• 0

Producten opeisen en merkrecht.

Hallo ik ben nieuwe op deze site, en heb al even stevig gezocht maar nog geen antwoord gevonden op mijn vraag .

Ik zal proberen mijn probleem zo goed mogelijk uit te leggen .

 

Ik ben zins aug 2013 eigenaar van mijn webwinkel . Ik betrek mijn producten van een fabrikant in China, en heb een leuke voorraad opgebouwd in korte tijd . Nu wil het geval dat een concurrent van mij het op een akkoordje heeft gegooid met mijn leverancier en zins juli dit jaar het alleenrecht heeft gekregen voor het verkopen van deze producten in de Benelux. Daarnaast heeft deze concurrent ook het merknaam geregistreerd in de Benelux. Nu heeft deze concurrent mij gesommeerd te stopen met de verkoop van deze producten, en dat ik de voorraad aan hem overleg. Ik zou nu alleen nog de producten via hem kunnen verkopen met dropshipping . Nu heb ik al ergens op deze site gelezen dat hij mijn voorraad niet kan opeisen . Maar nu is de vraag of ik mijn producten die ik heb aangeschaft voor dat deze persoon de merknaam heeft geklemd nog mag verkopen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen . Alvast erg bedankt voor jullie tijd.

 

vr gr Peter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als producten eenmaal legaal zijn geïmporteerd in de EU, geldt binnen de gehele EU een van de Vier Vrijheden: het vrij verkeer van goederen. Het staat je vrij alle goederen te verkopen, zelfs als het merkartikelen zijn. (Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld vergunningsplichtige artikelen, maar ik neem voor nu even aan dat je geen uitzonderlijke producten verkoopt.)

 

De nieuwe importeur maakt zich schuldig aan een strafbare praktijk: hij probeert met pressiemiddelen en machtsvertoon een monopoliepositie op te bouwen. Gewoon negeren en er wijselijk ook niet op reageren (zodat je nooit te pakken bent op een uitspraak of toezegging die verkeerd kan worden uitgelegd). Hij zal namelijk geen advocaat vinden die het hier tegen jou opneemt namens een cliënt die strafbare feiten pleegt.

 

Het enige waar je voor nu op moet letten, is hoe je het merk voert. Je mag niet suggereren dat jij het merk bent of dat het merk van jou is. Dus bijvoorbeeld "van het merk x" is wel toegestaan, maar "van ons merk x" niet. Identiteitsverwarring moet uitgesloten zijn. Even goed je webteksten daarop doornemen.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het belangrijk is om te weten of TS de merknaam zelf bedacht heeft of dat hij die heeft overgenomen van de producent. In het eerste geval zou de registratie misschien wel eens aangevochten kunnen worden. In het tweede geval, dat het een huismerk van de producent is, klopt het volgens mij wat "Ward" schrijft.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Wordt er ook ingevoerd via Duitsland, Frankrijk, Engeland of elders in de ER?

 

Zoek eens naar 'merk' en 'uitputting', dan zie je al snel dat je concurrent niet zoveel heeft aan zijn exclusieve verkooprecht en Beneluxmerk. Hij kan de verkoop van dezelfde producten niet tegengaan. Het contract dat hij heeft met de leverancier heeft geen gevolgen voor anderen. Als jouw concurrent meent dat zijn exclusieve verkooprecht aangetast wordt, moet hij zijn contractpartner aanspreken. Jij bent geen partij in die overeenkomst. En zo'n contract is geen wet die voor iedereen geldt; het is een afspraak tussen partijen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De vraag is of de nieuwbakken Benelux merkhouder met terugwerkende kracht een beroep zou kunnen doen op zijn merkrecht. Dat lijkt me inderdaad niet omdat de bestaande voorraad met toestemming van de Chinese merkhouder zijn gekocht en daarmee de merkrechten voor die producten zijn uitgeput. Daar zijn we het dus met zijn allen over eens. TS kan dus gewoon zijn voorraad opmaken en zou voor de zekerheid ook nog duidelijk kunnen maken dat hij niet de merkhouder is al lijkt mij dat zwaar overdreven.

