• 0

Vermogensbelasting - BTW betaling eerder doen

Hallo allemaal,

 

met het einde van het jaar in zicht komen de vragen weer naar boven.

De belastingdienst neemt 1 januari als peildatum voor je vermogen. Boven de vrijgestelde grens (+-21.000) betaal je 1.2% belasting.

 

Zelf heb ik een eenmanszaak met omzet en BTW.

Normaal doe je je kwartaalaangifte aan het einde van de periode en betaal je vervolgens de BTW.

Dit betekend dat ik pas in 2015 deze BTW zal betalen.

 

Echter, als op 1 januari 2015 wordt gekeken naar mijn vermogen zal deze btw wel worden meegeteld, waardoor ik er dus wel over betaal. Is er een manier om dit te voorkomen? Kun je al eerder je BTW betalen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je al eind december weet wat je moet betalen, dan kan je dat geld gewoon vast overmaken (wel het juiste betalingskenmerk vermelden!) als je dat wil.

 

Overigens zal het meestal zo zijn dat het geld op een zakelijke rekening staat en dus op de balans van "de zaak" en dat telt dan weer niet mee voor Box3. Dus of het zo'n nuttige actie is, dat vraag ik mij af. Maar het kan wel (alhoewel er soms wel op bijvoorbeeld 2 januari via de post een factuur van 31 december arriveert en die dus eigenlijk erbij had gehoord...).

Link naar reactie
  • 0

Als je het treft, met name als de jaarwisseling in het weekend valt, doen twee verschillende banken 2 of 3 dagen over een bankoverschrijving: het bedrag wordt dan wel direct afgeboekt op 31 december, maar pas op 2 of 3 januari bijgeschreven op de tegenrekening.

 

Bijvoorbeeld ING boekt niet bij op werkdagen na 21:00 uur en in het weekend, maar pas op de eerstvolgende werkdag, dus maandag wanneer je na vrijdag 21:00 uur overschrijft.

Link naar reactie
  • 0

@Peter: Bij een eenmanszaak is het zakelijk vermogen toch hetzelfde als het prive vermogen? Maakt dus niet uit op welke rekening het staat?

 

@Ward: Wat is hier dan mijn voordeel uit..?

 

@Rinatus: Wat heeft dit met mijn vermogen op de peildatum 1 januari 2015 te maken? zover ik weet kijken ze alleen hoeveel geld je erop hebt staan, minus eventuele schulden. Kun je deze BTW als 'schulden' opvoeren? Lijkt me niet toch..?

Link naar reactie
  • 0

Wat hierboven al staat: in tegenstelling tot de IB is de btw een zakelijke post en is het dus volstrekt geoorloofd om ter dekking van het in januari te betalen bedrag een bedrag op je zakelijke rekening aan te houden. Dat zijn geen overtollige liquide middelen die niets met de onderneming van doen hebben en kan dus ook niet worden getransformeerd in box 3 vermogen.

 

Alvast voor het einde van het jaar betalen is dus overbodig. Tenzij je geen bankrekening op je balans hebt staan...

 

Voor de inkomstenbelasting is het een ander verhaal, maar daarvoor ben je te laat om nu nog een voorlopige aanslag aan te vragen. Dan kun je beter bijvoorbeeld je zorgverzekeraar vragen of je de premie van komend jaar in een keer (nog in december) mag betalen. Levert je naast een box-3-voordeel doorgaans ook een betalingskorting op en samen is dat vaak een stuk gunstiger dan de rente op je spaarrekening.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

@Ronaldinho: uhhh sorry dat kan ik niet helemaal volgen >;(.

 

Zover ik weet kijkt de belastingdienst simpelweg naar al het geld dat je op je rekeningen hebt staan. Aangezien ik een eenmanszaak heb wordt de zakelijke rekening ook gewoon erbij opgeteld. Of je nog ergens iets moet betalen kunnen ze op die manier niet zien?

 

De zorgverzekering is alvast een goede tip.

----

Wellicht begrijp ik het geheel niet goed, maar voor iedereen geld toch dat 1-1-20xx de peildatum is van het vermogen?

Link naar reactie
  • 0

@Peter: Bij een eenmanszaak is het zakelijk vermogen toch hetzelfde als het prive vermogen?

 

Nee, fiscaal gezien niet. Ondernemingsvermogen wordt niet belast in Box3.

(En als je winst maakt op dat vermogen, dan moet je belasting in Box1 betalen.)

 

OK dat is nieuw voor me. Goed dat je het zegt! Daar moet ik mij dan verder over inlezen.

Ik dacht dat alles gewoon bij elkaar werd genomen maar dit is dus niet het geval.

 

Wanneer telt iets dan als winst maken op dat vermogen?

Heb je misschien een goede tip (of zoek opdracht) waar ik hier goede informatie over kan vinden.

Link naar reactie
  • 0

Je zakelijk vermogen (datgene op je zakelijke bankrekening staat, 'overtollige liquide middelen' daargelaten - maar daar is dus geen sprake van als het gaat om geld bedoeld om de BTW afdracht straks te doen...) is geen onderdeel van Box3.

 

En de BD "kijkt niets gewoon" naar wat op je rekeningen staat. Zij toetsen/controleren jouw gegevens.

