• 0

boekhouding kwijt, ramp of valt het mee?

 

 

Beste vrienden,

 

 

 

Ik ben van de week een map van een vriend kwijt geraakt waar zijn boekhouding in zat.Zijn boekhouding bestond echter hoofdzakelijk uit prive kosten van de lidl, albert heijn etc. Ik weet niet of hij van plan was deze kosten op te voeren als kantinekosten of iets dergelijks. Het gaat om circa 100 bonnetjes met een totale waarde van circa 2000euro. Nu denk ik dat je kantinekosten uberhaupt moet opvoeren volgens de 90 en 10 procent regel.

 

 

Graag jullie advies, zou hij bijv de gepinde bedragen wel kunnen opvoeren als kantinekosten

 

dank en groet,

 

 

Joost

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

 

Beste vrienden,

 

 

 

Ik ben van de week een map van een vriend kwijt geraakt waar zijn boekhouding in zat.Zijn boekhouding bestond echter hoofdzakelijk uit prive kosten van de lidl, albert heijn etc. Ik weet niet of hij van plan was deze kosten op te voeren als kantinekosten of iets dergelijks. Het gaat om circa 100 bonnetjes met een totale waarde van circa 2000euro. Nu denk ik dat je kantinekosten uberhaupt moet opvoeren volgens de 90 en 10 procent regel.

 

 

Graag jullie advies, zou hij bijv de gepinde bedragen wel kunnen opvoeren als kantinekosten

 

dank en groet,

 

 

Joost

 

 

 

Als je kunt aantonen dat je je bedrijfsmatige aankopen bij de lidl en albert heijn koopt, dan kun je het opvoeren als kantine kosten, maar 2.000 euro, in wat voor tijdsbestek is dat gekocht?

 

En in wat voor verhouding is dat t.o.v. de overige bedrijfsmatige uitgaven?

 

Link naar reactie
  • 0
Zijn boekhouding bestond echter hoofdzakelijk uit prive kosten van de lidl, albert heijn etc.

 

Privé kosten in een zakelijke boekhouding zijn IMHO gewoon privé opnames ;D Kantinekosten zijn verder een grijs gebied. Heeft jouw vriend een eenmanszaak en een bedrijfspand?

 

Zelf doe ik er nauwelijks nog wat mee. Ik werk van huis uit, bij mijn klanten staan meestal koffieautomaten voor gratis gebruik en 3x per dag eten was ik toch al gewend.

 

Ben 2x per week een dag op een groot project waar ik ook een eigen "kantoor" heb om koffie te zetten en te eten. Brood en koffiepads neem ik van huis mee of haal ik daar bij de appie. Kost me de kop niet en als ik de bonnetjes bij mijn boekhouder in zou leveren zijn de verwerkingskosten vaak hoger dan het bedrag erop. :P

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bonnetjes van winkels is altijd een tricky business.

Wat wel mag en niet is lastig te bepalen maar ook en grijs gebied.

 

Zelf ben ik geen voorstander van het opnemen van dergelijke bonnen (van supermarkten zeker niet).

Maar als deze bonnen niet gepind zijn, dan is het wat mij betreft zeker niet aan te bevelen aangezien de belastingdienst ook eisen stellen aan de vorm van facturen.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Eisen aan factuur? Ik boek zowel supermarktbonnen (zijn er niet veel, wc-papier, schoonmaakmiddelen en zo) als lpg-bonnen (heftruck) in. Dan zou ik dus naar een Macro of Hanos moeten gaan voor een bon die wel geaccepteerd wordt? En de lpg bonnen mogen dus ook niet in het standaard tankstation - bonnetje? Heb nooit commentaar van accountant gehad.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat er natuurlijk ook om in welke orde van grootte de administratie is, TS heeft het hier over € 2000,00. Dat is een behoorlijk bedrag. En om dat zonder kassabonnen in te voeren in je administratie is wel een beetje vragen om moeilijkheden. Gaat het dan om de koffie voor de kantine of zit er ook het biertje en een zak nootjes bij voor de zaterdagavond, ;D Je kan het niet meer aantonen, zonder de kassabon.

 

Tankbonnetjes zijn toegestaan, ook zonder de formele eisen die er aan een factuur worden gesteld. En ik heb ook wel eens geen bonnetje gehad bij een zelf-service station, dan mag je de BTW niet aftrekken, maar de getankte brandstof wel als zakelijk boeken.