 

Interessanter vind ik de vraag of de nieuwe merkhouder überhaupt een beroep kan doen op zijn merkrechten jegens TS. Zeker als hij zonder instemming van de Chinese merkhouder een Benelux merk heeft geregistreerd. Het doel is hier namelijk geen merkontwikkeling en bescherming maar, zeker gezien zijn gedragingen, uitsluitend beperking van de mededinging zoals Ward ook opmerkt. Ben benieuwd hoe een merkenjurist hier tegen aan kijkt. Kan me zo geen zaak voor de geest halen waar dit speelde. Mogelijk kan TS zelfs nietigheid van het merk vorderen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie antwoorden . Ik ben verheugt te lezen wat ik eigenlijk al dacht. Mijn concurrent die de handelsnaam heeft geregistreerd heeft dit in samenspraak gedaan met de fabrikant. Alleen is het mij wel duidelijk dat deze afspraak niet erg hard is. In juli zijn deze afspraken gemaakt en de fabrikant heeft in september nog rechtstreeks aan mij geleverd en heeft ook niet aangegeven dat er een importeur in Nederland zit. Ook kan ik de producten inkopen bij diverse tussen handelaren in China. Ik denk dus dat de importeur in Nederland niet veel aan zijn registratie heeft . Ik heb ook begrepen dat de meeste van zijn concurrenten zijn eisen wel hebben ingewilligd . Ik ben nu overtuigd van mijn gelijk, maar zou dit toch nog graag juridisch willen onder bouwen. Moet ik hier voor naar een advocaat?? Of zijn er andere wegen .

Link naar reactie
  • 0

Als er inderdaad sprake is van een geldig merk, daarvoor zou je een merkenjurist kunnen raadplegen en hem met alle details confronteren, en je kan de producten alleen in China kopen dan kan de merkhouder zich in principe verzetten tegen parallelimport. Formeel zou je dan ook de producten die je hebt ingekocht na de registratie niet meer mogen verkopen. Ik zou ook uitzoeken wie in China de merkhouder is. Heel vaak lijk je te kopen bij de merkhouder/fabrikant met mooie foto's van de de fabriek op Alibaba maar even zo vaak blijkt dat later toch een tussenhandelaar of een fabrikant die elders inkoopt te zijn.

 

Het is dus duidelijk dat je de producten die je hebt ingekocht voor de registratie en de producten die je elders in de EU koopt mag blijven verkopen. Als je wil blijven inkopen in China moet je echt naar een merkenjurist die dan moet inschatten hoe groot je kansen zijn als het tot een procedure zou komen. Dat kan een heel dure zaak worden omdat je ook veroordeeld kan worden tot betaling van de kosten van de tegenpartij. Je moet je dus niet zomaar bang laten maken maar zeker ook niet zomaar de confrontatie aangaan.

 

Link naar reactie
  • 0

Als het merk rechtsgeldig geregistreerd is, heb je niets aan chinese tussenhandelaren. Je kunt de producten niet invoeren in de EU zonder toestemming van de houder van het merk. Doe je dat toch, voer je plagiaten in. Ook al zijn het originele producten, worden ze toch als plagiaten beschouwd.

 

Als de fabrikant je verder levert, betekent dit niet automatisch dat je de goederen in Nederland kunt invoeren. Ook hiervoor heb je toestemming nodig van de houder van het merk in Nederland. En ook in dit geval is dat je concurrent.

 

Invoer via een land buiten de Benelux kan tijdelijk een oplossing zijn. Maar de reactie van je concurrent zal zijn, dat hij de registratie van het merk uitbreidt tot de hele EU. Zou je zelf het merk bv in Duitsland registreren, kan hij die registratie aanvechten en een registratie van zijn merk tot heel Europa uitbreiden.

