...wie niet waagt die niet wint. :P

 

over thuiswinkel.org: lang geleden had consumentenbond een soort lijstje van goedgekeurde shops. zij gingen de site dan bezoeken en als je aan allerlei eisen voldeed kwam je op hun lijstje terecht en mocht je een banner van hun op je site zetten. helaas zijn ze allang gestopt, ik geloof omdat er zoveel internetshops bijkwamen en omdat toen steeds minder mensen bang waren voor internetshops. maar wel jammer, want daar hoefde je tenminste niet voor te betalen. en er zijn helaas nog steeds asociale rommelige internetshops, iig bij printer toners en geheugen, pfff wat moesten we doorzeuren voordat we het kregen. jammer hoor, want zij verpesten de vertrouwen van klanten en daar hebben andere internetshops dan ook last van.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Wellicht kun je het bedrag overmaken o.v.v. de naam van je bedrijf en je KvK nummer wat immers hun bron blijkt te zijn. Dan heb je in iedergeval betaald met als bewijs je afschrift. Laten zij dan maar uitzoeken waar de betaling bij hoort. Als het incassobureau moeilijk doet, stuur je een kopie van je afschrift.

 

Over Thuiswinkel.org:

 

Een artikel van september 2001 over WebTrader op Emerce.nl:

Kleine webwinkels in de knel na stopzetten gratis WebTrader (http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=44967)

Vooral de reacties zijn interessant.

 

Mijns inziens was dit een publieke taak van de Consumentenbond. De argumentatie over het afschaffen raakt kant noch wal. Het was een van de deukjes die de Consumentenbond opliep. Later gevolgd door pagina grote advertenties met "aanbevolen producten" en weer later door via de gids korting te geven op geteste producten die niet eens als beste koop of voordelige keus uit de bus kwamen.

 

Recent kun je als "gewoon" lid niet eens meer de gehele site bekijken omdat je daarvoor een extra abonnement moet afsluiten. Bovendien is de openbare en de "gewone-leden" website nauwelijks te bezoeken zonder MS Internet Explorer. Navraag wees vorige week uit dat er geen klachten bekend waren mbt Firefox en dat voorlopig niets zou worden gewijzigd aan de site.

 

Dit (artikel uit 2001 en mijn eigen bovenstaande tekst :( ) teruglezende, morgen maar even een opzegging sturen.

Had er eigenlijk niet meer aan gedacht.....

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

[off-topic]

Grappig. Na het plaatsen van bovenstaand bericht staat mijn Karma opeens op 10, weer een punt minder. Dat gebeurde de laatste weken ook wel eens na diverse posts.

[/off-topic]

 

Zijn mijn adviezen onder de maat? Of ben ik te kritisch? Is de Consumentenbond heilig?

 

Wellicht is het een idee om een Karma-rating vergezeld te laten gaan van een PM (een Persoonlijk Bericht) met commentaar maar wel annoniem? Dan weet je waar je aan toe bent. En dan kun je wat doen met de geleverde kritiek.

 

Zelf zal het me een mooie ambachtelijk in de Pyreneen gedroogde worst zijn, maar als mijn vrouw zegt dat je een puntje hebt ingeleverd na een uurtje tikken op je toetsen, ga je toch eens denken.....

 

Voor wie doe je het? Leden van HL, tijdelijke bezoekers, n00bs, kennis-vreters of ondernemers die vragen om advies en daar ook gebruik van maken?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk moet je er niet op letten omdat het een niet zo'n handig systeem is. Een ieder die is ingelogd kan immers reus dan wel kneus uitdelen, of je nou net komt kijken of al jaren post. Aangezien al meer oudgedienden meldde deze week te zijn geconfronteerd met een dalend karma krijg ik toch het idee dat ermee wordt 'gespeeld'.

 

VrGr

Het is geen topprestatie om nooit te vallen, maar om na het vallen weer op te staan.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Blijkbaar een beetje "over-reacted" gereageerd door mij op het Karma gebeuren. Dank voor de opbeurende taal!

 

Wellicht vergelijk ik het HL-Karma een beetje te veel met de "Article"-ratings die je krijgt van lezers voor artikelen op marketing, Linux en OSS portals uit de US en andere landen dan NL. Indien je artikel "sucks" weet je dat je "er een beetje naast zit" of dat je publiek nog niet toe was aan je artikel (lees: houd de eer aan jezelf).

 

Een "informative" of "great" rating geeft het "lekkere"-gevoel dat anderen er iets van hebben geleerd. Daar doe je het immers voor. Zelf lees ik soms juist de "sucks" omdat daar soms juist bijzonder vernieuwende juweeltjes in staan die blijkbaar niet door iedereen gewaardeerd of begrepen worden.

 

Grappig citaat:

Shell sucks:



oil.

Wanna live without it?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor een terugtrekkende overheid zijn er toch eigenlijk wel heel wat organisaties (stichtingen, schappen) die voor bepaalde doelen (vaak commercieel van aard) geld mogen innen.

 

Ik word inderdaad ook een beetje moe van die facturen waar je niets mee van doen hebt en waar vaak het argument is dat door iedereen de factureren de kosten laag gehouden kan worden (ik zie het ook op de site waar de topicstarter het over heeft).

 

Maar als je niets afneemt en er niets mee van doen wilt hebben heb je toch mooi extra kosten.

 

De volgende organisaties zou je als internetondernemer (met shop gericht op particulieren) aan moeten gaan betalen terwijl je er niets aan hebt of waarbij de vordering op zijn minst een discussie waard is:

  • Stichting Reporecht
  • SENA (voor muziek op de werkplek)
  • CRK (detailhandel ambacht)

 

Zijn er nog meer aan toe te voegen? Ik weet dat sommigen de KvK graag daaraan toevoegen, maar dat gaat mij iets te ver ;)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

van allemaal inderdaad al brieven gehad...wat 'n geldklopperij. >:(

maar ik maak nooit kopieen en vind het heerlijk om stil zonder herrie te werken dus mij kosten de 1ste 2 niets. ;) of heb ik nu beetje last van geheugenverlies... :P ;)

 

voor de rest nog niet zo 'n soortgelijke factuur gekregen dus denk het voorlopig bij die 3 blijven maar als ik wat krijg zal ik het melden.

 

wat misschien wel nuttig is te weten voor beginners, is dat zakelijke rekeningen veel meer geld kosten dan gewone rekeningen, maar ja dat is beetje offtopic want zakelijke rekeningen is iets waarvan je echt gebruik maakt en waarvan je al weet dat het geld zal kosten voordat je de rekening opent.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.