En jij hoeft de saldi van jouw zakelijke rekeningen ('overtollige liquide middelen' daargelaten) helemaal niet te verantwoorden in Box3.

 

Zoals al gezegd.

 

Link naar reactie
  • 0

Als gezegd: geld dat bij je onderneming hoort, staat in box 1 en niet in box 3. De 'winst' op dat 'vermogen', is de eventuele rente op de betreffende bankrekening - die behoort tot je ondernemingswinst.

 

In box 3 zit alleen vermogen dat niet in box 1 of box 2 zit. Dus niet zomaar alles bij elkaar optellen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Als ik het topic teruglees, luidt het advies dan: eind december al je contanten en spaargeld overschrijven naar je zakelijke bankrekening.

 

Dat is niet logisch. Ik kan mij niet voorstellen dat dit schuiven met potjes bij een eenmanszaak fiscaal zoden aan de dijk zet. Een eenmanszaak is immers geen rechtspersoon met een afgescheiden vermogen en het draait bij box 3 nu juist om dat vermogen.

 

Misschien dom van me, maar ik tel het saldo van mijn zakelijke bankrekeningen daarom wel op bij box 3.

Link naar reactie
  • 0

Nee, zo lees ik het niet.

 

Geld dat op je zakelijke rekening staat moet een zakelijk doel dienen, een bedrag voor de nog af te dragen BTW bijvoorbeeld. Maar ook overigens is het gebruikelijk een saldo op je zakelijke rekening aan te houden voor te verwachten facturen en eventuele investeringen op de korte termijn.

 

Schuiven met gelden moet dus ook een zakelijk doel hebben. Als je eind december een ton van je prive even op je zakelijke rekening parkeert om box 3 heffing te ontlopen en deze na een paar dagen weer terughaalt naar prive heeft dat geen enkel zakelijk doel maar is het gewoon fraus legis.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Nee, zo lees ik het niet.

 

Geld dat op je zakelijke rekening staat moet een zakelijk doel dienen, een bedrag voor de nog af te dragen BTW bijvoorbeeld. Maar ook overigens is het gebruikelijk een saldo op je zakelijke rekening aan te houden voor te verwachten facturen en eventuele investeringen op de korte termijn.

 

Schuiven met gelden moet dus ook een zakelijk doel hebben. Als je eind december een ton van je prive even op je zakelijke rekening parkeert om box 3 heffing te ontlopen en deze na een paar dagen weer terughaalt naar prive heeft dat geen enkel zakelijk doel maar is het gewoon fraus legis.

 

Maar wat zijn hier dan de regels?

Je kunt dit natuurlijk wel ruim nemen..

 

Bijvoorbeeld:

- In januari verwacht ik .... uit te geven aan inkoop

- Ik wil zeker zijn voor eventuele retouren

- Stel dat er iets kapot gaat, dan moet ik het kunnen vervangen..

- etc....

 

Mijn vraag is meer. Hoeveel kun je nu op je zakelijke rekening zetten?

Wanneer je alle winst van de zaak op de zakelijke rekening laat staan (en dus niet naar prive overzet); kun je dit dan allemaal buiten box 3 laten?

Het geld is immers niet van prive naar zakelijk gegaan maar altijd zakelijk geweest...

 

Het wordt voor mij een beetje verwarrend :-[

Link naar reactie
  • 0

Het is niet verwarrend hoor, hooguit wat complex...

 

Ga ervan uit dat alles wat je zakelijk genereerd mag je zakelijk aanhouden. pas als je zowel prive als zakelijk vele tienduizenden euro's vermogen hebt moet je gaan nadenken of het zakelijk geld overtollig is.

 

maar als jij veel vaste activa hebt bijv in de vorm van productiemachines dan is het ook niet gek om in enig jaar een hoog geldbedrag in je onderneming te hebben om het jaar daarop te investeren in de vervanging van een machine.

 

Dus ja als ondernemer heb je de nodige ruimte bij het "schuiven" tussen prive vermogen en zakelijk vermogen. Zolang jij een goede onderbouwing hebt in uit je handelen later blijkt dat je dat ook zo toepast zul je geen discussie krijgen over (hoge) geldbedragen op je zakelijke rekeningen op het einde van het jaar.

Anders gezegd het is zeker niet verplicht om je gehele winst elk jaar ook naar prive vermogen te schuiven. Over puur zakelijke posten (feitelijk alle kortlopende schulden op je balans) kun je zonder een seconde na te denken een banksaldo aanhouden. En zelfs ook enige reserveringen voor toekomstige investeringen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Mijn vraag is meer. Hoeveel kun je nu op je zakelijke rekening zetten?
Daar is geen vast bedrag voor. Volgens mij gaat het erom dat jij het bij vragen van de fiscus zakelijk moet kunnen verantwoorden. Zoals Roel aangeeft kan dat per onderneming verschillen. Wanneer je nauwelijks kosten of investeringen doet is een groot bedrag al snel onzakelijk en normaliter zal je ook privé-opnames doen om in je levensonderhoud te voorzien.

 

Sparen op je zakelijke rekening om box 3 te vermijden is daarbij niet altijd voordelig. de rente is vaak lager en in plaats van de heffing in box 3 over het vermogen boven de vrijstelling, moet je zonder enige vrijstelling de ontvangen rente bij je resultaat tellen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.