 

Zoals het er nu uitziet denk ik dat je de voorraad die je vóór de datum van registratie hebt ingekocht gewoon kunt verkopen. Dat, wat je na de datum van registratie hebt ingekocht en ingevoerd, is zonder toestemming van de merkhouder ingevoerd en dus zou je dat eigenlijk niet mogen verkopen omdat het niet rechtmatig in de Benelux is ingevoerd. Dat je niet wist dat het merk inmiddels geregistreerd is doet niet terzake. Onwetendheid beschermt niet tegen straf.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Weet de Chinese fabrikant wel van de registratie van zijn merk?

 

Als jij een contract hebt met de Chinese merkeigenaar dan moet ik nog maar zien wat waarde is van de merkregistratie.

 

Als ik jou was zou ik dat eerst eens uitzoeken, evenals of het hier om een merkregistratie gaat of alleen het logo is geregistreerd.

 

In mijn ogen riekt dit naar registratie ter kwader trouw, dat betekent zoveel als, iemand heeft een oneigenlijk merkregistratie gedaan.

Hier kun je bezwaar tegen maken als de merkregistratie nog niet officieel is.

Als dat wel het geval is zou je kunnen overwegen om een jurist met een specilisatie op merkrecht in de arm te nemen. Ik ken wel een specialistisch bedrijf dat zich uitsluitend bezig houd met dit soort zaken.

 

Ik denk dat je jezelf veel tijd, geld en ellende kunt uitsparen door even met een specialist te gaan praten.

Link naar reactie
  • 0

Mijn concurrent heeft ook de verkoopcijfers opgeëist van juli tot nu. Mag hij dat ????

 

Hij mag doen wat hij wil maar dat wil nog niet zeggen dat er een juridische grond voor is en dat je dus aan die eis moet voldoen. Door niet mee te werken loop je het risico in een juridisch gevecht en torenhoge kosten terecht te komen. Je zegt dat anderen al eieren voor hun geld hebben gekozen. Het lijkt me op basis van deze gegevens echt menens.

 

Je stelt zelf dat de Chinese merkhouder ingestemd heeft met het vastleggen van de merknaam. Dan kan er m.i. geen sprake zijn van een registratie te kwader trouw. Het maakt ook niet veel uit of er een woord- dan wel beeldmerk is geregistreerd omdat één van twee of beide aanwezig zijn op de waar en bescherming genieten.

 

Tenminste als er sprake is van een geldig merk. Het blijft voor mij nogal vreemd dat een Chinees merk dat algemeen wordt verkocht opeens toe zou komen aan één marktpartij en de Chinese merkhouder vervolgens aantoonbaar gewoon doorgaat met verkopen aan wie dat maar wil. Ook is het vrij ongewoon dat er sprake is van een Benelux merk en geen EU merk. Met een merk in een beperkt gebied in de EU is parallelimport namelijke nauwelijks te voorkomen en aan te pakken.

 

Door de ongewone situatie is het dus nauwelijks mogelijk om om een forum als HL de juiste informatie te krijgen. Je moet dus echt naar een merkenjurist of de handdoek in de ring gooien en meewerken met je concurrent.

Link naar reactie
  • 0
Je kunt de producten niet invoeren in de EU zonder toestemming van de houder van het merk. Doe je dat toch, voer je plagiaten in. Ook al zijn het originele producten, worden ze toch als plagiaten beschouwd.

 

Originele producten die als plagiaten worden beschouwd? Misschien kun je wat jurisprudentie aanvoeren, want daar heb ik nog nooit van gehoord.

 

Er lijkt hier sprake van een Chinese leverancier die alles best vindt, als-ie maar verkoopt. En resellers die mekaar de tent uit bitchen. Allemaal opportunistisch gedoe en gebakken lucht. Ik zie n deze case nog zo snel niet iemand een bodemprocedure voeren over merkrechten.

 

Er zijn waarschijnlijk ook resellers die via Duitsland of Frankrijk inkopen. Dan kan topicstarter vrij makkelijk aan nieuwe producten komen waarvan de merkrechten uitgeput zijn. Heeft de tegenpartij geen poot om op te staan.

 

Onwetendheid beschermt niet tegen straf.

 

Die bewaren we. ;D

 

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.