 

En wat Herman zegt, het is een grijs gebied, en een belastinginspecteur zal een paar bonnetjes waarschijnlijk accepteren, maar zoals in dit geval € 2000,00 aan supermarktbonnen wat niet meer te controleren valt of het wel of niet zakelijk is of is geweest.

::)

Link naar reactie
  • 0

Tankbonnetjes zijn toegestaan, ook zonder de formele eisen die er aan een factuur worden gesteld

 

Dat geldt tegenwoordig ook voor alle andere kleine uitgaven van maximaal 100 EUR.

Factuur op naam is niet meer nodig, kan volstaan met een bonnetje ("vereenvoudigde factuur").

 

Moeten niettemin wel zakelijke kosten zijn.

Daar lijkt het hier niet op.

Link naar reactie
  • 0

Voor de boodschappen lijkt het me ook stug dat dat zakelijke uitgaven zijn. Anderzijds verkopen ze ook laptops bij de aldi, en dat kunnen natuurlijk prima zakelijke aankopen zijn. Geen idee of ze daar op verzoek een volledige factuur bij leveren, maar ergens lijkt dat wel logisch gezien je zoiets ook wilt hebben ivm garantie en dergelijke (?).

Link naar reactie
  • 0

Ben nu eerst wel benieuwd naar een reactie van topicstarter?

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Tankbonnetjes zijn toegestaan, ook zonder de formele eisen die er aan een factuur worden gesteld

Dat geldt tegenwoordig ook voor alle andere kleine uitgaven van maximaal 100 EUR.

Factuur op naam is niet meer nodig, kan volstaan met een bonnetje ("vereenvoudigde factuur").

Klopt, dat kun je hier vinden op de site van de belastingdienst, maar iets erboven staan de volgende regels voor benzinebonnen (zoals ik eerder heb aangegeven).

 

De laatste regel dat een afnemer te identificeren moet zijn, lijkt me dermate zwaarwegend dat ik niet zou adviseren om bij elke aankoop onder de € 100,- contant te betalen.

Bovendien staat er boven het artikel dat het geld voor het uitreiken van facturen.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Klopt, dat kun je hier vinden op de site van de belastingdienst, maar iets erboven staan de volgende regels voor benzinebonnen (zoals ik eerder heb aangegeven).

 

De laatste regel dat een afnemer te identificeren moet zijn, lijkt me dermate zwaarwegend dat ik niet zou adviseren om bij elke aankoop onder de € 100,- contant te betalen.

 

Ook bij benzine bonnen vraag ik me af of de vereiste om te pinnen nog wel van toepassing is, als het om max. 100 EUR gaat.

De mogelijkheid om een "vereenvoudigde factuur" (=bonnetje) uit te schrijven, is inmiddels in de wet zelf opgenomen. Daarin staat ook dat facturen die op de voorgeschreven wijze zijn opgemaakt aftrekbaar zijn.

Terwijl ik vermoed dat de oudere uitzonderingsregel dat bij benzine een bonnetje onder extra voorwaarden ook al acceptabel was, iets van lagere regelgeving is.

 

Iemand die dat zeker weet?

 

 

Wat me overigens ook opvalt is dat de site van de belastingdienst sugereert dat op een "vereenvoudigde factuur" ook het adres van de leverancier moet staan, en het BTW bedrag apart vermeld moet zijn.

Terwijl het er op lijkt dat de wet iets flexibeler is, waardoor ook bonnetjes die dat niet vermelden voldoen.

 

http://wetten.overheid.nl/BWBR0002629/HoofdstukVI/Afdeling4/Artikel35a/geldigheidsdatum_12-01-2015

 

2. Op een vereenvoudigde factuur zijn de volgende vermeldingen verplicht:

 

a. de datum van uitreiking van de factuur;

 

b. de identiteit van de ondernemer die de goederenlevering of de dienst verricht;

 

c. de aard van de geleverde goederen of de verrichte diensten;

 

d. het te betalen bedrag van de belasting of de gegevens aan de hand waarvan dat bedrag kan worden berekend;

 

e. wanneer de uitgereikte factuur een document of bericht is dat overeenkomstig artikel 34f als factuur geldt, een specifieke en ondubbelzinnige verwijzing naar de oorspronkelijke factuur, met specifieke vermelding van de aangebrachte wijzigingen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.